Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - janmb

#1
Artige greier. Hadde frem til i går en blå model x på vei. Bygget og for tiden på båt (antar Oberon).

I går mottar jeg en takk for bestillingen mail for en svart, kort rekkevidde x, og bilen som var på vei er søkk borte.

Andre som har opplevd slikt?

(har selvsagt hverken avbestilt eller bestilt en annerledes model x)

Jobber med å komme i kontakt med Tesla.

--
janmb
#2
JUSS / Regelverk for maks 50% takst for elbil
onsdag 14. november 2018, klokken 21:20
Ser dette har vært touchet før, men finner ikke svarene jeg leter etter.

Er det noen som kjenner status for de nødvendige lovendringene som skal være på gang for å sette maks tak til 50% for nullutslippsbiler, henholdsvis bom, offentlig parkering og offentlige ferger?

Dette ble så langt jeg har forstått først vedtatt i statsbudsjettet for 2017, og sendt på høring i januar eller noe slikt. Har regler for dette kommet på plass, eller venter vi fortsatt?

Jeg ser Kongsberg i disse dager innfører nytt parkeringssystem i byen, med 1 gratis time for alle, og deretter takster som er like for alle. Sistnevnte blir vel nødvendigvis lovstridig før eller siden.

Noen som kjenner status?
#3
TMS Hjul, dekk og felg. / Fasit for hjulstilling
søndag 30. september 2018, klokken 15:00
Hei

Har noen en god fasit for hjulstilling på en P85+?

Har søkt en del, men vanskelig å få de treffene jeg leter etter i skogen av treff om hjulstillingsproblemer, skjevslitasje etc.
#4
Model S 2013 - 2022 / Noen andre som opplever manglende 3G i dag?
torsdag 01. desember 2016, klokken 10:26
I dag hadde jeg bare en "dekningsindikator" med strek over isteden for 3g. Fikk ikke bilen på nett etter en reboot heller. Andre som opplever lignende?
#5
Lading av Tesla / Trenger tips for sør-Sverige
lørdag 19. juli 2014, klokken 12:54
Hepp

Planlegger å besøke noen på ferie i Ystad og er ute etter gode tips for lading. På uppladdning.nu ser det rimelig tynt ut.

Siste SC er Falkenberg (som etter hva jeg forstår er åpen). Det er 23 mil derfra til Ystad, samt at bilen blir stående et døgn eller to, så tur-retur Falkenberg kan jeg bare glemme.

Noen som har gode tips til alternativ lading i dette området?

Det er noen få type 2 muligheter i Malmø og Lund som fungerer som et slags sikkerhetsnett, men det er veldig kjipt å måtte lade i slow motion på et sted man egentlig ikke skal tilbringe tid.
#6
Lading av Tesla / Ladestasjonen ved McDonalds Liertoppen
tirsdag 13. mai 2014, klokken 13:58
Nybegynnerspørsmål til dere som kjenner til denne ladestasjonen:

Har forstått det slik at det skal være 22kw type 2 der. Var innom for å bare ta en titt, og ser at tårnet med display etc (Charge and Drive eller hva det nå heter) kun har chademo. Ved siden av står det en frittstående stolpe med låst lokk. Er det type 2 kontakt i den?
#7
Tesla Owners Club / Medlemsbevis?
mandag 12. mai 2014, klokken 13:44
Hepp

Er det meningen av man skal ha noen form for medlemskort/bevis?

Dersom man skal få rabatter/fordeler i forskjellige anledninger blir det vel fort et behov for nettopp det?
#8
Har nettopp hatt min første måleravlesning på garasjekursen min og synes ikke det var veldig oppløftende.

Avlest 1050 kWh på 36 dager.

Har 3170 km på bilen, kun lading hjemme, med 235 kWh i snitt forbruk lifetime = 750 kWh

I tillegg kommer vampire drain, gjetter grovt på rundt 1 mil døgnet, eller 2.3 kWh, så da har vi 833 kWh totalt.

833/1050 = over 20% svinn ved lading. Synes det var hakket mye, men må vel kanskje påregnes med 240 -> 400v trafo, 25 meter kabel og svinn i selve ladingen.

Hva mener folket?
#9
Model S 2013 - 2022 / Fartsfølelse
onsdag 02. april 2014, klokken 19:13
Uten at jeg skal gi noen føringer, hva synes folket om fartsfølelsen i TMS?

Jeg ble selv ganske overrasket.
#10
TMS er jo som alle vet en ikke helt liten bil. Ferger er trange som fy og folk flest har en innstilling, bevissthet og kompetanse når det kommer til bilhold og respektere andres eiendom som er stort sett totalt fraværende...

Så hva gjør folket når dere reiser på ferge?

Jeg kommer til å måtte bruke Sandefjord-Strømstad fra tid til annet og er oppriktig redd for riper og skader.

Nyvasket bil er vel en grei no-brainer, men like fullt lett å få riper når andre gnir seg innpå bilen.

Tips?
#11
Model S 2013 - 2022 / Salto ladestasjoner og ulike alternativer
mandag 06. januar 2014, klokken 14:46
Jeg vet det finnes mye om slike temaer fra før, men sliter med å finne noe entydig svar på følgende:

Hva er de maksimale mulighetene med 240V per dags dato?

Jeg har 240V inntak og derfor er 240V mest nærliggende. Alternativet er trafo, med kostnadene og kompleksiteten det medfører.

Derfor: Finnes det per i dag i det hele tatt noen muligheter over 1x240V 32A?

Kan sikkert til nød leve med 32A, men kunne godt tenke meg mer.
#12
Model S 2013 - 2022 / Politiets våte drøm
torsdag 05. desember 2013, klokken 17:19
http://www.itavisen.no/nyheter/slik-kan-de-fjern-stoppe-bilen-din-140671

Spennende å spekulere på hva slags effekt og potensielle katastrofer slikt kunne ha på en TMS (eller hvem som helst elektrisk bil for den del).

Litt tukling med elektronikken i en ICE vil jo naturlig nok i de fleste fall føre til en eller annen form for stans. Men på en elbil er jo utfallsrommet langt mer spennende - og ikke nødvendigvis i positiv forstand.
#13
Model S 2013 - 2022 / Registrerningskilt og skiltholdere
søndag 03. november 2013, klokken 13:29
Hepp

Er det noen av de som har fått levert bil hittil som har noen erfaringer rundt å få Tesla til å registrere bilen med skilt uten nasjonalitetsstripe? Dobbelsjekket nettopp med satans vegvesen at dette fortsatt er fullt mulig. Ville vært greit å få bilen levert med riktige skilter i første omgang enn å måtte bytte selv i ettertid - koster dessuten mer.

Ang. skiltholdere - er skiltholderne til Tesla fri for tekst, eller har de sneket inn forhandlerreklame slik de fleste dessverre gjør?
#14
Alternativ energi / Miljøvennlighet og bensinbilers bruk av elkraft
fredag 11. oktober 2013, klokken 10:35
Beklager om dette er feil sted - så ikke noe mer egnet for dette temaet.

Jeg savner en analyse av hvor mye elkraft som ligger bak hver kjørte mil med en vanlig bensin-/dieselbil.

I alle utregninger jeg har sett, typisk som angrep på elbilens miljøvennlighet, går man ut ifra at elbiler kjører på elkraft og at fossile biler kjører på fossilt brennstoff. Det som glatt hoppes over er hele livsløpet til bensinen man fyller på tanken, og elkraften som er invovlert i dette.

Om man tar hele kjeden bak en liter bensin er det mange bidragsytere som bruker signifikante mengder elkraft:
- Alle Statoils kontorer og virksomheter
- Alle verft/verksteder involvert i bygging og drift av skip, platformer og helikopter
- Raffinerier
- Produksjon, drift og avhending av tankbiler
- Drift av bensinstasjoner

Selvsagt fordeler elkraften brukt av disse leddene seg på et enormt antall liter drivstoff, men like fullt vil jeg tro det må være betydelig.

Og Poenget?

Når man diskuterer hvor ren eller uren elkraft er skal man huske at den samme elkraften i en eller annen grad forekommer på begge sider av ligningen. Altså at biler med forbrenningsmotorer går på fossilt drivstoff OG litt elkraft. Tatt i betrakning hvor lite energi en elbil bruker på ei mil sammenlignet med en bil med forbrenningsmotor skulle det ikke forundre meg om sistnevnte har et forbruk av elkraft som er i sammenlignbar størrelse med det elbilen bruker direkte.
#15
Hei.

Kan dere please fjerne sperringen av adresser fra utlandet? Det er dessverre mange nordmenn som daglig opererer fra utenlandsk IP, enten man er fysisk lokalisert i Norge eller ei.

Ser null god grunn for en slik sperre i det hele tatt. Slitsomt og dyrt å måtte på telenettet hver gang man skal bruke denne ellers fantastiske siten.

Mvh Jan
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA