Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ctr46

#1
Jeg har fått en referral TWC og skal snart flytte inn i enebolig med dobbel garasje. Huset har lagt inn 400v og det skal ligge klart trekkerør ut til garasjen. Jeg er litt usikker på hva hovedsikringen er på, men tenkte å få lagt ut så mye strøm som mulig til garasjen.

Tanken var å få koblet opp TWC som kan levere 16,5 kw til bilen samt at jeg har mulighet for å sette opp en lader til dersom det kommer en ekstra elbil i heimen (noe det trolig gjør innen et par års tid). Samtidig kunne jeg tenke meg å ha 2x16 amp kurser til diverse (høytrykkspyler evt annet verktøy.)

Hva bør jeg trekke av kabler fra sikringsskapet og ut til garasjen?

Tenkte evt å sette opp et sikringsskap i garasjen og fordele derfra om det er best, men er usikker på hva slags kabling som må gå fra huset til ekstra sikringsskapet i garasjen. Noe av det kan jeg gjøre selv (trekke kabler osv), men vil få en elektriker til å koble til så alt er lovlig og godkjent.

Det er ca 10-15 meter mellom huset og garasjen.

Hva kan jeg forvente å måtte betale for noe sånt? Evt om noen har tips til flinke/rimelige elektrikere i Oslo/akershus.

Takk for tilbakemelding :)
#2
Model S 2013 - 2022 / Bruk av range mode og rear defroster
onsdag 09. september 2015, klokken 22:47
Jeg oppdaget noe merkelig idag og lurte på om det er kun min bil som oppfører seg sånn. Jeg har en S85D hentet 22.07.15. Vet ikke om det har noe å si men den har vinterpakken.

Ved å ha range mode påslått så fungerer ikke varmetrådene på bakruten. Derimot fungerer varme i sidespeilene. Jeg opplevde ikke noe som skjedde i bakruten i løpet av ca 10 minutter. Jeg skrudde så av range mode og i løpet av få sekunder så begynte varmetrådene å fungere.

Jeg ringte Tesla Grorud og personen der mente at dette var helt normalt. For meg virker det veldig ulogisk...
#3
Lading av Tesla / SC Lier (bak Shell)
onsdag 02. september 2015, klokken 02:14
står og lader nå og får bare 50-60kw. Kom inn med ca 40% og varmt batteri. Er her alene. Prøvd to forskjellige stolper med samme dårlige fart.

Er det begrensning i effekt på natta?
#4
Model S 2013 - 2022 / Ustabil UMC (har rev C)
tirsdag 16. juni 2015, klokken 19:59
Tenkte å høre om andre har opplevd noe av det samme som meg. Jeg har riktignok ikke tatt kontakt med Tesla enda. Ville derfor først høre om jeg er den eneste eller ikke.

For 2 dager siden skulle jeg sette bilen på lading i fellesgarasjen hvor jeg parkerer. Der er det lagt opp 16a shuko. Jeg har stort sett ladet der med blå adapter med overgang til shuko for å få 16 istedenfor 13a. Det har fungert fint i snart 15 mnd.

Til de som vil bruke tid på å snakke om hvor bra eller ikke det er å lade på shuko med 16a kan gjerne diskutere det i egen tråd :)

Tilbake til problemet. Som sagt for 2 dager siden så koblet jeg til ledningen i veggen først som jeg alltid gjør. Videre viser UMC først diverse blinkende grønne lys som den pleier (er vel noe selvdiagnose). Etter dette så får jeg kun et rødt lys i UMC'en. Jeg rakk altså ikke koble UMC til bilen før den blir rød og melder feil. Jeg testet på tre forskjellige kontakter (2 forskjellige kurser) samt med blått og vanlig shuko pigtail. Samme feil hver gang.

Jeg skulle dra innom Tesla igår og klage men rakk det ikke. Så kabelen ble liggende innendørs hjemme til idag. Så forsøkte jeg tilfeldigvis å plugge i kabelen hjemme en gang til for å se om den har blitt noe bedre. Og da fikk jeg plutselig grønt lys og den virket til å være klar til bruk.

Jeg koblet den opp på jobben på en 32a sikring og ladet med blått adapter. Første gangen jeg koblet i bilen fikk jeg rød ladeport (ikke i UMC). Etter å ha koblet fra bilen og UMC fra veggen og satt det i på nytt samt lukket og åpnet ladeluken på nytt så startet den lading.

Underveis i ladingen stoppet den plutselig ved at sikringen hadde gått. Det har den aldri gjort før. Jeg resatte sikringen og bilen startet å lade igjen. Så siste nå er at bilen står og lader og har gjort det et par timer uten feil.

Jeg har ikke blitt klok på hva det er som skjer med UMC'en egentlig. Den har aldri vært utsatt for fukt/regn (ettersom rev B UMC var så dårlig har jeg sørget for at denne ikke blir liggende eksponert for regn ved lading). UMC er siste utgave og ble skiftet fra rev B for ca 2 mnd siden hvis jeg husker riktig.

Spørsmålet er om noen andre har opplevd noe lignende?

Jeg tenker å teste litt til før jeg tar kontakt med Tesla. Mulig dette kun var et engangstilfelle? Det er likevel litt urovekkende dersom dette har skjedd på tur og jeg ikke hadde fått ladet.

Edit: Trodde jeg la inn denne under "lading av Tesla" underforumet, men noe gikk galt. Mod får evt flytte tråden. Beklager!
#5
PM om du har noe til salgs. Interessert i både nytt og brukt.

Holder til i Oslo.
#6
Model S 2013 - 2022 / To biler og mobil app
lørdag 27. desember 2014, klokken 13:37
Snart kommer en ny bil i huset og jeg har en fra før. Hvordan blir det med styring av bilene via appen da? Kommer det opp valg av den ene eller den andre når jeg åpner appen?

Har ikke snakket med Tesla enda, men tenkte kanskje noen her har erfaring.
#7
Model S 2013 - 2022 / Problemer med varmeapparatet
søndag 09. november 2014, klokken 18:42
Det hele begynte for ca 3 dager siden. Kona hadde bilen på jobb og satte på forvarming ca 15 minutter før hun skulle reise. Da hun kom til bilen var bilen fortsatt kald. På turen hjem (ca 20 min tur) blåste det kun kald luft. Innstillinger var på auto og 24 grader (skrudde opp fra ca 22 for å se om det hjalp).

Kontroll via appen viste at bilen holdt jevnt ca 5,5 grader. Med andre ord ingen varming i det hele tatt.

Neste gang samme dag vi var ute og kjørte bilen fungerte alt som normalt.

Idag skulle jeg ut og kjøre en tur og satte på forvarming ca 20 min før avgang. Stilte inn på ca 20 grader via mobilappen. Kom til bilen og den var iskald. Forsøkte å skru opp varmen, både auto og manuelt, uten bedring. Like kald bil uansett hva jeg gjorde. Tok en reset med rullehjulene uten at det hjalp. Testet også å stoppe bilen, gå ut, låse bilen, låse opp igjen, inn i bilen og trykke et par ganger på bremsen. Like kald luft.

Ringte til Tesla i Nederland og fikk beskjed om at bilen måtte på service da det kom opp en feilmelding som han ikke kunne fikse via internett.

Så kjørte jeg ca 10 minutter til før jeg på nytt forsøkte å stoppe bilen, ut, låse, inn, 3-4 trykk på bremsen. Da funket plutselig alt som normalt igjen.

Status nå er at jeg venter på å få en time asap. Ifølge Nederland skulle jeg bli kontaktet i morgen for bestilling av time.

Er det noen andre som har opplevd det samme? Nå har det skjedd to ganger de siste 3-4 dagene og vet ikke når det evt skjer igjen. Har aldri opplevd dette før. Det er veldig krise om dette ikke blir fikset ettersom ved første frostnatt og is på rutene er bilen ubrukelig uten mulighet for varme.

På meg virker dette som et softwareproblem. Har siste utgave .73.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA