Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Charlie

#1
Lading av Tesla / Startbatteri og booster
søndag 07. januar 2024, klokken 17:41
Hvordan funker det i praksis? Hvis 12 V batteriet er flatt, hvordan komme seg til startbatteriet under panseret? NAF anbefaler startbooster, antar at men ikke trenger store boosteren for at 12 V batteriet kikker inn hovedbatteriet?
#2
Lading av Tesla / Banalt ladespørsmål SuperCharger
mandag 21. august 2023, klokken 21:19
Jeg lader så sjelden på SC at jeg ikke vet hvilke superladere som gir 250 kW og hvilke 150. Som f.eks. på Dombås. Ladet forrige uke en Plaid der med CCS kabel, og fikk kun 150kW på batteriet som var nede på 30% ca. Batteriet var forvarmet osv, gradestokken på 22 C, så ble litt overrasket over at det ikke krøp opp i mot 250kW?Jeg så ikke at det sto V3 på noen av laderne.
#3
Model S 2023 - / Dørhåndtak issues....
onsdag 21. juni 2023, klokken 20:01
Min kjære Plaid nektet meg i går å låse opp førerdøren innenfra med den elektroniske knappen, og jeg måtte bruke den mekaniske åpneren, noe den heller ikke liker. På displayet ser jeg at døren åpnes og lukkes umiddelbart når jeg trykker på knappen, og så går vinduet på samme dør litt ned samtidig. Jeg lot den sove på saken over natten (vanlig resetting med hjulene på rattet hjalp ikke), og i morges var den fit for fight igjen.
Da jeg skulle hjem fra jobb i ettermiddag, så var den like vrang, denne gangen fra utsiden. Så jeg tror at de tidligere problemene med håndtaket på S´en ennå ikke er historie. Jeg får vel melde det inn på service i appen, for det er faktisk veldig tungvint å åpne førerdøren ved å strekke meg inn fra baksetet.
#4
Model Y / Vinterkjøring med Y er utfordrende
tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29
Har hatt både S og X tidligere, og har vært veldig fornøyd med de som vinterbiler. Men en 300 km tur på glatte trønderveier i går satte en liten støkk i meg. Den kraftige regenereringen som er så fin på sommeren, kan gi deg skikkelige problemer når det er glatt. Spesielt hvis man kommer litt raskt inn i svinger, og løfter litt på gassen for å kompensere, så kan bakparten av bilen (dvs bakhjulene) brått svinge ut. Det skjer i et brøkdel av et sekund, og man kan ikke hindre dette ved å tråkke på bremsen for å "avslutte" regenereringen. Det er nesten bedre å "holde gassen" slik at man klarer å komme seg gjennom svingen. Hvis man ikke gjør det, så får man en ubehagelig følelse av å vingle mens man er i svingen. Hvis hastigheten er bare litt for høy så kan faktisk bakdelen av bilen svinge ut. Det skjedde meg et 2-3 ganger. Det kjentes skummelt ut. Forskjellen til S og X er nok at regenereringen er vesentlig svakere, og at den kan/kunne justeres.

Jeg skjønner jo at alt dette skyldes noe for høy fart mot svingen, men det er jo ikke alle svinger man kjenner kurven på i forkant. Så resultatet ble for meg å bli litt pinglete mht fart når jeg kom til svingene. Regenereringen synes å være litt for kraftig, og det er litt synd at den ikke reduseres i chill.   
#5
Tesla SW og AP / Idiotisk viskerautomatikk
fredag 18. november 2022, klokken 07:31
Etter å ha installert 2022.36 på min 2022 MY fikk jeg en idiotisk automatfunksjon på viskerne under kjøring på autopilot. Det er tørt vær, men viskerne går og går. Når jeg forsøker å slå av viskerfunksjonen, så får jeg skriftlig beskjed om at det ikke går under kjøring med autopilot. Så jeg må slå av autopilot, først da kan viskerne slås av.
Jeg tenkte at dette har en hickup i software. Så jeg ventet på ny software, 2022.40, men det endret ikke funksjonen i det hele tatt. Jeg har nå forstått at dette var en tenkt funksjon fra Teslas side, ettersom jeg får en tekst som forklarer meg "Viskere kan ikke slås av under kjøreing med autopilot". Hadde regnsensoren fungert 100%, så ville det jo ha vært en grei funksjon. Men slik vet vi at det ikke er med Tesla, INGEN sensorer på bilen virker pålitelig, med unntak av ryggesensorene som forbilledlig viser avstand i cm - MEN disse forsvinner altså på bilene nå. Jeg blir mer forbanna enn skuffet. Hard resett to ganger har ikke endret noe.....
#6
Model Y / Sentry med masse opptak
tirsdag 16. august 2022, klokken 16:55
Min 2022 MY LR tar utrolig mange opptak - hver natt. Den er parkert i en parkeringskjeller og koblet til en Easee ladeboks. Den er parkert slik at fronten har utsikt til naboens biler som passerer, og selvsagt de som går forbi. Den tar 20-30 opptak hver natt (bilen brukes på dagen, og da er det selvsagt færre opptak). Når jeg titter på opptakene så skjer det som regel ingenting, det er mørkt i kjelleren, men det virker som om min Y våkner til live nå og da, og tar opp en videosekvens - av ingenting.

Hadde 7 ukers sommerferie hvor bilen har stått i ro i parkeringskjelleren. Når jeg entrer bilen etter ferien, så har den tatt over 3500 (!) opptak. Jeg kikket på listen, og ser at Y´en ofte våkner og tar video hvert minutt, spesielt på natten. Er derfor imponert over kapasiteten på USB-sticket i hanskerommet. Merker egentlig ingen problemer med alle opptakene, bortsett fra at jeg ikke gidder å se igjennom 20+ opptak hver morgen.

Det "morsomme" i saken er at en av nabo-fruene  ::) (antakelig) rygget på Y´en allerede i første uken bilen var parkert i kjelleren. Hengerfestet på nabobilen medførte en lakkskade på støtfangerområdet på min bil som kostet meg noen få tusen. Men da var den originale USB´en i Y´en så "overloaded" av data at den måtte resettes, og all data var tapt. Så hvem av nabofruene som var skyldig fikk jeg aldri noe svar på.

Har andre like mange opptak?
#7
Model S 2013 - 2022 / Ny MS og MX leveres først i mars...
fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48
Oppdateringer...?
#8
Model S 2013 - 2022 / Keyfob til åpning av ladeport
søndag 12. januar 2020, klokken 14:45
Har alltid brukt Keyfoben til å åpne ladeporten og avslutte ladingen på min Model S. Etter julehelgen hvor bilen sto på lading i 4 uker, så funker ikke det noe mer. Bilen blinker nå bare med billysene og låser eller åpner dørene. 2019.40.50.7

Har brukt begge rulletastene for å restarte, ingen endring.
#9
Model S 2013 - 2022 / Kan feilmeldinger slettes?
fredag 05. juli 2019, klokken 20:31
Lurer på om feilmeldinger i dashbord kan slettes (midlertidig eller for evig)? Når jeg fikk utlevert ny bil så hadde alle dekk for lavt trykk. Jeg fikk melding på dashbordet om det, først ett dekk, så dekk nr 2 osv. Skjønte raskt at alle 4 dekkene hadde for lavt trykk, og fylte opp. Men der og da ønsket jeg å nulle ut feilmeldingen, men det lar seg ikke gjøre før "feilen" er utbedret - eller hva? Poenget er at også andre feilmeldinger kommer nå og da og dekker over en del av dashbordet, og det irriterer....
#10
Tesla / Hurra, jeg er fossil igjen :)
mandag 10. september 2018, klokken 19:45
I 2014 solgte jeg min S85, og var lykkelig deretter. Da var det slutt med småtterier som ikke funket, driftsstans pga nedkjørte bakdekk etter 2 måneder + Drive unit noen måneder etter det igjen som ga havarert bil på høyfjellet. Ladeangsten var ikke så stor, men uff, alt det småtteriet som funket/ikke funket.

Nå er jeg igjen lykkelig. Borte er X100 etter ett år, selv om alt stort sett alt fungerte. Jeg var en av de heldige som fikk feilfri bil, og lite feil tilkom i det 1. året. Men nærmest halvert rekkevidde om vinteren skremte meg litt, samt svært lang ventetid på service (som heller ikke fikk fikset alt småtterier på 2 servicebesøk). Jeg ble plaget med nokså høyt innvendig støynivå, dieselgolfen til kona opplevdes faktisk både mer stille og mer komfortabel enn X´en. Så var jeg litt bekymret for ladekø når M3 nå kommer, og EM fremstår som ustabil. Jeg orker ikke vedde på om han klarer kjempesatsingen sin, kanskje, kanskje ikke. Men konkurrentene rykker stadig nærmere, og den eneste store fordelen Tesla nå egentlig har, er ladenettverket. Men, som sagt, M3 kommer i tusentall, så hvordan skal dette gå?

Solgte X´en med ikke alt for stort tap, investerte i ny D5 XC60, samme nypris som X´en. Gleder meg til vinteren jeg, og savner ikke X´en, kun ved forbikjøringer (og når jeg fyller diesel på tanken).

Jeg kjører mest i Midt-Norge, så selv om diesel ikke er god politikk lenger, så er jeg fornøyd.
#11
Model X 2014 - 2022 / "Hold" - funksjon
torsdag 01. februar 2018, klokken 15:11
Ikke så veldig viktig kanskje, men når jeg forleden skulle kjøre ned i parkeringskjelleren, og ventet på at porten skulle komme opp, så la jeg merke til at min X100 har en "hold" funksjon. Dvs at jeg trykket litt hardt på bremsen, og da holdt bilen seg på plass, uten å rulle. Nedkjørselen til parkeringskjelleren er på skrå, så det var sikkert "bakkehold-bremsen" eller noe som koblet seg inn. Fikk også et grønt ikon på dashbordet, som beskrev at jeg skulle trykke på gassen for å løsne bremsen.

Greit nok, det fungerer. La senere merke til at om jeg trykker bremsen litt hardt før et kryss, så står bilen også i ro. Da lyser det imidlertid ingen lampe. Veldig kjekk funksjon, og kanskje noe som har vært på bilen hele tiden....?
Er klar over at mange andre biler med automat har det samme, og jeg savnet det i utgangspunktet på Tesla`en også.
Skal nevne at jeg har "creep"-funksjonen tilkoblet.
#12
Lading av Tesla / Skadelig/dumt å kun lade med SC og Chademo?
søndag 01. oktober 2017, klokken 15:32
Etter nettopp å ha overtatt en ny X D100, så falt boligsameiet meg i ryggen ved å nekte meg oppgradering til 400V 3 fas som ladepunkt på min egen parkeringsplass i parkeringskjelleren.

Inntil det ordner seg med akkurat den saken, så må jeg lade på SC og Chademo (med adapter). Det funker fint, smådyrt med Chademo i lengden, men det går.

I 2014 hadde jeg en P85, og da var ladepunktene rundt om i Midt-Norge svært få. Dagens ladesituasjon er noe helt annet, ikke minst fordi Chademo er et alternativ.

Men jeg leser på forumet at det vil kun være skadelig for batteriet, eller at ladehastigheten blir permanent begrenset, hvis jeg fortsetter å lade hovedsakelig som skissert over. Så jeg lurer på, vil "vanlig" lading utligne den "skadelige" effekten som intensivladingen angivelig har på batteriet, eller er dette en akkumulert effekt over tid?
#13
Model X 2014 - 2022 / Brev om fri SC lading ut året?
tirsdag 20. juni 2017, klokken 20:21
Jeg har ikke vært inne på forumet på lenge, men spekulerer nå på å trykke på knappen for X 100D
Leser meg litt opp i ulike tråder her, og skjønner etter hvert at det refereres til muligheten for fri lading på SC pluss noe kontantavslag, og det vises til et brev av 19.6 Forutsetningen er visstnok at bil utleveres før årsskiftet 2017

Og jeg som trodde at dette gjaldt biler utlevert før 31.12.16....?

Det er tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg. Hadde jeg fått fri SC så hadde jeg trykket på knappen i dag.
#14
Model S 2013 - 2022 / Overføre bestilling av Model S 100 (100kWt)?
tirsdag 28. februar 2017, klokken 10:23
Hei,
er det noen som har bestilt MS med 100 kWt, som får bilen i disse dager, og kan tenke seg å overføre
bestillingen til meg? Vil helst ha bil med det meste av utstyr, AP 2.0 osv

Jeg kan jo bestille en ny, men hvis noen mottar bil i disse dager, så vil den ha fri lading.....
#15
Model X 2014 - 2022 / Spoiler?
fredag 16. desember 2016, klokken 20:46
Si meg, har alle Model X en spoiler bak? Alle (de få) X jeg har sett har spoiler, men ingen var 100D. Så er det forskjell på "aktiv spoiler" og vanlig spoiler?
X med spoiler ser vesentlig bedre ut enn uten nemlig...
#16
Model S 2013 - 2022 / "Trips" i VisibleTesla
onsdag 27. august 2014, klokken 07:47
Jeg får ikke registrert noen "trips" i VisibleTesla på tre uker. Det har blitt færre og færre registreringer av hvilke ruter jeg har kjørt i løpet av dagen siden jeg begynte å bruke appen i mai. Det har vært noen oppdateringer av appen, og for hver gang jeg har byttet til nyeste versjon, så har altså ustabiliteten vært stor om dagsreise har blitt registrert eller ikke. Akkurat denne featuren syntes jeg var veldig nyttig ift km registrering. Har noen en ide om hvorfor det er slik...?
#17
Model S 2013 - 2022 / Bakvindu åpner seg...
fredag 01. august 2014, klokken 12:29
Etter en parkering merket jeg at vindu i venstre bakdør ikke var helt lukket når jeg kom tilbake etter automatisk låsing av bilen. Ser nå at hver gang jeg åpner selve bakdøren, og lar bilen etterpå låse seg automatisk, så hopper vinduet ned 3 - 4 cm. Åpner jeg døren deretter flere ganger, så hopper den ned et hakk på 3 - 4 cm hver gang, helt til vinduet er helt åpent :o

Har ikke brukt bilen på 1 måned i sommer, så Tesla´en har nok blitt sur på meg....

Har ennå ikke hatt behov for å kontakte Tesla for noe vedrørende bilen, er det noen spesiell epostadresse som brukes, f.eks. til Tesla Trondheim?
#18
Model S 2013 - 2022 / Tomt batteri!
torsdag 29. mai 2014, klokken 15:12
Etter en kjøretur på 200+ km i dag, så skulle jeg lade den opp til 100% SOC. Da hadde jeg faktisk 221 km igjen i displayet, men jeg skal på langtur i morgen, så det blir full tank. Men når jeg rygget meg bakover til Slatoboksen og parkerer, så får jeg først en melding på iPhonen fra Vible Tesla at jeg har 0 % SOC igjen på bilen! I displayet i dashbordet står det 221 km igjen, på displayet i midtkonsollen står det 0 km :o

Jeg får heller ikke til å åpne ladeluka, uansett hvordan jeg trykker på midtkonsollen.

Jeg resetter displayet i midtkonsollen, og vips så er det 221 km igjen på batteriet, og vips så får jeg åpnet ladeluka.

Jeg tror noe lignende har hendt meg før en gang, og det er ikke så tillitsvekkende. Det hjalp ikke å låse bilen og så starte den opp igjen, så det er nok kun displayet i midtkonsollen som hadde "låst" seg.

Jeg resetta like godt displayet i dashbord også.

Andre som har opplevd det samme, det er jo ingen krise, men jeg liker ikke sånne "hick-ups"?
#19
Jeg avbestilte min Model S. Det var med et litt tungt hjerte, men er fornøyd i dag med den avgjørelsen. Bestilte den i slutten av juli, så jeg fikk med meg "omvendt-rabatten" på ca 85.000.-
Men etter å ha veid fram og tilbake, så fant jeg ut at bilen ikke passer mitt bruksmønster. I tillegg så synes jeg det ble litt for mange kompromisser på det tekniske, d.v.s. at finish og utstyr på bilen lider av en del "nybegynnervansker" hos Tesla. Så jeg venter heller litt. Kunne selvsagt ha lagt den ut på finn.no, men der tror jeg Model S går litt tregt, og det hadde ført til mye styr rundt kjøp/salg.

Saltoboksen på garasjeveggen tror jeg nok jeg beholder, men Kirkebø sitt adaptersett og Saltokabelen selger jeg til den som måtte ha behov for en slik pakke. Vedkommende kan gjerne sende meg en PM med tilbud  ;)
#20
Model S 2013 - 2022 / Nyutviklet Tesla-batteri!
onsdag 18. september 2013, klokken 07:07
Denne artikkelen melder om at Tesla skal lage en ny type batterier som skal øke rekkevidden med 40% i 2015
http://www.teslarati.com/tesla-hybrid-battery-extended-range/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA