Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - eadie

#1
Model 3 / Vifte skrangling
onsdag 24. februar 2021, klokken 12:29
Har nylig fått skiftet frontrute og siderute på garanti, pga lysbrytningsfeil.
Da dukker det selvsagt opp nye problemer

Opplever en del "skrangling" fra dashbordet, antakelig fra viftesystemet, ved kjøring på normal vei, i alle hastigheter. Kommer og går, uten at det er noe logikk i det. Påvirkes ikke av viftehastighet. Høres ut som noe er løst, og merker det kanskje best hvis kjøreunderlaget er noe rumlete. Da høres det ut som noe ligger og skrangler i dashen, muligens da viftene.

Flere som har hatt liknende?
#2
Model 3 / Stadige feilmeldinger vedr kamera høyre side
søndag 07. februar 2021, klokken 15:24
Får stadige feilmeldinger om at kamera høyre side er tildekket eller blendet under kjøring. Regner med det er den klassiske kondensgreia som mange har hatt på Model 3 og Model S før.
Men når jeg går ut og sjekker er det ikke noe møkk og ikke noe dugg, altså ingenting som burde utløse feilmeldingen.

Flere som har dette?
#3
Model 3 / Forvarming og lydnivå
søndag 17. januar 2021, klokken 16:30
Forvarmingen av nye Model 3 gir en voldsom lyd. Høres ut som et jetfly fra utsiden. Min bil står i fellesgarasje, og folk reagerer når dette forbannede treskeverket setter i gang under forvarmingen.
Må si jeg er mer og mer misfornøyd med denne varmepumpa. Bedre med resistiv heating, slik 2019-modellen hadde.
#4
Model 3 / folierte/isolerte vinduer og lysbryting
fredag 01. januar 2021, klokken 13:38
De folierte/isolerte vinduene på 2021 M3 er ikke noe særlig for lysbryting. Blir svimmel av å se ut. Vinduene bryter lyset på en måte som forvrenger på en måte. Vanskelig å forklare, men det er godt merkbart for meg iallefall.
#5
Model 3 / Justere ladehastighet i app
onsdag 30. desember 2020, klokken 10:03
Noen kan sikkert arrestere meg, men mener at man på Model S kan justere ladehastighet i appen underveis i en ladeøkt, mens man på Model 3 ikke kan det, men må istedet sette ladehastighet/strømstyrke på skjermen i bilen istedet?


#6
Model 3 / Autolåsing virker ikke
tirsdag 29. desember 2020, klokken 19:59
Hentet ut bil i dag. Har kjørt Model 3 i 2 år tidligere, kjenner mulighetene, software, innstillinger på skjermen, etc.

Oppdaget i dag at bilen ikke vil autolåse selv om jeg har krysset av for dette i innstillingene. Folder heller ikke inn speil.
Software 2020.48.26

Telefon er lagt inn som nøkkel.

Dette var aldri et problem på min nylig innbyttede 2019 modell.

Andre med liknende problem?
#7
Model 3 / Innbyttepris hos Tesla
lørdag 21. november 2020, klokken 14:46
Hvit mars 2019 Model 3, LR AWD FSD, 27k km, strøken.

Får 413k i innbyttepris fra Tesla.

Med andre ord, FSD får du knapt ingenting igjen for, hvis du bytter hos Tesla. Muligens kan du skvise 10-20k ekstra ved å selge privat. En fordel med å bytte inn er at jeg kan beholde vinterdekkene.

Og FSD kommer jeg heller aldri til å bestille igjen.
#8
Model 3 / Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3
lørdag 10. oktober 2020, klokken 09:21
Noen som har prøvekjørt nye Model 3, eller har tatt ut ny bil og som har referanser fra Model 3 som kom tidlig i 2019?
Tenker da i forhold til opplevd støy, bedre isolasjon mot vei/hjulstøy, etc.

Er det merkbar forskjell?
#9
Model 3 / Bytte driveunit pga høyfrekvent ulyd
lørdag 30. mai 2020, klokken 10:17
Da har jeg endelig fått time for å skifte fremre DU, pga høye ulyder under kjøring.
Såkalt «high pitch whining».
Klaget på dette siden august ifjor, vært inne til 3 kontroller på 3 steder.
Nå innrømmes det at det er et problem etter at priblemet først ble forsøkt kamuflert med bedre isolering (!)

Blir godt å få vekk denne høyfrekvente pipelyden før ferien. Hodepine-greie.

Andre som opplever det samme? Fikk inntrykk fra siste test hos Tesla at dette er et «ikke helt uvanlig» problem på Model 3.
Min var utlevert i mars 2019 og har nå gått 17000 km, men pipingen begynte i august 2019 etter ca 8000 km.
Bilen er pent kjørt, ingen hyppige harde akselerasjoner, etc.



#10
Kia Soul EV / Ettermontering UVO Connect på Soul EV
fredag 15. november 2019, klokken 14:04
Ser at UVO Connect appen fungerer på nye e-soul. Men ikke på eldre, altså eldre enn de siste 2019 modellene.
Men, er det mulig å ettermontere, mon tro?

Ønskelig med styring av varme, lading, etc via app. Har en kjenning med 2018 modell som kan styre varme via timer i bilen, men da må den stå tilkoblet lading, etc. Tungvindt. Kan heller ikke styre lading og slikt.

Derfor ville ettermontasje av UVO Connect gjort seg. Noen som vet?
#11
Model 3 / Uling/hvining ved 45km/t og 60km/t
lørdag 07. september 2019, klokken 19:22
Alle elbiler har en «trikkelyd», men på min LR AWD med 6000km på telleren er hvine- og ulelyden blitt mer fremtredende på ca 45km/t og rundt 60km/t. Ingen forskjell på når motoren er «varm» eller ei.

Flere som har samme lyd, og som har merket en utvikling i lydbildet (sterkere lyd med tiden)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#12
Model 3 / Ekko på handsfree
lørdag 04. mai 2019, klokken 17:10
Mottaker klager stort sett alltid på ekko når jeg ringer via handsfree i bilen. Skjer vel i 7 av 10 tilfeller. Selv merker jeg ingenting, men mottaker gjør. Ingen forskjell om jeg skrur lyden lavt eller høyt (står default omtrent midt på skalaen volummessig).
Heller ingen forskjell om det er jeg som ringer ut fra bilen eller om det er andre som ringer inn (initierer samtalen).

Har Iphone SE.

Ingen problemer ellers, kun via handsfree i Model3, ikke via andre typer handsfree.

Software 2019.8.4

Andre som merker det samme?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#13
Model 3 / Ekko i handsfree
tirsdag 09. april 2019, klokken 21:52
Flere jeg ringer til via handsfree i min TM3 klager over at de hører seg selv i ekko.
Skjer i ca halvparten av samtalene. Ingen betydning hvor telefonen ligger i bilen, tilsynelatende.

Har selv Iphone, mottakerne har blandete merker.
Feilen skjer uavhengig om jeg ringer først, eller blir oppringt.

Hvis jeg legger på og ringer opp igjen kan feilen forsvinne, men ikke alltid.

Flere som har liknende feil?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Model 3 / Svakere radiobrikke/mottak på Model 3?
fredag 29. mars 2019, klokken 19:14
Ser ut som TM3 har svakere antennemottak for LTE og Wifi enn Model S hadde.
Dette basert på egne observasjoner.

Kan hanoe med antennenes plassering i bilen, men også muligens med antennetype?

Merkbart svakere LTE signal på samme sted i garasjen med TM3, og samme også med WiFi følsomheten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
Model 3 / Erfaringer etter 3 uker med Model 3
onsdag 27. mars 2019, klokken 11:00
Har lang erfaring med Tesla og Model S fra før >5 år.
Har tidligere hatt mange forskjellige biler, mye tysk, typisk BMW, Audi, Mercedes, etc.

Fikk hvit TM3, 18" Aero på Nokia R3 dekk, AWD LR utlevert 07.03.

Erfaringene over 3 uker er følgende:

Positive:
1. Ganske lite vindstøy, ut fra forventingene. Vesentlig bedre isolert bil enn min tidligere 2014 S85.
2. Går som et olja lyn. Kjapp i responsen, lite "rolling", veldig fin vektfordeling. Gode seter.
3. Godt sammenskrudd bil. Ingen knirking og knaking der det ikke skal være det. Stor forskjell fra S85, 2014.
4. Veldig responsiv skjerm.
5. Bedre lagringsplass enn forventet bak. Helt greit også fremme, til handleposer, liten bag, etc.

Negative:
1. Dekkrumling fra R3 er godt hørbart, men varierer med værforhold. Mindre hørbart på våt veibane enn tørr. Også forskjell i positiv retning når dekkene er blitt varme, etter litt kjøring. Synes dekkstøyen i lave hastigheter, opp mot 50, på tørr vei, er for høy.

2. Manglende pakninger på undersiden av dørene gjør at man får en del "søl" i døråpningen hvis man kjører på våte veier. Typisk "bil-produsert-i-California-problem". De har neppe tenkt på dette. Jeg kommer til å montere gummilister selv, for å redusere problemet.

3. Sort lakk på midtkonsollen er en støvsamler deluxe. Jeg har kjøpt inn karbonklistremerker for å legge over.

4. Ladehastighet på Supercharger er altfor dårlig når det er kaldt ute. Selv om du har kjørt et par timer er ikke batteriene varme nok til å få bra hastighet, og det selv med lav SOC. Har aldri hatt mere enn ca 60kW selv ved under 20% SOC og (antatt) oppvarmet batteri. Spent på dette når lufttemperaturen øker. Bør kunne oppnå godt over 100kW ved f.eks 15 grader i lufta og "varmt" batteri. også spent på software fix som skal komme som varmer opp batteriet når man navigerer til Supercharger, og dermed klargjør det for raskere lading. Pr nå er ikke ladehastigheten god nok på Superchargere i kaldt/kjølig vær.

5. Auto på vindusviskerne er helt elendig. Bare å glemme. Må overstyre den manuelt hver gang, fordi intervallene er for trege på auto (oppdager ikke smådråper, duskregn, etc). Kjent problem som antakelig løses med software, men bruk av kamera som detektor er neppe ideelt her. Typisk California-problem dette også. De er ikke vant med regn der...

6. Ingen måte å løse opp ladeluke på, slik som du kunne med key fob tidligere. Må inn i bilen for å løse opp ladekabel. Tungvindt.

7. Dårlig utsyn bakover (smalt bakvindu).

#16
Model 3 / Autolock og mobil som nøkkel
lørdag 16. mars 2019, klokken 08:33
I starten fungerte både mobilen som nøkkel, over bluetooth, og autolock når man går fra bilen. Nå gjør det ikke det lengre, hos meg.
Må starte bilen med nøkkelkortet for å få kjøre (ta centre console), og autolock virker ikke, så jeg må låse via appen.

Har sjekket at 2 nøkkelkort og mobilen ligger i systemet som nøkler.

Flere som opplever dette?
Har siste software. 5.25


Sent from my iPhone using Tapatalk
#17
Model 3 / TM3 - ikke styring av lading via app?
onsdag 13. mars 2019, klokken 07:36
På min gamle Model S kunne jeg stoppe og starte lading når jeg ville. Kunne vel også endre strømstyrke, mener jeg å huske.
På TM3 ser det ut til at jeg kun kan stoppe ladingen, unlock plug, etc., men ikke endre strømstyrke.

Noen som har oversikt over hva man ikke kan gjøre med TM3 i appen (lademessig), som man kunne med f.eks Model S?
#18
Model 3 / Bergen tregest med utleveringer og registreringer?
onsdag 06. mars 2019, klokken 15:37
Følger litt med på Teslastats.no

Nokså klart for meg at Bergen er sinken i klassen, av storbyene, som har fått biler. Tromsø er vel noe unnskyldt, muligens.
Men av Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim er det Bergen som kommer verst ut med tanke på nyregistrerte biler hver dag. Hvorfor?
#19
Model 3 / Riktig Final Invoice ved innbytte?
onsdag 20. februar 2019, klokken 19:53
Er det noen som i det hele tatt har mottatt en riktig Final Invoice når de har innbyttebil?
Jeg skal bytte inn min Model S, har akseptert innbytteprisen 4 ganger (tydeligvis rot i systemet så har blitt bedt om å bekrefte flere ganger...), og er nå på min 6. Final Invoice. Alle 6 er feil da de ikke klarer å trekke fra verdien av innbyttebilen, slik at fakturaen bare viser mellomlegget (som jo er det jeg skal betale).

Samme problemet gjelder også ved tillegg av EAP. De har bekreftet bestillingen, men klarer aldri å få det inn i fakturaen.

Nå skal jeg ikke ha utlevering før 5.mars, etter planen, men dette er forbannet flaut og rotete, Tesla.
#20
Model 3 / Stadig rot med Final Invoice og Credit Note
onsdag 06. februar 2019, klokken 21:14
Har 5 stk Credit Notes og 1 stk Final Invoice nå, fått VIN, etc.
Men ingen av disse Credit Notes, og heller ikke Final Invoice er riktig utformet.
Det skal selvsagt være bare en av hver, men de har altså produsert 5 stk Credit Notes som alle ser helt like ut.

Jeg skal bytte inn bil, og jeg har gjort endringer nå i januar (lagt til Autopilot på Model 3), som de bekrefter ligger i systemet, men de klarer altså ikke å få dette ut på disse papirene.
Men sende meg flere SMS om at Final Invoice er kommet, og at "Your Trade in offer is ready" klarer de, og når jeg logger inn på Tesla kontoen er det selvsagt ingenting som er oppdatert. Heller ikke noe Trade In Offer å akseptere.
Trade in Offer har jeg forøvrig akseptert 3-4 ganger på mail, og 2-3 ganger på telefon når jeg har ringt inn og forhørt meg om alt er OK. Til ingen nytte.
Dette er bare et forbannet amatørmessig rot.

Frykter jo at de kødder dette til så inn i h...vete at når jeg skal hente ut bilen så er hverken Autopilot enablet, eller trade in offer kjørt i systemet, slik at faktura/betalingen også blir feil, og hele greia blir komplisert.

Jeg vil jo ha en Final Invoice som tar  hensyn til avtalt innbyttepris på min Model S, for h-..vete!
Dvs, slik at jeg vet hva jeg skal betale i mellom. Hvor vanskelig kan det være å få til dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA