Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Leaf_2014

#2
Model 3 / Bilen durer lenge etter kjøring
mandag 29. november 2021, klokken 22:08
O store forum:

Har i det siste opplevd at bilen står og durer i timevis etter kjøring. Kjører tre minutter ned til butikken i stad og nå har vifter stått og gått i 4 timer. Lader ikke.

Er det normalt? Er det varmepumpa som forårsaker dette?

SR+ levert juni.
#3
Model 3 / Hengerfeste - ubehandlet treverk?
mandag 18. oktober 2021, klokken 19:19
Monterte hengerfeste i dag og reagerer litt på at det er ubehandlet, upusset treverk som kommer til syne. Dette blir jo vått hvis man kjører i regn vil jeg tro?



https://photos.app.goo.gl/8qrhejsgRN3WRxJEA
#4
Model 3 / Knirk baki der.
mandag 16. august 2021, klokken 17:37
2021 SR+, liker mye med bilen men synes den har utviklet mye knirk og rare lyder som kommer fra ulike steder i bakseteregionen. Tydeligst i lav hastighet og ujevn vei. Akkurat som skinn mellom seter konstant gnisser. Makes Johnny go crazy!

Er det noen kjente svakheter som Tesla utbedrer? Kan man forvente at Tesla gjør seriøse forsøk på å lete rundt etter årsakene? Noe man kan gjøre selv?

Edit: finnes endel tips her https://www.teslamodel3wiki.com/tesla-model-3-rattle/
#5
Tesla SW og AP / Stillestående hindringer
torsdag 04. juni 2020, klokken 16:59
Ganske rystende at verdens mest avanserte selvkjøring ikke klarer å kjenne igjen lastebiler i veien: https://www.dagbladet.no/?playVideo=FWa6TBHq

Kjører jo nesten ned en person først også.
#7
Hardt presset kollektivfelt får krav om samkjøring etter påsken i morgenrushet 7-9. Ganske stappa på denne strekningen.

https://www.dinside.no/motor/strammer-inn-for-elbilene-pa-e18/70892804
#8
Ladeplasser og ladekabler / Vestby Outlet
søndag 20. januar 2019, klokken 19:43
Besøkte Vestby Outlet i går og som vanlig er det kamp om ladeplassene - såvidt jeg har funnet er det en håndfull nede i kjelleren samt noen rett foran inngangen. I tillegg har det nå kommet en hel rekke Teslaplasser - antar dette er såkalt destinasjonsladere?

Jeg stusser litt på plassering av ladere og hvorfor det er så mange Teslaladere der. Er det Tesla som "kjøper" disse plassene, evt bekoster ladingen? Ved å plassere disse rett foran inngangen vil jo disse til enhver tid være fulle av biler som "lader", uten å egentlig ha behov.

Hvorfor ikke sette ladeplassene litt unna? Da ville de som faktisk trengte å lade gå de ekstra meterne, og man ville klart seg med langt færre ladere. At det i tillegg er de bilene som med minst sannsynlighet trenger å lade som får opprettet ladeplasser er jo helt bak mål, eller er det noe jeg misser på her?

(Litt "rant" her etter at jeg hoppet over første lading på vei hjem som var blokkert av turbuss, nummer to glapp pga omkjøring på E6 mot Oslo og kom frem til Mortensrud med 0% ...)
#9
Kjøpe elbil? / Kjøpshjelp Leaf - garantispørsmål
fredag 28. april 2017, klokken 08:56
Store forum,
har en litt for billig Leaf på hånden, norsk gen2: denne har tilsynelatende ikke tatt service på merkeverksted og har siste service på 45000km mens den nå står på 76000. Iflg Nissan-forhandler bryter dette garantivilkårene. Burde dette bekymre meg? Kjøpslov overkjører vel uansett garanti og ting som skal holde i minimum 5 år skal da slik jeg ser det uansett være dekket?

Varme føtter - kalde føtter - varme føtter - kalde føtter
#10
Elbilen i Samfunnet / Råkjøring med elbil
onsdag 01. mars 2017, klokken 17:35
Har over de siste dagene erfart råkjøring i stort omfang på strekningen Oslo-Asker. Det er nesten utelukkende elbiler.

Hvorfor så travelt? Dette tjener ikke elbilens sak, da det irriterer mange på veien, sikkert også elbilistene som følger trafikken.

Blant observasjonene siste uke:
- svært høy fart i kollektivfelt (>130 i 80-sone)
- elbiler som kappkjører og tråkler seg frem
- svært høy fart i høyre felt (ikke kollektiv)
#11
Elbiler i media / Kun el i taxier innen 2020
onsdag 15. februar 2017, klokken 00:30
#12
Elbilen i Samfunnet / Miljøfartsgrense - noe for seg eller tullball?
søndag 05. februar 2017, klokken 23:00
Etter å ha tilbragt litt tid i soner med miljøfartsgrense i vinter er det tydelig at dette er noe folk driter i.

Er det fordi det ikke har noen effekt uansett og således et tulletiltak?

Å senke farta i noen hundre meter fremstår for meg personlig som mer gunstig enn økte bompenger eller fjerning av parkering i sentrum som alternative (dog kanskje mer effektive) tiltak for å redusere luftforurensingen.

Hadde jo effektivt redusert forurensingen dersom de stilte seg opp og plukket førerkort ved Vækerø, der ligger mange i 100 i 60-sonen.

Synspunkter?
#13
Jeg ser en del uttalelser om at autopilot øker sikkerheten. En dødsulykke på 130 millioner miles "beviser" dette ifølge EM, ettersom snittet er 60 millioner globalt. Er det bare meg som reagerer på denne statistikken som brukes mange steder som sannhetsvitne på autopilotens overlegenhet?

Er ikke Model S i utgangspunktet betydelig sikrere enn den gjennomsnittlige nybilen der ute med sine over to tonn? Og nyere biler er betydelig sikrere enn gamle, selv om vi går bare 4-5 år tilbake i tid?

La oss heller sammenligne med en annen, svært sikker bil, f.eks XC90 eller Mercedes S-klasse? XC90 hadde så vidt jeg kan finne null (som i 0) dødsfall i perioden 2008-2012 i USA med 30-40000 solgte biler per år i perioden 2003-2007. Jeg har ikke tall på millioner miles per dødsulykke, men vi må jo ligge dekader over Model S på autopilot.

Jeg har kjørt Model S, men ikke med autopiloten aktivert, men med tanke på at den sannsynligvis brukes mest på de beste veiene, under gode forhold, kobler ut under vanskelige situasjoner etc, så undrer jeg meg over denne bruken av statistikk!
#14
Tesla / Tesla og skatt - tar de en Apple?
mandag 21. september 2015, klokken 12:22
Lurte litt da jeg leste hvordan Apple og andre store gjør det for å slippe å skatte av salgsinntekter i Norge: bestilling på nett rutes til Irland slik at inntekten skattlegges der hvor det er betydelig lavere selskapsskatt: http://www.nrk.no/norge/apple-betaler-smuler-i-skatt-1.10888973

Gjør Tesla det samme? Gjør andre bilforhandlere dette eller funker det kun ved nettbestilling? Vil innstrammingen av det irske skattesystemet mot 2020 gi dyrere biler?
#15
Model S 2013 - 2022 / Jeg - en spekulant?
fredag 30. januar 2015, klokken 21:18
Hurra, nå blir det snart elbil!  ;D  Men ikke Tesla, ser det ut til ...
Sitter med en fryst reservasjon (hvis ikke Tesla har ombestemt seg), dvs kan bestille en P85D til desemberpris. Det er ikke helt min stil å spekulere i kjøp og salg av bil, men er det direkte idiotisk å ikke kjøpe for så å selge ved overtakelse evt før?

Har fått med meg at noen synes det er umoralsk å spekulere på dette viset, synspunkter? Reserverte egentlig for eget bruk men en Vinglepetter skal frem og tilbake mange ganger før han kommer i mål.
#16
e-Golf / Prøvekjørt - skuffet (edit - mer tilfreds etter ny tur)
fredag 23. januar 2015, klokken 12:38
Mest over Møller Billingstad, men også over trekkraften i fart (+50).

Skal ut å kjøre en time og bilen har 21km igjen når jeg får den. 3km senere har den 9km. Kutter effekten når batteriet er så lavt? Kjørte i "Normal" modusen (edit: hoppet muligens rett tilbake i Eco++ pga lav soc).

Kjære Møller, slik skulle opplevelsen vært:
Ved ankomst, setter på varme fra app mens man kopierer førerkort etc. Kommer ut i varm bil med godt med strøm.

Slik var det: Selgeren tror ikke at det går an å varme uten å være tilkoblet strøm (hvilket ville være en dealbreaker for min del) Ifølge selgeren går det enormt mye strøm til dette. Skraper og skraper is. Må gå inn igjen for å varme oss. Sender meg så avgårde uten å advare om at den er nesten tom for strøm (kan bare kjøre en time du ...).

Noen som vet hvilken effekt varmeapparatet drar på maks? 2-3kW i ti minutter er jo forstyrrende lite sammenlignet med bateriets størrelse.
#17
Model S 2013 - 2022 / Tesla-Teslakræsj på E18/Strand?
torsdag 18. september 2014, klokken 10:29
Var det to Teslaer som krasjet ved Strand inn mot Oslo idag? Så redningsbilene stuck in traffic lengre inn mot Sandvika, de sleit med å komme seg frem i fullt kollektivfelt ...



Edit: Har lagt inn pil som viser Tesla #2 (som prøver å gjemme seg).
#18
Dersom ladeinfrastrukturen skal fungere bør den klare å ta unna peak-periodene sånn brukbart. I f.eks. jula kjører svært mange langt, jeg kjører selv enten Oslo-Stavanger eller Oslo-Trondheim og trenger fire superladinger i løpet av t/r.

Spørsmål 1:
Hvor mange hurtigladere a'la Superladere trengs dersom alle i Norge kjører elbil uten at det blir nevneverdig kø i utfartshelgene? Sitter med en følelse av at det trengs ganske mange etterhvert ...  Nå er det solgt hvor mange, 3-4000 Tesla S og det rapporteres om fullt på Lillehammer etc i påsken. I Norge har vi ca 2.5 mill personbiler men alle brukes selvfølgelig ikke til påskeutfart, men vi snakker vel om behov for hundrevis, kanskje over tusen Superladere?

Spørsmål 2:
Har Tesla indikert om de skal dekke dette behovet, eller skal de bare muliggjøre å kjøre mellom de største byene (dvs etablere et minimumsantall ladere) ?

#19
Elbilen i Samfunnet / Norge anno 2030
mandag 10. februar 2014, klokken 22:25
En positiv og en negativ vinkling til debatt: Hvordan er Norge i 2030?

Positiv:
Alle kjører lykkelige rundt i elbiler, lufta er ren i byene; Mr Musk er eneveldig hersker i verden og juksehåret har ennå ikke falt av  ;D. I Norge har vi takket være handlekraftige politikere fått opp eksportindustrien og den høye levestandarden blir bare bedre og bedre.

Negativ:
Oljealderen er over og Norges eneste store eksportvare er laks. Levestandarden er kraftig redusert og nordmenn flest har uten oljeinntektene fått levestandarden kraftig redusert. Stavanger er en spøkelsesby.
Politikere i villrede skylder på hverandre: "Det var ikke min ide å fremskynde oljens endelikt, det var Erna" sier Jens. "Ikke skjønte vi at vi kom til å selge mindre olje ved å sponse utviklingen av elbiler."
Skatt på strøm har nå erstattet bensinavgiften, og elbiler betaler alle avgifter bensin -og dieselbiler betalte før + litt til for å kunne drifte skoler, sykehus etc. Noe måtte jo erstatte tapte skatter fra oljen.

Og moralen er: Vi i Norge er vel de som har minst å vinne og mest å tape på at elbilen lykkes? Hvordan er Norges velstand uten olje?
#20
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Prisreduksjon
onsdag 04. desember 2013, klokken 10:36
Kommer prisen ned mot 150000 nå? Reduseres fra $29135 til $22995 i USA ihht http://insideevs.com/2014-mitsubishi-i-miev-reduced-by-6130-now-from-22995-which-includes-fast-charging/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA