Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - erot

Sider: [1] 2
1
Kjøp og salg av deler og utstyr / ØK: Teppe til midtkonsoll Tesla
« på: Lørdag 21. Mai 2016, klokken 22:37 »
Ønsker å kjøpe teppebiten i gulvet på midtkonsoll som de første par års Model S har.

2
Avansert: Batterier og Lading / Parallell til mobil og laptop
« på: Lørdag 12. ſeptember 2015, klokken 13:26 »
Halveis OT kanskje: Er batteriteknologien så lik at jeg kan bruke samme prinsipp på telefonen og macen for å forlenge batterilevetiden som på bilen? Irriterer meg at det ikke finnes apper som lar ladingen stoppe og holde ved like på f.eks 80%. Eller finnes det noe jeg ikke har fått med meg? Batterilevetiden burde minst kunne fordobles med riktig bruk.

Slike det er nå har jeg to valg: La den stå i alltid og dermed konstant på 100%, men bruker da ikke av batteriets sykluser. Eller lade til 80-90% og holde det i midtsjiktet, men vil da alltid bruke av batteriets tilmålte antall ladesykluser. Hva er best?

3
Model S / Lading på Enel-stolper i Italia
« på: Fredag 03. Juli 2015, klokken 23:31 »
Noen som vet om det bare er å koble seg til, eller må jeg ha et slags nøkkelkort? Lignende 22 kW-stolper i Østerrike var gratis og bare å koble rett på. På nettsiden står det "Accesso libero", betyr ikke det gratis? Men så leste jeg noe om kort et annet sted... ???

Er i Venezia med litt over halvfull, ingen lading her, så jeg må lade i ferrera eller Bologna før SC i Modena. Tar gjerne imot tips om ladere nær god mat eller annet spennende om noen har erfaring herfra.

For øvrig er jeg imponert av Teslaen som Autobahn-cruiser så langt. Har tilbakelagt 6 land og ca 2300 av 5000 km på rundturen vår. Høy snittfart inkl lading og alt vel så langt. Mange spørsmål og mye nakkevridning i Praha  ;D

4
Model S / Svalest lagring foran eller bak?
« på: Torsdag 25. Juni 2015, klokken 08:43 »
Er det noen som har erfaring med dette? Vi kommer til å samle opp en del lagringsvin i bilen ila ferien som IKKE liker høye og svingende temperaturer (og det blir ganske lenge). Det klarer jeg ikke å unngå selvsagt, men lurer på hvor det er minst ille, frunk eller bunnrommet i bagasjerom, evt med litt baggasje oppå.

Rekker ikke å teste dette selv før vi reiser siden solen har forlatt oss igjen i Bergen.

5
Model S / Reiserute Europatur
« på: ſøndag 05. April 2015, klokken 00:15 »
Skal ta biltur i Europa for første gang i sommer og trenger litt råd og tips. Nå er superladenettverket så bra oppe og går at lading stort sett blir et ikke-tema på denne turen. Er mer usikker på hvor langt det er realistisk å kjøre og likevel ha tid til å se seg rundt og finne roen. Hovedfokus er å se fine steder, vin og mat, og bare slappe av. Har ingen must-opplevelser vi må innom, men håper å få sett litt TDF. Har to store gutter, ikke småbarn.

Tre dilemmaer på reiseruten:

Først blir det ferge Bergen-Hirtshals, så videre til Berlin-Praha-Wien.

1. Så, før nord-Italia: Ta turen innom Slovenia og Kroatia, eller holde oss på alpeveier mellom Tyskland og Østerrike og få med oss Salzburg, Zell am See osv? (Lurer litt generelt på hvor mye vi skal kjøre rundt i alpelandsbyer kontra raske transportetapper på motorvei mellom de større stedene.)

2. Så er det Veneto og bort til Piemonte (via Gardasjøen) der vi sikkert blir en stund. Blir det dumt å ikke ta omveien om Toscana når vi først er så nær? Kanskje fort gjort å bare havne lenger og lenger sør i Italia og ende opp med for mye kjøring som spiser tid.

Så blir det å roe ned litt igjen i Frankrike med Provence, Burgund og opp til Paris.

3. Veien fra Paris opp igjen til Danmark: Belgia med Antwerpen og videre gjennom Nederland, eller Moseldalen og videre oppover Tyskland?

Er en slik tur realistisk på ca tre uker uten for mye kjøring og stress, eller bør vi strekke det til fire? Tenker guttene kanskje blir lei etter tre uker

Siden jeg ikke har reist på denne måten før lurer jeg også veldig på hva som finnes av rimelig overnatting. Har mest lyst til å reise fritt og se an etter hvert hvor lenge vi vil være på hvert sted og hvor vi vil bo, men er redd for at det blir dyrt og vanskelig om vi ikke har booket en del på forhånd. Fire pers en hel mnd kan fort bli svinedyrt, til og med på vandrehjem og billighoteller. Tar i mot alle slags råd med stor takk.

6
Model S / Sprekk i felg. Noen eksperter på alu her?
« på: Fredag 26. Desember 2014, klokken 12:47 »
Har fått en klikkelyd høyre foran i det siste, ett svakt klikk pr hjulomdreining. Kun i venstresving og svakt rett frem. Mistenkte hjullager selv om lyden ikke var typisk. Fikk litt sjokk da jeg kikket på hjulet:









Som dere ser er eiken på venstre side tvers av (bilde 2 fra oversiden og 3 fra undersiden), mens den på høyre side (bilde 4) er sprukket halvveis inn.

Hvordan dette har skjedd er et mysterium. Ingen slaghull eller harde slag, ingen kontakt med fortauskant, høy profil (19") og bare 3-4000 km med pen kjøring bak seg. Felgene er frest av ett stykke 6061-T6 og skal tåle hva som helst, inkludert grisekjøring med biler på godt over 2 tonn. Sommerhjulene er av samme fabrikat og har blitt utsatt for alt disse ikke har, dvs slaghull i høy fart på lav profil gjentatte ganger + det jeg kan få til av krefter alle veier med en Tesla P+. Ser ingen annen forklaring enn at denne felgen er frest av et dårlig emne. Kjekt om noen med mer peiling på metallurgi eller alu generelt kan gi mulige forklaringer på dette.

Det jeg lurer på akkurat nå er om det er trygt å kjøre bilen forsiktig på småturer. Inspisere hjul for hver tur. Kanskje dumt spørsmål, men ferdig juleferie + vente på nytt hjul fra USA uten bil er ingen hyggelig situasjon, kan fort bli 3-4 uker. Jeg har 8,5 av 10 eiker igjen, noe som i utgangspunktet burde være mer enn sterkt nok, men om det blir bevegelse for hver omdreining (klikkelyden) så høres ikke det tillitsvekkende ut, og spesielt hvis det er noe galt med metallet generelt i akkurat dette hjulet. Om det i det hele tatt er mulighet for at dette utvikler seg raskt og hjulet kan bryte sammen lar jeg selvsagt bilen stå. Klikkelyden har vært der sikkert 4-500 km, men har ikke sett hva det var før nå.

Et annet alternativ er alusveising for midlertidig fiks, men hvem gjør vel det i julen…

7
Model S / Uheldig å stå på lav SOC?
« på: Tirsdag 09. Desember 2014, klokken 17:27 »
Beklager evt dumt eller overdramatisert spørsmål: Har batteriet vondt av å stå på 12-13% en stund? Ca 44 km nå. Ikke kaldere enn rett over null. Har problemer med ladestasjon i garasjen som blir fikset i morgen eller torsdag, så det er bare en natt eller to. Lite lysten på åpent vindu og ut med skjøteledning i stormen. Vet at batteriet tåler det fint, men hvis det likevel fører til slitasje eller den minste forringelse av kapasiteten tar jeg heller åpent vindu.

Uansett greit å vite for fremtiden hva som er OK for batteriet i den enden. Hvis det er slik som jeg tror og håper, så skal det være under 10% SOC, svinekaldt og helst gå mange dager før det evt blir problematisk?

8
Humor og kanari / anti Tesla
« på: Torsdag 27. November 2014, klokken 20:30 »
Vet ikke om denne har blitt postet før, men den er bra  ;D

http://anti-tesla.no

9
Lading av Tesla / Noen som har/vet om lading i Stryn?
« på: Lørdag 11. Oktober 2014, klokken 02:10 »
Bor på Tonningsetra uten lademuligheter og reiser søndag. Skulle hatt litt påfyll men vet ikke hvor jeg evt kan finne lading med litt fart i. Noen som har eller vet om i Stryn eller mellom Stryn og Olden? Vet at det finnes en oversikt over ladedeling, men er på dårlig nett og kommer ingen vei her...  :-\

Er en bekk rett ved siden av bilen. Skulle hatt en liten portabel vannturbin  ;D

10
Model S / HVEM har en matt titan-foliert Tesla i Bergen?
« på: Torsdag 07. August 2014, klokken 20:07 »
Tror i alle fall det var titan. Varm mellomgrå farge. Var litt reklame på den også, men rakk verken å se hva det sto på bilen eller skiltet. Er nødt til å se litt nærmere på den bilen. Så veldig bra ut!

11
Lading av Tesla / Krise.... Lade i Sandnes? ORDNET SEG
« på: ſøndag 06. April 2014, klokken 17:04 »
Svingte innom Tesla, men her er bare ett punkt, og det er opptatt :(

Noen som vet om en rød kontakt i Sandnes?

12
Kjøp og salg av deler og utstyr / Vellano 21" monoblock-felger til Tesla selges
« på: Lørdag 08. Februar 2014, klokken 14:17 »
Har forelsket meg i et annet design fra samme produsent, så jeg vurderer å selge disse felgene for å bytte. I utgangspunktet er det kun felger, men det er jo praktisk å kjøpe med dekk, så om ønskelig kan de selges med om jeg får en fornuftig pris for de. Jeg må i så fall kjøpe akkurat samme på nytt. Dekkene er Michelin Super Sport 245/35 og 285/30.

Hjulene er Vellano VM17, med dimensjonene 21x9" ET30 foran og 21x10,5" ET40 bak. Hjulene ble laget på spesifikasjon, så innpress er valgt på millimeteren til denne bilen og sitter perfekt i hjulbuene i motsetning til originale 21". De er frest av ett stykke 6061-T6 aluminium, så det er en helt annen kvalitet enn de originale. Vekten skal ligge på ca 2/3 selv om de er sterkere. Finish og balanse er også meget bra. De få loddene du får på disse ved dekkpålegging er pga dekk og ikke felg.

Finishen er tinted brush, dvs bar børstet alu med mørk (tinted) glossy klarlakk. Dette gir en fin dybde i overflaten, og de er blanke selv om du kan se børstingen. De varierer også i tone etter lyset. Mellomgrå om dagen og mørkegrå om kvelden. I videoklippet under har du akkurat samme modell og finish. Eneste forskjell er at Ferrarien har 22" bak. Du ser de bedre her enn på mine bilder.

Hjulene rakk bare å gå et par hundre kilometer på de få dagene de sto på før vinterhjulene kom på, så de er selvsagt helt prikkfrie. Dog er det en liten ting: Skrudde bakjulene på med originale Tesla-muttre før jeg la merke til at de har for stor flens. Byttet ut med litt smalere muttre, men så at de hadde skrapet i lakken akkurat i kanten på mutterhullet. Dette kan du ikke se med mindre du ligger på kne foran hjulet, og jeg skal legge i original klarlakk også slik at det blir omtrent helt usynlig. En bagatell, men må opplyses om.

Helfreste hjul er dyrt og de fleste produsentene ligger ganske likt i pris. For HRE kan du f.eks legge på 50%. Prisen er 53 000 for fire felger med moms og frakt til Norge. Jeg vil ha 29 500 for de. Prisen er ikke prutbar siden de ikke selges.

Hjulsettet gjør bilen til en sportsbil både visuelt og i kjøreegenskaper. Du får et helt annet inntrykk av bredden på bilen bakfra, den ser ikke tam ut ;) De få centimetrene avvik fra original forvandler bilen fullstendig. Om du er i Bergen kan du gjerne få prøve de på bilen din. Er jo ikke snø her uansett.

http://www.youtube.com/watch?v=hdijzxztTI0








13
Model S / Wifi begge veier?
« på: Onsdag 08. Januar 2014, klokken 14:53 »
Sikkert dumt spørsmål: Kan bilens 3G forsyne en laptop med nett via wifi?

14
Model S / Kaldt panser
« på: Tirsdag 07. Januar 2014, klokken 20:48 »
Kunne tydelig lese skuffelsen i den sleipe nabokattens øyne da han nettopp satt ved siden av Teslaen.

15
Model S / Hvem har TPMS-sensorer på lager akkurat nå?
« på: Mandag 25. November 2013, klokken 21:56 »
Noen som vet? Mine to sett forsvant i postgangen og nå er avsender tom. Flaks! Utlandsbestilling tar for lang tid, så om noen har tips blir jeg overlykkelig...

Sider: [1] 2