Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - asgeirn

#1
Tesla / Noen på Oppdal med Chademo adapter?
onsdag 27. desember 2017, klokken 20:14
Jeg står ladefast på Fortum med 16kW.

Finnes det noen Oppdalinger med Chademo-adapter?
#2
TEST TEST TEST / Norske bokstaver fra Tapatalk æøå
torsdag 19. januar 2017, klokken 07:31
Æ
Ø
Å
#3
Zoe / Nytt 40+ kWh batteri?
lørdag 27. februar 2016, klokken 08:20
Renault har visstnok sendt ut en spørreundersøkelse i Frankrike for å finne ut om kundene er interessert i å oppgradere sin Zoe til 300km rekkevidde.

Hvis dette er reell rekkevidde, dvs over 40kWh batteri, og prisen ikke er avskrekkende er jeg absolutt interessert!  :)

Kilde: http://pushevs.com/2016/02/23/how-much-do-you-want-a-zoe-with-300-km-range/
#4
Zoe / Lyst på ny Android app for Zoe?
lørdag 27. februar 2016, klokken 08:13
Har du lyst på ny Android-app for Zoe og villig til å betale £5 for det?

En fremtidig Zoe-eier i England har lansert et Indiegogo-prosjekt for å finansiere utvikling av en ny app som har langt flere muligheter enn hva Renault har fått til.

Blant annet har han planlagt native app (istedet for webbasert), push-varslinger, Tasker-integrasjon, Android Wear, mm.

Les mer på https://www.indiegogo.com/projects/my-zoe/x/1465198#/

Indiegogo er en folkefinansieringsplattform (crowdfunding), så det er ingen garantier for at alt hva prosjektet lover faktisk blir levert.

Dette prosjektet er såkalt "fixed funding," hvilket betyr at ditt bidrag blir ikke belastet hvis de ikke når målet på £5,000.
#5
Elbiler i media / "Så ofte brenner elbiler" TU.no
lørdag 09. januar 2016, klokken 15:09
Særdeles tabloid tittel og ingress:

SitatSå ofte brenner elbiler

Og derfor er det større sannsynlighet for termiske kjedereaksjoner i en Tesla enn en Leaf.

Men spesielt dette avsnittet reagerer jeg på:

SitatStørre sannsynlighet på Tesla

Dette gjelder for alle moderne elbiler, som bruker litiumionebatterier. Teslas batteripakker skiller seg imidlertid fra en del andre batteripakker ved at de består av 18650-celler. Disse er sylindriske, og måler 18 x 65 millimeter, og batteripakken består av mange tusen slike celler.

En kan se for seg at en slik celle som kommer ut av kontroll, fort kan skape en kjedereaksjon.

Sannsynligheten for thermal runaway er større i et Tesla-batteri sammenlignet med for eksempel et Leaf-batteri. Likevel kan Teslas konfigurasjon ha fordeler andre konfigurasjoner ikke har.

Det er ganske åpenbart at Tesla er kjent med risikoen slike celler har, noe et enkelt patentsøk viser:

https://www.google.com/search?tbo=p&tbm=pts&hl=en&q=inassignee:%22Tesla+Motors,+Inc.%22#hl=en&tbm=pts&q=inassignee:%22Tesla+Motors%22+thermal+runaway

Boeing hadde problemer med dette, og Elon Musk tilbudte seg å hjelpe: http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2013/01/29/elon-musk-offers-a-helping-hand-to-boeing/

#6
Sier regelverket noe om hvor lang en mode 3 ladekabel kan være?  Den lengste jeg har funnet til salgs er 8 meter hos nofuel.
#7
Zoe / Forventet forbruk på 17-toms felger
fredag 11. september 2015, klokken 20:42
Hei,

Jeg har omsider fått min, og tilbakelagt de første 400 kilometer.  Jeg ser at forbrukstallene er høyere enn det jeg fikk på Q210-lånebilen med 16-tommere.

Er det andre med 17-tommere som kan fortelle meg hva slags forbruk de oppnår?  Og med hvilket dekktrykk?

Har dere erfaring med at forbruket er høyere til å begynne med før dekk og motor er innkjørt?
#8
Mitsubishi Outl. PH / MMCS eller ei?
onsdag 12. august 2015, klokken 19:57
Jeg vurderer 2016 PHEV, men blir ikke enig med meg selv om jeg bør velge Invite eller Intense+.  Etter det jeg har forstått skiller det 29.000 mellom disse utstyrsnivåene.

Blant annet har jeg hørt at navigasjonen i MMCS er rimelig dårlig.  Jeg har brukt Tomtom og Waze på iPhone før, og er redd MMCS vil føles som et steg i feil retning?

Om LDW i eksisterende modell har jeg hørt at det er mye piping -- hvordan funker adaptiv cruise control?

Så det eneste som kunne vært kjekt er 360-graders kamera og sensorer, men jeg er sannelig ikke sikker på om det er verdt det heller. ???
#9
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/A-subsidiere-elbiler-har-ingen-virkning-pa-klimaet-8108937.html

Typisk lokketittel på artikkelen.  Den begynner med å sammenligne hvor mange elbiler Norge må subsidiere for å redusere CO2-utslipp tilsvarende et amerikansk kullkraftverk..

Så vrir han fort over til sitt hovedpoeng:

SitatForslaget [fra Venstres Ola Elvestuen om å stoppe salg av diesel- og bensinbiler innen ti år] savner også vitenskapelig grunnlag, for det er ikke ført tilstrekkelig erfaringsmessig fysisk bevis for at CO2 er en dominerende temperaturdriver.
#10
Ladeplasser og ladekabler / eRoute 71 på Myklegard
søndag 12. juli 2015, klokken 19:52
Kjørte forbi Myklegard i dag, og der står det åtte 22kW type 2 Salto-bokser med RFID satt opp av eRoute 71.  Fant de ikke i ladekartet, er de nye?

Fikk ikke testet, ettersom jeg kjørte oljetønna.
#11
Alt det andre / Nesten alle mener hydrogen er fremtiden
torsdag 23. april 2015, klokken 09:55
http://www.dinside.no/933520/nesten-alle-mener-hydrogen-er-fremtiden

SitatStore deler av den teknologidrivende delen av bilbransjen ser ut til å være enige om at biler i fremtiden kommer til å gå på hydrogen.

Hva mener dere?  Det er en avstemming på den siden, hvor flertallet står 50-50 mellom elektrisitet og hydrogen.

Selv har jeg lest disse og er overbevist:

http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11493/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-2
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11556/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-3
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11572/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-4

SitatYou cannot fill up like you do with gasoline or diesel. It is actually pretty ridiculous how hard it is to fill up a HFC powered car
You won't even go 100 miles on current tech hydrogen tanks that are still safe to carry around in a car
Fuel cells wear out crazy fast and are hard to regenerate
Hydrogen as a fuel is incredibly hard to make and distribute with acceptably low losses
#12
Mitsubishi Outl. PH / Hvordan er den på glatta?
søndag 22. februar 2015, klokken 09:27
Hvordan er den på glatt føre, dvs tjukk slaps eller blank is?

Det er jo en tung bil.. har dere noensinne opplevd å ikke komme frem?

Og hva slags dekk har dere?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA