meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jafo

#1
For å ikke kidnappe tråden med mer eller mindre samme problem, tenkte jeg å starte min egen versjon.

Hendelsesforløpet er relativt likt som den andre tråden og er som følger:

Bilen tok ikke lading over natta i hjemmeladeren (ladestasjon fra Elbilhjelpen).
Når jeg kobler til starter vifta i bilen (og stopper) som normalt, men i stedet for å starte lading blir det "dødt".
Bilen ble kjørt til jobb med 2 streker og satt på lading fra stolpe uten at den ville ta lading der heller.
Bilen ble lirket til nærmeste Mitsubishi-forhandler og kom relativt tom for strøm inn på verkstedet der.
Bilen ble satt på lading og alt så tilsynelatende ut til å fungere, en stund.
Så var det stopp og feilen ble diagnosert som defekt AC/DC-enhet - pris 30 lapper hos forhandler.
Elbilmek skal ha rett over 16.
1300 kroner fattigere ble bilen tatt med hjem.

Vi har vel egentlig konkludert at bilen ikke er verd en påkost på 30 (og kanskje egentlig ikke 16 heller) og vurderer å bytte til en Zoe 400 eller den nye Leaf'en. Rekkevidden på den 7 år gamle i-mjau'en begynner å bli en utfordring og 300'ish praktisk rekkevidde gjør jo disse to nye bilene betydelig mer anvendelige.

Vi har en hurtiglader 200 meter hjemmefra. Dette så ut til å kunne fungere som en nødløsning, men den lader aldri mer enn rett over 60%, da sier ladestasjonen at "Bilen har avsluttet ladingen". Både meteret på ladestasjonen og meteret i bilen mener at bilen er ladet rundt 60%
Nedtelling av antall minutter til fulladet (eller 80%) ser ut til å sammenfalle med tiden til bilen er ladet til de rundt 60%

Nå et par dager senere stopper den gjerne hurtiglading etter en 5-10 minutter med samme "Bilen har avsluttet..." melding, trenger ikke å koble fra en gang, bare restarte så går den en 5-15 minutter til....

På meg virker det som bilen har et missforhold mellom antall % tilgjengelig kapasitet og hva bilen mener er "fulladet"

Så spørsmålet, har min lokale forhandler feildiagnosert og foreslått bytte av en dings til 30 lapper, mens det egentlig er batteri eller batteristyring som har problemer?

Har en ODB-plugg som sitter i den andre bilen, men har aldri forsøkt den i i-mjau'en, hvor sitter kontakten og hva slags app er det man bør bruke for å se fornuftige data?
#2
På det som hvertfall er tidlig i-Miev har det sneket seg inn 77 i Load Index foran og bak. I følge bilens forakselvekt skulle det vært 72 foran.
Disse bilene med "feil" i vognkortet er godkjent etter typegodkjenning 6055.001/2010

Siden originaldimensjonen til bilen kun kan leveres med max 72 i Load Index og hvis en går opp til 155 fordekk kan få 74 vil det egentlig si at bilens dekk har en mangel i forhold til vognkortet.

Dette skyldes en feil i overføringen av data.
Mitsubishi har nå vært i kontakt med Statens Veivesen som har funnet og rettet feilen.
Data er allerede oppdatert på:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger

For å få et vognkort med riktig load index, ta kontakt med Statens Veivesen.
Eller bestill direkte på vegvesen.no.


#3
Hadde bilen på Service for litt siden og det ble byttet "no bremsegreier" på tilbakekalling.
Nå er det fruen som stort sett kjører den bilen for tiden, så om det kom ved service eller har sneket seg på senere vet jeg ikke.
Men når jeg bremser i lav fart på våt/glatt vei låser bakhjulene tvert. på tørr vei/i større fart er det ikke så merkbart, men hvis jeg provoserer den med å bremse litt hardt i sving blinker ESP lampa som et forsinket juletre i ekte plast fra Clahsern, så det er ikke bare noe som skjer i lav fart.
Ingen varmegang så bremsene henger ikke på.

Noen som har opplevd noe tilsvarende med sin I-Miev/trilling etter siste tilbakekalling?
#4
Elbiler i media / Elbil fra 0-100 km/t på under tre sekunder?
tirsdag 27. mai 2014, klokken 10:23
Fant denne artikkelen i lokalavisa:
http://www.oblad.no/nyheter/elbil-fra-0-100-km-t-pa-under-tre-sekunder-1.8447472
Sitat
Andreas er en av 46 studenter ved NTNU i Trondheim som har forsøkt å lage verdens raskeste elbil.
Studentgruppen som kaller seg REVOLVE har jobbet med dette prosjektet siden september i fjor. Andreas Daving har hatt ansvaret for hjuloppheng.

Ser vel kanskje ikke ut til at den treffer gata, men vekt/hk forholdet er det jo ikke noe å si på...
#5
Her er en kjapp oppskrift for å nullstille serviceindikatoren på 2011 i-miev.
Vil tro alle trillingene er like, men...

- tenning av
- dører lukket
- trykk på knappen for bytte av visning (GOM, trip, kmstand osv) til serviceindikatoren kommer opp.
- trykk og hold til displayet blinker
- trykk en gang til for å bekrefte sletting.

og vips er det "et år" til neste gang :)
#6
Det har i det siste vært mye snakk om elbilfordeler i media.
Hovedgrunnen er vel at endelig har det kommet elbiler som fungerer som hverdagsbil for hvermansen, Trilling, Leaf og kanskje særlig Tesla (sammen med en og annen "fabrikk-ombygd" fosil-bil).

Noen fordeler forsvinner nok før eller siden, men hvilke fordeler er kritisk for deg og ditt valg av fremkomstmiddel?

#7
Mange her som skal til Oslo/Maridalen for å være med på verdensrekord i helga?
http://www.elbil.no/mennesker/1045-bli-med-pa-world-ev-parade-i-oslo

Fint vær er meldt også:
http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Maridalen/langtidsvarsel.html

Svartkatta er påmeldt :)
#8
Mitsubishi Klubben, Norge har hatt treff på Fredriksten festning.

Mjau'en måtte selvsagt være med :D


#9
Hei alle trillingeiere.
Fersk elbileier her, som har kjøpt en 2011 Mitsubishi i-Miev idag.

Med to bompasseringer hver dag ifm jobb er det planen at dette skal bli en sparebøsse.
Men neppe en helt standard sparebøsse.
Svart Plastidip med gloss på felger, litt forsiktig soting samt senking står på planen, så får jeg se hvor det går videre etterpå.  (Takk til Mr.Zero for ide'er og info).
Planen er at resultatet skal se ut som noe som kunne ha trillet ut fra samlebåndet, men at den har det "lille" ekstra.


Ikke for de med høydeskrekk pr idag :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA