Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - leaf-newbe

#1
Har hatt fra tid til annen problemer med dugg/fukt på frontruta i bilen. Spesielt lengre turer når jeg bruker varme minst pga rekevidde. Kjøpte en "avfukter for bil" på Europris for 149,- det er en pute som kan tørkes i mikro.
Kjøpte først 1 til leafen for å teste og ble imponert av resultatet. Var å kjøpte 2 til i dag en til til Leafen og en til fosilen. lar de ligge løst helt framme i frontruta. med en så hjelper det veldig men vil nå teste med 2 for å se om det utgjør noen forskjell på de andre rutene i bilen.
#3
Carwing / Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015
tirsdag 29. september 2015, klokken 01:50
Endelig noe nytt på vei til en "gammel" bil.
Nytt gui +++ i nav systemet i leafen.


#4
Ladeplasser og ladekabler / Fakkeltog mot Grøn kontakt
lørdag 03. januar 2015, klokken 02:46
Nå har Grønn kontakt blitt like ille som verstingen om du trenger mer en noen minutter med hurtiglading.

Har sendt dette på mail til grønn kontakt

"
Hei

Takk for at dere nå har gjort valget mitt mye enklere.
skal jeg nå på langtur eller en tur til oslo så er valget enkelt
DA TAR JEG MIN DIESEL PEUGEOT
og lar min nissan leaf få hvile seg hjemme.
med deres nye prising av hurtiglading med 2,5 pr minutt så er det ikke lengre
lønnsomt å kjøre elektrisk på langtur. skal jeg komme meg hjem fra oslo så må
jeg ha minst 85-90% på batteriet da jeg ikke har flere hurtiglader alternativer på veien.
det vil si at jeg ofte må lade i min 40 minutter og da med den prisen dere nå har er dere
nå akkurat meldt dere inn i VÆRSTING klubben til ishavsvegen som har seiret helt på topp
når det gjelder pris. om jeg noen gang kommer til å kjøpe elbil igjen så kommer det til å bli
en med en stor og flott T i fronten fra et firma som ikke utnytter sine kunder ved å kreve blodpris
for litt strøm.

Sign   (ps! dere fortjener ingen MVH i dag)
XX XX
#5
Kjøpe elbil? / Bombenger elbil.
tirsdag 30. desember 2014, klokken 22:37
Fikk sjokkregning fra bom selskapet på hele 34,80 kroner for 2 paseringer ved svinesund.
det hadde sikkert vert biligere for dem å lat vær å sende ut en slik regning.

Rabatt    Lette kjøretøy
(tillatt totalvekt t.o.m 3.500kg)
0% (uten brikke)    20,00 kr
13% (med brikke)*    17,40 kr

Spesielle betingelser:

    Motorsykler og mopeder er fritatt for bompenger.
    El-biler og hydrogenbiler har ikke fritak ved passering.
    Forflytningshemmede har ikke fritak ved passering.


Siden forflytningshemmede ikke har fritak ved passering så får vel vi elbilister også akseptere det da vi tross alt blir sett på som hendikeppa da vi må parkere rett ved inngangen  ;D
#6
Ladeplasser og ladekabler / Semig hurtig hurtiglading.
tirsdag 28. oktober 2014, klokken 03:14
 var i helgen og trengte som vanlig hurtigladning.
var i nærheten av majorstuen nå ladeangst for fult slo inn.
søkte på min leat etter nærmeste QC som jeg viste burde være i nærheten da jeg tross alt var i oslo som har en langt høyere tetthet av QC en fylket der jeg kommer fra som vel kun er slått av finnmark når det gjelder størst avstand mellom QC. det selv om det ligger bare en halv ladnings avstan fra spiker suppa-
det positive var at bompaserigen var gratis da jeg måtte først kjøre ut for så inn igjen i bomringen etter 30 sek får å kunne komme til Statoil som var nærmeste QC.
i det jeg kjørte inn på statoil majorstuen så rygget det ut en leaf fra QC laderen.
jeg gikk inn og ba omme 30 min Hurtiglading betalte og gikk ut og flyttet og koblet til og startet hurtigladingen. som startet på nedtelling fra 1 time
gikk en tur mens bilen ladet men var tilbake etter ca 25 min
så da at den hadde ladet i ca 28 min. når jeg sjekket leafspy ble jeg overrasket av at bat status kun var 61% på slagen 30 min stoppet hurtigladeren.
satt igjen med 62% mye mindre en det jeg hadde håpet på etter 30 min med QC.
skjønte fort at jeg hadde betalt fullpris for halv vare. 74 kroner for 30 min semig hurtiglading er alt for drøyt. det kan da ikke være riktig ar statoil kan ta like mye for å levere alvparten så mye.
prisene på QC er allerede høye sammenlignet med KW prisen og værre blir det når de tar samme pris på semi hurtig lading. jeg betalte 74 kroner for under 10 kw
#7
når jeg kjøpte ny Leaf i september 2013 fikk jeg tilbud om forsikting via nissan forhandleren fra Enter forsikring.
syetes da at prisen var veldig bra 3018,- pr år med 75% bonus. fikk også beskjed om at prisen var garantert de første 3 årene slik at jeg ikke ville få en overaskelse.

i dag tikkett det inn en epost med neste års forsikring på 4043,- det er jo en økning på over 30% hvor ble det av det at prisen skulle holdes i 3 år?

er det andre som har opplevd tilsvarende?
#8
Carwing / tenk deg om før du bruker RSS i en Leaf
mandag 30. juni 2014, klokken 00:35
www.youtube.com/embed/taZ7fjgPRCI

hvordan får jeg satt inn youtube direkte i posten?
ingen av de vanlige måtene får jeg til å funke
#9
er det mulig å kjøre denne strekningen med leaf med kunn en hurtiglader på stoa ved arendal?
#10
det har lenge vert anonsert at det skal bygges ut flere chademo ladere.

hva skjer er det noe progress?

noen som vet?
#11
EU mener MVA-fritaket strider - ønsker innført MVA.
I denne samenhengen har følgende tanke slått meg.
Politikere flest tenker kun på hvor mange fantasilioner de går glippe av når de tenker på elbil fritakene.
og nå som eu presser på så har de plutselig et ekstra argument for å innføre mva på elbil.
siden jeg tro at mange har kjøpt elbil via firma såm er mva pliktige så vil en slik endring kun bety en ting.
denne endringen vil kun som vanlig STRAFFE vanlige folk med familie som kjører elbil til og fra jobb og skole/barnehage. dette da mva pliktige firma kommer fortsette å få tilbake mva og vil derfor ikke merke endringen.
#12
Dekk / Felger / Hvilken dekkdimensjon har du på leafen?
torsdag 17. april 2014, klokken 15:15
hart lakt om til original sommerdekk 215/50 R 17.
jekket opp bilen med vinterdekk på slik at det ble ca 1 cm klarng til gulvet,
oppdaget da at vinterdekkene jeg fikk med bilen er mye mindre/lavere en origianl sommerdekkene.
vinterdekkene er 205/55 R 16.

i 80 viste bilen ca 8 km for lite med vinterdekk har ikke testet med sommerdekk ennå.

ut fra tabell så skulle riktig vinterdekk være 205/60 R 16.

er det andre som har tilsvarende erfaring?

vil ikke det si at avviket vil være mindre på de originale sommerdekkene som er større?
de er ca 46 mm lengre i omkrets.

   215/50-17    205/55-16    Difference
Diameter inches (mm)    25.46 (646.8)    24.88 (631.9)    -0.59 (-14.9) -2.3%
Width inches (mm)            8.46 (215)    8.07 (205)    -0.39 (-10) -4.7%
Circum. inches (mm)            80 (2031.98)    78.16 (1985.17)    -1.84 (-46.81) -2.3%
Sidewall Height inches (mm)   4.23 (107.5)    4.44 (112.75)    0.21 (5.25) 4.9%
Revolutions per mile (km)    792.01 (492.13)    810.68 (503.73)    18.68 (11.6) 2.4%

   215/50-17    205/60-16    Difference
Diameter inches (mm)    25.46 (646.8)    25.69 (652.4)    0.22 (5.6) 0.9%
Width inches (mm)            8.46 (215)    8.07 (205)    -0.39 (-10) -4.7%
Circum. inches (mm)            80 (2031.98)    80.69 (2049.58)    0.69 (17.59) 0.9%
Sidewall Height inches (mm)   4.23 (107.5)    4.84 (123)    0.61 (15.5) 14.4%
Revolutions per mile (km)    792.01 (492.13)    785.21 (487.91)    -6.8 (-4.22) -0.9%
#13
har tilgang til bil som er klar for levering om noen skulle ønske.
det er snakk om "norske" tesla model S pris eksempel: modell S 85p+ med alt ca 850000.
ta kontakt på om om du skulle være interesert. kan muligens også skaffe pil med lavere spek og lavere pris må undersøke hva som er tilgjengelig i hvert tilfelle. det er snak om ferdig kunfigurerte biler som er i landet så det er ikke mulig å gjøre endringer på farge eller utstyr.

Først til møla...
#14
Carwing / Leaf Carwings app på android byttet til mile
søndag 24. november 2013, klokken 23:35
har plutselig fått et merkelig problem rekkevidden har endret seg fra Km til Mi (mile)
kan ikke finne noe sted jeg kan velge det i appen, er det noen som vet hvordan en endrer tilbake til km?
#15
Prøver å lage en "statestikk" på hvor mange som er berørt av problemer med Varmeaparatet / Klima på UK produserte leafer.
Vennligst ikke diskuter problemet i denne tråden kun legg inn en post med info om problemet.
Eksempel i (parantes)
Model år = M: (2013)
Ny måned = N: (sept)
Versjon = V: (Visia / Acenta / Tekna)
Feil på klima oppdaget = F: (14/10/2013)
Nissan gjort oppmerksom på feilen = O: (16/10/2013)
Ventetid for verksted besøk = VB: (12 dager)
Feil rettet = R: ( ??/??/???? / uløst)
Felkode = DTC: (Feilkode)
Løsning = L: (ikke løst)
Tid fra nissan ble gjort oppmerksom på det til feilen ble løst = T: (ikke løst)
#16
så jeg har fått den strukket litt :)
http://youtu.be/NZGlrACC_NA
#17
Lading / UM-EVSE ladekabel uten kladd og ladeport deksel?
onsdag 23. oktober 2013, klokken 01:33
stemmer det at en ikke kan bruke det originale lade port dekslet sammen med UM-EVSE ladekabeln uten klump?

har kabelen men vurderer å kjøpe et ladedeksel men synes prisen er vel drøy.

biligste jeg har funnet her til lands er 2800,- ink mva hos en nissan forhandler.
noen som vet om et rimeligere sted en kan kjøpe det originale ladedekslet?
#18
Lading / Elbil førere venlig respekter andres lade behov?
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 23:42
var en tur å IKEA i dag.
de har 3 ladeplasser for elbil.
jeg har over 110 km hjem så jeg hadde ladebehov da jeg kun hadde 78km på guesometret.
det sto 3 biler på ladeplassene en leaf en imiev og en peugeot fosilbil og det værste av alt ingen ladet.
til alle elbilbrukere ikke parker på ladeplasser om dere ikke har lade behov. på IKEA er det fler hunder ledige parkeringsplasser så hvorfor parkerer folk på disse 3 plassene uten å lade?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA