Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Sirup

#1
Model X 2014 - 2022 / Myyye dugg i bilen.
torsdag 26. januar 2023, klokken 06:56
Sliter med veldig mye dugg i bilen. Bilen står for tiden utendørs, og duggproblemene er blitt så omfattende at bilen ikke blir duggfri selv etter en times kjøretur med vifte på fullt.

Er dette et kjent problem på Model X? Noen som vet som er vanlige lekkasjepunkter?
#2
Selv ligger forbruket mitt på 375 Wh/km nå. Det er 2°C og bilen er en X75 2018 modell.
#3
Elbilen i Samfunnet / Da er det valg igjen. Hva stemmer vi elbilister?
torsdag 05. september 2019, klokken 02:43
Hva stemmer vi elbilister?
#4
Model X 2014 - 2022 / Ytelser på de forskjellige Model X’ene.
fredag 25. januar 2019, klokken 23:17
Jeg har ikke klart å finne en oversikt over ytelsene til de forskjellige versjonene av Model X.

Har funnet til Model S på Wikipedia, den ser slik ut:

S 85 har batterikapasitet på 85 kWh og en motoreffekt på 285 kW

S P85 (Performance) har en batterikapasitet på 85 kWh og 350 kW motoreffekt.

S 60 har batterikapasitet på 60 kWh, toppfart 210 km/t, 0-100 km/t på 5,8 sek og rekkevidde 400 km NEDC (modellen kan oppgraderes til 75 kWh).

S 75 har batterikapasitet på 75 kWh, toppfart 225 km/t, 0-100 km/t på 5,8 sek og rekkevidde 480 km NEDC

S 60D har batterikapasitet på 60 kWh, toppfart 210 km/t, 0-100 km/t på 5,4 sek og rekkevidde 408 km NEDC

S 75D har batterikapasitet på 75 kWh, toppfart 225 km/t, 0-100 km/t på 4,4 sek og rekkevidde 490 km NEDC

S 85D har batterikapasitet på 85 kWh, toppfart 250 km/t, 0-100 km/t på 4,4 sek og rekkevidde 528 km NEDC

S P85D har batterikapasitet på 85 kWh, toppfart 250 km/t, 0-100 km/t på 3.1 sek(2.8sek ludicrous) og rekkevidde 480 km NEDC

S 90D har batterikapasitet på 90 kWh, toppfart 250 km/t, 0-100 km/t på 4,4 sek og rekkevidde 557 km NEDC

S P90D ha batterikapasitet på 90 kWh, toppfart 250 km/t, 0-100 km/t på 2.8 sek(2.6sek ludicrous) og rekkevidde 509 km NEDC

S 100D har batterikapasitet på 100 kWh, toppfart 250 km/t, 0-100 km/t på 4,3 sek og rekkevidde 632 km NEDC. Dette er modellen med lengst oppgitt rekkevidde.

S P100D har batterikapasitet på 100 kWh, toppfart 250 km/t, 0-100 km/t på 2,28 sek og rekkevidde 613 km NEDC

Er det noen som vet om en tilsvarende oversikt over de forskjellige Model X'ene?
#5
Jeg lurer om noen har tall på hvor mye det totale strømforbruket i Norge ville øke om alle biler var elbiler. Er det noen som vet dette?

Selv har jeg lest at strømforbruket ville øke omkring 4% om alle biler var elektriske, men vet ikke om dette tallet stemmer.
#6
Model X 2014 - 2022 / Klemfare i nakkestøtten
mandag 12. november 2018, klokken 18:58
Har ikke tenkt over at det kan være klemfare for barn i nakkestøtten, men i dag ble minstemann på fem år klemstret fast i den.

Jeg har regulert nakkestøtten opp noen centimeter for å passe min høyde.

Det som skjedde var at minstemann løsnet seg fra stolen sin og reiste seg opp inne i bilen når vi parkerte. Han holdt seg i førersetet ved nakkestøtten. Når jeg satte bilen i park så gikk nakkestøtten automatisk ned og klemstret fingrene hans.

Han fikk veldig vondt, men det gikk bra uten noen skader.

Andre som har opplevd at ungene har klemstret eller skadet seg i bilene?
#7
Model X 2014 - 2022 / Matten på førersiden
torsdag 25. oktober 2018, klokken 06:04
Er det noen som har en god løsning på hvordan vi får den originale  stoffmatten på førersiden til å ligge på plass?

Slik det er nå, så ligger den bestandig med en bukt på seg. Det virker som om borrelåsfestene ikke er kraftig nok til å holde mattene skikkelig på plass.

Vurderer å lime på flere borrelåser, er det noen som har gjort det?
#8
Model X 2014 - 2022 / Autopiloten bråbremser uten grunn.
fredag 21. september 2018, klokken 00:25
Er det noen som opplever at autopiloten bråbremser uten noen åpenbar grunn? Jeg opplever stadig at bilen «hugger» inn bremsen på det samme stedet. For dem som er lokalkjent, så skjer det til stadighet like etter tunnelen på bysiden mot Askøybroen.

Jeg mistenker at sensorene reagerer på et skilt som står i en refuge midt i veien. 
#9
Vi er på ferie i Europa med vår 7 seters Model X.

Kvelden før avreise låste den ene av de 2 bakseteryggene i bakerste seterad seg, det er ikke mulig å få lagt den ned. Dette passer svært dårlig nå som vi trenger bagasjeplassen, det blir stygge merker i skinnet når vi ligger bagasje rett i det setet som ikke lar seg felle ned.

Nakkestøtten legger seg ned, men seteryggen lar seg ikke rikke.

Er det noen som har vært ute for dette problemet? Finnes det en måte å få lagt ned dette setet på?
#10
Hyundai KONA / Feil forum
tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:24
Feil forum
#11
Model X 2014 - 2022 / Kjip grafikk
fredag 29. juni 2018, klokken 23:09
Er det flere enn jeg som synes grafikken som Tesla benytter i radioen er kjedelig?

Det må da være mulig å få til noe som ser litt bedre ut enn dagens radio, og som likevel er oversiktlig og trafikksikker.

#12
Model X 2014 - 2022 / Fjerne solkrem fra veganskinn.
torsdag 31. mai 2018, klokken 13:16
Samboeren har en oppfatning av at det aldri blir nok solkrem, resultatet er naturligvis flekker på veganskinnet i bilen.

Er det noen som har erfaring med å få fjernet disse flekkene?
#13
Siden jeg har vært medlem i Elbilforeningen i flere år, så ringte jeg dem for å forhøre meg litt om de kjente til et elektrikerfirma i bergensområdet som er flinke med ladeløsninger for borettslag og sameier. De kjente ikke til noen slike, det var ikke noe som de drev med var beskjeden jeg fikk...

Er det noen av forumsbrukerne her inne som kan anbefale et elektrikerfirma som er kjent med ladeløsninger for sameier og borettslag?

Vi ønsker å få strøm fram til hver p-plass i fellesgarasjen, men hvilken ladeboks eller kontakt hver enkelt velger blir opp til hver enkelt beboer.

#14
Model X 2014 - 2022 / Finnes det noen hattehylle til Model X?
tirsdag 06. mars 2018, klokken 20:31
De fleste biler med kombiløsning leveres med en eller annen måte å dekke til bagasjerommet. Dette har ikke Model X, og bagasjen vil derfor være synlig.

På e-Golfen vi har er det hattehylle, og det vil jeg helst ikke være foruten når vi får Model X. Er det noen som vet om det finnes en uoriginal hattehylle som passer i Model X?
#15
Model X 2014 - 2022 / Hvilken setekonfigurasjon har vi valgt?
søndag 04. februar 2018, klokken 22:46
Hva er mest populært blant elbilforum sine lesere?
#16
Model X 2014 - 2022 / Har dere 3. Seterad normalt oppe eller nede?
søndag 04. februar 2018, klokken 19:29
Dere som har Model X med mer enn 5 seter, kjører dere normalt med 3. seterad lagt ned eller stående oppe?

Jeg har bestilt 7 seter, og regner med at jeg vanligvis vil ha bakerste seterad nede. Er dette det som er vanlig blant dere med 7 seter?
#17
Model X 2014 - 2022 / Alcantara innertak i Model X?
lørdag 20. januar 2018, klokken 22:32
Jeg har bestilt premium interiørpakke til min Model X, bilen forventes i mars.

Er det noen som vet om det stemmer at alcantara innertak ikke lenger blir levert?

Jeg ser at taktrekket skifter når man velger premium interiørpakke inne på konfiguratoren til Tesla, men nå hører jeg rykter om at man likevel bare får standard stoff taktrekk om man oppgraderer til premium interiør.
#18
Model X 2014 - 2022 / Hvordan er klargjøringen av nye Tesla?
søndag 14. januar 2018, klokken 00:17
Er det noen som kan si noe om kvaliteten på klargjøringen av nye Tesla som blir levert i Bergen?

Jeg har bestilt en Model X, og lurer på om jeg skal be om ikke å få lakken klargjort og polert. På forrige bil jeg kjøpte ny, en e-Golf, så ble lakken ødelagt av bilklargjørerne til Møller. Bilen var full av hologrammer, men disse kom ikke til syne før voksen var begynt å gå av. Har vært flere ganger på Møller for å få dette utbedret, men de klarer det ikke.

Jeg vurderer å be om at Teslaen ikke blir rørt av bilklargjørerne, og så leverer jeg heller bilen til detailer med rett kompetanse.

Er det verd de ekstra tusenlappene dette kommer til å koste, eller er bilklargjørerne til Tesla i Bergen flinke?
#19
Vi som har skaffet oss elbil er vel i snitt mer opptatt av miljøet en gjennomsnittet. Hva mener vi er det største miljøproblemet?
#20
Det er valg til høsten, og det kan være artig å se hva vi elbilister kommer til å stemme på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA