Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bjørn

#1
Lading av Tesla / Hastighet på SuC redusert fra 115 til 90 kw
mandag 22. april 2019, klokken 12:22
Opplever nå at hastigheten på SuC er blit begrenset til 90-95kw på min S85 fra 2013 (170.000km)
Dette har skjedd plutselig, og opplevd på 3 forskjellige SuC som alle skal gi 120kw. Soc var under 10% og batteriet var varmt!

Leser at det er flere tilfeller av dette

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/older-teslas-limited-to-90kw-supercharging.24799/

Hva i helve...  skal dette bety.. ?!

Jeg bruker sc relativt ofte men ikke overdreven.. Kanskje på langtur en gang i mnd.

Er det flere her med denne erfaringen?

Hvis tesla fortsetter med slike shady "oppgraderinger" som dette så kommer dem til å miste all tillit..
#2
Har nettopp fått installert denne "bulletinen" og opplever nå at bilen lader max 7,5kW.. På 400v/rødkontakt/3fas.. Kan stille A på 16A men den nekter å gå høyere enn 10A.. Altså 7.5kW..
Dem har altså nedgradert laderen min med 4kW.. Rett før ferie til Nordnorge..

Noen andre med denne erfaringen..?!
#3
Det er vel en god del folk nå som sitter med to el flere umc'er.. Lager denne tråden for å dele det jeg har funnet ut om disse. :)

Første gen umc har 01-A i slutten av P/N.. Disse var så å si ubrukelige på it nett.
Andre gen umc har 02-A i slutten av P/N.. Disse fungerer så som så på it nett.
Fordelen er at begge disse fungerer bra på NT-nett.. (gjør den ikke det er den sans. ødelagt, og bør kastes)

Svært mange av oss sitter å venter på den røde klumpen for å kunne dra nytte av 400V 16A og bruke en lader fullt ut.. dvs 90% fordi det for tiden sitter en SW begrensning og stopper på 13A når den senser 400V trefas.
Merk: Man bør ha grunnlegende forståelse for el. og risikoene m dette. så, vet du ikke hva en lask er, eller vet hva forskjellen på enfas og trefas  eller forskjellen på IT/TN, så bør du ikke styre m dette selv. :)

Dette er hva du kan gjøre for å slippe å vente på rødklumpen: Klage til Tesla og true m søksmål.. og vente enda lengre..
Og/eller..: Fram m den store avbiteren, og kapp umc ledningen v adapter koblingen (der du sikkert nå har svartklumpen/shukoklumpen) og rensk 4-5cm av ytterkappen mot umc.
Da vil du se en tykk 6mm blå N-leder, tre faseledniger svart, brun og grå og jordledning, alle disse er 2.5mm. Du vil også se to tynne signal ledninger blå og fiolett.
Skaff deg en 400V 16A el 32A CEE og koble umc til denne, eneste du trenger å gjøre ekstra er å skaffe deg en 47kohm motstand (clas ohlson har et sett for 150kr) og koble denne til fiolett ledning og til jord. da får du 16A begrensning fra pluggen (men fremdeles 13A sw begrensing)
Blå ledning er ikke i bruk, og blindes.
Voila.. du kan nå finne deg en rød kontakt og suge 9kw..! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA