Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Porsgrunn

#1
Leaf 2010-2017 / Sentrallås er blitt ustabil
mandag 04. oktober 2021, klokken 16:50
På min 2014 Leaf reagerer ikke bilen alltid ved trykk på låse/åpne knappen lenger. Ca en av fire ganger må jeg bruke FOB en istedenfor, ca en av ti virker ikke det heller og den fysiske nøkkelen må brukes.

Har prøvd med bytte av batteri i FOB to ganger for å være helt sikker, men det gjør ingen forskjell.

Er det noen som har vært borti noe lignende og har noen forslag til løsning?

Om noen vet hvor kontrollenheten og antennene sitter ville det også vært nyttig for å finne eventuelle kontaktproblemer.

#2
Model 3 / Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969
onsdag 11. september 2019, klokken 22:53
Det er nå solgt over 12 000 model 3 i Norge. Det nærmer seg høyeste antall av en modell på et år siden:

Nissan Leaf solgte 12 303 biler i 2018
VW Golf solgte 12 164 biler i 2017 (alle modeller og drivstoff)
VW Golf solgte 13 148 biler i 2016 (alle modeller og drivstoff)
VW Golf solgte 16 388 biler i 2015 (alle modeller og drivstoff)
Ford Sierra solgte 11 797 biler i 1986.

Enda mer imponerende blir det med tanke på at model 3 startet salget helt i slutten av februar og har brukt ca 7 måneder på å passere 12 000.

Kan de kanskje rekke å selge mer enn rekorden gjennom alle tider, VW Boble som solgte 16 706 biler i 1969, selv med salgs start nesten  to måneder inn i året?

Redigert med tallene for golf fra 2015 og 2016 som selvfølgelig skal være med :)
#3
Elbilen i Samfunnet / Enova burde støtte eierne av hydrogenbiler.
torsdag 13. juni 2019, klokken 03:03
Enova skal snart utbetale enda 25 millioner i støtte til 2-3 nye hydrogenstasjoner, i tillegg har de en ny tildelingsrunde på søknadene som kom nå til 1 juni.

Med all den usikkerheten som er rundt hydrogen nå er det usolidarisk å la de 160 hydrogen-bileierne gå en så usikker fremtid i møte. Den åpenbare løsningen bør være å istedet bruke pengene til å hjelpe dem ut av den håpløse situasjonen de er lurt inn i.

La alle sammen få muligheten til å skrote bilen mot en støtte til elbil på 250 000 kr. Siden dette kun vil koste maks 40 millioner er det også svært mye penger spart for Enova. Bare ved å omfordele ubrukte penger fra forrige runde og droppe denne er de allerede i pluss.
#4
LeafSpy / Kjøp av Leaf og Leafspy
lørdag 31. mars 2018, klokken 01:33
Skal være med å se på en 2014 Leaf fra sent 2013 i morgen, tenkte da å gjøre en sjekk med Leafspy. Etter å ha søkt litt rundt på forumet uten å finne noen gode svar håper jeg noen kan hjelpe.

Hva er gode/dårlige/normale verdier i Leafspy for en slik gen 2 Leaf(hva hadde den omtrent som ny)?

Ellers takknemlig for alle tips om hva som burde sjekkes på en slik bil.(I tillegg til bremseskiver og kalipere)
#5
Tesla / Produserer Tesla nå batterier til 75$ per kWh?
torsdag 23. november 2017, klokken 10:20
I denne artikkelen hos Electrek oppgis priser på Tesla sin kommende semi trailer:
SitatRegular production versions for the 300-mile and 500-mile range versions will be $150,000 and $180,000
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-semi-expected-price-electric-truck/

Den dyreste med lengst rekkevidde skal etter hva jeg har fått med meg ha et batteri på 1000 kWh. Da bør det jo være omtrent 400 kWh mindre i den billigste. Om alt annet er likt gir det en pris på 75$ per kWh for økningen.

Kan tesla virkelig ha batterier på gang allerede til under 75$ kWh? eller godtar de mindre prosentvis fortjeneste på den dyreste modellen?

Om det er slik at de har det er det veldig spennende siden priser til under 100$ kWh lenge har vært ansett som det magiske punktet hvor elbiler kan bli billigere enn fossilbiler  å produsere.
#6
Model 3 / Mens vi venter på Model 3 avdukingen.
lørdag 29. juli 2017, klokken 01:11
Nå er det bare noen timer til Model 3 skal avdukes.

Siden jeg må holde meg våken i natt uansett. Er det noen som har funnet folk som rapporterer eller sender noe om Model 3, for å få tiden til å gå frem til den offisielle starter.
#7


https://twitter.com/transenv/status/878651560137543683

Jeg har ikke gått inn for å se på forutsetningene, men poenget er nok holdbart uansett.

Å dyrke drivstoff er ikke og vil ikke ble noen spesielt god ide. Uansett hvordan det gjøres har det et uløselig problem med å skalere nok til å bli noe annet enn en nisje løsning.

Sol og vind kan derimot skaleres til å dekke vårt energibehov etterhvert. Ikke trenger det å stå på dyrkbar mark heller :)
#8
Tesla / Tesla med tre nye Gigafactrories
onsdag 22. februar 2017, klokken 23:15
Tesla planlegger å velge lokasjoner for opptil tre nye gigafactories i løpet av året.

SitatLater this year, we expect to finalize locations for Gigafactories 3, 4 and possibly 5 (Gigafactory 2 is the Tesla solar plant in New York).

I følge kvartal 4 rapporten

http://ir.tesla.com/eventdetail.cfm?EventID=179732

De har tydeligvis planer  om fortsatt vekst innen både bilproduksjon og energilagring, spennende fremtidsutsikter.
#9
Nissan kom nylig med en pressemelding hvor de annonserte at Leaf har nå kjørt over tre milliarder kilometer tilsammen globalt.

http://www.newspress.co.uk/public/ViewPressRelease.aspx?pr=68998&pr_ref=33413

Fantastisk av Leaf.

Tesla har en teller på nett som viser at de har passert 5,6 milliarder kilometer.

https://www.tesla.com/no_NO/electricroadtrip?redirect=no

Snart kommer det nok enda flere medlemmer i denne milliard klubben.
#10
Elbiler i media / Toyota starter satsing på elbiler
mandag 07. november 2016, klokken 14:12
Forrige uke kom det uttalelser fra Toyota som sa de nå hadde klart å temme litium batteriene og ville kunne erstatte NiMh batteriene i deres hybrider med litium ion.

Nå begynner det å komme opplysninger om at de skal bygge opp en avdeling for elbiler allerede tidlig 2017.

http://www.reuters.com/article/us-toyota-electric-cars-idUSKBN13204D

Masseproduksjon fra omtrent 2020. De vil ligge noen år på etterskudd i forhold til så godt som alle andre, men om det stemmer er det forhåpentligvis tidsnok til å unngå et Kodak moment
#11
Elbiler i media / Trekker seg ut av fossil motorsport
torsdag 27. oktober 2016, klokken 04:52
Audi har bestemt seg for å trekke seg ut av 24 timers løpet Le Mans og istedet bruke resursene på et fabrikk team som skal kjøre formula E.

Le Mans har vært et stor suksess for Audi gjennom årene, så dette må sies å være en overraskende avgjørelse.

De begrunner det blant annet med at de ønsker å høste erfaring og kunnskap, noe som nok også var blant grunnene til å satse stort på Le Mans i sin tid.

Kan dette sees på som et tegn på at hele VW konsernet har en enda mer aggressiv og fremoverlent  satsing på elektriske biler enn det de går ut med offentlig?

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-with-new-motorsport-strategy-formula-e-instead-of-wec-6980
#12
Lading av Tesla / 11 Nye Superladere til Norge i 2016
onsdag 16. mars 2016, klokken 21:03
Legger merke til at kartet til Tesla over kommende superladere i 2016 er oppdatert.

Jeg teller 36 Superladere på 2016 kartet mot 25 i dag.

https://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger?redirect=no

Fantastiske nyheter 

#13
Alternativ energi / Kullkraftverk stenges ned, fornybar øker.
torsdag 11. februar 2016, klokken 17:25
Ofte kan det leses artikler som ser ut til å hevde kullkraft lever i beste velgående. Dette er ikke en helt objektiv sannhet, da det stadig stenges anlegg.

Siste på listen er en nedstengning av 5 av de 11 gjenværende Kullkraftverkene i UK. De siste seks skal også stenges de kommende årene.

https://sandbag.org.uk/blog/2016/feb/9/uk-coal-closures-will-make-uk-cleaner-greener-plac/

Den "gode nyheten" er at de ikke stenges bare pga forurensing, men fordi de ikke kan drives lønnsomt. Den gode med det er sånn jeg ser det at markedskreftene kan hjelpe å få frem en renere energi produksjon.

Kom gjerne med flere eksempler.
#14
Model S 2013 - 2022 / Batteriene i MS kan vare 17 000 000 kilometer
lørdag 23. januar 2016, klokken 05:54
En artikkel som gjør et godt forsøk på å forklare batterier i elbil på en enkel måte.

http://blog.evandmore.com/lets-talk-about-the-panasonic-ncr18650b/

ncr18650b skal være ganske nær det samme batteriet som brukes i MS

SitatThus, you can do over 40 000 charge/discharge cycles when going from 30% to 70% only. Or over 35 000 charge/discharge cycles from 20% to 80%; 28 000 cycles from 10% to 90%; 15 000 cycles from 8% to 92%, 7500 cylces from 6% to 94%, and the capacity reduction goes faster and faster, finally reaching 500 cycles when recharging from 0% to 100%.

Ved 40 000 sykluser mellom 30 og 70% vil det kunne holde til

(40 000 x 85 kWh)/0,2 kWh = 17 000 000 kilometer

(En syklus i denne sammenhengen er ALLTID hele batteriets kapasitet, uavhengig av om det klattlades eller ikke)

Dette er selvfølgelig rent teoretiske laboratorie kilometer som ikke tar hensyn til noe annet(f eks temperatur, alder, tid på høyt og lavt ladenivå osv) Det burde allikevel være nok for de fleste om de bare fikk ut 10 prosent av dette.

Ved lade sykluser mellom 0 100% er de beregnet til 500. Dette blir

(500 x 85 kWh)/ 0,2 kWh = 212 500 kilometer

Siden dette også er teoretiske lab kilometer, kan det fort bli litt lite i praksis. Heldigvis vill det ikke være mulig om du så prøver. For å gjøre batteriet brukelig stopper ladingen litt før absolutt fult og også litt før fullstendig tomt. Mest sannsynlig ligger det ganske nærme 6 til 94 eksemplet med 7500 sykluser.

Det viser tydelig hvor mye du kan påvirke batteriet antatte levetid med å ha et litt bevist forhold til det. Det er viktig å huske dette er bare et av parameterne(noen fler nevnes i artikkelen). Det som har vist seg å være vell så viktig er hvor lang tid batteriet tilbringer på topp og bunn.

Det endrer ikke de gode gamle rådene, men synliggjør kanskje litt hvorfor.

Lad ikke helt fult om det er totalt unødig.

Lad helt fult om det trengs, men gjør det gjerne så nær avreise som mulig.

La ikke bilen stå toppladet over lang tid unødvendig.

Kjører du den tom eller nær tom, lad opp igjen så fort du får mulighet.

Trenger du hele batteriet sin kapasitet så bruker du det uten å tenke så mye over det. Det er ikke det du gjør en gang i blant som er viktig, det er hva du gjør til daglig.
#15
Focus / Ny Focus i 2017 med litt lengre rekkevide og CCS
fredag 11. desember 2015, klokken 03:48
Vet ikke når og om den kommer til Norge, men den skal komme til Europa

http://www.greencarreports.com/news/1101359_updated-2017-ford-focus-electric-100-mile-range-dc-fast-charging
#16
Elbilen i Samfunnet / Fremtiden for olje og gass.
mandag 07. desember 2015, klokken 19:56
Akkurat nå er det kun fire av de planlagte olje og gassutbyggingene på norsk sokkel som er lønnsomme i følge oljekartet til E24.

http://e24.no/spesial/2014/feltutbygginger/

Hva tror dere vil skje de neste 5-15 årene med prisen på olje og gass?

Vil dette presse de dyreste kildene ut slik at volumet synker og prisene stiger igjen?

Vil det føre til at bare de mest lønnsomme overlever, men det grønneskiftet sørger for at vi aldri ser priser over 100$ igjen?

Jeg er veldig usikker på hva dette bringer. Tror mest på at prisene vil svinge mye de neste årene, men aldri legge seg på høye nivåer over tid igjen.

Hva har dette å si for Elbiler og for Norge, er det på tide å tenke nytt?


 
#17
Elbilen i Samfunnet / Verdens ledere lover investeringer i ren energi
mandag 30. november 2015, klokken 17:39
http://e24.no/makro-og-politikk/verdens-ledere-lover-investeringer-i-ren-energi/23570298

Selv om elbilen er renere enn andre biler allerede i dag kan dette fremskynde at den blir enda renere.

For meg blir det også en erkjennelse av at verden er helt avhengig av energi. Løsningen må da bli å skifte til ren energi, vi kan aldri effektivisere oss ut av problemene. Effektivisering er alltid bra men aldri bedre enn energikilden. Sørger vi for å få frem ren energi til priser og mengder som trengs vil det gi den store og varige endringen som må til.

Myten om at verden må bruke mindre energi er farlig, og en elitisk i-lands tankegang. Tvertimot vi trenger mer energi en det vi bruker i dag. Mangelen på nok og billig nok energi er med på å opprettholde flere av verdens store problemer. Fattigdom trenger f. eks energi for å løses. Andre problemer som rent vann (og dermed de fleste av verdens store helse problemer) ville også kunne løses med stor tilgang på ren energi.

Sist men ikke minst ville noen månelandinger på dette området også kunne gi rask endring både på lokal og global forurensing. Å sette mer fokus på å fjerne problemet, ikke bare på å begrense det ser jeg på som veldig positivt.
#18
Exxonmobil verdens største oljeselskap er under etterforskning for løgn til kunder og aksjonærer om miljøproblemer med deres virksomhet. De anklages også for å finansiere falske tankesmier og andre skitne triks.

http://e24.no/energi/oljegigant-etterforskes-for-loegn-om-klimaendringer/23556649

http://www.nytimes.com/2015/11/06/science/exxon-mobil-under-investigation-in-new-york-over-climate-statements.html?_r=0

http://graphics.latimes.com/exxon-arctic/

I disse dieselgate tider hvor det virker som dieselgate har åpnet øynene til mange for lokal forurensing, kan det være slike "avsløringer" hjelper bevisstheten om at vi trenger renere energi?

Avdekking av dette møkkete spillet og dets omfang bør iallefall  skape en bevissthet om å ikke ta alt fra kilder med milliarder å tjene på å feilinformere uten litt sunn skepsis.

I Norge eier de Esso og da også Esso raffineriet på Slagentangen.
#19
Tesla / Tesla har nå 3003 Superladere
søndag 18. oktober 2015, klokken 20:06
Selv om det alltid kan ønskes fler synes jeg dette er imponerende av en liten bilprodusent

#20
Humor og kanari / Tesla som mobil air condition
søndag 18. oktober 2015, klokken 19:58
Bjørn du trenger ikke ligge inne i bilen for å nyte air conditon lenger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA