Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - frank

#1
Zoe / Stopp, electric failure, rødt lys+ batterilampe
onsdag 06. desember 2023, klokken 21:37
Fikk opp gult lys på morgenen etter en uvanlig kald natt.
Den røde meldingen kom etter jobb, bilen gikk i nødmodus, maks 30 km/t.
Sjekket 12v batteriet, fin ladespenning(14,4v), men spenningen var etter et par timer nede på ca. 12,3v(ca.30%,dårlig)
Batteriet var ca 4 år gammelt, så nytt batteri ble handlet på Biltema(80-2501)
Bytteveiledning ligger på youtube, men tror det er ganske viktig å sjekke at ikke dc-dc er aktiv når man kobler fra, sjekk med voltmeter.
Etter bytte virker alt å være i orden.
Synes det er rart at de ikke får batteriet til å vare lengre, vi har også en gammel trilling(citroen zero)i familien fra 2011, tror den har originalbatteriet ennå.

Har også hatt litt trøbbel med bakluken, gassdemper som hoppet ut av kulen, og åpningsbryter som fusker, er veldig åpen og utsatt for korrosjon
#2
Zoe / Knirking i forstilling
tirsdag 18. juli 2023, klokken 08:53
Hei

Har hatt knirking i forstilling i flere måneder, trodde først det var fjærbenslager(knirker ved svinging), så tannstang, men endte opp med stabilisatorforing, har ikke gjort noe med det, blir ikke værre, det er mest i tørt vær. noen som opplever det samme?
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Think Drivverk i båt
onsdag 20. oktober 2021, klokken 12:17
Er det noen som har brukt/vurdert å bruke motor og reduksjonskasse fra en Think classic i båt, eller er det håpløst ineffektivt?
Vet noen om det finnes SW for styring av motorkontroller?
Vurderer å prøve det i en 27 fots båt, med 2 48v li-ion pakker i serie.

#4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Airbaglys
søndag 14. januar 2018, klokken 20:52
Er det noen som kan hjelpe meg med software for sletting av airbaglys?
Har en nært forestående EU kontroll som krever dette, US Thinken virker nå ganske greit ellers.
Vurderer å lage en liten krets som slukker lyset etter et øyeblikk,(det kreves sikkert at det lyser en stund), men dette blir jo ikke så betryggende med tanke på aibagens funksjon.
Håper noen kan hjelpe.
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / batteripakke
mandag 28. august 2017, klokken 19:30
Holder på å bygge opp en ny batteripakke til min Think, hovedsaklig med blokker fra min gamle P106
Prøver å legge ved et bilde, kan noen ta en titt og si om det er gjort noen fatale feil?
Har ikke koblet strømskinner ennå, har tenkt å bruke skinner fra PSA.
Den gamle pakken hadde en blåst 7-rekke, er det noen viktige ting å ta hensyn til ved gjenbruk av slanger?

#6
Min Think Classic viser bare ca. 95-97 % selv etter lang tids lading.
Må batteriet under en viss lav spenning for å justere SOC ?
#7
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Lader
onsdag 07. september 2016, klokken 12:57
Har kjøpt et restaureringsprosjekt av en Think Classic.
Har planer om å se over laderen, evt. bytte vifter og kondensatorene som det står om på Elbilwiki.
Er det noen som har gjort dette, med godt resultat? evt, andre tips til ting som bør sjekkes på laderen?
#8
Ønsker å kjøpe billig Think(classic) med defekt batteri og/eller bakaksel

Helst på vestlandet.
#9
P106 electric til salgs i deler i Bergen
Batteri og motor/sagemboks reservert.
Alle andre deler selges.
#10
Tidlige elbiler: PSA / Beste bilen eg har hatt
tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:02
Mitt lange liv med P106 nærmer seg slutten( snart 15 år, bilen er snart 19)
Bilen vil bli skrapet i begynnelsen av Februar, se annonse under deler, ny Zoe er bestilt.
Bilen ble kjøpt usett i Stockholm, og hentet hjem 1. Juli 2001, som sansynligvis den første momsfrie elbilen i Norge.
Har aldri tidligere hatt et så billig og interessant bilhold.
Det er jo veldig vanlig at disse bilene skrapes på  grunn av batteriene, men de er faktiskt brukbare fremdeles, det er rust og mange andre dårlige komponenter som er årsaken.
Eg har aldri hatt diagnoseinstrument, men fylt blokkene etter en vanlig topplading, det viktigste tror eg er å lade før bruk, og ikke etter.
Har selvfølgelig vært nødt til å oppsøke et verksted eller bekjent for å nullstille vannfyllelyset, men dette har bare vært nødvendig ca. annethvert år, blokkene har brukt og bruker fremdeles veldig lite vann. har fylt vann bare en gang i året.
Batteriet har de siste 10 år fått begrenset overlading, ca. 1 time etter 100%, avbrutt med vanlig tidsur, og i hvert fall en klattlading mellom hver gang.
Bilen har gått ca. 8000 km i året, og er nå kjørt ca 115 000. alle blokkene ble byttet på garantien på 14 000 km, 4 år senere byttet eg en blokk 3 ganger, før eg fikk inn en som har virket siden.
Alt på bilen er til salgs utenom batteriet, som eg planlegger å bruke delvis på en hytte, har hatt 2 blokker der i mange år allerede, og i en seilbåt.
#11
Tidlige elbiler: PSA / Fjærer foran på P106
torsdag 27. juni 2013, klokken 01:52
Er det noen som vet om forfjærene er de samme som på en vanlig P106, evt. hva slags type.
Kanskje noen har noen brukte liggende.
Prisen på nye hos BOS er ganske stiv.
#12
Tidlige elbiler: PSA / Motorhavari PSA
lørdag 04. desember 2010, klokken 13:49
Jeg har hatt en stund en skrapelyd i min P106,1997. :(
Trodde først det var bare grus mellom bremseskivene, men det viste seg å være litt mer alvorlig.
Når jeg tok en litt nøye kikk på motoren, så manglet den ene bolten som holder motor og gir/diff sammen, det hadde bygget seg opp en glipe med sand/salt i åpningen.
Forsøket på å stramme en annen bolt resulterte i en røket bolt til, bolten bar klart preg av å være strekt.
Denne åpningen hadde gitt en feil vinkel på akslen som etter mer demontering hadde gitt nesten totalhavari i reduksjonskassen med mange skadde tenner.
Trenger nå en annen reduksjonskasse/diff, håper noen har f.eks en defekt motor med OK reiksjonsgear/diff.
Er veldig interessert i å kjøpe.
#13
Kjøp og salg av deler og utstyr / Ønsker kjøpe diff/gear til PSA
lørdag 04. desember 2010, klokken 13:32
Hei

Er det noen som har en brukt defekt motor med OK diff/gear til PSA(P106,1997)
Jeg er veldig interessert i å kjøpe
#14
Enkle batterispørsmål / NiCd lading fra solceller
torsdag 12. august 2010, klokken 11:01
Hei
Har benyttet 2 NiCd Saft blokker (overskudd fra P106 reparasjon) på hytten i flere år nå.
De har jo en stor fordel med at de kan hurtiglades fra aggregat og jeg slipper å tenke på at de tar skade hvis de blir stående tomme en stund.
De lades jo også fra solcellepanelet, men dette har jo regulator for bly som er langt fra ideelt, er oogså usikker på om panelet har nok celler(høy nok spenning)
Er det noen som har et forslag til en enkel regulator for lading av NiCd fra solceller?
#15
Vurderer å selge min el velec, bra stand, litt smårust. Originale batterier, men virker fint.
Pris: 3000,- eller bud.
Bilder kommer.

Står i Bergen

frank@cmr.no
#16
Tidlige elbiler: PSA / Gearolje
mandag 06. august 2007, klokken 07:14
Hallo

Noen som vet hvilken type olje som skal være i utvekslingen/diff på P106

Frank
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA