Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rapid

#1
BMW iX1 / Koppholder tilpassing
torsdag 28. desember 2023, klokken 20:08
Koppholderen passer ikke veldig godt til bokser og halvliterflasker. Her er en "insert" som kan printes og settes oppi for de som ønsker det.

https://www.thingiverse.com/thing:6404698
#2
Hyundai Ioniq / 12V batteri er flatt. Kan man bytte selv
torsdag 08. desember 2022, klokken 19:11
Batteriet er flatt og måler 6,5V. Sjansen for at bilen starter vurderes som liten da dette batteriet nok er ferdig. 2019 modell. Er det bare å bytte batteriet eller er det ting og tang som må reprogrammeres som på BMW i3?
#3
Model X 2014 - 2022 / Skvulpelyd etter regnvær
tirsdag 15. februar 2022, klokken 14:16
Jeg har periodevis en skvulpelyd i bilen etter regnvær. Det er ikke vann i bakluka. Det er sjekket ut. Tørt i bagasjeromet også.

Har noen erfaring med andre steder det kan samle seg vann?
#4
BMW i3 / Ryggekamera kommer og går 2014 i3
torsdag 18. november 2021, klokken 10:41
Ryggekameraet har begynt å bli litt ustabilt. Kan plutselig ikke virke lenger for å like plutselig være ok igjen. Har noen noen tips til feilsøking? Jeg vippet ut fangeren bak. Det ser greit ut der. Ingen åpenbare tegn på at ledninger er løse etc. Ingen feilmeldinger av noe slag. Blir bare borte og menyvalgene for kamera blir grået ut.
#5
Model X 2014 - 2022 / Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints
tirsdag 16. november 2021, klokken 22:56
Bilen skal inn for litt annet smått. Tesla har lagt inn "Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints" som tilleggspunkt. Hva er dette? Vil det hjelpe for å unngå fremtidig overarmsknirk...?
#6
Model X 2014 - 2022 / Får ikke ladet på Supercharger
fredag 12. februar 2021, klokken 14:26
TMX 75 D 2018 Ankom superlader i går med 11%. Hadde plottet inn Laderen som destinasjon nå reisen startet 6mil tidligere. Ved oppkobling så tok det ganske lang tid med kommunnikasjon før bilen rapporterte unable to charge og ladeporten ble rød. Prøvde på to ulike stalls. Kjørte bort til grønn kontakt og plugget i på CCS. Fikk 30kw og ladet nok til å komme hjem. Ladet opp til 80% på Tesla veggladeren. Hva er dette? Kan det være noe hardware feil på gang i bilen?
#7
Vår neste elbil bli nesten sikkert en Zoe. Vi så en farge her om dagen som var kanonfin. Etter litt googling tror jeg den heter Azure Blue. Men den finnes ikke i kofiguratoren. Er dette en farge som er utgått? Eller finnes den tilgjengelig i andre markeder?
#8
Jeg fikk installert Tesla wall connector i dag som skulle brukes til å lade i3 foreløpig mens jeg venter på TMX. Men kontakten vil ikke helt inn i ladeporten på bilen. Det viser seg at hullene i Tesla kontakten mangler ca. 1mm på dybden i forhold til den jeg har brukt til nå. 29 vs 30mm. Dette gjør at bilen ikke får koblet seg opp. Sykt irriterende å oppdage etter at anlegget er installert.

Vil det bli problem å lade X'en også når denne kommer? Er Tesla sine type 2 kontakter utenfor spec. eller er det produksjonsfeil på den jeg har fått?
#12
Tidlige elbiler: Reva / Ny Reva til Europa i 2016
onsdag 23. mars 2016, klokken 15:44
Mahindra har visstnok planer om å lansere den nye modellen i Europa i løpet av året.

Snerten bil

http://mahindrareva.com/
#13
Kangoo / 2016 modell Kangoo
lørdag 04. juli 2015, klokken 17:37
Etter å ha lest her inne om at Kangoo skal komme med raskere lading etc. søkte jeg litt på google. Finner ikke noe særlig egentlig som lover hurtiglading og andre oppdateringer bortsett fra denne : http://www.greencarcongress.com/2015/06/20150624-symbio.html

Ikke at jeg vil ha hydrogen i bilen da. Et litt større batteri og hurtiglademulighet burde vel være en bedre oppgradering for oss her på berget.

Vurdere å skaffe varebil som (el)bil nr. 2 og pensjonere fossilen for godt. Men i øyeblikket synes jeg rekkevidden er litt stutt.
#14
BMW i3 / Stavanger - Bergen med i3?
søndag 15. mars 2015, klokken 12:12
Noen som har prøvd og kan dele sine erfaringer. Skal oppover på jobb senere i år. Lurer på om jeg tør satse på elbilen.... :o
#15
BMW i3 / Norske deler i i3?
onsdag 17. september 2014, klokken 20:36
Det er jo en hel del smidd og støpt aluminium i i3 understellet. Er det noen som vet om noen av disse delene produseres i Norge?
#16
Ringe energiselskapet sikkert.. ;)  Men kan en enkelt se forskjell ved å ta en titt i sikringsskapet?

Jeg vet jeg har TN hjemme. Men på hytta er jeg mer usikker ???
#17
Jeg har i dag en kurs til garasjen i vanlig 16mm "flexi" rør. Denne er trukket med 1,5 kvadrat på 13A kurs.

Kan en elektrikker fjerne denne ledningen og trekke en kabel som kan mate eksempelvis 1 til 3-fas 32A ut? Hvor går grensen på et sånt rør?
#18
BMW i3 / Vinterdekk og felg
onsdag 12. mars 2014, klokken 14:11
Dere som har bestillt. Hva gjør dere med vinterdekk? Dette er vel en litt sær dimensjon. Bestiller dere felg og dekk med bilen eller finnes det andre alternativer til ettermarkedpris?
#19
Alt det andre / Er elekrifisering av sokkelen noe lurt da?
torsdag 13. februar 2014, klokken 17:27
Med tanke på at elbilene henges ut i media fordi de visstnok kjører på kullkraft så er det jo stilig at det skal lønne seg klimamessig å fyre med kullkraft offshore for å eksportere olje og gass som brennes et annet sted i verden.

http://www.aftenbladet.no/energi/Frykter-finte-fra-Statoil-3355043.html#.UvzxhWTuKkN
#20
e-Golf / Praktisk rekkevidde?
søndag 22. desember 2013, klokken 10:44
Jeg driver å styrer litt med valg av bil. Vil helst ha nå og da blir det Leaf. Men Golfen ser jo ut til å ha vel 20% lengre rekkevidde på en typisk strekning som er aktuell for meg. Noen som har noen tanker om rundt dette mht relevans?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA