Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bromm

#1
Kjøpe elbil? / Ny oppdatert oversikt over rekkevidde
tirsdag 13. september 2016, klokken 11:17
Mange som vurderer elbil er svært interessert i rekkevidden til de forskjellige modellene (selv om ikke det bestandig er det viktigste ;) )

Her er en ny oppdatert oversikt fra Teknisk Ukeblad:
http://www.tu.no/artikler/her-er-rekkevidden-pa-elbilene-du-kan-kjope-na/350874
#2
BMW i3 / IFTTT - "IF This Then That" og BMW Connected
fredag 29. januar 2016, klokken 16:40
Her er KJEMPENYHETER for de som har "6AK Connected Drive Services" og "609 Navi Pro" !!!

IFTTT - "IF This Then That" er en gratistjeneste som baserer seg på å automatisere interaksjon mellom hundrevis av forskjellige "channels" som kan bestå av sosiale media, sky-tjenester, Smart-hus teknologi, private værstasjoner, mobiler/nettbrett/wearables etc etc - kort sagt IoT (Internet of Things). Dette muliggjør en svært enkel tilnærming til "personlig programmering", hvor man kan sette opp sine egne regler for å få ting automatisert basert på tusenhvis av forskjellige forutsetninger, og/eller man kan rett og slett få beskjed på mobil, nettbrett, smartklokken (og altså nå; displayet i BMW'en), hvis spesielle hendelser inntreffer. Et par eksempler på dette kan være at man kan få garasjeporten til å åpne seg når man kommer innenfor et geometrisk område med GPS-posisjonen til bilen - eller, man kan få beskjed i displayet på bilen hvis CO2-innholdet øker til en satt grense på Netatmo-værstasjonen man har hjemme (høyt CO2 kan som kjent bety brann). Et annet eksempel kan være å lage "kjørebok" med "3 klikk" ved at IFTTT ajourfører et regneark på Gdrive hver gang bilen kjøres ;)

Les mer om dette på BMW labs sine sider: https://labs.bmw.com/#ifttt (som vanlig ser det ut til at vi her i Norge må vente en liten stund til vi får tilgang på widgeten i bilen - derfor oppfordrer jeg alle til å si sin hjertens mening om dette på https://labs.bmw.com/feedback.html - slik at de blir oppmerksom på hvor mange i3'er som er solgt i Norge, og at vi godt kan bruke engelsk versjon inntil de får det oversatt til norsk).

Selve IFTTT finner dere her: https://ifttt.com/recipes - man bør lage seg konto her uansett, for dette kan brukes til langt mer enn bare BMW Connected.

"BMW Labs Channel" er beskrevet her https://ifttt.com/bmwlabs (oversikt over triggers og actions er også listet i det ene bildet nedenfor).

Her er BMW's egen pressemelding og en del bilder vedrørende lanseringen av dette: https://www.press.bmwgroup.com/global/pressDetail.html?title=bmw-labs-an-online-laboratory-for-connecteddrive-services-bmw-group-is-the-world%E2%80%99s-first-carmaker-to&outputChannelId=6&id=T0251182EN&left_menu_item=node__5238

Selv har jeg faktisk klart å binde min egen ConnectedDrive-konto til IFTTT, så det som bare mangler for oss i norge er at widgeten blir gjort tilgjengelig i "BMW Online" på bilene. Der har det ikke skjedd noen ting på år og dag (ref. også app-store osv.), så det er virkelig på tide at de får beskjed hos BMW om at norge (som tross alt har solgt flest i3 pr. capita), får oppgradert dette systemet for å få være med på leken. I USA og andre land som er listet i den første linken, så fungerer IFTTT allerede som det skal, og diskusjonene går livlig for seg: https://www.facebook.com/groups/BMWi3/permalink/962437947163400/ (må være medlem av BMW i3-gruppen for å se innholdet)

Det skal bli gøy å se hva folk får utav dette, når vi forhåpentligvis får tilgang ganske snart. Del gjerne eksempler på hvordan det kan brukes når den tid kommer :)
#3
BMW i3 / Evigvarende vindusviskere
fredag 11. desember 2015, klokken 14:27
Folkens, BMW har kampanje på viskerblad til alle bilene i disse dager - 20% rabatt. Jeg kjøpte et sett, og med rabatten trukket fra så kostet de 508 kr.

De blir fine å ha når de gamle endelig blir utslitt :P For de som var med når bilen var ny er fremdeles helt fine, etter 37.500 km !? Makan til levetid på viskerblad har jeg aldri sett før - de bruker visst en to-komponent gummiløsning som virker å være veldig solid :)

NB! Dette gjelder viskerne fremme, ja - de bak er ikke mye å skryte om. Viskerne bak har blitt dårlig (underprioritert) på stort sett alt av BMW-modellene de seneste årene (opplevde dette på mine to foregående BMWer også), så i3 er ikke alene om det. 
#4
De fleste vil hevde at BMW i3 (eller andre 160km-biler) ikke egner seg til bilferie - vel, vi har tatt en tur på 2.293 km, og jeg kan herved meddele følgende: "MYTH BUSTED"  ;D ;D ;D

I begynnelsen av August hoppet vi i det, og la i vei sørover fra Vikhammer (15 km nordøst for Trondheim), siden jeg nylig hadde fått vite at Arctic Roads hadde fått igang stasjonene på Fagerhaug (Oppdal), Hjerkinn og Dombås. Dette åpner jo opp for at vi Trønderne endelig kan legge ivei sørover på E6, noe som ikke var mulig før, pga. "hullet over Dovre". Arctic Roads har nå 7 stasjoner på vei langs E6 fra Fagerhaug til Svinesund, og disse er såpass godt plassert at man stort sett kan kjøre i3 hele E6 sør på AR's ladere (prisen er 399,- for 30 dager). Det eneste strekket hvor man må beregne stopp hos andre leverandører er Lillehammer - Vestby (225 km), men dette er jo rundt Oslo, og der er det massevis av andre ladestasjoner. Dombås - Lillehammer (153 km) er helt på grensen (på varme dager så går det), men også her er det flere ladere fra Fortum/GK i mellom (Kiwi Otta, Kvam og Ringebu), hvor man kun behøver 5 min for å nå helt frem, hvis det behøves. 

Første dagen kjørte vi 499 km fra Vikhammer til Jevnaker (fullastet bil m/3 personer og MYE bagasje). Første stopp på Fagerhaug etter 119 km - første møte med ARs splitter nye DELTA-ladere som i løpet av turen skulle vise seg å være en veldig pålitelig og lynrask løsning (48kW på max). Spiste brunch på Oppdalsporten, 30 meter unna, og tilstrekkelig rekkevidde (til Dombås) var klar lenge før vi hadde spist opp maten. Raste videre til Dombås (91 km), hvor vi som vanlig tok runden inn på Trollstua for litt Norge-suvenirer og roadtrip-caps ;) En soft-is senere var i3'en på 99% så da var det klart for neste etappe til Lillehammer (på dette tidspunktet gikk det opp for oss: vi bruker jo ikke lengre tid enn den forrige diesel-bilen :D ). Nedover Gudbrandsdalen var det litt spennende å følge med om vi klarte Lillehammer direkte, eller om vi måtte "klatte" på underveis. Når vi kom ca. halvveis så indikerte bilen at vi hadde rundt 7-8 km å gå på, så det hadde nok gått - men på Kvam så gikk minnebrikken på GoPro-kameraet fullt (brukte dette til å ta timelapse-bilder av hele turen med 5 sekunds intervall), så jeg kobla meg til GK's lader mens jeg flyttet filene fra minnebrikken over på en harddisk (7-8 min). Ankom Lillehammer med 40% og da var det tid for burger... Nok en gang var bilen ferdig med inntaket av energi, før oss - så på 94% fortsatte vi videre til Jevnaker med en tissepause på Statoil Mjøsbyen i Gjøvik. Hadde ikke prøvd Statoils løsning tidligere, så kjøpte likesågodt 15 min (men brukte bare 9) for 44,- for å sjekke om det fungerte med i3 - og det gjorde det. Vel fremme på Jevnaker så kunne vi konstatere at vi hadde kjørt 499 km på stort sett samme måte som vi pleide å gjøre med diesel-bilen vi hadde tidligere - noen stopp, ja - men ikke flere, og merkelig nok ikke lengre heller :D

Neste dag skulle vi ikke lengre enn til Porsgrunn (180 km), så vi behøvde kun 17 min på Kiwi Åmot. Der sto det faktisk en Leaf fra før som vi måtte vente på i 10 minutt, men det ble jo bare til en hyggelig prat mellom oss sjåførene, og han ble ganske så forfjamset da jeg sa at vi hadde kommet helt fra Trondheim og helt ned dit :) Navigasjonen tok et litt merkelig veivalg over Hvittingfoss og Siljan (ja, skistedet) istedet for den mer opplagte veien via Drammen. Meget kuppert vei, men kortere, så jeg antar at den valgte dette for å holde seg unna 110 km/t på E18 (den liker nemlig ikke 110 km/t, noe som også skulle vise seg senere ;) )

De tre neste dagene var vi sammen med venner i Porsgrunn/Skien og Larvik - bare korte distanser uten noe ladebehov enn litt kladd-lading over natt. På fjerde dag fortsatte vi turen fra Larvik til Oslo (135 km). Stoppet på Liertoppen og spiste mens vi ladet i3'en på Fortums lader slik at vi hadde nok for Oslo-oppholdet - nok en gang var det altså ingen ekstra ventetid, siden vi allikevel spiste. I Oslo var vi rundt omkring som "turister" flest, mens bilen sto trygt parkert på hotellet. Dag 6 og 7 dro vi på 2-døgns cruise med Colorline til Kiel, mens BMW'en sto igjen på Hjortneskaia i p-huset til Colorline.

Dag 8: Oslo - Gøteborg (297km). Etter herlig båttur til Kiel med tilhørende tax-free etc., så var det tid for litt landevei igjen ;) Selvtilliten var jo på topp mht. elektrisk fremdrift i Norge, men hvordan står det til i Sverige ? Bilen var jo allerede ca. halvfull etter ladingen på Liertoppen, så vi kom oss enkelt frem til Vestby (40 km), hvor neste AR-lader er plassert. Nå var vi så godt vant til at ladingen går så fort unna, at vi bare satte bilen til lading, spiste frokost og så bare satte oss i bilen og fortsatte videre. Svinesundsparken, hvor den sørligste AR-laderen står, er jo bare 73 km fra den på Vestby. På Svinesund ble det litt "tenking" siden vi ikke helt visste hvordan det sto til mht. ladere i Sverige. Fant ut at vi skulle stoppe på Tanum shoppingsenter i Tanumshede (49 km), siden vi hørte om at det står 3 Combo-ladere der - og det gjorde det ;) Alle var atpåtil ledige (og gratis). Stort shoppingsenter, og bilen var oppladet 100% da vi var ferdig med å shoppe der inne. Fortsatte sørover, og visste at det var 3 stasjoner videre på vei til Gøteborg (Håby, Munkedal og Kungälv). Sistnevnte ligger bare 116 km fra Tanumshede, så den burde være innen rekkevidde - men nå begynte vi å skjønne hvorfor i3'en ikke liker 110 km/t, for nå begynte rekkevidden å "renne vekk" jo lengre vi fortsatte på E6 i 110. Som i3-eiere flest vet, så er det svært uvanlig at rekkevidde-beregningen synker i forhold til utgangspunktet, så ved 110 km/t er det tydelig at man overskrider terskelen for beregningen (den bruker derfor mer enn det beregningen tar høyde for). Navigasjonen forsøkte flere ganger med å få oss til å ta av på mindre veier, for å spare på rekkevidden - så ja, 100 km/t er greit, men 110 bør man ha litt ekstra margin for å dundre ivei i (noe vi selvfølgelig kunne ha klattet på i Håby og Munkedal). Kom inn til Kungälv med "bare" 18 km å gå på (tror dette var det laveste rest på hele turen). Gøteborg ligger bare 30 km fra Kungälv, så vi returnerte dit for påfylling etter oppholdet i Gøteborg (nok en gang så trengte vi altså ingen lading inne i selve storbyen).

På tur nordover, sent neste ettermiddag på dag 9, så var målet Vestby for overnatting - slik at vi kunne ta en tur i TusenFryd og Norwegian Outlet dagen etter. Klok av lærdom ifm. med 110-problematikken, så stoppet vi i Munkedal (MacDonalds, hvor Fortum i Norge (!) driver stasjonen), for litt ekstra påfyll før Tanum. 10 minutt var mer enn nok for å ha de ekstra %-ene. 110-strekkene på svensk side er ekstra utfordrende, siden de går opp og ned stort sett hele veien, men med litt ekstra på "tanken", så er det ingen problem å holde 110 km/t. Stoppet så nok en gang på Tanum shoppingsenter som også var åpen på Søndag, og en liten pitstop (8-10 min), på AR Svinesundsparken.

På dag 10 så ble det berg og dalbane ;D og litt shopping på Norwegian Outlet (nå var bilen virkelig full ;) ). Målet for dagen var ei seter oppe i Bråtå, Skjåk hvor vi skulle besøke en gammel venn som har ei seter der oppe. Distanse fra Tusenfryd og dit var 411 km. Rullet nordover og stoppet på Kiwi Minnesund for litt påfyll (15 min). Dro på 80% siden det ikke er noen hensikt å stå så mye lengre, og fortsatte videre til AR-laderen på Lillehammer bare avbrutt med en tissepause (og vår korteste lading på hele turen - 5 min), på MacDonalds, Brummundal. På Lillehammer ble det burger igjen (ja, de er veldig gode de burgerne på Esso-stasjonen der ;) ). Etter maten (altså merk: ingen ekstra venting), så raste vi videre oppover til Kiwi Otta. Nydelig jordbær som vi kjøpte på Biri, ble fortært mens bilen forsynte seg fra Fortum-laderen. Flotte omgivelser i Otta, så det ble noe fotografering før vi fortsatte videre oppover mot Lom og Sjåk (enda flere bilder ble tatt oppover den nydelige Otta-elva og Vågåvatnet). Ankom Bråtå og setra utpå kvelden etter en fantastisk biltur oppover Gudbrandsdalen og Ottadalen.

På turens siste dag (11), våknet vi opp etter ei overnatting på ei seter "der ingen kunne tru at nokon kunne bu". 250 år gammel, ikke innlagt vann eller strøm (bare batteribanker til å holde liv i mobiler etc.), og ellers et svært koselig avbrekk fra 2015's kjas og mas - og hvilken natur det er der oppe ! Startet på hjemturen rundt 13:00, og ladet road-runneren på Bismo, Skjåk (Fortum). Fant ut at vi skulle ta den litt ukjente "snarveien" over fjellet fra Vågåmo til Sel, slik at vi slapp å dra helt ned til Otta for å komme oss inn på E6 igjen. I den skjæringa over fjellet så fikk vi virkelig se hvor infernalsk nøyaktig rekkeviddeindikasjonen på i3 virkelig er - det er nemlig ganske så bratt over der. Men BMWs systemer har full kontroll på topografien, så det viste seg at den fikk helt rett når vi hadde lagt opp og nedstigning bak oss. Den mistet riktignok 7-8 km oppover mot toppen, men nede ved Selsvatnet så var rekkevidden med Dombås som destinasjon, akkurat den samme (minus tilbakelagt distanse) som den viste før fjellet ved Vågåmo (på kilometeren riktig, faktisk). To korte stopp etter, (Dombås og Fagerhaug), var vi fremme på Vikhammer i halv sju-tida. En fantastisk ferietur på 2.293 km var dermed over, men vi var alle helt enig om at denne turen hadde vært vel så bra som alle andre ferieturer vi har hatt med bil tidligere. Faktisk bedre, siden man opplever mye mer av naturen i stillhet og tar seg litt mer tid til pauser underveis  ;D

...og dette skal selvfølgelig gjentas !!!     

#5
BMW i3 / Life360 lansert for BMW ConnectedDrive
mandag 16. mars 2015, klokken 13:45
Det har versert mye rykter om BMW's investeringer i verdens mest brukte family location app - "Life360". Nå er den endelig lansert for bruk i bilene: https://itunes.apple.com/ph/app/life360-family-locator-messaging/id384830320?mt=8 NB! Foreløpig ser det ut til at man bare kan bruke iOS-varianten i bilene (gjennom ConnectedDrive-appen - dvs. enten iPhone, iPod eller iPad).

Jeg har selv testet dette i i3, og det fungerer glimrende... Skulle hente datteren på fotballcup i helgen, på en idrettshall jeg ikke helt visste hvor lå - og da fant jeg frem enkelt med å klikke på hennes navn og velge "start guidance" - PERFEKT.

Selve telefonappen kan brukes gratis på de fleste smart-telefoner (Android, iOS og Windows Phone), og man kan melde hele familien inn i en såkalt "circle" slik at man har oversikt over hvor hver enkelt er. Det er også annen funksjonalitet i selve telefon-appen, som f.eks felles melding til alle, varsling når de kommer hjem eller på jobb, panikk-alarm osv. I bilen er det foreløpig navigasjon til stedet hvor den enkelte befinner seg som støttes (og det er jo det som er interessant ;) ) Konto kan settes opp her: https://www.life360.com

PS! Hvis foreldrene ikke ønsker å overvåke hverandre så kan de lage 2 forskjellige "circles", hvor barna kan være medlem i begge og da unngår man at foreldrene ser hverandre...
#6
BMW i3 / Utnyttelse av REx-rommet
mandag 23. februar 2015, klokken 23:13
En flittig Sveitser har laget et alternativt underdeksel bak i i3:

http://youtu.be/2t1HvltNVcs

Det er faktisk overraskende hvor mye rom det finnes der  ;D Jeg håper BMW har planer for å lage noe tilsvarende, OG det er også god plass for et ekstra "langtursbatteri" nedi der (som man evt. kan ta ut når det ikke behøves)... Hva tror dere ? Snakker vi 4 kWh ekstra, 6 eller kanskje enda mer ?
#7
BMW i3 / BMW i3 på verdenskartet
torsdag 18. desember 2014, klokken 16:31
Scott Lawrence Lawson har satt igang et prosjekt som lar i3-eiere registrere seg på kartet:

http://www.scottlawrencelawson.com/passions/technology/bmw-i3-map

Her bør vi i Norge få registrert oss slik at fordelingen blir mer riktig. For øyeblikket leder for eks. Liechtenstein statistikken per capita, siden det finnes én bil der  :o

Bare 56 av de over 2000 norske er med der enda - så kom igjen.... (man trenger ikke bruke sitt egentlige navn - men lokasjon bør jo være riktig da...)
#8
BMW i3 / DVDinMotion - nå også for i3
onsdag 10. desember 2014, klokken 18:29
Nå har DVDinMotion fått lagt til støtte for i3 på samme måte som alle andre BMW-modeller :D

Dette produktet var opprinnelig ment for å kunne muliggjøre DVD-avspilling under fart slik at, (og dette er viktig), passasjerene kan benytte bilens skjerm for filmavspilling (noe som igjen fjerner behovet for andre avspillingssystemer/skjermer for video hengende med løse kabler på seterygger etc). På i3 er det riktignok ikke noe optisk drev for DVD, men den støtter avspilling av videofiler (som f.eks .mkv .avi .mp4 .mv4) fra USB-enheter - se også denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13067.0.html

I tillegg til at bevegelsessperren oppheves for videoavspillingen, så oppheves også begrensninger for andre ting som er låst når bilen ruller mer enn 3km/t. Enkelte tekst-menyer kan f.eks ikke scrolles helt ned under fart (f.eks så vises bare øverste del (første side) av et lengre Facebook-innlegg eller RSS-nyhetssak, slik at man må stoppe/stå stille for å bla lengre ned).

DVDinMotion kan bestilles her: http://dvdinmotion.com/bmw og koster 118€ Softwaren bygges ut ifra VIN-nummeret (NB alle 17 karakterene), og man får en link til download en kort stund etter betaling. Filen, som er ca. 1,2 Mb legges så på en egen (helst dedikert) USB-penn (gammel på f.eks 64 MB duger), og vil både kunne deaktivere og aktivere bevegelsessperren (annenhver gang den brukes). Det refereres til å trykke inn volume-kontrollen i 15-20 sekunder for å restarte iDrive-systemet, men dette gjelder ikke for i3 - bare sett inn USB, vent 30 sekunder og ta den ut - deretter låser man bilen i ca. 5-10 minutter, og så vil oppdateringen være gjennomført :D

Det er nok mange som stusser på prisen her, men hvis man sammenligner med "løse" DVD-spillere for bil så er det ikke så ille. Det er sikkert mange som har video-materiale der lyden er det mest interessante (f.eks konsert-DVDer etc.), og dette muliggjør avspilling av disse uten at bilen må stå stille. Som nevnt ovenfor, og som det ettertrykkelig er skrevet i disclaimeren så er selvfølgelig sjåføren ansvarlig for å holde øynene på veien. Men det er ikke forbud mot videoavspilling for passasjerer i bil, så derfor er det ikke noe bedre at man henger opp tilsvarende skjermer (delvis løst og farlige under kollisjon), eller at passasjer i forsetet sitter og ser film på iPad el.l.

NB! det behøves 6NS Bluetooth Proffesional for å spille videofiler fordi 6NS inkluderer ekstra hardware for video-dekoding. DVDinMotion vil ikke tilføre støtte for video, men hvis man kan spille video når bilen står stille, så vil den oppheve sperren som trer inn under fart.
#9
BMW i3 / BMW i3 klart billigst på service !!!
onsdag 20. august 2014, klokken 11:06
Dagens Næringsliv har nettopp sluppet en sak om missfornøyde Leaf-eiere (med rette) og en oversikt over priser for service på elbiler - se link/illustrasjon:
http://www.dn.no/privat/2014/08/19/2159/Motor/elbilister-klager-p-serviceutgiftene

Det er vel svært liten tvil om hvem som er vinner her :D

I tillegg så er det verdt å merke seg, at BMW også er noen av de eneste bilmerkene som ikke krever at eieren inngår avtalen før bestilling av første service-besøk (ca. etter 2 år for i3), slik at man ikke behøver å ta den kostnaden samtidig som selve bilkjøpet ;)
#10
BMW i3 / BMW og Bosch med ny DC-lader
tirsdag 29. juli 2014, klokken 10:26
FANTASTISKE NYHETER (og ikke bare for i3-eiere)

Let there be chargers - BMW har, i samarbeid med Bosch, utviklet en ny type DC-lader på 24 kW - som kommer til nytte for alle med SAE Combo CCS :D :D :D

http://www.digitaltrends.com/cars/bmws-evs-fast-chargers/#!bpCSta

...og i tillegg ser det ut til at i3-eiere kan lade gratis på disse det første året ;)

Nå kommer altså disse mindre (semi-hurtige) DC-laderne som i praksis kan kobles opp overalt, og av alle som vil (siden BMW ikke legger noen begrensninger på hvem som henger dem opp). En tilkobling til 3-fas x 32 Amp er alt som behøves ;)

Jeg mener dette er den virkelige revulosjonen for lade-markedet. De store kjøleskapene er altfor dyr til å få særlig gjennomslag i markedet - og denne typen ladere er nesten like rask :)
#11
BMW i3 / Semi-hurtig DC-lading - 22kW 3-fas til DC Combo
mandag 23. juni 2014, klokken 10:31
Nå begynner det å komme løsninger for å utnytte 3-fase 32A til DC Semi-hurtig lading over CCS-kontakten.

Designwerks har nylig sluppet denne løsningen:
http://ecomento.com/2014/06/02/portable-electric-car-fast-charger-launched-by-designwerks/

Factsheet: http://design-werk.ch/wp2/wp-content/uploads/2014/05/DW_Factsheet_ChargeBox.pdf

i3 vil altså lade på ca. 45 min fra 0-80% ;)

Det koster en del (137.500 NOK med dagens kurs (16.500€)), men dette muliggjør alikevel en kostnadseffektiv løsning som er en god del billigere en "skikkelige" hurtigladere (som typisk koster 5-10 ganger mer).

Jeg tipper det kommer masse slike løsninger fremover, og det vil presse prisene drastisk ned, og da vil også mange flere ta seg råd til å sette opp semi-hurtige DC-ladestasjoner ;) ;) ;)
#12
BMW i3 / Mediaformater FLAC/MKV og evt. andre
torsdag 13. mars 2014, klokken 13:09
Jaaaaaaaa !!!

i3 støtter både FLAC (Free Lossless Audio Codec - tapsfritt lydformat) og MKV (Matroska Container) for video. Dette er ekstremt gode nyheter for de som ønsker å få best mulig lyd- og video-avspilling i bilen - og det åpner for ren nytelse av underholdning (særlig for de lyd-intereserte, med HK-anlegget) :D

FLAC-formatet støttes OGSÅ i HØY-oppløste utgaver på 24-bit (vs 16 bit som brukes i CD-audio), og samplingfrekvens i opptil 192 kHz (vs 44.1 for CD). Dette betyr at man oppnår "studio master kvalitet" (24bit/96kHz er mest vanlig), hvis man får tak i riktig kilde-materiale. Man kan f.eks. rippe SACD, DTS HD (fra DVD/BD) rett over i FLAC med en vanlig PC. Eller man kan laste ned (altså "kjøpe") massevis av slikt materiale fra nettet :P

MKV har blitt det nye video-formatet, og dette støttes også av i3 :D Har selv testet at en fullstendig 1:1 kopi av en Bluray med høyoppløst lyd fungerer, når den er rippet over til MKV-format. Også her finnes det mange kilder til filmer etc. på nettet, uten at jeg skal utdype det noe nærmere ;) 

Har hatt bilen en uke nå, og den slutter altså ikke med å overraske i positiv retning - nå har den blitt et oppholdssted for å nyte musikk i skikkelig høy kvalitet også :D

Hvis noen finner flere formater som det bør opplyses om, eller som har spørsmål til dette, så er det bare å henge seg på....
#13
BMW i3 / Første test med 4 på terningen
fredag 24. januar 2014, klokken 10:44
Link: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article886882.ece

Diskuter gjerne testen fra klikk.no her..........
#14
BMW i3 / Lunde-testen - diskusjon, meninger etc. - kjør debatt !
tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:58
Den sagnomsuste "Lunde-testen" er nå utført av Øyvind Lunde:

http://www.elbil.no/elbiler/1188-oyvind-lunde-gir-deg-full-test-av-bmw-i3

Dette må diskuteres - og det gjør vi her  ;)
#15
BMW i3 / Rekkevidde - Vinter
mandag 02. desember 2013, klokken 01:01
Dette er et emne som behøver en egen tråd - hvor god rekkevidde kan i3 presentere når "nettene blir lange, og kulda setter inn" ?

Selv har jeg vært så heldig å få testet i3 skikkelig, og fikk derfor tid til å rigge en liten vintertest. Heldigvis (?) viste været seg å bli av den ublide sorten, slik at jeg fikk anledning til å kjøre en langtur i skikkelig sugende og bløtt slapseføre (bløt snø på ca. 4-5 cm). I tillegg blåste det stiv kuling, og det regnet derfor sideveis.

Jeg fikk dessverre bare anledning til å lade bilen ute på forhånd (ca. minus 2-3 grader), så den ble neppe fulladet fordi det var så kaldt. Når jeg startet på turen viste den derfor 121 km rekkevidde. Turen gikk over en strekning med ca. 80 prosent motorvei (90 km/t), og jeg bestemte meg for at den skulle kjøres helt som en vanlig Diesel-bil - dvs. Comfort-mode og klimaanlegget satt til 23 grader. Vindusviskerne gikk i auto, både forran og bak.

Pga. slapseføret (som var av en slik art at man "kjenner det" i hjulene), så ble selvfølgelig rekkevidden redusert underveis. Da jeg kom hjem etter 76 km, så viste den 23 km på gjenstående rekkevidde. Selv på slikt føre, med regn,vind og slaps i underkant av 0 grader klarte den altså ca. 99 km, uten å ha vært ladet skikkelig (oppvarmet garasje) på forhånd. Siden føret var veldig sugende + regn/vind, så tror jeg at det faktisk hadde vært bedre med kaldere vær og "tørrere" vei.

Det blir spennende med sammenligningstester med konkurrentene :) Noen andre med erfaringer ?
#16
BMW i3 / Utstyrskonfigurator for BMW i3
tirsdag 05. november 2013, klokken 15:25
Foreløpig finnes bare prisliste tilgjengelig hos bmw.no http://www.bmw.no/no/no/_common/shared/I01_07_2013_Nettprisliste.pdf?download=true

Derfor kan det være litt "uoversiktlig" å regne seg til hva i3 vil koste for den enkelte.

Har derfor laget et regneark som kan åpnes i Excel, hvor man kan skreddersy sin "egen" BMW i3.

PS! Forumet tillater ikke opplasting av xls-formatet, så filen er lagret med CSV som etternavn. Excel vil i de fleste tilfeller åpne filen riktig likevel (hvis ikke, kan man endre navnet til å slutte med ".xls". Husk å lagre den i XLS eller XLSX hvis du vil beholde formateringen.
#17
BMW i3 / Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3
tirsdag 17. september 2013, klokken 15:45
Samleside for Omtaler/Tester/Bilder/Video av BMW i3
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA