Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bekkenes

#1
Mitsubishi Outl. PH / stjålet sommerdekk
torsdag 09. november 2017, klokken 13:35
Hei
Jeg vet ikke om vi har lov å skrive noe slikt her, så beklager på forhånd.
Min far var i Stavanger noen dager og når han kom tilbake hadde noen stjålet 4 orginale outlander PHEV sommehjul på felger.
Dette var i Olsvik i Bergen, så hvis noen ser eller hører noe hadde det vært kjekt.
De lå iallfall i Dekk1 poser.


De har kommet seg inn i fellesgarasjen og knabbet med seg, og latt andre bildekk og ting ligge igjen. På parkeringsplassen skrått over står det en Politimotorsykkel så de var nå tøff nok iallefall.


Må ha skjedd fra kvelden 6.11 til 8.11.


Mvh
Thomas

#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Askøy - Holmedalen - nye ladestasjoner BKK
lørdag 16. september 2017, klokken 15:09
Da har vi her i tillegg til Askøy amfi :)

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

#3
BMW i3 / Connected oppdatert :)
onsdag 26. april 2017, klokken 19:48



Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
De har "sneglelading" under tak nede som jeg har brukt før, men nå ser jeg at de også har fått hurtigladere oppe på nivå 2:)
Er vel første på Askøy så vidt jeg vet om :)
Mulig de har vært der en stund, men så de først i går.
#5
Før var det en enkelt stasjon .
Nå er det tre, står 50KW/122amp på de .




Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
BMW i3 / ladekabler
tirsdag 27. desember 2016, klokken 11:21
Hei
Jeg fikk med 2(!) ladekabler til min bil utenom den vanlige "stikkontakt" modellen.
http://www.bmw.de/de/topics/service-zubehoer/original-bmw-zubehoer-finden/accessoryDetail.accessoryId=9245.html
Og en sånn
http://www.bmw.de/de/topics/service-zubehoer/original-bmw-zubehoer-finden/accessoryDetail.accessoryId=10887.html
Mener det var en av hver (må dobbeltsjekke etterpå).
Men jeg ser ikke noe forskjell på de, noen som kan forklare?
#7
Hyundai Ioniq / Thomas prøver Ioniq Electric(hjemmelån)
tirsdag 15. november 2016, klokken 07:39
Forhandleropplevelse: (Lieco Auto,  http://www.lieco.no/ )

I går leverte jeg min Nissan Leaf (se signatur) inn for verdivurdering hos Lieco Auto på Straume (Fjell/Sotra).
Meget hyggelig mann, tok ca 10 minutter fra jeg kom inn døren, til han hadde ordnet meg en bil på hjemlån (fra i går rundt 15:30 til i dag rundt 16:00). Ingen problem, ingen klaging på lang lånetid eller noe. 2,5 Tommel opp så langt.

Eneste som er spesielt er at jeg måtte skrive under på at ved skade måtte jeg betale en egenandel på 5000kr. Dette er noe jeg aldri har skrevet under før på en testbil, og var faktisk rett før jeg vurderte å gå ut døren.
Testbiler er for å testes, og da har man passende forsikring til det selv hos forhandler.
Min far sa at han ville gått rett ut døren av prinsipp, men jeg var for nysgjerrig :)

Kjøreforhold:
Vestlandet:
Askøy (Kleppestø, lite fjell opp til bolig, stort sett 50 og 40)
Bergen Vest (relativt flatt, små tunneler, haug/fjell opp til foreldre)
Fjell (Små bakker opp og ned omtrent hele tiden, men ikke noe voldsomt. mest 60 og litt 70 sone)
Øygarden, flatt, stort sett 80, endel vind da det er ytterst i havgapet)
Temperatur i dag og i går rundt 6 grader.
Mye regn, våt veibane.
Liten eller ingen kø i går eller i dag.

Spesifikasjoner prøvebil:
Testbil er en Ioniq Electric med alt utstyr utenom soltak.
Bilen var fulladet og sa 210km rekkevidde.

Førsteinntrykk:
Opplevelse av å sette seg inn i bilen var god.
Interiør virket skikkelig, selvsagt litt "plastic fantastic", men i forhold til at dette er "bare" en Hyundai, og prisen på bilen, så er jeg ikke skuffet.

Positiv overraskelse nummer 1:
Plass i bilen, veldig god. Jeg er en kar på 116kg og 192cm. Noe som i og for seg ikke er så høyt, men jeg er veldig lang i ryggen, og det er mange biler jeg rett og slett dunker i taket på: Landrover Discovery, Porche Cayenne,Lexus sine SUV etc etc, dere skjønner tegningen.

Utrolig nok har jeg fått plass i små biler som Leaf og Toyota IQ, kanskje store menn passer i små biler?
Så med stor glede kan jeg si at høyde eller lengdeplass ikke er noe problemer i denne bilen.
Her sitter jeg godt.

Positiv overraskelse nummer 2:
Setet. Når man sitter seg inn i bilen og trykker på "power" knappen sklir setet frem til kjøreposisjon. Når man slår av bilen og åpner døren, går setet tilbake. Voila, enklere å komme inn og ut av bilen!

Kjøreopplevelse:
Jeg kjørte fra Lieco til min nye bolig på Stongafjellet, men først var vi innenom Olsvikmarken hos mine foreldre.
Vi dro på en Ikea tur med de og min kone i deres Outlander PHEV.
Senere på kvelden hentet jeg bilen derfra og kjørte hjem i garasjeanlegget hvor jeg nå bor.

Turen herfra var så kort et det ikke er så mye å si.
Så gikk turen i dag tidlig fra min bopel til min jobb, som er på Rådhuset i Øygarden kommune.
Turen startet fint, alt ok, telefon (iPhone 6S plus) koblet til med kabel og Apple Carplay fungerte fint, og spotify kjørte fint.

Opplevelse basert på kjøring i 50-80 sone er veldig positiv. Bilen sitter godt på veien, "lane assist" eller hva det nå en heter, kan aktiveres og da holder bilen seg selv innenfor midtstripen og kanten av veien. En "tesla light" autostyring altså, men holder man ikke hendene på rattet på noen sekunder piper det og man må styre. Små svinger går ok, store svinger må man ordne selv.
Passer nok best på lange strekninger på motorvei.

Utsikt bakover er nok desverre veldig begrenset med en "Honda Civic" type bakrute, det går greit, men ikke så mye mer.

Når jeg parkerte foran jobben så hadde jeg 160km igjen på "tanken", og bare et par streker borte på høyre side sin "batterioversikt".

Kjøreavstand i følge google maps, er 50.8km, og kjøretid totalt på 57 minutter.
Kilometerteller/gjetter viser nå 160km (blankt).
Det vil si at "total" vil da være 210,8km fra jeg hentet den, og displayet hos forhandler sa 210.
Dette er så imponerende nøyaktig at jeg ikke ville fått det til med min Audi A6 jeg hadde før heller, og for å være en elbil, må jeg si at jeg er mektig imponert.

Jeg skal skrive en liten oppdatering etter jeg leverer bilen tilbake til forhandler i ettermiddag.

Her er en kjapp liste med hva jeg mener om bilen:

Utseende er overraskende pent. Men ikke noe stor fan av egen farge på "snuten" av bilen.
Interiør positiv overraskelse, seter veldig gode, og kjekt med varme og ventilasjon.
Carplay fungerer fint og anbefales gjerne, synd man må bruke kabel (en så lenge).
Cruisecontrol fungerer fint (man kan velge avstand etc).

Hastighet (med vinterhjul) er minus 7km fra speedometer, samme som på min Leaf (i følge elektronisk fartstavle).
Speedometer er "digitalt analogt", noe som er litt gammeldags og irriterende, tall hadde vært bedre.
Vindusvisker bråker (synes jeg) en god del mer en på min Leaf, og virker ikke nevneverdig godt, kanskje noe med denne spesifikke bilen?. Hjelper ikke å vaske ruten. Er også litt hyperaktiv på autosetting.
Automatisk lys fungerer greit, som på Leaf. Synd man ikke har automatisk langlys, men hva forventer man på en bil i denne prisklassen.
Rekkevidde, teori mot reell, veldig bra i forhold til hva måler sa når jeg hentet bilen.
Speil, litt smal, men fungerer fint. Positivt at de justerer seg ned automatisk når man setter bilen i ryggemodus, og opp igjen etterpå.

Ryggekamera, ikke mye brukbart vintertid, ble veldig fort skittent og da ser man så godt som ingenting. Positivt er dog at man i tilegg har ryggesensorer som da hjelper på, da utsikt med kamera er dårlig, og bakruten kan ikke brukes. Så da blir det speil og sensorer.
Ladekabel, bare "gammel" type følger med (schuko), ser det ut til?. Det er rart synes jeg.
Ingen app for styring av bilen?. Dette må være noe rart, og kan rett og slett være en av grunnene til at jeg ikke kjøper denne bilen.


Mvh
Thomas
#8
BMW i3 / Drammen > Bergen i en i3
onsdag 27. juli 2016, klokken 11:39
Hei :)
Jeg vurderer å bytte ut min Tekna i denne :
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79560338&fks=79560338
Den står i drammen fikk jeg beskjed om.
Da tenkte jeg å ta en "helgetur" hvis jeg kjøpte den eller en lignende der, også kjøre hjem til Bergen.
Noen andre som har kjørt nogelunde samme rute med en i3?
dette er ikke i3 med 300km rekkevidde, men den "gamle" varianten.
Jeg har satt meg en grense på 300,000 maks på bilen, så den med lengre rekkevidde er ikke aktuell siden da blir det ikke så mye utstyr :)
#9
Elektriske utfordringer / Test av pærer
mandag 26. oktober 2015, klokken 13:40
Kom over en test av pærer i avisen.
Vet ikke hvor relevant det er for denne gruppen, men deler nå :)
http://www.dinside.no/935007/usikker-paa-hvilke-paerer-du-bor-velge-til-bilen


Testens beste lyspærer:

Philips XV+130
Poeng: 107
Pris: 299 kr (www.ekstralys.no)
- Testens beste pære. Gir god sikt og klare linjer. I tillegg god kvalitet, hvilket gjør det enkelt å skifte pære.

Osram Night Breaker unlimited
Poeng: 100
Pris: 2stk for 329 kroner (Mekonomen)
- Den nest beste pæren i testen, gir også god bredde og klare linjer.

General Electric MegaLight +90
Poeng: 93
Pris: ca 289 kroner, (Selges ikke i Norge)
- Litt spredning på de to testede pærene gir en snittkarakter som holder til en tredjeplass.

Philips Vision Plus
Poeng: 93
Pris: 179 kroner (mekk.no)
- Scorer jevnt på begge pærene, noe som understreker jevn kvalitet på merket.
#10
Mitsubishi Outl. PH / SSID/PWD kortet
søndag 27. september 2015, klokken 09:57
Hei
Min far har kjøpt seg en PHEV her hos Sandven i Bergen.
Jeg finner et kort med en QR kode og noen tall på , 1234B56789 (eksempel) men det står ikke noe SSID på det eller passord .

Skal det ligge to kort ?
#11
Rust / Rust i motorrommet
mandag 31. august 2015, klokken 09:32
Andre som har dette?  :o
Har aldri hatt rust i motorrommet på noen av mine biler før, og inntrykket mitt av Nissan var ikke noe nevneverdig høyt fra før av.

En bil fra Desember 2013 med rust på traversen....
#12
Carwing / Carwings: Nå kan man sette timer fra nettleser
onsdag 17. juni 2015, klokken 13:21

Ikke ofte de bryr seg om oss kjøpere av Leaf, men denne var jo grei for de som ikke bruker appen :)
#13
Sitat- Vi har nylig gått ut med nye priser på batteri, og tror dette vil påvirke verdien positivt. Å bytte ut hele batteripakken vil koste 5000 euro (cirka 43000 kroner), ved innbytte av gammelt batteri.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/disse-bilene-holder-seg-best-og-daarligst-i-pris/a/23381960/

Artikkel om prisfall (om at leaf bare er verd 45% etter tre år).
#14
Leaf 2010-2017 / Antenn på taket, skru av til bilvask?
torsdag 22. januar 2015, klokken 19:39
Jeg har vasket bilen for hånd en stund men ikke så veldig ofte jeg gidder.
Tenkte å kjøre den i en børsteløs bilvask, men antenne på taket henger kubb fast?
På en Kuga jeg hadde var det litt kraft og voila , den var av.

Bare jeg som er helt dust?    :o
#15
BMW i3 / Takhøyde
tirsdag 04. mars 2014, klokken 10:16
Hei :)
Lurer litt på i3en, men er litt avhengig av å ha bra takhøyde.
Hvordan er denne for "voksne" menn?
Jeg er 192 cm høy, lang i ryggen.

Har ikke anledning med det første å kjøre helt ut i Åsane (Bergen) for å prøve en bil, så tenkte kanskje det var noen sjeler her som var litt over snittet sånn som meg :)

Gikk fra en 2012 A6 til en Leaf (god bil for all del), i Desember  men savner litt "premiumfølelsen" :)

#16
Leaf 2010-2017 / godt nyttår
onsdag 01. januar 2014, klokken 02:07
Ikke kjør bil hvis alkohol er konsumert :-)
Mvh
Thomas
#17
Leaf 2010-2017 / Leaf minibilder/profilbilder V2 (65x65)
fredag 27. desember 2013, klokken 09:43
Da prøver jeg igjen :)

Bildene man laster opp blir automagisk skalert til 65x65 (breddexhøyde i pixler).
Så jeg har prøvd å lage noen nye som ikke blir "trykt/strekt" grunnet dette.

Blå:





Grå:





Hvit:





Rød:





Sort:





Sølv:





Det man gjør er å klikke på den over man vil ha, da kommer man på bildesiden, der kopierer man direktelinken og limer inn på avatarinstillingen på forumbrukeren din :)

Håper det er til interesse for noen :)

#18
Leaf 2010-2017 / nissan leaf minibilder (profiler)
torsdag 19. desember 2013, klokken 11:49
Hei :)

Jeg har funnet noen leaf bilder på nettet (produktbilder) og gjort de om til avatarer til forumet.
De som folk bruker er gjerne litt store :)

I "gamle dager" var jeg administrator på noe som het battlefield.no og der hadde vi begrensninger på størrelsen for at forum ikke skulle bli rotete :)








Så hvis folk vil ha en liten bil så kan de bruke en av disse :)

Mvh
Thomas
#19
Leaf 2010-2017 / leaf Tekna 2013/14 Sandven (Bergen) erfaringer
søndag 04. august 2013, klokken 13:17
Hei alle sammen :)
Jeg har nå bestilt meg en tekna hos Sandven med alt utstyr, kom på 249 med frakt og alle omkostninger inn reg.

Bare for å være spesifikk, det er denne med skinn, lavenergi Bose og 360 kamera, ikke utgaven før. Ikke sikker på om det er 13 eller 14.

Er det noen her som har erfaring med Sandven og Leaf? :)
Blir er rart steg for meg, men har flyttet så nært jobben at jeg fant ut jeg ikke trengte noen stor bil lenger, og dermed forsvant unnskyldningen for å kjøpe dyre biler :p

Min overgang blir fra en 2012 Audi A6 til Leaf, så skal bli artig :p
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA