Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - cairnz

#1
Model S 2013 - 2022 / AP1 MCU1->2 oppgradering. DAB & trafikkvarsel
tirsdag 06. september 2022, klokken 17:47
Oppgraderte til MCU2 når det var recall for de 8GB-MCU1-ene. Fikk på det tidspunktet ikke installert DAB-adapter.

Har så vært og ettermontert dette hos Tesla, og Radio dukket ikke opp som valg før etter 2-3 ekstra besøk, telefoner og restarter. Fortsatt problem er at TA ikke slår inn, jeg lytter som regel til NRK i bilen, og i gamle med MCU1 var det trafikkvarsler. Dette er selvfølgelig meldt inn, men nå etter tre måneder uten noe løsning (de skylder på at det må til en programvareoppdatering til) - så begynner man bli litt lei.

Er det andre som har gjort MCU2-oppgradering, fått inn DAB-adapter og har / ikke har trafikkvarsel tilgjengelig? (Valget er også grået ut, men det er visstnok slik det skal være).
#2
Som tittelen sier. Medfølgende settet til bilen har aldri vært brukt, bilen ble levert ut med 19", 21" sitter nå på et dekkhotell og venter på ny eier.

Innbytte med andre felger ikke ønsket.

Send PM

(SOLGT)
#3
Alt det andre / Veitrafikkloven, vikeplikt og "først i krysset"
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:54
I morges hadde jeg en morsom opplevelse på Vestby. Jeg kommer kjørende ut i et T-kryss, og fra min venstre side er det en Volvo (BD70xxx). Istedet for å vike som man normalt gjør, så legger han seg på hornet og vifter med pekefingeren til meg mens han kjører rett fram uten å bremse. Jeg må selvfølgelig bremse ned, og i mine øyne har han brutt vikeplikten.

Greit nok, men like ved står 10 barn i skolealder og ser på. Er det det vi vil lære de små? at de som bråker høyest slipper fram?

Jeg finner da ut at jeg vil høre med han om han så et vikepliktsskilt som ikke jeg så.. han er da og leverer i barnehagen og jeg venter til han kommer ut.

Da klarer han lire av seg følgende: Han ventet på bilen foran meg sånn at den kjørte ut. Dermed var det da "hans tur" siden han var først i krysset. Vikeplikt fra høyre gjalt ikke. Det var "som i rundkjøringer" - førstemann i krysset som hadde forkjørsrett. Han kjørte der hver dag, og jeg hadde ingenting å si.

Når jeg da påpekte at veitrafikkloven om vikeplikt til høyre gjalt uansett om det kom en eller ti biler fra høyre, ville han ikke høre på. Så jeg sa bare at jeg var glad jeg slapp kjøre samme vei som han hver dag, og dro derfra.

Håper at han ikke skader noen når de han ikke viker for er litt uoppmerksomme. Skulle gjerne fortalt kona hans at han må lære seg veitrafikkloven før han skader noe barn eller andre myke trafikanter..

Eller er jeg helt på bærtur, fins det virkelig noe som heter "først i krysset" ? Jeg finner i alle fall ikke det i vegtrafikkloven.
#4
Lading av Tesla / Makseffekt fra Supercharger
torsdag 10. juli 2014, klokken 10:00
Som tittelen tilsier, hva er maks effekt dere har fått av en Supercharger (i Norge)?

Etter 103kW på Lillehammer og Dombås, ga Solli 116-117kW i går kveld.

Noen bedre?


LokasjonMakseffekt (kW) - ikke km/t
...
Aurland ...
Cinderella97
Dombås102
Gol 100
Lier Nordgående 116
Lier Sørgående ...
Lillehammer104
Lyngdal100
Sandane 116
Solli 116
Vinje ...
#5
Snippet og snappet:

Saturday at 11:00am - 2:00pm
3 days from now
Inspiria Science Center
Tenker at de som ønsker kan møtes for en prat, stille spørsmål, lade litt, titte litt, kjøre litt, utveksle erfaringer, osv.. Helt uformelt.

Enkel adkomst med motorveiavkjørsel 7 mot Sverige : https://www.google.com/maps/place/INSPIRIA+science+center/@59.2948133,11.0663005,15z/data=!4m2!3m1!1s0x464406b6d1971967:0xf60c1f749f4a117

Tilgang til 22kW-ladere er det også.

Kommer det minst fem stykker er det en suksess :)
#6
Model S 2013 - 2022 / Slitasje på vinterdekk?
tirsdag 22. april 2014, klokken 10:38
Nå som de fleste/mange har byttet over til sommerdekk, hvordan har dere merket slitasje på vinterdekkene?

Spesifiser antall km kjørt (cirka), Dekk, og eventuell forskjell i slitasje foran og bak.

Selv ble jeg overrasket å se på R2-dekkene etter 11800km (ca 46-48psi) at forskjellen på foran og bak var betydelig. R2-dekkene har en mm-indikasjon på midten av dekket, og foran så jeg fortsatt 8-tallet, mens på bakdekkene var det et sted mellom 4 og 6 mm igjen.. ser ut til at jeg må ha et dekkskifte i året på bakdekkene hvis jeg fortsetter med R2. Lurer på om Xi3/Sottozero er mer slitesterk for lang kjørelengde..

#7
Selges komplett for 2800,- (ny 2850,-)

Kan leveres/hentes i Oslo-området eller i Fredrikstad-området.
#8
Model S 2013 - 2022 / Elektrisk bil kjøpt med elektronisk valuta
fredag 06. desember 2013, klokken 13:04
#9
Model S 2013 - 2022 / Forslag til noen tråder
onsdag 16. oktober 2013, klokken 18:26
Gitt at Norge er et langt land med meget varierende vinterforhold er jeg veldig interessert i hvordan folk oppfatter vinterdekkene de har fått. Tråden med dekk og felg er nå 85 sider lang, og "vinterdekk"-tråden begynner bli veldig lang.
Forslaget mitt (som laumb sikkert må knote med) er å få opprettet et underforum for dekk(vinterdekk), og jeg vil gjerne se en tråd pr dekk som folk har valgt (dvs. en tråd for Pirelli Sottozero og en for Hakka R2 og en for Hakka R8 eller hva det nå er) - hvor folk kan skrive sine erfaringer om de dekkene -de- kjører på, med beskrivelse av hvor de bor og hvor de kjører (typisk bor du på Røros og opplever 15 minus hele vinteren, eller i Rogaland og har 5+ hele tida?).

Jeg tror dette vil kunne være veldig behjelpelig for de som sitter på gjerdet og venter på sine biler og enda ikke har bestemt seg for vinterdekk, og vi får forhåpentligvis "mer" kvalitet i informasjonen om dekk, da vi har mer bakgrunnsinformasjon om de :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA