Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Høgis

#1
TAYCAN / Radio Sandnes? Flere med Taycan som har dette problemet?
tirsdag 16. mars 2021, klokken 20:34
Dette skjer på Dab radioen. Jeg bor rett sør for Oslo og er ikke spesielt ofte å lytter på Radio Sandnes.
Ganske irriterende problem faktisk. Trodde bare det var bilen min, men ser av en E-tron eier har samme problem.
Det begynte med Radio Tromsø, før Radio Sandnes okuperte panelet. Ser ut som dette er ev VAG problem. (mitt bilde nederst)



 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#2
TAYCAN / Dashcam?
fredag 23. oktober 2020, klokken 17:38
Noen som har montert dashcam i sin Taycan? Tenker da på en god permanent montering og ikke en sugekopp variant. Snakket med Porsche selgeren som mente det gikk utover garantien. Ønsker dette mest med tanke på parkeringsbulksyndere som ikke har noen samvittighet.
#3
Har et sett ubrukte originale Tesla gulvmatter (i eske). Selger de for 800,- (for og bakseter).
Bor rett sør for Oslo. Send evt. PM.

EDIT:  SOLGT
#4
Model S 2013 - 2022 / Noen som har en UMC til overs?
mandag 07. juli 2014, klokken 18:50
Jeg kunne tenke meg ekstra UMC (Tesla mod. S std. ladekabel), spurte på Skøyen om og få kjøpt en, men fikk til svar at de ikke solgte de. Prioriterer sikkert kunder som har problemer med sine. Er det noen som har en ekstra å selge?
#5
Model S 2013 - 2022 / Ekstra kostnader for de som tar litt av :-)
onsdag 16. april 2014, klokken 21:05
Ingen tvil om at TMS er en økonomisk bil og eie, men gikk noen runder med meg selv i kveld, hva har jeg egentlig brukt av kr. i tillegg til selve bilkjøpet? Må jo bare indrømme at jeg ivrig har fulgt med på fora og sett alle muligheter. Setter opp en liste på kostnader som har påløpt og virket fornuftige for meg....men ser nå at endel av kostnadene absolutt ikke er nødvendige og at man kanskje ikke bør være så "gira".... litt her og litt der blir fort mye penger (setter en # bak, der jeg mener kostnadene kan fordeles på andre biler i huset, desverre ikke så mange som jeg håpet) :

1. Solgt originale 21" og kjøpt nye Vossen 22"    (dif.)               8000,-
2. Type 2 kabel fra Salto.                                                        2000,-
3. Elektrikker pga 3-fas 400V                                                 10000,-
3. Kostnad for målerskifte i sikringsskap.                                  3000,-
4. Poleringsmaskin (denne trenger jeg nok uansett)                  4000,-    #
5. Senterkopper/senterring (selger av felger leverte bare en)     1000,-
6. Muttere til uoriginale felger (vinter og sommer)                       600,-
7. Kjøp av originale 19' med dekk (grunn...har ikke originale    12000,-
    har jo sommer og vintersett, men ikke noen originale, må ha:)
8. Kjøpte 255 dekk og byttet til 245 foran (subbing 22")            4300,-
9. Adaptersett fra Kirkebo  (ikke brukt enda men måtte ha :-)   3000,-
10. Spacere for og forske litt rundt subbingen                             600,-
11. Skinnpleie fra Svisswax.                                                      730,-    #
12. Spray fra USA og Hammerite vedr. rust på skiver                1000,-
13. Skumpistol til høyttrykkspyler og skum (25 ltr.)                    900,-    #
14. Vesker for oppbevaring av div. (som passer til bilen)             600,-

Oiida!.... har passert 50'  som sikkert ikke var HELT nødvendig  :-[
Merker det jeg mener var fornuftig innv. med kursiv




#6
Jer har 2 stk. Falken 453 som jeg ønsker og selge for kr. 1200 pr. stk. (koster 2300,- på dekkonline.com) Denne dim. brukes på Tesla model S hos noen av de som velger felger i 22" De er kun montert på felg og tatt av igjen. Jer har 9" felg i 22" fra Vossen med ET 30. Det medførte at det såvidt subbet i fremkant av innerskjermen ved rygging og fullt rattutslag.
Kjøpte 245/30-22 men det hjalp lite. Her har du muligheten til og spare 2600 kr. Send PM dersom du er int.
#7
Lading av Tesla / 400V til garasjen.
lørdag 22. februar 2014, klokken 22:50
Når jeg bestilte bilen i Des. 2012 kikket jeg i sikrings-skapet og så at det var merket med 400V. Rødt adapter ble huket av i bestillingen.  I høst tok jeg kontakt med elektrikker for å legge opp el-bil strøm til garasjen. Da han dukket opp fikk jeg beskjed om at jeg bare hadde 220V selv om det var merket med 400V. Han mente dete var like greit å legge opp en 230V kurs på 32A. Anlegget hadde tålt det, men etter noen samtaler med nettverksleverandøren bestemte jeg meg for og ta kostnaden og legge om til 400V. Jer er så heldig at det er lagt opp 3-fas 400V inn til sikringsskapet, men det er kun kjørt videre med 230V.
Måtte betale 3300,- for målerbytte og litt over 7000,- for jobb og deler fra elektrikker som jeg kjenner.
Arbeidet med å legge kabelen fra sikringsskapet og ut til garasjen gjorde jeg selv.
I og med at sikringsskapet ligger midt inne i huset, måtte jeg være litt kreativ for og få den grove kabelen fra skapet og inn i garasjen. Nå er alt koblet på og det ser helt greit ut syntes jeg. Kabel ble skjult i plast-kanaler (skar ned fotlist og erstattet med plastkanal) og ført ut av huset bak panelen. Tok opp beleggningsstein som ble lagt tilbake. Plastkanaler også inne i garasjen. Legger ved noen bilder som viser hvordan jeg valgte og gjøre det. Gjenstår litt arbeid med å dekke til kabler på utsiden samt maling/sparkling av platen ved sikkontakt. Alt er klart for den berømte røde adepteren som sikkert dukker opp en gang. De 2 første bildene viser hvordan hovedsikringen var i skapet.
#8
Model S 2013 - 2022 / Er alle like fornøyd?
lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
Jeg er personlig veldig skuffet. Bilen går bra, men det er alt for mye som er for dårlig.
Kan forstå at noen er mektig imponert over bilen (nesten "halleluja" stemning), men de har nok ikke eid f.eks nyere 6- eller 7-serie BMW. Her er noen av mine erfaringer og frustrasjoner:

- Viskere stopper 10-12 cm. fra A-stolpen, mister alt for mye i synsfeltet.
- Viskere og hele visker konstruksjonen er rett og slett gammeldags og fungerer dårlig.
- Mye problemer med lading. Adaptere ikke levert, jeg får orange blinking ved lading. Var på Tesla Skøyen og fikk "fikset" dette, men det varte kun en ladning. Etter det jeg har fått vite, så kan jeg da ikke lade på annet enn 1-fase. Det betyr problemer når jeg skal på lengre turer.
Så jeg må vel flere turer til Skøyen?
- Ufattelig at Tesla leverer en så dårlig UMC (som heller ikke skal bukes i regnvær)
det bør være et tankekors for Tesla at folk kjøper Mennekes fra Salto for 5-6000,- kr. som fungerer feilfritt.
- Problemer med 3G (må stoppe og låse bilen før det er ok igjen), dette skjer ofte.
- Bremseklossene henger seg veldig ofte på etter parkering (over natta)
- Setene er vel ikke akkurat imponerend (vær så snill
Tesla.... lag like gode seter som BMW sport/comfort stolene)
- Tilpassning mellom skjermer/panser og dører er noe av det dårligste og mest unøyaktige jeg har sett (uansett bilmerke og pris på biler av nyere dato). Håper Tesla etterhvert skjønner at de de må bli mye bedre siden de konkurrer i det øvre segment. (mulig jeg har vært spesielt uheldig med min bil)
- Må ofte sette bilen i Drive flere ganger før den virkelig går i Drive (ganske irriterende :-( 
- Utrolig vanskelig og komme i kontakt med noen som helst i Tesla, uansett hva det måtte være. La f.eks. igjen en beskjed i dag på svarer til teknisk suport siden ingen kunne ta tlf. (kl. 14.00 i dag). Ingen har ringt tilbake. Ingen tilbakemeld. på XXX antall mail. Virker egentlig som det er helt greit og ikke svare på mail eller tlf . Har fått tlf. nr. til noen få...de svarer ikke på sms heller.
- Bilen er dårlig lydisolert. Grus og småsten som "knatterer" i innerskjermer høres veldig godt.
- Lakktykkelse er ikke serlig imponerende (Tesla har i snitt 75my, mens det er 150 my på f.eks BMW) i tillegg er mange av fargene serdeles myke (som f.eks svart)
- DAB radio er lite stabil
- Klima/varme regulering er ikke bra. Selv om temp. står på 20 grd. blir det over 25 grd. før det etterhvert nesten blir litt for kaldt.......rett og slett lite stabilt i forhold til hva jeg er vandt til.
- FM mottak er noe av det dårligste jeg har vært borte i, dette problemet blir ikke bedre iom. at DAB også er så ustabil.
-Mangler mye av det utstyret jeg er vant med på biler i dette segmentet (adaptiv cruise contr., active steering, dynamic drive, rattvarme, soft close, Ski-pose/gjennomlasting, fjernlysassistent, head-up display osv)
- Aldrig vært borte i en bil med så mye styr rundt dekk og dim.
Vinterdekk.....er det nødvendig i Norge? går det ikke med kontinentale helårsdekk??  Hvis ikke, hva med TMPS?? dim?? levering??? når???

Beklager til alle dere som er "TMS FRELST", jeg var det, men er det desverre ikke lengere.
Spesielt etter jeg fikk en uheldig start på min El-bil opplevelse.
#9
  I dag var endelig dagen som jeg har gledet meg til i over 10 mnd. Det ble en GEDIGEN nedtur. >:( >:( >:(
Det første jeg så ute på plassen var at den ene døren var mye lysere en resten av bilen. Spurte med en gang om den var omlakkert, men de påstod at det ikke var skjedd for da ville de bli orientert om det. Etter det jeg kunne se så hadde lakken akkurat samme struktur i overflate, så det kan være mulig det er feil i fra fabrikken. Ba de kjøre inn i hallen med bilen slik at jeg fikk sett skikkelig på den.
Det andre jeg så, var at panseret var meget ripete og så ut som bilen har vært i bruk i minst et år. Jeg har kjøpt nye BMW er og slik ser panseret mitt ikke ut etter 3-4 års bruk engang. Den ene felgen var kantkjørt og det var et stort hakk i det. Dugg i frontlykter kom kjappt etter noen km. Sprekker rundt dører og panser var det også stor avstandsforskjell på.
Må bare si at dette ble en skikkelig nedtur og jeg kan ikke fatte at Tesla Motors kan ha så dårlig kvalitetskontroll. Dette er jo en bil til 700' og med avgifter ville den kommet på 1.7 mill. Da er de milevis unna fabrikker som BMW ol.
Jeg råder dere alle som skal få overlevert bilen i disse mørke dagene til og få bilen inn i hallen.
De lovet riktignok og utbedre feilene, men jeg må si at det og få lakkert om en dør på en helt ny bil, ikke kan bli annet en en skikkelig nedtur. Det kommer aldrig til og bli likt og jeg kommer alltid til og tenke på det.
Legger ut bilde så dere kan se hvor stor fargeforskjell det er.  Gjelder faktisk begge sider av bilen samt speil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA