Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jan Henrik

#1
Kjøpe elbil? / Vurderer også elbil privat...
tirsdag 01. mars 2016, klokken 20:43
Heisann!

Vi sitter her og vurderer og bli "hel-elektriske" med bilparken. Jeg har akkurat bestilt en Tesla Model S 70D, for min neste drosjebil. Og vurderer nå også en elbil som privatbil. Vi har i dag en 2001 Audi Allroad 2,5TDi og en 1990 Audi 100 quattro. 100a går nok ikke igjennom neste pkk, som er i Mai, men når jeg får Teslaen, trenger ikke jeg ekstra bil (blir å kjøre alene). Fruen derimot, trenger bil til barnehage og jobb (24 km én vei). Så da er spørsmålet, om vi skal bytte ut Allroadn i en elbil eller fortsatt ha den?

Ved kjøp av Renault Zoe, følger det med hjemmelader og installasjon av denne (3,6KW, eller ekstra pris for en 11KW). Følger faktisk også med gratis hurtiglading på Statoils hurtigladere i ett år.
Kan dette være likså greit - for å få en hurtiglader hjemme, om man skal ha seg en elbil til?

Er satt opp på demokjøring til helga, på en Zoe. Har en ny Leaf på prøve nå. Skal prøve en Kia Soul neste uke.

Alle innspill mottas med takk! :)
#2
Model S 2013 - 2022 / Den store bilgarantiguiden 2016
tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:43
Vet ikke om dette har vært oppe her før, men nå er Tesla representert (som nykommer).
Et interessant lesing, etter min mening. :)


http://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-bilgarantiguiden-2016/
#3
EL Taxi / Tesla som min neste taxibil. Nå i drosjedrift!
søndag 07. februar 2016, klokken 20:54
Heisann!

Har lest litt på forumet her, men ikke deltatt.

Har prøvd å gjøre meg klokere, ved å lese Deres erfaringer med bilen.
Har sett det har vært innom ett par taxieiere, men straks disse har fått bilene i drift, så blir det stille. Synd. Skulle gjerne hørt hvordan det går med disse taxibilene.
Ingen drosjeeiere med Tesla her i byen, så ingen å snakke med lokalt heller (har dog en kollega med Tesla privat, men velger ikke Tesla som taxi). For dårlig tilgang på lading...

Men Tesla Model S, det frister meg å prøve. Og nå begynner det å bli vanskelig. Er jo dyre biler, for ingen refusjon eller mva å få igjen. Dog positivt at man da slipper å tilbakebetale noe til Staten, ved bytte av bil. Annet positivt, er veldig bra garanti på batteripakken og drivlinja (8år/fri km). Resten 5år/100.00km, som er lavere enn "vanlig" for taxiene. Her er mer normalt med 2år/fri km og 5år/300.000km (avhengig av merke).

En gj.snitt drosje, her i byen, kjører rundt 100.000km i året. Jeg kjører mest alene, og kjører rundt 55.000km i året.
Har sjåfør nå, men han holder på å søke eget løyve. Og da blir jeg nok ikke å ansette en ny sjåfør, sånn aktivt ihvertfall. Kan jo hende det kommer forespørsler, hvis jeg bytter til Tesla.  ;D

Så, her sitter jeg og lurer på om en 70D er nok. Jeg ligger sånn mellom 17-23 mil i døgnet, alene på et 12 timers skift.

Trenger jeg noe mer utstyr enn standard? Er det vits å kjøpe en Model S, uten ekstra utstyr?

- Vinterpakka er jo kjekk å ha. 8.000kr er jo da ikke all verden, for den pakka.

- Premium pakka er sikkert grei å ha. Liker kurvelys, lyser opp i kryss og innkjørsler. Hjelper kanskje litt på kupèstøy også kanskje, med alcantara go sånt her og der..?

- Luftfjæring... 16,3 cm på høyeste, hvor standard fjæringer gir en bakkeklaring på 14,4 cm... 1,9 cm høyere. Hadde det vært 6-7 cm høyere, så kanskje.

- Ultra hi-fi... jeg er glad i god lyd i bil, men er det verdt 20 laken? Er det SÅ god lyd?
Nå er jo DAB+ standard uansett...

- Barneseter trenger jeg ikke. Har annet løsninger her. Trenger bagasjeplassen.

- Autopilot trenger jeg heller ikke. Dette ligger jo i bilen, bare å aktivere dette senere omså. Dessuten er veien her så dårlige at man kjører sikksakk mellom hullene i veien. Spørs om AP'en klarer det.  :)

- Seter er jeg også usikker på. Kunne tenkt meg beige interiør, men nexgen-skinnsetene er litt for sporty for meg. Og x-antall ganger inn/ut av bilen... hvordan ser setene ut, etter 3år som taxi?

- Panoramataket... stort minus at det ikke er el. solskjerming, for å kunne dekke glasstaket. Ville ha dempet støy og kaldtrekk om vinteren. På en annen side, MÅ jeg ha dette? Er taket magnetisk for å kunne feste takskiltet? Eller må jeg bruke takstativ til dette??

- Metallic lakk... Hører rykter om dårlig standard lakk. Eller er det generelt uansett på Tesla?
Har bestemt meg for å investere i helfoliering, uansett neste drosjebil. Så kanskje unødvendig med metallic lakk..?

Vinterhjul kjøper jeg utenom. Her får vi momsen tilbake, på slikt utstyr. Normalt rimeligere også.
Samme med midtkonsoll og allværsmatter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA