Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Cobos

Sider: [1] 2
1
Model S / Hvor langt kommer man på Autobahn med en S60?
« på: Torsdag 07. Januar 2016, klokken 18:22 »
Jeg har en tur fra Antwerpen til Berlin planlagt i vinter, nærmere bestemt i slutten av februar. Deler av strekket er helt uproblematisk pga mye superladere i Tyskland. Men det er to distanser jeg er litt usikker på. Kamen - Lauenau som er 156km og Lauenau - Hohenwarsleben (Magdeburg) på 162km. Den første ser utifra topografien til Tyskland og også inkludere noe stigning eller opp og ned, mens den siste er nok flatere. Det er nok ikke veldig kaldt i februar i Tyskland men ned i noen få pluss er vel mulig og vindretning/regn er det lite å gjøre med i forkant. Jeg er ikke veldig komfortabel med veldig små marginer så nysgjerrig på hva dere andre mener?
Jeg er fornøyd med å ligge i høyre felt på disse strekkene, men det er en lang kjøretur (for meg som eneste med førerkort) så vil helst ikke bite tenner hele veien.
Det er synd jeg ikke kan bruke trip delen i bilen uten å være ved startpunktet. På vei tilbake fra Belgia er nok ikke bilen veldig lett heller :)

Er det jeg som uroer meg unødig? Eller blir jeg kjørende i 80 på autobahnen?

Cobos

2
Model S / Reparasjon av skade på en Model S
« på: Tirsdag 15. ſeptember 2015, klokken 08:42 »
Jeg var dessverre nylig litt sløv under rygging og klarte å treffe en vegg. Fikk dermed en liten bulk øverst på bakre hjulbue og skrapet opp rundt hjulbuen og støtfangeren.
Min feil og såpass liten skade at det ikke lønner seg å ta det på forsikringen. Har dermed innhentet en del tilbud. Det er en multi-coat red farge som er vrien å matche etter hva jeg har forstått.
Har nå fått 3 tilbud fra Drammen Karosseri: 20 000,- Karosserispesialisten (som driver med Mikropaint) Ensjø: 18 300,- og Mikrolakk Ensjø: 12500,-
Er det noen god grunn til å ikke bruke Mikrolakk, de påstår de vet hva de driver med og er bekjent med at den rødfargen er vrang og platen er i Al.

Cobos

3
Model S / Min vurdering av forskjell på gammel S60 og ny S85
« på: Fredag 27. Februar 2015, klokken 15:03 »
Jeg leverte inn min S60 for noe jeg mente var småfeil før jeg skulle på langtur fra Kiel til Belgia. Det visste seg at de måtte bytte kontaktor i batteriet og jeg mistenker den ikke ble påbegynt idet de fikk den. Jeg fikk uansett lånebil, en 23.12.2014 registrert svart S85, som vel hadde gått nesten 2000km. Jeg forklarte at jeg måtte ha min bil tilbake før torsdagen ellers dro ferga uten meg. Servicekontakten min hos Tesla var meget flink til å holde meg oppdatert, men resultatet var at jeg da med Tesla sin godkjenning reiste på ferietur med en ny S85 istedet for min egen.

Så hvordan er forskjellen. På langtur er det klart at 85kWh batteriet er greiere å bruke, men til gjengjeld ble det liten utfordring og mindre "eventyr".
Min S60 har generelt hatt lite feil og har vært/er godt sammenskrudd. Sånn sett var en ny S85 ikke særlig annerledes. Faktisk hadde lånebilen en feil med plasthyllen under skjermen som var delvis løs. Lånebilen fungerte slik den skulle hele turen uten noen problemer, men det jeg har merket meg er at den ER mer stille. Min S60 ble utlevert i september 2013 og på norske veier i 80km/t med regn er den merkbart mer støyende. Det var Pirelli vinterdekk på begge bilene i 19'' og jeg merket at samme musikk fra samme minnepenn måtte fra svak 4 til 5 for samme musikkopplevelse. Lånebilen var også veldig rolig helt opp til ca 130km/t på autobahn, mens 150-160km/t merket man tydelig støy, vindstøy primært. Her er det tydelig en forbedring.

Så hva med autopilot funksjonene. Jeg har jo CC på min bil, men på langkjøring på motorvei er faktisk ACC veldig behagelig. Ikke noe jeg må ha, men letter veldig belastningen etter mange timers kjøring.
På norske mørke svingete landeveier er autoblending av fjernlys også veldig komfortabelt men ikke et must.
I Belgia og Tyskland opplevde jeg parkeringshus man kledde på seg mer enn kjørte inn i, og der er det greit med de nye parkeringssensorene som går direkte øst og vest for bilen, mens mine egne ikke dekker mer enn NØ og NV.
I lange motorveistrekk er det også kjekt med vinglevarsleren og automatisk lesing av fartsgrenser men dette er ikke veldig viktig. En interresant bug jeg fant var at tyskerne og nederlenderne aktivt setter ned fartsgrensen i avkjøringsfeltet på motorveien, og skiltleseren fanget opp det, og trodde dermed autobahn'en hadde 70 grense i de neste 25km til jeg endelig fant et nytt skilt som fikk den til å endre status.

Så ville jeg kjøpt en ny bil med de nye forbedringene, tja. 20k-30k ville nok vært betalingsviljen min for autopilotpakken på min bil ved ettermontering (ikke at det tilbys noengang), støydemping er det mulig jeg gjør et DIY prosjekt på etterhvert, men slik det er nå er jeg fortsatt veldig fornøyd med min gamle. Hadde jeg derimot kjøpt ny bil idag, ville jeg nok klart siktet mot en modell med autopilot.

Cobos

4
Model S / 12V problemer igjen ?
« på: Mandag 24. November 2014, klokken 16:05 »
Jeg fikk på lørdag beskjed om i displayet mitt at 12V batteri var dårlig "replace soon". Denne feilen har bestått de siste 3 dagene også etter lading, men bilen har ellers fungert fint.
Ringte Tesla på lørdag og de sa at dette ikke var kritisk, ta kontakt med servicesenteret på mandag. Jeg gjør det og får beskjed om at fabrikken har proaktivt ment at mitt 12V batteri bør byttes, og de kan tilby meg time midt i februar.

Jeg må si jeg er skeptisk, dere som hadde 12V problemer tidligere hvordan artet det seg? Jeg er litt bekymret for at bilen plutselig ikke skal starte. Det er også rimelig irriterende å måtte kjøre med en advarsel klistret utover nedre del av dashbordet de neste 4 månedene, og den sier Service Conciergen at det ikke går an å fjerne. Er dette meg som er urimelig eller virker dette som det er noe rart med batteriet mitt og det burde fikses rimelig snart?

Cobos

5
Lading av Tesla / Langtur Kiel - Antwerpen t/r februar 2015
« på: ſøndag 19. Oktober 2014, klokken 02:26 »
Jeg tenker å ta min første virkelige langtur med min Model S, og da tenker jeg jo naturligvis en skikkelig dagstur. Helst skal jeg klare dette i løpet av en drøy dag og det lille aberet er at det er en S60!
Jeg ser det er en SC i Hamburg, Emsburen, Zevenaar og Oosterhout.
Kiel ferge kaia til Hamburg burde være grei, og Emsburen-Zevenaar-Oosterhout er også helt kurant.
Nord tyskland, spesifikt Hamburg - Emsburen derimot er altfor langt gitt at dette er autobahn og fortsatt godt mulig ganske kaldt.

Burde jeg gå for 22kW Type 2 lading isåfall hvor mange stopp mellom disse? Jeg har desverre heller ikke dobbeltlader så det blir maks 11kW. Hva foreslår dere?

Cobos

6
Model S / Nøkkelfob og mobiltelefon
« på: Lørdag 14. Juni 2014, klokken 16:26 »
Jeg har oppdaget et litt merkelig fenomen. Jeg går vanligvis med jeans som har en stor myntlomme som akkurat passer keyfob'en. Under den har jeg normalt min mobiltelefon, en iPhone 4. Dette fungerer glimrende siden man kan låse med å trykke på fob'en og den funger som den skal. Nå i disse shortstider har jeg gjerne bare to frontlommer og har nøkkelknippet mitt i den ene og mobil og keyfob i den andre (siden jeg er redd nøklene skal ripe opp keyfob'en).
Her kommer da problemet, når keyfob deler lomme med mobilen klarer ikke bilen å sense keyfob. Håndtakene glir ikke ut, og et trykk på bremsen gir meg en "keyfob not in range" feil. Tar jeg keyfob'en ut av lomma fungerer den helt fint.
Er dette et problem som gjelder meg eller er det min telefon som er rar? Hva kan det skyldes, trodde ikke at de brukte samme frekvens?

Cobos

7
Model S / Hva slags kontakt er dette?
« på: Torsdag 26. Desember 2013, klokken 18:06 »
På jobben har vi solide blå kontakter med 4 pinner som brukes til å koble til scenelys (altså lysrigger med lyskastere). Jeg hadde håpet at blått adapter kunne brukes med disse slik at jeg kunne få til litt hurtiglading, men ser jo at det blå adapteret har bare 3 pinner. Finnes det en overgang og hva heter denne 4 pins kontakten?


Cobos

EDIT: Vedlagt bilde av kontakten.

8
Model S / S60 specs
« på: Mandag 16. ſeptember 2013, klokken 22:00 »
Da ser det ut som jeg har fått registrert min S60 så nå har jeg fått vognkort data'ene for S60.
Motorytelse: 52kW (hvor ble det av resten av motorkraften? )
Vekt uten fører: 1999kg
Tillatt totalvekt: 2590kg
Maks taklast: 0kg (litt kjedelig for takgrinda :o )

Resten mistenker jeg er helt tilsvarende alle de andre S85 og P85'ene som allerede er på veiene.

Cobos

9
Model S / Lakkbeskyttelse for en lat fattiglus
« på: Torsdag 27. Juni 2013, klokken 20:34 »
Jeg var tidligere i uka og så på den sunset red Model S alnabru nå har fått inn og den fargen er fantastisk. Så kjekt at det er den fargen jeg har bestilt :)

Samtidig innser jeg at jeg nok ikke er den som vil bruke lange helgedager på pussing og flikking på min Model S, og nok heller ikke vil ta meg råd til å betale noen andre for å gjøre dette årlig eller tilsvarende. Jeg har også en felles garasje som gjør det mindre praktisk uansett.

Dermed er jeg ute etter en løsning som gir en moderat "engangs" kostnad. Beskytter bilen mot steinsprut og annen bruksslitasje og gjør at bilen beholder sin fantastiske farge. Jeg skjønner at dette naturlig nok blir en slags kompromissløsning, men håpet at noen hadde noen gode ideer?

Cobos

10
Model S / Reaksjon på interiøret på Model S
« på: ſøndag 18. Mars 2012, klokken 17:34 »
Det virker som interiøret på Model S nå begynner å nærme seg ferdig og jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk. Jeg savner veldig plass til å sette noe annet enn 2 drinker. Det ser ut som det er en større plass mellom forsetene og 2 koppholdere. Et bitte lite hanskerom er alt av plass inne i kupeen.
Ta en titt på bilder her, fra en av posterne på Teslamotorsclub som var på Model S dager i California. Er dette et premiuminteriør i Europa?

Cobos

11
Model S / Tilvalg på Model S priset og med spesifikasjoner for USA
« på: Onsdag 21. Desember 2011, klokken 00:35 »
Går man inn på hjemmesidene til Tesla og velger Model S -> Specs så får man nå opp alle pakker og ekstraustyr med priser. Det ser ut som man må velge USA som land for å få tilgang. Har man logget inn før og står med EU ser det tomt ut.
Desverre er det en del "nødvendig" utstyr som er blitt ekstrautstyr men det lå vel litt i kortene hele veien.
Uansett vel verdt en titt.

Cobos

12
Model S / Model S Sport annonsert
« på: ſøndag 02. Oktober 2011, klokken 12:21 »
Det ser ut som Tesla mente at 5,6s til 100km/t ikke var fort nok så de har nå annonsert at de kommer med en Sport utgave. Den gjør sprinten til hundre på 4,5s og skal visstnok være tilgjengelig allerede fra første bil. Det er litt usikkert om dette er inkludert i Signature bilene eller om dette blir et tillegg.

Etter presentasjonen 1 oktober for kundene er det også masse bilder rundtomkring på nettet fra fabrikken og fra testkjøring. Man finner de fleste på Tesla Motors Club og spesielt denne posten.

Cobos

13
Model S / Model S nettsiden er blitt oppdatert
« på: Lørdag 01. Oktober 2011, klokken 10:55 »
Det har kommet masse ny info på nettsidene til Tesla for Model S. Blant annet har bakkeklaringen gått opp fra de tidligere opplyste 4,46'' til 6'' så dermed ganske normal klaring.
Merk også at ladeluken er bak baklyset og spretter opp idet du nærmer deg.

Cobos

14
Model S / Endurance run i en Tesla, Skottland til England
« på: Lørdag 21. Mai 2011, klokken 12:21 »
De er nå blitt bygget ut 10 Tesla-ladere eller hurtigladere i England og Skottland så nå er det noen som kjører et løp. Fra John o’Groats på Skottlands nordøstre tupp til Lands End som er sørvestlige tupp av England.
De kjører 900 miles i løpet av drøye 24t. Sjekk Tesla sine hjemmesider for mer informasjon.

Cobos

15
Elbiler i media / Anmeldelse av MiEV
« på: Onsdag 28. April 2010, klokken 10:42 »
Ser ut som Aftenposten har fått prøvd seg på en MiEV. Ser ut som de likte den relativt godt og spennende å se hvordan dette påvirker Think. Med 2 seter mer og ellers rimelig tilsvarende bruk og profil virker det på meg som MiEV er bedre. Riktignok har Think litt bedre rekkevidde, men vet ikke hvor stor den forskjellen er i praksis? Hva tror dere den antatte prisen på 350 000 SEK blir i Norge? Ren valutaomregning sier 285 000NOK men hvor mye er folk villig til å betale for en slik bil?

Cobos

Sider: [1] 2