Er en ganske fersk eier av ID.4, og forsøker å forstå litt av reglene bak estimering av rekkevidde.
Hadde Tesla tidligere, og denne vist rekkevidde ut fra satt forbrukstall (20kWh/100 km), men når man la inn navigasjon ble det etter 10-15 minutters kjørig en ganske nøyaktig estimering av rekkevidde. Vanligvis 2-3 prosentpoeng unna faktisk verdi når vi kom frem.
ID.4 ser ut til å beregne ut fra forbruk de siste km, og med mye småkjøring blir dette tallet veldig høyt. Hvor langt må jeg kjøre på langkjøring for estimatet begynner å stemme?
Med navigasjon ser jeg avstand og når jeg skal være fremme. Viser den også estimert batteri % ett eller annet sted? Og tar dette tallet høyde for høydeforskjeller (slik Tesla gjør)?
Teslaen kunne jeg trigge varming av batteriet ved å lade rett før langturen startet, fungerer også ID.4 slik?
Hadde Tesla tidligere, og denne vist rekkevidde ut fra satt forbrukstall (20kWh/100 km), men når man la inn navigasjon ble det etter 10-15 minutters kjørig en ganske nøyaktig estimering av rekkevidde. Vanligvis 2-3 prosentpoeng unna faktisk verdi når vi kom frem.
ID.4 ser ut til å beregne ut fra forbruk de siste km, og med mye småkjøring blir dette tallet veldig høyt. Hvor langt må jeg kjøre på langkjøring for estimatet begynner å stemme?
Med navigasjon ser jeg avstand og når jeg skal være fremme. Viser den også estimert batteri % ett eller annet sted? Og tar dette tallet høyde for høydeforskjeller (slik Tesla gjør)?
Teslaen kunne jeg trigge varming av batteriet ved å lade rett før langturen startet, fungerer også ID.4 slik?