Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - frekri

#1
Model S 2013 - 2022 / Frontrute-vifte støyer
tirsdag 20. mai 2014, klokken 00:17
Når jeg stiller inn vifta på frontruta og øker hastigheten på viftene, så høres det som vifta vibrerer. Jeg har ikke tilsvarende lyd på de andre innstillingene. Er det slik hos dere også eller trenger min bil en ny vifte? Min teori er vel at kulelageret i vifta er ødelagt.
#2
Lading av Tesla / Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!
fredag 09. mai 2014, klokken 17:13
Nå er det ca. 8 måneder siden en på forumet her tok bilder av schuko-kontaktene i Norge og sendte over til Tesla slik at de kunne utvikle schuko løsning som passet på offentlige og private schuko. Løsningen er åpenbar, det må være en ekstra kabellenge fra kontakten. Alle de andre billeverandørene har jo skjønt det. Hvorfor tar det så lang tid?

Og vi kan ikke ha det slik at kabelen ikke vil lade fra noen punkter innimellom. Når vi får grønt lys på kabelen og bilen ikke vil lade, så vet vi at det er noe galt med ladekablen.

Og at knappen på kabelen har sluttet å fungere hos de fleste er vel også noe som burde vært ordnet snart?

I tillegg forteller dere(Tesla) oss at vi ikke må bruke skjøtekabel. Da jeg var innom i dag spurte jeg, hva gjør jeg da? Det finnes nesten ingen steder hvor deres løsning passer. Den eneste løsningen som ble forslått var at jeg kjøpte en saltokabel til 4300,-.

Og i går da jeg endelig fant en kontakt hvor jeg slapp å bruke egen skjøtekabel for å koble til schuko, så ble min schuko kloss ødelagt av en annen elbileier. Det jeg tror har skjedd er at schukoklossen min overlappet ladekontakten til den andre elbileieren. Når han/hun dro ut sin kontakt dro de samtidig ut min. Og min kontakt falt i bakken og schokokontakten ble bøyd. Kjøpte ny hos Tesla i dag for 375,-. Jeg må si at jeg hadde store kvaler for å betale for en ny kontakt som kun har passet i 2 punkter til nå uten egen skjøtekabel. Og til en ladekabel jeg ikke har noen som helst tillit til.

Nå synes jeg at Tesla må komme med en løsning raskt!
#3
Model S 2013 - 2022 / Frunk og ladeport åpner seg selv
søndag 27. april 2014, klokken 23:27
I dag har jeg hatt to merkelige feil. Først etter jeg hadde stoppet bilen for å ta en telefon så åpnet plutselig ladeluka seg. Senere på kvelden vasket jeg bilen, da åpent frunken seg hver gang jeg satt meg inn i bilen. Det virket som om setesensoren var koblet til frunken. Jeg lukket frunken 3 ganger. Så prøvde jeg å reboote bilen, men det skjedde igjen. Jeg tok så å rygget ut fra vaskehallen og lukket igjen på utsiden. Da forble den lukket.

Min hovedteori var skjult kamera... ;)
#4
I dag kjørte jeg rett i garasjeveggen fordi parkeringssensor ikke varslet. Jeg kjørte veldig sent og det ble ingen skader.

Jeg har 2 teorier:
1. PCen i bilen var opptatt med noe annet så parkeringssensor ble litt forsinket.
2. Jeg har en stolpe på høyre side bak som parkeringssensoren slo ut på og noe krøll her gjorde at den ikke varslet hva som skjedde foran bilen.
#5
Lading av Tesla / Adaptor 32A - 16A fra profesjonell leverandør
lørdag 05. april 2014, klokken 14:10
Jeg sitter å kikker etter et 32A til 16A adapter fra en profesjonell leverandør. Det hadde vært best å kjøpe fra et selskap tilfelle det skjer noe galt under lading.

Det nærmeste jeg har funnet er fra Carl Ras i Danmark:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/elogvvs/kabeltromlerkabelsaet/adaptor32a-16a

Jeg hadde ikke tenkt meg til Danmark med det første. Er det noen som har funnet slik adaptere i Norge eller rett over grensa i Sverige?
#6
For en fantastisk opplevelse det var å få på mine 19" sommerdekk i dag. Nå er det ikke lenger som å kjøre på gummibjørner. Støyopplevelsen er ca. den samme.
#7
Model S 2013 - 2022 / Lakk - skitt - voks
lørdag 29. mars 2014, klokken 23:16
Da jeg skulle hente bilen min var ikke den klar fordi det var rot med papirene. Klargjøringsfolka hadde ikke fått beskjed om at bilen skulle leveres ut. Jeg har siden da oppdaget at de ikke vokset bilen før levering.`

Så var jeg på service på Skøyen på fredag hvor Tesla vasket bilen, men de greide ikke å få den rein. Og så har de lagt et vokslag utenpå skitten etter vaskingen. :(

Jeg snakket med Drammen samme dag og vi ble enige om at de skulle ordne ordentlig klargjøring.

Er dette noe som er lett å ordne opp i eller blir det vanskelig nå som jeg har: lakk - skitt - voks?
#8
Model S 2013 - 2022 / Er voksing av bilen endel av klargjøring?
lørdag 22. mars 2014, klokken 18:55
Er voksing av bilen endel av klargjøring? Jeg er ingen ekspert, men jeg har lest meg frem til at når du spyler en bil med voks, så legger vannet seg i små kuler. Det skjer ikke på min og søle setter seg rimelig godt fast.

Da jeg skulle hente bilen hadde de glemt å gi beskjed videre, så bilen var ikke klar da jeg kom. Jeg måtte vente i 20 ekstra minutter.
#9
Model S 2013 - 2022 / Venstre speil legger seg ikke alltid inn
mandag 17. mars 2014, klokken 22:54
Jeg var på Vulkan i går og så at både min og en annen Tesla ikke la inn venstre speil. Jeg har sett dette en gang tidligere på min bil. Høyre legger seg alltid inn.
#10
Testet i dag Charge & drive Type 2 fra Fortum. Det var første gang jeg prøvde en slik stolpe. Det er mulig at det var noen symboler på stolpen som skulle gjort dette lettere, men det var mørkt. Men her er min klønete erfaring.

Da jeg kom var stolpen åpen og jeg tror den lyste blått. Jeg koblet til min type 2 kabel. Jeg tenkte så at jeg måtte bruke charge and drive rfid'en for å starte den. Jeg holdt den først nederst der hvor ledningen skal gå igjennom fordi det fremstod som det riktige stedet. Etterhvert prøvde jeg å holde rfid'en overalt på stolpen, men jeg greide ikke å starte ladingen. Etterhvert fant jeg en lapp under hvor det stod at jeg kunne sende sms for å starte den, men det skjedde fortsatt ikke noe. Så prøvde jeg å lukke stolpen og da startet ladingen. Jeg lukket ikke stolpen helt fordi det var vanskelig å få til med kabelen, men hvis jeg hadde klart det er jeg usikker på om jeg hadde fått den opp igjen. Det var sannsynligvis forrige bruker som hadde åpnet stolpen og jeg hadde kanskje ikke greid å åpne den igjen?

Jeg søkte så på nettet hvordan jeg skulle få rfid brikken til å fungere og innså at den skal på toppen ved lyset. Jeg koblet fra bilen igjen og forsøkte å bruke brikken på toppen, men det skjedde ingenting. Jeg prøvde å trykke på skjermen. Så til slutt kom jeg på at kanskje jeg måtte lukke stolpen. Endelig var jeg inne på noe, stolpen skiftet farge til grønn og jeg fikk åpnet den igjen med min rfid brikke. Ved å bøye type kabelen litt greide jeg å lukke døra mens jeg ladet. Ved å bruke rfiden greide jeg å åpne luken igjen. Etter jeg koblet fra og lukket døra lyste stolpen rødt. Jeg prøvde å klemme døra enda bedre sammen fordi jeg trodde jeg hadde rotet til noe, men etter endel sekunder så skiftet fargen til grønn.
#11
Model S 2013 - 2022 / Bruke bilen som Wlan punkt
torsdag 13. mars 2014, klokken 00:05
Er det noen som vet om det er mulig å sette opp internett i bilen som et wlanpunkt slik at jeg kan koble meg til bilen med pcen? Jeg har ikke 3g på laptopen.
#12
Lading av Tesla / Teste blått og rødt adapter i Oslo
mandag 10. mars 2014, klokken 18:28
Er det noen steder i Oslo hvor vi kan teste blått og rødt adapter? Jeg testet på Skøyen, men der var ikke de blå kontaktene tilkoblet strøm ennå.
#13
Var innom 22kW ladepunktet på Skagerak stadion i Skien i dag, men jeg klarte ikke å få dette til å fungere. Det stod en Nissan å ladet på chademo, men jeg antar det ikke skal ha noe å si.

Bilen ga en feilmelding: "CHARGE CABLE FAULT". Jeg ser ladepunktet har et feste hvor kabelen står opp og alle koblinger er utsatt for regn og snø.

Er det noen som har testet dette punktet de siste dagene?
#14
Model S 2013 - 2022 / Bug på ladeskjerm kWh 400V
torsdag 06. mars 2014, klokken 00:07
Når jeg lader på Vulkan og stiller bilen til å vise kWh istedet for km, så viser bilen at den lader bare på 6kWh istedet for ca. 18kWh. Når jeg slår over til at den viser distance istedet så viser den riktig 82km/h. Virker som det er en bug når vi kobler til 400V.
#15
Model S 2013 - 2022 / Forstyrrelser fra mobilsignaler
mandag 03. mars 2014, klokken 10:50
Jeg sliter mye med at forstyrrelser fra mobilsignaler kommer inn og spilles av på høyttaleranlegget. Spesielt hvis jeg legger mobilen i den lille lomma under skjermen. Er det flere som har dette problemet?
#16
Model S 2013 - 2022 / Åpne og lukke vinduer med nøkkel
lørdag 01. mars 2014, klokken 11:08
Når jeg holder inne knappen som er taket på nøkkelen, så åpner alle vinduene seg. Men jeg ikke klart å finne ut hvordan jeg gjør det motsatte, å lukke alle vinduene. Noen som vet hvordan?
#17
Model S 2013 - 2022 / Hvordan fungerer auto på resirkulert luft
onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33
Man har to valg hvor det ene er at luft skal hentes utenfra og luft skal bare resirkuleres inne i bilen. Og så har man et valg som er Auto. Er det noen som vet hvordan auto fungerer? Slår den seg på når gps sier at man er i tunnel, eller lukter den så den vet når det er for mye støv eller slår den seg bare av og på hver f.eks. halvtime?
#18
Model S 2013 - 2022 / Hvor langt tid tar overlevering?
mandag 24. februar 2014, klokken 09:47
Hvor langt tid tar overleveringen av bilen ca.?
#19
Model S 2013 - 2022 / Passer ny ladekabel i offentlige ladepunkt?
tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:47
Man måtte tidligere bruke skjøtekabel i offentlige ladepunkter fordi klumpen på enden var for tjukk. Jeg ser at mange får utlevert ny ladekabel nå. Passer denne i offentlige ladepunkter uten skjøtekabel?
#20
Model S 2013 - 2022 / Min nye Salto ladestasjon er lasket?
fredag 07. februar 2014, klokken 01:14
Jeg valgte å spandere på meg en Salto ladestasjon med type 2 kontakt. Etter jeg hadde fått den installert så oppdaget jeg at den kun kan brukes av Tesla. Det står at den er lasket og at den ikke må settes opp på offentlige steder. Jeg tenkte at jeg nå hadde kjøpt en ladestasjon som kunne brukes av samtlige elbiler med type 2 kontakt i fremtiden, men det ser jo ikke slik ut.

Mitt ladepunkt er 16A 230V.

Fra bruksanvisningen:
"Lasking mellom faseledere L1-L2-L3 medfører en konfigurasjon som ikke helt følger standarden over Type 2 grensesnittet. Dermed kan det ikke garanteres at lading til andre elbiler med 3-faset Type 2 inntak vil fungere med en 3-faset ladekabel.
1-fase lading med 1-faset ladekabel vil alltid fungere"

Er det noen som vet hva dette innebærer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA