Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - nagela

#1
Side3 / DinSide har lagt ut en ny test av Model X.

http://www.side3.no/motor/test-tesla-model-x-p90d-ludicrous-6-seter/3423284212.html

Mye positivt, men tester mener setene er ubehagelige.

Har ikke kjørt langt med en Model X, men har ca 75000km erfaring med gamle Model S Performance setene som jeg selv mener er gode.

Og prøvesitting i X har da følt som en markert forbedring i forhold til S.

Noen med X som kan bekrefte / avkrefte at tester har rett ?

Eller er dette altfor personavhengig ?
#2
Model X 2014 - 2022 / Test av Model X P90DL i Motortrend
tirsdag 05. april 2016, klokken 17:38
Bra test i Motortrend.
Mange bilder og nokså reflekterte uttalelser synes jeg.

http://www.motortrend.com/news/2016-tesla-model-x-p90d-ludicrous-first-test-review
#3
Eberspächer 4kw diesel drevet kupevarmer selges.

Denne har vært montert i en nyere Think City elbil, og ble tatt ut da batteriet på bilen havarerte og bilen ble skrotet.

Kjøpte den selv for å montere den i egen Think, men kjøpte Tesla så da falt behovet bort  :)

Tidligere eier bekreftet at den forbedret rekkevidden på vinterstid MYE, og vil jo gjøre det samme på andre elbiler.
Dette er SC (compact modellen) som er lett å monterer da det meste er integrert i brenneren.

Den fungerte fint da den ble tatt ut, men jeg kan dessverre ikke stille noen garanti.

Defa fjernkontroll medfølger (nytt batteri), dieseltank samt div monterings deler og ledninger (se bilder).

Festebrakett for selve brenneren mangler.

Kan hentes i Askim eller i Oslo etter avtale.

Kan sende, men må da forskuddsbetales. (Kjøper må dekke fraktkost)

Send meg en melding her på forum.

Pris 5000.-

Kom gjerne med bud!



#4
Legger nå min 2010 modell Think City ut for salg.  ( Etter kjøp av Tesla blir den ikke brukt )

Bilen er registrert første gang i 2011, skal til EU innen 31.10.15.

Bilen er sort med sort interiør.

Sommer og piggfrie vinterhjul, begge på alufelg.

Rimelig inngangsbillett for å prøver om el-bil er noe for deg.

Er kjørt 78500 km og har fortsatt god kapasitet på batteriet.

Har Li-Ion batteri, tilsvarende som de andre El-bilene som leveres idag.

Sommertid går det greit oppimot 150km ved normal kjøring.
Vintertid med varme på fullt (Når kolben virker) kommer man 100-120km.

Er en serie 2 bil produsert i Finland, en av de siste som ble ordinært levert til Norge via Ford forhandler.

Defa el vifteovn fastmontert med strøminntak i front.

God stand, men noe småfiks er nødvendig.
F.eks belysning speedometer og varmeapparat (Regner jo med at det er kolben, men er ikke sjekket)

Har kjøpt inn et komplett Eberspächer diesel vannvarmer (Hydronic D4W SC) anlegg med Defa fjernstyring.
Dette har vært montert inn i en annen Think av samme type.
Rekkevidde vinterstid vil jo da være 130-140km.

Kan følge med for 5500.- ekstra.


Regnr: EL12560. Chassisnr: YYCFT26C9AU005801

Bilen står i Askim, Østfold.

Kontakt meg her på PM, eller send en mail til nagela at gmail.com.

Prisen er satt til 42.000.-, dessverre ikke interessert i noen form for innbytte.

Pris inkludert Eberspächer blir jo: 47.500.-
#5
Hei.
Har akkurat kjøpt en 2013 P85+, og går igjennom hva som følger med bilen.
Har en liten (ca A5) konvolutt merket Tesla Ownership Documents Europe.
I denne ligger Model S Owner's Manual, Roadside Assistance Contact List, Model S New Vehicle Limited Warranty, Mobile Connector Owner's Manual.
Er dette komplett, eller mangler jeg noe ?
Er jo vant ifra andre biler at man har et servicehefte som skal stemples  ;D
#6
Kan noen av de som har fått bilen, eller hatt den på lån over natten kommentere hvordan lysene fungere nå med regn, løv, svart asfalt etc med tanke på at det "bare" er vanlig H7. Ikke Zenon eller LED som de fleste andre benytter .
#7
Hei.

Ville bare høre om jeg muligens har et problem med min bil, eller om det bare er slik det fungerer :-)

Jeg har ikke noe problem med å få det varmt i bilen, tar bare 1-2 min fra start så begynner varmluft å komme.

Men utfordringen er å justere ned varmen.

I det "røde" feltet er det jo litt variasjon fra max til min, men når det er 5-10 grader ute blir det fortsatt for varmt etter en 30-45 min kjøring når jeg har det helt nederst på rødt.
Men nesten med en gang ( ca 3-5 min) jeg går over på hvitt område, får jeg bare kald luft ut av ventilene på dashbordet.

Er dette normalt ?

Har en 2010/2011 mod.   
#8
Kia har nå laget en info app for Soul EV som jo kan være litt morsom mens man venter på "the real deal" :-)

Inneholder div bilder og filmer, men ikke de nyeste fargene.

Søk på "Kia Soul EV" for å finne den.
#9
Kia Soul EV / Soul EV - Ofte stilte spørsmål fra kunde
torsdag 17. juli 2014, klokken 20:27
Her er informasjon sendt ut fra Kia Norge for å hjelpe selgere:

SOUL EV - OFTE STILTE SPØRSMÅL FRA KUNDE

Hvilken ladekabel følger med Soul EV?

Det følger en ledning med bilen. Denne passer til Type 1 kontakten i bilen. Denne kan brukes til ladning fra en vanlig stikkontakt (Schuko).

Kan man lade Soul Electric fra Type 2 kontakt?
Ja det går bra. Det eneste man da trenger er å kjøpe en ekstra ledning med overgang fra Type 1 til Type 2 kontakt.

Hva slags ladekontakter finnes på bilen?
Det er to ladekontakter på bilen. En Type 1 inngang og en CHAdeMO inngang.

På hvilke måter kan man lade bilen, og hvor lang tid tar det?
1. Med ledningen som følger med bilen. Denne passer i en vanlig stikkontakt (Schuko) og plugges inn i bilens Type 1 kontakt. Med denne kontakten lader man med ca. 2 kW med en 10A kurs, og det tar 10-14 timer å lade batteriet fullt.
2. Veggboks eller annen lader med Type 1 kontakt. Veggboksen monteres av elektriker og kobles til en kurs på 16A eller 32A. På veggbokser og andre ladere med Type 1 kontakt sitter ledningen/kontakten på laderen. Med denne lader man med ca. 3,3 kW på en 16A kurs og ca. 6,6 kW på en 32A kurs. Ladetiden er ca 7-8 timer med 16A kurs og 4-5 timer med 32A kurs.
3. CHAdeMO. Ledningen/kontakten sitter på laderen. Med denne lader man med opptil 50 kW. Med 50 kW tar lading av batteriet opp til 80% kapasitet ca. 33 minutter. Det går ikke an å lade et batteri til 100% med hurtigladet (CHAdeMO)

Hvordan er garantien på bilen?
Vanlig Kia- garanti, 7 år/150.000 km. 70% etter 15 år er en indikasjon fra Kia og ikke en garanti.

Gjelder ordningen med 3- års veihjelp også hvis man kjører tom for strøm?
Ja.

Varmepumpe. Hva er det, og gir den lengre rekkevidde?
I utgangspunktet, gitt ideelle forhold, gjelder oppgitt rekkevidde for biler både med og uten varmepumpe, men varmepumpen reduserer energiforbruket under f.eks kalde forhold og øker dermed rekkevidden. Varmepumpen gjenvinner varme fra bilens driftssystemer, noe som fører til at det elektriske PTC- varmeelementet kan brukes mindre. Dermed spares energi.

Hva er kjørelengden på vinteren?
Det er ingen typegodkjenning for kjøring under forskjellig forhold. Med bakgrunn i erfaringer fra andre merker, og tilbakemeldinger fra tester, oppgir vi kjørelengde under vinterlige forhold til 100-140 km

Kan man montere hengerfeste på bilen?
Nei. Bilen er ikke typegodkjent med noe hengervekt.

Finnes det takstativ til bilen?
Ikke for øyeblikket, men det jobbes med dette.

Vinterhjul og dekktrykksensorer?
De samme vinterhjulene som passer til Soul med bensin- og dieselmotor passer også på Soul EV. Dekktrykksensorene er de samme.

Er vinterhjul og annet løst tilleggsutstyr også fritatt moms?
Vinterhjul er fritatt mva. så lenge disse kjøpes og faktureres sammen med bilen.
Når det gjelder f.eks matter og annet løst tilbehør kommer vi tilbake med en presis definisjon på om og i hvilke tilfeller dette er fritatt mva.

Kan funksjoner fjernstyres med en app fra mobiltelefon?
Nei. For øvrig er det mulig å stille inn når bilen skal være varm med en timer i bilen, men denne kan ikke fjernstyres.

Hva er serviceintervall og pris på service?
Serviceintervall er 1 år eller 15.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Anbefalt pris på service vil komme fra EM så snart disse er klare.

Bakseteplassen
Gulvet i fotbrønnene i baksetet er ca. 7 cm høyere enn i en vanlig Soul. Grunnen til dette er at batterier ligger under gulvet.

Låse ledningen til bilen
Ledningen kan dessverre ikke låses til bilen ved ladning.

Kan batteriet tømme seg helt når bilen står stille
Batteriet er laget på en måte som gjør at det ikke kan tømme seg helt når bilen ikke er i bruk.

Batterivarmer
Kia Soul er utstyrt standard med egen batterivarmer som holder optimal temperatur på batteripakken når bilen lader, selv om utvendig temperatur er lav.

Hva er serviceintervall og pris på service?
Serviceintervall er 1 år eller 15.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Gjennomsnittlig årlig servicekostnad vil ligge på ca. 2 400 kroner. (Oslo-pris).

Hva med understellsbehandling?
Bilene kan understellsbehandles som andre biler, men siden store deler av undersiden av bilen er dekket av et deksel over batteriene må dette tas med i betraktningen.

I tillegg til dette har dere også tekniske data, utstyr osv i informasjon sendt ut tidligere.

Lykke til!
#10
Kia Soul EV / Morsom test av Kia Soul EV på italiensk
lørdag 14. juni 2014, klokken 23:57
Fant denne testen/Videoen som ihvertfall viser mye av interiørdetaljene på en Soul EV Exclusive, og sikkert mye annet nyttig info hvis man kan italiensk  8)

http://www.hdmotori.it/kia-soul-ev-le-prime-impressioni-di-guida-di-hdmotori/
#11
Hei.

Har akuratt kjøpt meg en 2010/2011 Think City med Li-Ion batteripakke, men fikk desverre ikke med instruksjonsbok for batteri.

Noen som har klare meninger om hvordan behandle batteriene så godt som mulig ?

Vet at både hoved og 12V batteri har vært helt utladet flere ganger tidligere før jeg kjøpte bilen.
Men 12V batteriet er byttet etter dette, og jeg har en reell rekkevidde på over 100km i snøvær inklusiv kjøring gjennom Oslofjordtunnellen så regner med at hovedbatteriet er ok for øyeblikket  :)
Bilen har passert 55000 km.

Og hvor lenge kan den stå uten lading ? 
Har bare testet selv i 4 dager, og da var det ingen endring ifra 100%.

Har planlagt å vedlikeholds lade 12V batteriet ca hver 6-8 uke med en ctek lader.
#12
Hei.

Er akuratt blitt den lykkelige eier av en 2010 mod Think City, S/N slutter på 8xx, som har gått 55.000 km. (Li-Ion batteripakke)

Bilen har fungert helt fint de ca 10 dagene jeg har hatt den, og bruker ca 10% / mil batterikapasitet med full varme, vinterføre og motorveikjøring.
( 80-110 på speedomenter, trekk ifra ca 8-10km/t for reell fart )
Regner med at dette er nokså normalt.

Men har et lite problem.
Lys for instrumentpanel (speedometer etc) fungerer ikke.

Dimmeren fungere for alle andre lyspunkter, så den er nok ok.

Er det bare å skru opp den lille umbraco skruen noe ovenfor tenningslåsen for å løsne panelet ?
Og er det noen som vet hvilken type lyspære som benyttes ? 

På forhånd takk for all hjelp :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA