Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - streken

#1
Model S 2013 - 2022 / Steinsprut i glasstak
torsdag 04. mars 2021, klokken 19:44
For noen uker siden fikk jeg noen heftige steinsprut mens jeg kjørte på E6 forbi Biri. I frontruta ble det umiddelbart tre roser og påfølgende sprekker. Greit nok, frontruta blir byttet nærmere sommeren.

Men så var det glasstaket, den fremre delen (soltaket), her har det også blitt et dypt hakk. Det har begynte å bli sprekk her også, men ikke i like stor grad som i frontruta. Tesla sier dette bør gå på samme egenandel som frontruta. Greit nok, det også.

Så jeg kontakter forsikringsselskapet mitt, Yetz. Erfaringen derfra har fra tidligere være upåklagelig. Nå er det en langt surere tone, og jeg kan se langt etter å få dekket glasset i soltaket. De kan ikke hjelpe meg før jeg har fylt ut skademelding. Jeg fyller ut skademelding og sender.
Frontruta får egenandel 2000/1500kr, noe jeg er innforstått med.
For soltaket er egenandel 4000kr, pluss et bonustap fra 75% 3.år ned til 60%. Det er ikke greit. Dette medfører en stor kostnad over tid, potensielt gigantisk når jeg ved hovedforfall i mai etter sigende blir flyttet til Storebrand.

Hvordan har dere andre gått fram når dere har fått steinsprut i taket? Noen idé om hva det koster å bytte det fremre glasset i soltaket hvis man betaler alt selv?
#2
Tesla SW og AP / Irritasjonsmoment med Spotify
onsdag 16. september 2020, klokken 20:48
Jeg opplever et stadig voksende irritasjonsmoment med Spotify som jeg ikke finner ut av: Hver eneste gang jeg setter meg inn i bilen, starter Spotify opp på telefonen og spiller og går der for seg selv til jeg tvinger appen på telefonen til å avslutte.

I bilen er det gjerne DAB og P1/P3 som gjelder, hvis jeg har benyttet Spotify under kjøring, har jeg alltid valgt P1 e.l. før jeg forlater bilen.
Telefonen er en Huawei P20pro som ellers fungerer finfint. Det er bare irriterende å oppdage at den spiller musikk i lomma mi hver eneste gang jeg forlater bilen.

Etter en kjøretur hvor jeg kun har lyttet på radio tror Spotify fortsatt at jeg sitter i bilen når jeg åpner appen på mobil, iPad eller Macbook, opptil en time etterpå. Bilen er forlatt og låst.

Er det noe jeg har blingset fullstendig på her?

Ellers ingen bugs eller problemer å melde om.
#3
Tesla Pickup / Det ser foreløpig mørkt ut
onsdag 05. august 2020, klokken 17:40
Jeg kom over denne artikkelen nå, det ser ut som om vi må vente lenge på Cybertruck her i Europa.

https://teknikensvarld.se/elon-musk-tesla-cybertruck-ska-inte-saljas-i-europa/
#4
Model S 2013 - 2022 / Vadedybde?
onsdag 05. juni 2019, klokken 15:54
Med de voldsomme nedbørsmengdene som meldes, så lurer jeg på hvor dypt vann jeg kan bevege meg uti med Model S og luftfjæringen på «very high».

Selvsagt i lavt tempo, og kun hvis det er full krise på Ring 3... Jeg vil i det lengste forsøke å unngå dypt vann!

Noen som har gjort seg gode/dårlige erfaringer?
#5
Model S 2013 - 2022 / 2017 S75D vs. 2015 SP85D - noen betraktninger
mandag 26. november 2018, klokken 22:13
Siden min 2017 S75D er inne til et lengre opphold hos Tesla Drammen ifm. service og utbedring av diverse småplukk, så har jeg fått en 2015 SP85D som lånebil. Etter å ha fått rast fra meg i sistnevnte i fem dager (på oppfordring fra Tesla: "kos deg, husk bare å ha klar bane når du gir full gass"), så har jeg fått gjort meg opp noen tanker om utstyr, ytelse osv. som kanskje kan være kjekke for dem som funderer på å handle en av de to.

P85D har gått 70.000km og fremstår som svært tight og god. 12v-batteriet er modent for utskifting, varmetrådene i bakruta fungerer ikke, og et dørhåndtak er gåent. Ellers er alt som det skal, uten skrangelyder. Bilen har metalltak og et imponerende lavt støynivå i kupeen (samme dekk på denne som på min egen med soltak). Første utgave av Nextgen-setene i skinn er en skuffelse, særlig korsryggstøtten fremstår som dårligere enn i de nyeste setene. Skinnet er hardt og glatt, veganskinnet i min egen bil fremstår som mykere og mer høyverdig, i hvert fall fra min bakendes perspektiv.

Kjøreopplevelse: P85D oppleves å ligge litt lavere på veien, den har enda bedre veigrep enn min 75D med lik konfigurasjon i menyen. Når batteriet har blitt varmt, så er ytelsen i Insane-modus hinsides all fornuft, fy søren som den flytter på seg! Jeg trodde min 75D med "oppgradert ytelse" på 422hk var sprek som fy, men den kommer til kort mot P85D. Er du derimot glad i førerkortet ditt og synes 4,4sek er raskt nok til 100km/t, så er 75D mer enn bra nok, og vel så det.
Strømforbruket mitt med P85D er omtrent dobbelt så høyt som i min 75D - og jeg innrømmer glatt at det nok har noe med kjørestil å gjøre. Jeg opplever dog at 85-batteriet mister flere prosent i løpet av en natt med tilsvarende forhold og innstillinger som min 75D.

AP1 er myk og effektiv, og den trekker ikke til høyre når jeg passerer påkjøringsfelt på E6. AP2.5 er dog bedre nå. Det merkes at den leser trafikk og omgivelser på en helt annen måte, særlig ved lav sol er forskjellen som natt og dag.
Fjernlysassistenten i P85D er genial i form av at den faktisk skrur på fjernlyset så fort jeg setter bilen i Drive, og den er langt mer effektiv enn tilsvarende i 75D. 75D har til gjengjeld bedre lys, og er litt mer konsekvent i lysbruken når den har kommet opp i fart.
Jeg gleder meg til å prøve regnsensoren, der har jeg en følelse på at gammel er bedre.

Kunne jeg ha vurdert en 2015 P85D som alternativ til min "nye" 75D? Nei. Førstnevnte er hylende morsom når man benytter kreftene den besitter, men i hverdagen verdsetter jeg 75D sine seter, midtkonsoll, lave forbruk og garanti mer, og den er også rask nok til at jeg trekker på smilebåndene. Det skal bli godt å få den tilbake fra verkstedet, når enn det blir.

Men neste nye Tesla, den har nok muligens en P i modellbetegnelsen...
#6
Etter en god del frem og tilbake, så er Teslaen min endelig omtrent der jeg forventet at den skulle være som ny. Gjenstår bare vindsus i takluka før det er helt topp  8)

Men det er en liten sak jeg ikke forstår meg på: når jeg kjører på grusvei, så kommer det små plingelyder fra høyttaleren i førerdøra hver gang en liten småstein spretter opp i undersiden av bilen. Med andre ord: betydelig antall plingelyder så lenge jeg kjørte på vinterdekk (som plukker opp mye småstein), ganske mye mindre på sommerdekk, dog ikke fritt for det.
Hva i all verden kan det være? Lyden dukket opp etter en verkstedrunde i april, og kommer som sagt kun ved kjøring i lav hastighet når småstein slenges opp.

Ellers ingen ulyder i bilen annet enn tidligere nevnte takluke.

Vil gjerne høre hva dere tror/mener/vet før jeg kontakter Tesla om det.
#7
De dagene jeg trenger å kjøre over 100km pleier jeg å lade til 100% før jeg kjører hjemmefra. Reell rekkevidde pleier å ligge rundt 130-150km i typisk norsk vårvær med normal kjøring, opp mot 180km hvis jeg tar det ekstra rolig. Greit nok.

Når jeg derimot lader til 80%, er bildet et annet. 1% ved 80% lading oppleves ikke som det samme som 1% ved 100% lading.

Jeg kjørte en testtur i dag. Startet med 79% lading og kjørte 39km i nøysomt tempo. Til tross for et passe hyggelig strømforbruk på 12,8kWh/100km (nullstilte før avreise), hadde jeg kun 47% igjen på batteriet da jeg hadde parkert.
(Hvis jeg ser på batteriprosenten og regner litt, så antyder den at jeg har ligget på 18kWh/100km i forbruk.)

Vanligvis er jeg "dyktig" til å regne på strømforbruk i hodet mens jeg kjører, og så lenge jeg har over 90% på batteriet når jeg kjører av gårde, er som regel strømforbruket som forventet (dvs. bra).
Når jeg starter med lading et sted på "70-tallet", bruker bilen bortimot det doble av strøm kontra om jeg kjører av gårde med strøm på "90-tallet". Dette har jeg testet over identisk strekning noen ganger, og jeg klør meg godt i hodet over dette...

Opplever andre det samme? At 80% føles som nærmere 50%, og at 100% føles som 100%?
Jeg tenker at det er noe galt i kjørecomputerens beregning av ladestatus, men har ikke nok kunnskap til å konkludere. Leafspy har jeg ikke.

Euroleafen min har nå rundet 35000km, og er fortsatt feilfri og med tilfredsstillende rekkevidde (ved fullading).

Streken
#8
Twizy / Svekket ytelse vinterstid?
fredag 06. mars 2015, klokken 00:26
Min far kjører en Twizy til og fra jobb (knallkul sak; jeg er så heldig å få låne den iblant når sola skinner). Han bor i Drøbak og kjører således opp en god del motbakker.
Han stortrives med Twizyen, visstnok særlig i glatte rundkjøringer vinterstid.

En ting som forundrer meg er at han klager over at ytelsen blir veldig svak når utetemperaturen blir noen blå. Han sier ytelsen går ned såpass at han sliter med å komme seg opp de bratteste bakkene med helt flat høyrepedal. På tørr, flat vei orker Twizyen knapt å holde 50 på de kaldeste dagene. Hvorvidt batteriet er fulladet eller ikke har ikke noe å si. Han lader vanligvis et par ganger i uka.

Har noen av dere erfart at ytelsen reduseres når det er kaldt? I så fall vil jeg gjerne høre om det.

streken
#9
Denne helgen har jeg tatt med Leafen på tur Drøbak-Skien-Drøbak.

Her er en rapport:

Utreisen på lørdag, i et håpløst møkkavær, gikk greit siden jeg kunne stoppe og hurtiglade hos Gravdahls Auto utenfor Tønsberg.

Returen på søndag var planlagt med ladestopp på samme sted, likevel tok jeg det pent og rolig på E18 fra Porsgrunn og opp til Sem. Jeg ankom hurtigladeren kl. 18.10 med 45% på batteriet og så frem til en god boost, men skuffelsen var til å ta og føle på da jeg oppdaget at hurtigladeren ikke fungerte pga. teknisk feil. Betalingsterminalen fungerte derimot, den trakk i hvert fall 43kr fra kontoen min, uten å gi noe tilbake.
Å kjøre fra Tønsberg til Drøbak (via Horten-Moss) en mørk søndagskveld uten varme (var 2 grader ute) er lite trivelig, men jeg kom meg hjem med streker, stjerner og utropstegn i displayene på bilen (totalt 130km, første halvdel med 23 grader i kupeen og uten å være først i køen).
Ishavsveiens hurtiglader i Moss var ikke et alternativ pga. håpløs kundeservice og fantasifull prissetting.

Hurtigladeren har et servicenummer på seg. Jeg ringte. Fire ganger. Hver gang til en svarer som sa "alle våre kundekonsulenter er opptatt, vi har ikke kapasitet til å betjene deg" før det brøt. Alt for ikke å si at "ingen er på jobb, sorry". Har sendt mail til Gravdahls Auto vedrørende dette.

Kan noen si meg hvorfor det i hele Vestfold fylke finnes én fattig hurtiglader?

Og: det stod en annen frustrert elbilist der og klødde seg i hodet. Han hadde 23% igjen på batteriet og måtte hjem til Lørenskog. Bilen hadde han fått låne til helgetesting av en Nissanforhandler i Oslo. Jeg sa til ham: "ring selger og si at du parkerer bilen her og tar toget hjem". (Det var greit for selger.) Så kjørte jeg ham til Tønsberg stasjon før jeg vendte nesen videre hjemover. Han var lettet og takknemlig.
Det er viktig at vi elbilister hjelper og støtter hverandre når slike problemer oppstår. Kan "elsolidaritet" være et nytt ord?

Jeg fikk i dag virkelig kjenne på fjorårets store nyord: rekkeviddeangst. Neste gang jeg skal til Skien tar jeg fossilbilen. Og det synes jeg er trist.
#10
Leaf 2010-2017 / Dårlig lys på nye Acenta - tips til enkel forbedring
tirsdag 24. september 2013, klokken 23:14
Sammenliknet med fossilbilen min er nye Leaf bedre på mange områder.

Men når det kommer til lys, er den langt dårligere. Fossilbilen har riktig nok bixenon, Leafen halogen. Hvis man er vant til halogen er nok Leaf grei, men den kan uansett bli bedre.
Det jeg gjorde var å dra innom BilXtra for å kjøpe nye lyspærer (H4). Jeg kjøpte Osram NightBreaker+ (på tilbud om dagen, 199kr) og byttet ut originalpærene med disse. Nå i kveld fikk jeg testet de nye pærene, og forbedringen var dramatisk. Det føles som om jeg har minst 50% kraftigere lys nå enn med originalpærene.

Så: har du Leaf Acenta med halogen hovedlys - bytt ut originalpærene (for øvrig fra Philips) med pærer fra toppserien til enten Philips eller Osram. Det er en billig forsikring nå som høstmørket faller på og elgjakten nærmer seg.

God natt!
#11
Hei!

Jeg har vært ivrig tilskuer på dette forumet i lang tid, og svarene jeg har funnet her har hjulpet meg godt på veien frem mot å anskaffe elbil. Tusen takk så langt.
Tirsdag 10/9 hentet jeg en ny Leaf Acenta, og jeg har på fem døgn kjørt 830km (tanken min er at har man først kjøpt elbil, så må man bruke den).

Leafen er super, jeg har intet å utsette på den, og jeg anser meg som svært kresen når det kommer til bil. Nydelig komfort, gode seter, inspirerende kjøreegenskaper... Rekkevidden på motorvei kunne selvsagt være bedre, men ellers er den god nok.

Denne helgen har jeg kjørt langtur: fra jobb på Fornebu til Ringebufjellet torsdag kveld (260km). Startet med 87% batteri, kom frem til Minnesund med 17%. Hurtigladet i 30min til 91%, kjørte videre til Gjøvik i godt tempo (på svingete veier er bilen en nytelse). Ladet der fra 50% til 87% på 15min før siste lading på Lillehammer (15min opp til 90%). Og der startet utfordringen; jeg hadde ikke mer enn 70km foran meg, men skulle opp nesten 900 høydemeter. Kjørte meeeget pent og pyntelig oppover Gudbrandsdalen, hadde 50% batteri ved ankomst Ringebu. Derfra og opp fjellet viste strømforbruket seg å være langt lavere enn hva Jurassictest mente jeg skulle bruke, og jeg kunne legge pedalen i gulvet og suse oppover fjellsiden med det største gliset om munnen jeg kan tenke meg.

Hjemturen i dag (290km) gikk i samme tempo som det pleier å gå med fossilbilen, men nå i kraftig regnvær og stiv kuling midt imot hele veien. Strømforbruket var lavere enn fryktet, selv om jeg måtte lade like mange ganger som på vei opp. Av en eller annen grunn tok hurtigladingen lenger tid i dag enn på torsdag, til tross for samme utetemperatur. Batteritemperaturen var omtrent den samme begge dager. Eneste forskjellen var regnværet. Noen idé om årsak til forskjellen i ladetid?

Hurtigladingen har gått veldig bra, men et tips til Statoil Minnesund er å få montert en kortterminal ute på hurtigladeren. Det var i ettermiddag så lang kø ved kassene at det tok ti minutter å få betalt for strømmen. Ti minutter jeg kunne ha brukt på å gå tur med hunden eller annet fornuftig i stedet.

Eneste problem til nå: den dårlige samvittigheten for fossilbilen... Nå står den bare der og henger med frontlyktene når jeg kommer hjem. Og slik det ser ut nå vil det gå lang tid før den får seg en kjøretur ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA