Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Kvikken

#1
Min mor har en Wallbox Pulsar med kun blåtann tilkobling. Via app på telefon styrer hun ampere og annet.

I dag når hun skulle sette ladestrømmen ned til 12.5A så kom det medling om firmware oppdatering. Hun startet oppdateringen og ventet.

Så midt i oppdateringen kom det en innkommende telefonsamtale som "minimerte" wallbox appen og tok opp "innkommende samtale". Hun la på med en gang og gikk tilbake til wallbox appen.

Den restartet oppdateringen men står nå med rødt lys ca. 60% i lyssirkelen (siste dioden er rød, resten er blå) og har ikke beveget seg videre siste 15 minutter. Progresjonsbaren i appen starter bare på nytt når den kommer til ca. 90% og har gjort det mange ganger nå.

Har forsøkt å søke for henne på internett men finner ingenting. Hun har latt telefonen ligge med appen åpen i bilen men jeg må ut å hjelpe henne.

Hva gjør man?


EDIT:
Jeg var der når laderen ble montert for et par år siden og da gikk firmware oppdatering glatt uten noe problem. Versjonen hun så på skjermen nå som skulle installeres tror hun var V375.
#2
Lading av Tesla / Kan Tesla MY lade på Wallbox Pulsar for Leaf?
onsdag 24. juni 2020, klokken 12:54
Vurderer å kjøpe en Tesla men har for ikke lenge siden fått opp en Wallbox Pulsar med type-2 kabel og lurte på om Tesla kan lade på denne?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Kommunal parkering Oslo sentrum
tirsdag 05. november 2019, klokken 19:31
Etter lengre tid med tog og buss er jeg nå pga. helsesituasjon og dårlig til beins nødt til å kjøre bil til jobb i Oslo sentrum.

Det blir å kjøre min elbil og jeg lurer derfor på hva som finnes av muligheter i området rundt Oslo S? Og når bør jeg være der om morningen for å være sikker på å få plass?

Alternativt hva koster det å leie parkeringsplass i et parkeringshus i samme området?

Alle tips mottas med takk. De kan også sendes på PM.
#4
I går, pga. litt misforståelse om hvor vi skulle kjøre dagens erend, måtte jeg kjøre rundt og lete etter ledige ladere langs strekket frogner-kløfta. Vi skulle videre til til avtale i Sørumsand etter kløfta før hjemtur ett stykke unna og jeg trengte derfor å toppe batteriet da det allerede var på 50%. (hadde holdt om vi bare skulle til Sørumsand).

Tiden nærmet seg 14:30 og det begynte å bli en del trafikk på laderne i området. Laderne ved berger var opptatt og vi opplevde tom. at en fossilbil var parkert foran 2 opptatte ladere for å holde av laderen til en venninne som hvistnok var på vei dit (hårreisende oppførsel). I tillegg stod en el-golf der å ladet dobbeltparkert over 2 plasser. Laderne på andre siden av veien var også opptatt.

Det så ut som Fortum laderne på Kløfta var ledig så vi kjørte dit da vi likevel skulle innom en butikk der før avtalen I sørumsand. Når jeg kom dit var begge opptatt og den ene stod med ca. 46% så skjønte det ville ta litt tid.

Men den andre var en Tesla koblet i 22KW stikket med en lang leding vekk fra laderen. Den stod med rundt 40% på dette tidspunktet og det så ut som dette ville ta veldig lang tid.

Vi var allerede forsinket og det irriterte meg noe at denne Teslaen ikke kunne kjørt de 10minuttene det tar ned til den store ladeparken ved Nebbenes.

Denne irritasjonen er nok tildels noe jeg må ta på egen kappe, men når man har disse superladerne så nær så synes jeg det er noe i overkant å okkupere en fortum lader med kun 22Kw ladehastighet for å lade Teslaen (tenker da veldig stor batteripakke).


EDIT:
Etter ennå en tur tilbake til Berger hvor det fortsatt var like mye kaos så dro jeg til Lillestrøm og fikk ladet før Sørumsand. Klar over at jeg kunne kjørt til Dahl men der er det et hopetall CSS ladere og kun noen få Chademo og ville ikke ende opp i lang kø ennå lenger vekk fra målet.

Lillestrøm-Nebbenes er en strekning jeg lader sjelden på utenom helger men det virker som det har blitt lavere moral blant elbilistenen nå enn de tidlige årene (7 på) jeg til har hatt elbil. Ser oftere at folk går vekk fra hurtigladere i flere timer eller står å lader over 80% eller tidsbegrensningen selv når folk står i ladekø.
#5
Lade hjemme / Elkontrollen og mangler ift. elbillading
onsdag 09. oktober 2019, klokken 05:00
Jeg må legge opp en ny dedikert kurs til garasjen med nyeste vegglader fra Nissan ment for lading av elbil. (Leaf 2019 40Kwh). Årsaken er elkontroll hvor de rapporterte mangler som jeg stiller meg litt spørrende til.

Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte stoppe å lade elbilen der da naboer har sendt bekymringsmelding ift. brannfare? Jeg har ladet der i 7 år uten problem. Ingen vektbelastning i stikk, ingen tendens til varmegang, ingen problemer med sikring eller jordfeilbryter etc. Så nå lader jeg på hurtigladestasjon hver dag inntil ny løsning er på plass. Ønsker ikke å få stengt strømmen pga. yttterligere "bekymringsmeldinger" fra naboer som synes elbil er noe herk.

Dagens løsning:
Garasjen (byggeår anno 2008) har fått videreført en gammel kurs  (anno 2005) koblet til 16A sikring med jordfeilbryter som tidligere var dedikert som utestikk foran huset. Kursen har fortsatt utestikk (avlåst) foran huset  men den brukes så og si aldri og da til å vaske bilen, klippe gresset etc. Ergo 0 belastning på denne når elbilen lader (natt).

Denne kursen betjener fast garasjeporten og et lys i garasjeportåpneren. Jeg har ingen andre strøminstallasjoner som bruker strøm her. I garasjen har jeg en egen dedikert jordstikk til lading av elbilen. Her henger jeg schukoladeren på veggen med permanent avlasting ("lisseløsningen" schukoladeren kommer med, slik at den ikke legger vekt på stikken). Laderen justerer seg ned til 10A for lading.

Elkontroll ga meg beskjed om at jeg ikke kan bruke den løsningen lenger med følgende punkter:

1. Kan ikke bruke eksisterende Schuko stikk i garasjen på 16A kurs med jordfeilbryter som fast ladeløsning.
    Det var ingen feil og mangler på monteringen av stikken eller trekket til garasjen etc.
2. Må legge dedikert kurs til lading av elbil, og en del punkter med krav her.
3. Må sette opp dedikert vegglader med type-2

Så spørsmålet mitt er da.

Hvorfor skal jeg gjøre alt dette arbeidet og kjøpe en dyr vegglader om jeg likevel ikke får lov å ha noe mer enn 10A på denne veggladeren? Mye av poenget med en vegglader er jo nettopp å kunne ha høyere ladestrøm på kursen dedikert til elbilen.

Jeg spesifiserte også ved kontrollen at det aldri siste 10 år har gått en sikring i huset eller vært anntydning til varmegang noe sted. Noe jeg alltid sjekker da ingen ønsker brann i hjemmet sitt.
#6
Nissan / Hjelp! 2013 Leaf helt død i dag morges!
onsdag 20. februar 2019, klokken 08:10
Som vanlig setter jeg den i garasjen til lading etter jobb på fredag med ca. 10% gjenværende strøm. Den lader på en 16A kurs og bruker ca. 8-10 timer.

Når jeg kom ut i dag er jeg i autopilot.

- Tar ut laderen og henger den opp
- Lukker ladeluken
- Åpner døren (låser den ikke alltid i en låst garasje)
- Prøver å starte bilen men alt er helt sort/dødt. Ingen reaksjon.

Får selvsagt ikke åpnet ladeluken igjen for å se hva som skjer når jeg plugger den i.
Jeg tipper den nå er helt tom på både drift og 12v batteriet :/. Den  har stått stille i garasjen i 4 dager (ikke oppvarmet garasje men har vært mildvær med snøsmelting).


1. Hva kan dette være?
2. Hvordan får jeg opp ladeluken uten strøm på bilen?
3. Hva bør jeg gjøre?

Bilen har ellers oppført seg helt eksemplarisk i 5 og et halvt år med unntak av 1-2 ganger når jeg har glemt å lade den.
#7
Model 3 / Størrelse på M3 kontra gamle leaf?
søndag 16. desember 2018, klokken 01:05
Har lyst på en ny elbil selv om min 5 år gamle leaf fungerer godt. Sambo tar nok over den.

Det jeg lurer på er hvordan utvendig mål på M3 er ift. gamle Leaf (garasjeplass og døråpning) og hvordan bilen ellers er ift. romslighet innvendig opp mot leafen. Har hørt noen omtale den som "veldig liten" men det sier jo ikke så mye.

Ellers er jeg vant med å slenge sykkel baki ved å legge ned seter (har matter mot støv/skitt) og det får jeg jo ikke gjort med en M3 (kanskje MY). Men så en video som viser at M3 kommer med opplegg klart for montering av hengerfeste som da vil gi meg mulighet for sykkelstativ bak så fort det blir offisielt.

Det siste er hva som kreves for å lade en M3. I dag lader jeg Leafen på en 16A utelys/garasjekurs og det fungerer problemfritt.
#9
Kjøpe elbil? / Vurderer Tesla S eller X før 16/9. Råd?
fredag 14. september 2018, klokken 20:45
Har hatt Leaf i 5 år nå og er veldig fornøyd men vurderer nå å gå til en Tesla Model S da det virker som man kan få grei finansiering på dette samt også få innbyttepris på Leafen.

Har tidligere tenkt at S er den mest naturlige bilen for min del men er det noen argumenter å heller gå for X?.

Kjappe spørsmål:
- Jeg har en liten garasje (smal men dyp 320x600), hva er ytre mål på S og X? Hadde vært greit å slippe skraper ol.
- Kan man lade fra vanlig husholdningskontakt på 10-16A i garasjen?
- Kan man få montert sykkelstativkrok på Model S? Hva koster det?
- Hva koster det ca. å få med hengerkrok på Model X?
- Er det lov å trekke små hengere med model S eller er det kun X? Tenker da vekt under 250kg.
- Kan model S bli godkjent for å trekke den nye Dethleffs Coco E.Home campingvognen som kommer i 2020 og er beregnet for elbiler eller bør jeg da gå for en X for å være sikker?
- Vekten på batteriet til en S med full rekkevidde er 575kg? Vil en 75 modell være en del lettere og holde greit for inntil 20-30mil på vinterstid? Tanken er om en lettere bil blir mer "økonomisk" å kjøre.
- Jeg kommer til å gå for standard 19" for lavest kjøreøkonimi, hva er kostnaden for å bytte dekk?
- har det kommet noen nye farger? Noen lakkblandinger som er dårligere enn andre?

Er en ivrig syklist og ønsker å ha muligheten til å frakte med meg sykler rundt om kring i landet uten å ha de på taket. Bor i nærheten av Oslo og pendler til Oslo på jobb hver dag og regner med at de har SC i nærområdet.
#10
DRIFTSBATTERI / Batterigaranti?
torsdag 10. mars 2016, klokken 17:46
Når jeg kjøpte Leaf i 2013 leste jeg noe om 7-års garanti som utløses hvis man har mistet mer enn 20% kapasitet. Husker jeg feil? Hvordan er detaljene på denne garantien og hvordan fungerer den?

På 1. års service fikk jeg en batteritestrapport, det fikk jeg ikke på 2. års service. Stemmer det?
#11
Ladeplasser og ladekabler / Fortum Charge & Drive Lillestrøm
onsdag 09. mars 2016, klokken 13:24
Denne kan vel egentlig fjernes?

2 ganger midt på dagen siste 3 måneder hvor jeg har prøvd denne har den fortsatt stått ute av drift. Kundeservice sier at den har vært lenge ute av drift og at de ikke vet når den fikses.

Begge gangene har jeg vært avhengig av kun 5min lading på Lillestrøm (for å komme til neste lader på destinasjonen) hvor det akkurat har kommet noen på den andre laderen ved kinoen (som da alltid står 20ish minutter) hvor man da svipper innom den på BNH som ikke ser ut til å være mulig å holde i drift.

Tilbake igjen på ABB er det da selvsagt nye i kø.
Burde være mulig å få til minst 2 fungerende hurtigladere på Lillestrøm?
#12
Dette betyr at man ikke lenger kan parkere der for å være på jobb fra 8-16?

Oslo Kommune Bymiljøetaten
Parkeringsplass
Forbeholdt spesielle kjøretøy/kjøretillatelser.
Parkeringsrestriksjoner: Kun for innehavere av tillatelse
Type: Betal og vis, Åpent tak
Betalinger akseptert: Mynter, Kort, Betal-med-mobil
Betal-med-mobil: easy:park brukere kan betale ved å ringe 03456 (plassering id 2250)
Høydebegrensninger: Ingen
Antall plasser: 166

Riktignok er denne infoen fra parkopedia og kan da være helt feil. Men jeg mener at man tidligere kunne stå der i 8 timer hvis man betalte for 8 timer (eks. med en fossil leiebil mens elbilen er på verkstedet).


EDIT:
http://www.oslosk.no/index.php/nm-allround-2011/innkvartering-og-parkering
I følge Oslo Kommune sine sider er det hvistnok ikke påkrevd spesialtillatelse men at man må ut og putte på penger hver 2. time. Da må jeg finne meg en ny parkeringsplass :/

Jeg pendler ~10mil  totalt til/fra jobb med elbil men nå 1-2 uker har jeg leiebil (fossilbil) mens min Leaf er på karosserioppretting. Det vil ta alt for lang tid for meg med mitt bosted med kollektiv. Bussruter ble lagt ned i 2015 som gjør kollektivalternativet til en særdeles tærende utholdenhetsprøve man ikke lenger orker i en alder av 50ish.

Jeg kjøpte meg elbil for å kunne pendle til jobb på en måte som fungerer for min familie, min arbeidsgiver samt skal være i henhold til regjeringens ønsker av oss som bilister for å bedre luftkvaliteten i de store byene.


Etterhvert kan det være man klarer å få jobb et sted nærmere bostedet (Luksus), men per i dag er ikke arbeidsmarkedet optimalt for den slags tiltak og det kan være det tar tid før man, spesielt i en slik alder, kan velge og vrake av arbeidssteder.
#13
Etter å ha koblet min RFID brikke fra elbilforeningen mot Grønn Kontakt og Fortums løsninger må jeg si dette er den mest elegante løsningen, enkleste, raskeste og tryggeste løsningen jeg har brukt til nå. I starten ønsket jeg meg kortbetaling på alle ladere men etter 2 års elbilbruk er jeg overbevist om at RFID er det klart beste på alle områder.

Håper Go Charge også tilbyr dette på sine ladere fremfor dyr APP og SMS.

SMS er ingen god løsning for de som har jobbmobil (fått klur pga. dette et par ganger på jobb) og APP er ingen trygg løsning da man er avhengig av dekning, batteri og mobiltelefon (skulle man miste den) etc. Samt langsynte som ikke trenger briller (kun lesebriller) for å kjøre bil men fort kan få problemer med en liten mobilskjerm om brillene er glemt/gjemt. Er det veldig dårlig vær (hard nedbør), veldig kaldt osv. er en mobiltelefon heller ikke optimalt å stå å fikle med.

Det er da mye enklere å holde en RFID brikke opp mot et stort og godt synlig sensorområde på laderen.

Den lille praktiske RFID brikken fra elbilforeningen har jeg hengende på bilnøkkelknippet sammen med den grønne nøkkelen og har det alltid med meg i bilen. Mobiltelefon og briller er ikke alltid tilgjengelig av ymse årsaker. Men i hovedsak synes jeg dette dreier seg om å standarisere mot den mest bruksvennlige og mest økonomiske metoden.

Kortbetaling er også forsåvidt greit men det virker som RFID er en mer økonomisk lønnsom modell.

NB!
APP, SMS. kortbetaling og for den saks skyld kassabetaling kan godt være et tilleggsalternativ men jeg ønsker meg som krav at alle som tar betalt for lading må støtte elbilforeningens RFID brikke for betaling. Et krav som gjerne skulle kommet fra ENOVA og andre som håndterer dette.

Man kan også gjerne ha sine egne RFID kort el. men at det kreves at man skal kunne registrere elbilforeningens brikke også her slik som Fortum og Grønn Kontakt gjør.

EDIT:
Overhørte nylig  er at elbilforeningen kun har ca. 30.000 medlemmer. Av over 55.000 registrerte elbiler (nærmere 60 nå?) er dette altfor dårlig og synes alle elbilister burde ta seg råd til å støtte denne foreningen! (selv om noen få har 2 elbiler).
#14
Oslo og Akershus elbilforening / Status parkering Frognerparken, Oslo?
torsdag 26. november 2015, klokken 07:41
(Parkeringen ved inngangen til frognerparken i umiddelbar nærhet av kinoen.)

Skal begynne å jobbe på Majorstua og denne parkeringen virker enklest ift. lokasjon og antall plasser.

Noen som har status på hvordan tilgjengeligheten ser ut på virkedager fra kl. 06-09? Tenker da både på ladeplassene (spesielt om vinteren) og resten av plassene.

Såvidt jeg har forstått er alle plassene komunale. Det virker mange på ladeplassene som misforstår og tror at kun disse er tilgjengelig for elbiler (gratis) så brorparten står der uten å lade.

På ladekartet står det også at de skal være 20 schuko ladeplasser men er alle operative evt. er det noen dato på det?

Takker for innspill.
#15
Har pendlet 40km inn til Oslo fra retning Lillestrøm (litt lenger ut) i alle år og siste 2-3 år med elbil. Er ikke avhengig av lading (men selvsagt en fordel med min Nissan Leaf om vinteren). Hvordan er mulighetene for å få parkert med elbil på majorstua? Jeg kan fint parkere innenfor noen km omkrets av Colosseum Kino eks.

Er det mulig å kjøpe/leie parkeringsplass eller er tilgangen på parkering for elbil i dette området såpass god at det ikke er noe problem? Har prøvd å orientere meg litt på Oslo Kommunes side for elbilparkering men det var veldig begrenset med informasjon å finne om hvordan disse plassene fungerer.

Om sommeren blir det mye sykling fra pendlerparkering (300,- måneden) men på dårlige værdager blir det kjøring. Kollektivt blir altfor tungvindt med 4-5 bytter og dårlig busstilgang der jeg bor. Det tar da mindre tid å sykle fra en pendlerplass noen mil utenfor Oslo.

Håper på mange gode innspill og tips.


EDIT:
Hvis det er slik at det er gode opplegg for dette i nærheten av t-bane el. som så gir enkel tilgang direkte videre til majorstua er jeg også åpen for innspill her. Det viktigste for meg er å få til en god og effektiv reiseavikling til jobb.
#16
Jeg kjøpte Nissa Leaf i oktober 2013 og fikk da medlemskap i elbilforeningen og en slik velkomstpakke i kartong.

Det som er litt merkelig er at det sies at man i den pakken skulle fått en RFID brikke som kan brukes/registreres mot eks. grønnkontakt sine ladere.

Det eneste jeg fikk i pakken var en grønn nøkkel til komunale ladere(?), en reflex og en isskrape samt div. brosjyerer. Jeg vet heller ikke hvor lenge jeg var medlem og har ikke fått noen forespørsel om jeg fortsatt vil være medlem.

Noen tips?
#17
Trenger Chademo hurtiglading uten krav om rfid eller abbkort for å start ladingen samt at jeg kan betale med SMS eller bankkort.

Jeg lander på rygge i natt hvor Leafen står og må da innom en huriglader en plass mellom Rygge og Fredrikstad (i fredrikstad bør også gå greit da Leaflink sier 5bars 41mi).

Jeg har lest meg grønn på ladestasjoner.no og det ser ikke ut som noen i området rygge/sarpsborg/fredrikstad krever noe annet enn SMS for å betale og iverksette ladingen. Samt at alle er åpne nattestid. Jeg er dog usikker på jobbmobilen og abbet der men tror det skal gå greit.

Jeg har dog ikke så mye strøm at jeg kan kjøre histen og pisten og tenkte å legge opp en rute fra Rygge mellom ladere i tilfelle jeg ikke får iverksatt lading, de er stengt, teknisk feil osv.

Hva anbefaler dere?
#18
Hadde en heller dårlig opplevelse når jeg forsøkte meg på Lillestrøm Halden for 1 år siden. Hvordan er strekningen Lillestrøm-Fredrikstad nå?

Bor ca. 20min utenfor lillestrøm så må ta med det i beregningen.

Er Vestby stedet man bør lade? McDonald? Noe i området Fredrikstad?

Har hurtigladekartet og bruker det flittig men påliteligheten og tilgjengeligheten til laderne på denne strekningen var det jeg slet med for 1 år siden.

Skal også overnatte i fredrikstad uten mulighet for å lade Leafen over natta (fredag til søndag).
#19
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader på Lillestrøm
onsdag 03. desember 2014, klokken 14:47
2 ganger siste par måneder hvor det har vært kaldt og jeg virkelig har hatt behov denne laderen (ved kinoen) har den vært i ustand. Begge ganger har det ført til at jeg ikke kom meg dit jeg skulle og den ene gangen måtte jeg tilkalle veihjelp (andre gangen kunne jeg forlate bilen i en stikkontakt og hente den senere). Man kan godt kalle det dårlig planlegging men i det første tilfellet kjørte jeg forbi en annen lader da det ville være mer praktisk å lade i Lillestrøm  samt at det passet bedre med tidsplanen (pris bryr meg ikke i slike tilfeller).

Vakttelefonen virker å være en vits!
Den bare viderekobler til svarer (uavhengig av kontortid eller ei) og jeg har heller ikke klart å få tak i personer på noen av telefonnummerne som står på boksen uansett når på døgnet det er.

Jeg er klar over at dette er en gratis lader. Men når en gratis lader er såpass uberegnelig og man ikke får noe som helst hjelp på den så hadde jeg foretrukket at jeg kunne betale for meg og at den faktisk fungerte og man fikk svar på telefon for å resette osv. når den henger.

Når det gjelder den andre hurigladeren i Lillestrøm så er jo den bare åpen i "kontortid". Og sist gang jeg var og tittet på den måtte man ha abbonement og en rfid brikke (nå nylig) og da er man ofte like langt.


EDIT:
En annen ting jeg har lagt merke til ved denne gratis hurtigladeren ved kinoen er at på dagtid står det ofte køer med profilerte firmabiler fra vaktselskaper og andre selskaper for å lade her. Er det slik at kommunen skal sponse drivstoff for bedrifter? Det gjør også at private ikke kommer til laderen i slike tilfeller. Ikke kan jeg skjønne at det er særlig lønnsomt for bedriftene heller at 4-6 av deres ansatte står i kø og prater i timesvis.

Ved ett av disse tilfellene på dagtid forsøkte jeg å forhøre meg om det var mulig å slippe til innimellom denne bedriftssamlingen men ble kun møtt av stygge blikk.
#20
Carwing / Problem med carwings/leaflink etter 1-år service?
tirsdag 25. november 2014, klokken 15:23
Etter at jeg har hatt bilen på 1-års service hos BNH så har jeg ikke vært i stand til å bruke noen av disse systemene mot bilen.

De sa de foretok en software oppdatering. Kan dette være årsaken? andre som har opplevd noe lignende?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA