Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Lars-bgo

#1
Så langt har jeg et forbruk på 21,5 Wh/km , stort sett regn/våt vei, 17'' sommerdekk, 3-8 grader, normal/rask kjøring med snitthastighet 68 kmt.(mye motorvei i 90-95..), radio og klima på, bilen har range expander.
Synes det er et noe høyt forbruk, det gir rekkevidde på (32,2/,215) 150 km. Jeg bruker automatisk radarbasert regenerering, det er mulig det krever mer energi enn "normal" regenerering?

Jeg hadde forventet rundt 17 Wh/km som ville gitt rekkevidde på 190 km, resultatet er uten å ha forsøkt å spare, jeg skal ta en uke med "rolig økonomikjøring" og se hvor mye forbruket kan kuttes.

("best case"/teoretisk etter norm skal man få 230 km ved tørr vei, flatt, varmt og stabil hastighet...).

Andre målinger?

BOS sin demobil har snitt på 17 Kw/km hvilket indikerer at automatisk regenerering , som jeg så langt har brukt, ikke er energieffektivt. I tillegg skulle man forvente et høyt forbruk på en demobil...
#2
Hei, da er levering av B Electric til kunder godt igang, og jeg antar at flere allerede har interessante erfaringer å dele? Positive / Negative overraskelser?

(Lørdag fikk jeg sett på min nye B Electric (i overkant godt utstyrt i mountain grå/svart skinn..), bilen ser ut som forventet og hentes umiddelbart over Påske.)
#3
B-Electric / Serviceavtale - løp og kjøp, eller?
mandag 23. mars 2015, klokken 23:11
FØLGENDE TILBYS:

Dersom man velger en serviceavtale (5/125.000KM eller 8 år/200.000KM) sparer man en tusenlapp per år (kr 2.500,- for liten service og kr 5.500,- for stor service). Totalt sett betyr dette en besparelse på 20% i forhold til ordinær pris.

Foruten rabattert pris tilbyr en serviceavtale også følgende fordeler:


Oversiktlig kostnadsbilde: Ved å kjøpe en serviceavtale sammen med bilen får man også bakt de årlige kostnadene inn i selve bilkjøpet. Man slipper da å betale servicen fra gang til gang.
Full service historikk: En serviceavtale sikrer at bilen får full service-historikk på merkeverksted i henhold til fabrikkens standarder. Gir trygghet og økt verdi ved eventuelt videresalg.
Serviceavtalen følger bilen: Avtalen følger bilen ved eventuelt salg før avtalens utløp. Gjenstående serviceavtale er et godt salgsargument og kan bidra til at man får mer igjen for bilen ved salg.
Batteri-sertifikat: Regelmessig service (hver 12. mnd. /25.000 km) er nødvendig for å opprettholde batteri-sertifikatet. Dette sertifikatet garanterer at batteriet vil ha minst 70 % av opprinnelig kapasitet i 8 år eller 100.000 km (avhengig av hva som kommer først).
#4
BMW i3 / CD verdi, tyngdepunkt og G krefter
fredag 07. februar 2014, klokken 00:30
Når Tesla S ble introdusert ble det fokusert på ultra lav cd på o,24, særdeles lavt tyngdepunkt (var det 29 cm?) og en konstruksjon som gjør at bilen håndterer g -krefter bedre enn mange super-sportsbiler. ( lavt tyngdepunkt, 50/50 vektfordeling, brede dekk, etc, etc).

For i3 har jeg kun sett verdi for cd (0,29). Er det noen som har sett resultater vedr tyngdepunkt (bør være svært lavt) og prestasjoner i sirkel ( g- krefter) eventuelt. andre målinger vs. mer ordinære biler?

Bilen er jo en sann fryd å kjøre og innbyr til rask, aktiv kjøring på svingete vei (jeg vet at det ikke er det den er bygget for...).


#5
BMW i3 / Blizzak NV 155/70-19 - vinterdekk til i3
torsdag 30. januar 2014, klokken 00:37
Jeg er "normalt" opptatt av å være så godt skodd som mulig om vinteren.

Er det noen om har gjort seg interessante erfaringer med hvordan kombinasjonen av disse dekkene og i3 egentlig er?

Store, smale hjul bør være positivt..

#6
BMW i3 / Service/vedlikeholdsavtale i3, tilbud, omfang og pris
torsdag 30. januar 2014, klokken 00:23
Jeg har fått min i3 og er svært godt fornøyd.

I god tid før første service må man tegne en vedlikeholdsavtale dersom man ønsker det. Jeg har fått tre priser, men lite info om det er andre alternativer.

Avtale som inkluderer deler , ikke slitedeler og arbeid i 5 år er:
5år 60k koster 4.723,-
5år 100k koster 5.237,- det er og en variant 10år 100k til kr 10.679.

Rettmelse: Dette er uten slitedeler.  Det er og et alternativ med slitedeler.

Det hører med til bildet at bilen skal på første service i desember 2015 og at det da tydeligvis er skifte av bremseveske som er viktigste punkt, det er tydeligvis lite vedlikehold som må til/ forventes.

Andre som har info?


#7
BMW i3 / "bytte" og ombygging av lade kabler..
onsdag 29. januar 2014, klokken 00:35
Hei.  Etterhvert møter vi ulike ladeløsninger for ulike biler, og det melder seg spørsmål om du kan låne/bruke "naboen" sin ladekabel, enten det er en planlagt deling eller du står der med tomt batteri...

Er par konkrete utfordringer/spørsmål:

Tesla sin std. ladekabel med blått støpsel gir 32a 1fase 230v med Type 2 grensesnitt. Er det noe i veien for å lade en i3 ( med hurtiglader) med denne?

Vil man, om man har en Type 1 til Type 2 overgang, kunne benytte ladekabel f.eks. til  Trillingene og Leaf på en i3?

Nissan Leaf (2012) lades med ladekabel fra Panasonic, denne får du i styrker opp til 16a 1 fase 230v. Kan man rett og slett skifte kontakt på denne fra Type 1 til Type 2 dersom behovet melder seg?

Noen som vet? Jeg antar det er noen " fallgruber" rekatert til dette?
#8
BMW i3 / Hvike 7 kw / 32a 1 fase løsning bør jeg velge?
onsdag 15. januar 2014, klokken 22:13
Hei, jeg får nå levert en i3 med 7,4 kw/ 50 kw lader.

Jeg ønsker å kunne lade så raskt som mulig så en 7 kw/32a lader skal installeres. Garasjen er forberedt for dette.

Hvilke løsning gir mest for pengene? 
#9
Model S 2013 - 2022 / Tilleggsvarmer, Airtronic D2
søndag 11. august 2013, klokken 10:33
Jeg vurderer å montere en tilleggsvarmer type Airtronic D2 som går på lampeolje. Denne er stor som en melkekartong (1,5 liter) og kan enkelt monteres i "frunk" med tilførsel av varmluft til kupe, andre tilkoblinger er 12v, eksos 28mm og en liten separet tank til lampeolje (brenner renere og lukter mindre enn diesel). Denne gir mulighet for a ha varm bil styrt via GSM eller tidsur.

Dette er en løsning som er brukt på andre el-biler (f,eks. Buddy).

Jeg ser ingen vesentlige utfordringer knyttet til å montere dette, men man skal selvfølgelig vite hva man gjør når det gjelder montering, plassering og hulltaking.. Mulig konflikt med garanti er og et relevant tema.

Noen som har tanker, synpunkter og relevant erfaring?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA