For å ikke kidnappe tråden med mer eller mindre samme problem, tenkte jeg å starte min egen versjon.
Hendelsesforløpet er relativt likt som den andre tråden og er som følger:
Bilen tok ikke lading over natta i hjemmeladeren (ladestasjon fra Elbilhjelpen).
Når jeg kobler til starter vifta i bilen (og stopper) som normalt, men i stedet for å starte lading blir det "dødt".
Bilen ble kjørt til jobb med 2 streker og satt på lading fra stolpe uten at den ville ta lading der heller.
Bilen ble lirket til nærmeste Mitsubishi-forhandler og kom relativt tom for strøm inn på verkstedet der.
Bilen ble satt på lading og alt så tilsynelatende ut til å fungere, en stund.
Så var det stopp og feilen ble diagnosert som defekt AC/DC-enhet - pris 30 lapper hos forhandler.
Elbilmek skal ha rett over 16.
1300 kroner fattigere ble bilen tatt med hjem.
Vi har vel egentlig konkludert at bilen ikke er verd en påkost på 30 (og kanskje egentlig ikke 16 heller) og vurderer å bytte til en Zoe 400 eller den nye Leaf'en. Rekkevidden på den 7 år gamle i-mjau'en begynner å bli en utfordring og 300'ish praktisk rekkevidde gjør jo disse to nye bilene betydelig mer anvendelige.
Vi har en hurtiglader 200 meter hjemmefra. Dette så ut til å kunne fungere som en nødløsning, men den lader aldri mer enn rett over 60%, da sier ladestasjonen at "Bilen har avsluttet ladingen". Både meteret på ladestasjonen og meteret i bilen mener at bilen er ladet rundt 60%
Nedtelling av antall minutter til fulladet (eller 80%) ser ut til å sammenfalle med tiden til bilen er ladet til de rundt 60%
Nå et par dager senere stopper den gjerne hurtiglading etter en 5-10 minutter med samme "Bilen har avsluttet..." melding, trenger ikke å koble fra en gang, bare restarte så går den en 5-15 minutter til....
På meg virker det som bilen har et missforhold mellom antall % tilgjengelig kapasitet og hva bilen mener er "fulladet"
Så spørsmålet, har min lokale forhandler feildiagnosert og foreslått bytte av en dings til 30 lapper, mens det egentlig er batteri eller batteristyring som har problemer?
Har en ODB-plugg som sitter i den andre bilen, men har aldri forsøkt den i i-mjau'en, hvor sitter kontakten og hva slags app er det man bør bruke for å se fornuftige data?
Hendelsesforløpet er relativt likt som den andre tråden og er som følger:
Bilen tok ikke lading over natta i hjemmeladeren (ladestasjon fra Elbilhjelpen).
Når jeg kobler til starter vifta i bilen (og stopper) som normalt, men i stedet for å starte lading blir det "dødt".
Bilen ble kjørt til jobb med 2 streker og satt på lading fra stolpe uten at den ville ta lading der heller.
Bilen ble lirket til nærmeste Mitsubishi-forhandler og kom relativt tom for strøm inn på verkstedet der.
Bilen ble satt på lading og alt så tilsynelatende ut til å fungere, en stund.
Så var det stopp og feilen ble diagnosert som defekt AC/DC-enhet - pris 30 lapper hos forhandler.
Elbilmek skal ha rett over 16.
1300 kroner fattigere ble bilen tatt med hjem.
Vi har vel egentlig konkludert at bilen ikke er verd en påkost på 30 (og kanskje egentlig ikke 16 heller) og vurderer å bytte til en Zoe 400 eller den nye Leaf'en. Rekkevidden på den 7 år gamle i-mjau'en begynner å bli en utfordring og 300'ish praktisk rekkevidde gjør jo disse to nye bilene betydelig mer anvendelige.
Vi har en hurtiglader 200 meter hjemmefra. Dette så ut til å kunne fungere som en nødløsning, men den lader aldri mer enn rett over 60%, da sier ladestasjonen at "Bilen har avsluttet ladingen". Både meteret på ladestasjonen og meteret i bilen mener at bilen er ladet rundt 60%
Nedtelling av antall minutter til fulladet (eller 80%) ser ut til å sammenfalle med tiden til bilen er ladet til de rundt 60%
Nå et par dager senere stopper den gjerne hurtiglading etter en 5-10 minutter med samme "Bilen har avsluttet..." melding, trenger ikke å koble fra en gang, bare restarte så går den en 5-15 minutter til....
På meg virker det som bilen har et missforhold mellom antall % tilgjengelig kapasitet og hva bilen mener er "fulladet"
Så spørsmålet, har min lokale forhandler feildiagnosert og foreslått bytte av en dings til 30 lapper, mens det egentlig er batteri eller batteristyring som har problemer?
Har en ODB-plugg som sitter i den andre bilen, men har aldri forsøkt den i i-mjau'en, hvor sitter kontakten og hva slags app er det man bør bruke for å se fornuftige data?


