Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Jalla

Sider: [1]
1
Elbiler i media / Porsche med eget ladenettverk?
« på: Torsdag 18. Mars 2021, klokken 15:48 »
Jeg trodde vi hadde sett slutten på slike idiotiske forslag, men jammen dukker de fortsatt opp.

Til tross for at Porsche er en aktiv pådriver i Ionity-samarbeidet, vil premium-produsenten også sette opp et eget ladenettverk langs trafikkerte motorveier i Europa. Disse vil kun være åpne for Porsches elbiler. Hensikten er å tilby en unik ladeopplevelse Porsche-entusiastene verdig, skal vi tro Blume. Ladestasjonene vil få tak over seg, slik at bilen, bileierne og laderne slipper å hente håndkle etter et regnskyll.

Lounge-opplevelse
Viktigere og vittigere er det kanskje at ladestasjonene skal tilby et «komfortabelt» venteområde med forfriskninger. Akkurat hvilke komfortable gjenstander og forfriskninger som vil tilbys er uklart.
https://www.tu.no/artikler/porsche-lager-luksuriost-ladenettverk-kun-for-egne-biler/508089

Verden har klart seg uten drivstoffstasjoner for Ford, GM osv i alle år, og vi ønsker selvsagt ikke slikt for elbiler heller. Det er ikke uten grunn at vi ser en oppmykning på dette området for Tesla.
Så her får Porsche en stor  :-1: fra meg.

2
Elbiler i media / Infotainmentskjermer i bil
« på: Mandag 08. Februar 2021, klokken 23:21 »
Er det snart på tide at bilførere med store skjermer i moderne biler bøtelegges på samme måte som man blir for bruk av mobil i bil. Denne boten er nå økt til 5000 kroner, og da kan det raskt bli dyrt å kjøre rundt i bil med store skjermer for betjening.

Hvorfor? - De er farligere enn mobilen bak rattet!

NAFs søsterorganisasjon i USA, AAA, har undersøkt moderne biler for å se hvor enkle eller vanskelige de nye skjerm-systemene er å betjene.  Av 30 undersøkte biler, fikk 23 karakteren «krevende» eller «svært krevende». I den siste kategorien finner vi Tesla Model S og Volvo XC60. Blant de minst krevende er Toyota Camry og Corolla.

Testene til AAA viser at det med en slik skjerm i gjennomsnitt tok 24 sekunder å bytte radiokanal. I eldre biler med vanlig radio tok det to sekunder. Å taste inn en adresse i navigasjonssystemet tok i gjennomsnitt 40 sekunder.

En av Sveriges og Europas fremste biljournalister og tidligere president i den europeiske Car of the Year-juryen, Håkan Matson, går også hardt ut mot skjerm-hysteriet. I sin blogg kaller han de moderne berøringsskjermene den nye livsfaren i trafikken.

https://dinside.dagbladet.no/motor/farligere-enn-mobilen-bak-rattet/73382093

Spørsmålet er selvsagt hvorfor har vi havnet her? Hva har gått galt, og bør ikke produsentene og myndigheteten reagere?

3
Mitsubishi Outl. PH / Slutt for Outlander i Europa fra september 2020
« på: Mandag 10. August 2020, klokken 19:56 »
Mange har vel lest at Mitsubishi vurderer å trekke seg ut av Europa, og nå ruller ballen raskere enn hva mange trodde. Allerede fra september skal det være slutt for Outlander, ASX og Eclipse Cross i Europa.


Redan i september ska Mitsubishi sluta leverera modellerna Outlander, ASX och Eclipse Cross till Europa.
https://teknikensvarld.se/da-stoppar-mitsubishi-leveranser-av-outlander/

4
Elbilen i Samfunnet / Elbil eller noe annet fremover?
« på: Mandag 10. Juni 2019, klokken 11:55 »
Det er ganske mange etter hvert som tror elbilen er fremtidens erstatter for biler med forbrenningsmotor. Spesielt her i Norge.

At overgangen til elbil her i annerledes landet Norge har gått raskt er ikke rart med all den dopingen staten har gitt i mange år nå. At situasjonen ikke på langt nær er den samme ellers i verden overrasker ingen som har reist litt.

I det siste har det kommet flere rapporter forskere rundt problemet med tilgangen til viktige mineraler og sjeldne metaller som i stor grad produksjonen av elbiler og grønne strømkilder som vindkraft krever. Sist ute er en britisk ekspertgruppe som på onsdag sendte inn et brev med en advarsel til det britiske parlamentet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/06/09/195584721/dette-kreves-for-a-elektrifisere-et-lands-bilpark

For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.

Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber.

Ettersom det i Storbritania kun er rundt 40 millioner biler, og hvis vi går ut ifra at de engelske forskerne har rett så skal man slite bare med å erstatte EU's rundt 300 millioner biler for å si det forsiktig.

Det vil selvsagt være muligheter for å redusere behovet for mineraler og sjeldne jordmetaller til en vis grad, men garantert ikke ned til null. Og så har vi overgangen til grønn strøm som faktisk er avhengige av de samme stoffene. Det er med andre ord noe som ikke går opp.

5
Elbilen i Samfunnet / Elbiler krasjer mer enn andre biler
« på: Lørdag 09. Mars 2019, klokken 14:07 »
Ser ut som mange kan se frem til økte premier på forsikringen sin fremover. Et godt forslag er at folk selvsagt legger seg til en noe mer passiv kjørestil.

El- og hybridbiler krasjer langt oftere enn fossile biler, viser tall fra forsikringsselskapene.
I 2018 hadde elbiler og hybridbiler gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler, med noen få unntak. Fremtind sin skadestatistikk viser at 34 prosent av elbileierne meldte skade på bilen sin i 2018, mens 24 prosent av eierne av fossildrevne biler gjorde det samme.

Tesla er verstingen
Den elbilen som i dag ifølge Fremtind har flest skader, er Tesla. Den får flest skader per 10.000 kjørte kilometer, og kjører også færrest kilometer før første skade. Forsikringsselskapet hevder det er snakk om mange og dyre skader kombinert med lang ventetid på verksted på grunn av mangel på kapasitet og deler.

– I snitt kjører Tesla-modellene cirka 50.000 kilometer før første skade. Det er omtrent halve distansen av for eksempel Opel, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Citroën og Honda, for å ikke å snakke om Dacia, som i snitt kjører over 150.000 kilometer før første skade, sier Nielsen.

https://www.dn.no/motor/fremtind-forsikring/bilforsikring/forsikring/elbiler-krasjer-mer-enn-andre-biler/2-1-558339

6
BMW i3 / BMW i5 under arbeid?
« på: Lørdag 19. Oktober 2013, klokken 14:33 »
Ikke bekreftet enda, men ville ikke være overraskende om det stemmer.

'We are having these discussions right now,' said the insider, 'and no decision has been taken. In fact, there's still not an absolute decision that the car, if it is called i5, should even happen. Many, including myself, believe that there is potential. Then if we decide the car should happen, we need to decide if it is a regular sedan or something where the passengers are sitting slightly higher up.

http://www.whatcar.com/car-news/bmw-i5-already-works/1216687#sthash.vcoJ1h7I.dpuf

Sider: [1]