Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Simen1

#1
Model S 2013 - 2022 / Garantiutløpskontroll TMS 2013
torsdag 19. august 2021, klokken 13:28
Da nærmer det seg garantiutløp med stormskritt (8 år på batteri, motor og rust). Har NAF det som trengs for å sjekke tilstanden på batteriet og motoren? Jeg mistenker en del rust og lurer på om det er spesielle problempunkter som bør sjekkes nøye i forhold til garantien?
#2
Model S 2013 - 2022 / Verdivurdering av min P85
mandag 31. mai 2021, klokken 17:32
Verdivurderinger kan gjøres av hvem som helst (i motsetning til taksering som krever utdannet takstmann/takstkvinne). Vurderingen gjøres ut fra hva man tror høyeste bud blir, ikke hva man selv ville kjøpt eller solgt den for.

Så hva tror dere jeg klarer å få for min bil i nåværende tilstand:

Bil:
- Model S 85 performance 2013
- 170 000 km
- 3G
- Takluke
- 7 seter
- Enkeltlader
- Tech-pakke
- Tøymatter
- UMC-kabel med schuko
- Ingen bulker

Har gjort litt research og funnet ut at slike biler i god stand annonseres for 210k og prutes i snitt 10k ned (har kontaktet 20 selgere etter salg og spurt).

(Sørgelig) tilstand:
- AC virker ikke (Tesla ville ha 25k for å fikse det)
- Touch-skjermen har ikke touch lengre (10k for å bytte kun skjermpanelet)
- Begge dørhåndtak bak virker ikke (9k)
- Begge vindusheiser bak virker ikke (9k)
- En understellsdel må skiftes (9k)
- Bare halve varmetråden bak virker (har ikke bedt om pris)
- Dråper/fukt i alle lys bak (21k)
- 2 originale turbine 21" felger (de resterende 2 er kondemnert), uten dekk
- 4 Avantgarde 20" felger med ikke godkjent lastindeks 710 kg, mot vognkortets 720 kg, med utslitte piggdekk
- Ikke EU-godkjent pga felgenes lastindeks (kjører rundt med lånte hjul nå, som jeg ikke får selge med bilen)
- Ingen lyd (radio, blinklys, varsel etc)
- Godt med skraper under, ingenting brukket av.
- Har ikke vært vasket på et år
- Ingen T2 kabel (den jeg har er skadet og synger på siste verset)

Så hva tror dere jeg får for den, i nåværende tilstand?
Hvilke utbedringer vil lønne seg? (vask selvsagt ..)
#3
Tesla i media / Finne fremtidige Megacharger ?
onsdag 24. juni 2020, klokken 15:11
Fant ikke noen bedre tråd å ta det i, men skutt au: Detektivarbeid om Semi-lading. Det har dukket opp et bilde av ladeløsningen for Tesla Semi.
https://www.teslarati.com/tesla-semi-megacharger-supercharger-setup-sighting/

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Kort sagt en slags skjøtekabel mellom semien og pluggen som henger på en vanlig SC-lader. Pluggen som sitter i semien ser ut til å være klargjort for 2 stk slike skjøtekabler. Pluggen ser også ut til å henge i en slags krok. Ladelokket vipper nedover slik at det samler snø om vinteren. Når ladingen er ferdig lukker det oppover og pakker snøen inn i ladeporten. Det designet må åpenbart endres når Californierne får tilbakemelding fra vinterland.

Legg også merke til hvordan Semien stiller seg foran en rekke med gjennomkjørings SC-ladere. Det virker ikke helt gjennomtenkt eller som noen ferdig løsning. Jeg antar Semi har ladeport på begge sider av trekkvogna slik at den kan lade med opp til 4 stk SC-ladere samtidig for å få opp mot 1 MW. Men det er antagelig alt for smalt mellom gjennomkjørings-SC til å få den mellom der. Tesla må jo ha hatt en plan for lading av Semi i minimum 3 år, så det er rart det ikke er bygget noen brede gjennomkjørings-SC-er de siste årene. Dvs. at de må nok ha tenkt annerledes enn det jeg tenker nå.
#4
Bestilling og levering / Tesla nr 50 000 i Norge
søndag 08. mars 2020, klokken 17:39
.. registreres sannsynligvis i mårra, mandag 9.3.2020. Pr i dag er det 49993 stk.

https://teslastats.no/
#5
Model S 2013 - 2022 / Tesla model S P85 runder 1 000 000 km
onsdag 20. november 2019, klokken 14:10
For øyeblikket 993 000 km og stigende med ca 1000 km/dag -> jubilleum neste uke!

https://twitter.com/gem8mingen
https://twitter.com/teslamiles?lang=en
#6
Model S 2013 - 2022 / Pris for å reparere aircondition?
onsdag 07. august 2019, klokken 10:29
AC sviktet i sommer og Tesla ga meg en pris på vanvittige 48 000 kr for å fikse det. De sa at en sikring inne i en DCDC-boks var gåen. De kunne ikke skifte sikringa, men måtte skifte hele DCDC-enhten + kompressoren fortalte de. + drøyt 4 timers jobb a 1650 kr/t + mva. Er ikke dette litt drøyt på både deler og arbeid?
#7
Jeg kom over en liste over Teslaer med "highest milage":

https://sites.google.com/view/teslamiles
https://twitter.com/gem8mingen

Rekorden innehas av en model S P 85 med 500 000 miles = 804 670 km på baken. Det er også en som har klart å kjøre sin TM3 LR over 66 000 km allerede.
#8
Lading av Tesla / Optimal ladetid på langtur til sommeren
lørdag 16. mars 2019, klokken 13:49
Det finnes en rekke grafer over kW per %SOC og sånt, men %SOC kan jo ikke enkelt oversettes eller enkelt sammenlignes med antall km. Derfor prøver jeg å lete etter en annen og mer praktisk tilnærming. Rettere sagt vil strategien ved langkjøring være omtrent slik: Hver SC står ca 200 km fra hverandre på mange av de lengre strekningene i Skandinavia. Ved ankomst bør man ha ca 50 km margin. Ved avgang bør man ha nok til at det blir 50 km margin ved neste superlader. Altså 250 km ved avgang. Ok, la oss si vi har dette som strategi og tar utgangspunkt i 200 km mellom hver lader og ankomst med akkurat 50 km margin hver gang.

Det jeg vil fram til er en liste over ladetid med ulike biler:

Model 3 med SC v3: fra 50 til 250 km EPA
Model 3 med SC v2: fra 50 til 250 km EPA

Det gjenstår å se om model S og X får høyere ladeeffekt på SC v3, men ta gjerne utgangspunkt i at de ikke får det:

Model S og X med de ulike batteripakkene: fra 50-250 km EPA

Se foreløpig bort fra uøkonomiske hastigheter (autobahn-racere osv), ekstreme temperaturer (kulde eller hete) og andre ting som endrer forbruket mellom laderne drastisk. Se foreløpig bort fra andre bilmerker også. Ønsker å holde sammenligningen enkel nå i starten så får vi heller utvide etter hvert.

Linker:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/supercharging-curve-is-there-an-issue-with-my-battery-bms.142751/
https://cleantechnica.com/2019/03/08/supercharger-v3-shocking-power-smart-strategy-by-tesla-charts/
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/6-tesla-battery-charging-data-from-801-cars/
#9
Lading av Tesla / Hvor lenge er leveitda på model S?
lørdag 16. mars 2019, klokken 13:28
Hvor lenge er levetida på model S i konteksten "gratis superlading ut levetida"?

Kan vi forvente at Tesla erklærer levetida som ute etter X antall år? I så fall, noen som våger seg å gjette på tallet X?
#10
Avansert: Batterier og Lading / Hjemmelaget "Powerwall"
fredag 11. januar 2019, klokken 15:58
Hva trengs for å sette sammen en egen powerwall til backup når strømmen går? Jeg går ut i fra at basiskomponenene er slik: (si i fra om jeg mangler noe)

1. Batteri (kanskje mulig å kjøpe et som har vært brukt i elbil)
2. Lader (230V->batterispenning)
3. Inverter (batterispenning->230V)
4. Sikringer (Ser for meg 16A i begge ender)
5. Styring (kontaktor + PLS som flytter lasten mellom nettspenning og batteri)

Er det noe som mangler her? Den er tenkt brukt som "hyttebatteri", bare uten solceller i første omgang. Hvis strømmen går er tanken at denne skal forsyne LED-belysning, PC, TV og denslags. Når jeg er hjemme har jeg vedfyring for å holde varmen. Når jeg ikke er hjemme er det ikke noe lys, PC osv å drifte så da tenkte jeg å koble varmepumpa over på denne kretsen.
#11
Batteriet på min P85 skal visstnok være 85 kWh, men hvor nøyaktig er dette? Korresponderer 0 kWh med 0 km og 85 kWh med fulladet km i displayet?

Så vidt jeg vet er det litt tap i ladesystemet slik at tilført energi fra Zaptek pro-en er litt mer enn det som lagres i batteriet. Jeg lurer siden jeg sjekker SOC i antall km og antall kWh gjennom Zaptek-en. Jeg får konsekvent ca 5-8% lavere kWh-målinger i Zapteken enn når jeg sammenligner SOC i km før og etter lading. For eksmepel hvis jeg skal lade fra 30-80%, altså netto 50% av 85 kWh, så skulle jeg i teorien målt 42,5 kWh + noen få kWh ladetap. I et slikt tilfelle måler Zapteken typisk 39-40 kWh. Hvorfor? Jeg klager ikke - men det irriterer meg at jeg ikke forstår hvorfor jeg tilsynelatende har en perpetuum mobile.
#12
Kjøpe elbil? / Brukt Trilling eller Leaf?
tirsdag 04. september 2018, klokken 10:38
Jeg er på jakt etter en billig nr 2 bil til jobbkjøring, butikk og fritidsaktiviteter og trenger litt hjelp til å sortere tankene. To krav: 4-5 seter og hurtiglading. Kravet om 5 seter kan jeg lempe på (til 4) dersom prisen blir vesentlig billigere. Trillingene er som kjent vesenlig billigere enn Leaf og har bare 4 seter så det er innafor. Hurtiglading ønsker jeg for at det skal være mulig å kjøpe og selge bilen utenfor hjemkommunen uten en vanvittig logistikk eller frakt på henger/trailer. Det kan også bli behov for noen få turer lengre enn rekkevidden av og til så det er fint å slippe å styre med leiebil de gangene nr 1 bilen (Tesla model S) er opptatt.

Renault Kangoo, Fiat 500e og Ford focus utgår på grunn av manglende hurtiglading. Fiat 500e og VW e-up utgår på grunn av kombinasjonen høy pris og bare 4 seter. E-golfen og eNV200 er unødvendig dyr til den forutsette bruken.

Med andre ord kun "to" aktuelle alternativer: brukt Trilling vs brukt Leaf. Begge er godt tilgjengelige på bruktmarkedet både geografisk og primessig. Det jeg lurer på er andre forskjeller på de to. Risiko for kostbare reparasjoner, kvalitetsfølelse, garantier osv. Jeg ser for meg en norsk-kjøpt Leaf 2011-2013 til ca 80 000 vs en trilling 2010-2013 til ca 50 000. Skal damekjøres så jeg vil gjerne ha en ferdigbulket en hvis jeg kan spare mye på det. Frykten er først og fremst kostbare ikke-kosmetiske reparasjoner.
#13
Tesla / Tesla spesifikasjoner på wikipedia
fredag 17. august 2018, klokken 11:57
Joda, klype salt og alt det der. Jeg stusser over spesifikasjonene på model S på wikipedia. Det ser ut som det er kun de mest optimistiske tallene som legges ut og at ingen filtrerer bort de som er for optimistiske. For eksempel oppgitt motoreffekt, batterieffekt, aksellerasjon og forbrukstall. 90D sitt forbruk er antagelig kun den med facelift. P85 og P85D har samme rekkevidde som henholdsvis 85 og 85D. Er det riktig?

En annen ting er at Tesla oppgir på sine norske sider at Roadster 2020 skal kunne aksellerere 0-100 km/t på 2,1 sekunder. I musk sin presentasjon sa han 1,9 sekunder for 0-97 km/t. Jeg får det ikke helt til å stemme at 3% økt hastighet skal ta 10,5% mer tid. Videre sa Musk at dette gjalt basis-utgaven og at det kommer en premium-utgave også. Tilsvarende med topphastigheter og rekkevidde. Konverteringen til metriske mål avrundes konsekvent i pessimistisk retning.

Hvorfor presenterer ikke Tesla spesifikasjonene detaljert og nøyaktig selv slik at vi kan ha en fasit å forholde oss til? Helst så lett tilgjengelig at man slipper tvil på grunn av at infoen er for vanskelig tilgjengelig til at noen gidder å sjekke.

PS. Beklager at jeg startet en egen tråd bare for dette. Jeg fant ikke noen café-tråd for ting som er for smått til en egen tråd.
#14
Jeg har en Tesla med enkelt-lader (11kW ved 400V 16A 3-fase over type 2-kontakt) og planlegger bilferie nord i Sverige og Finland. Jeg har type2-kabel, men aldri brukt den på offentlige ladestasjoner fra Fortum/Grønn kontakt.

Siden det er alt for langt mellom Teslas egne superladere der jeg skal må jeg ty til type 2 lading i tillegg til destinasjonslading (230V 10-16A 1-fase). Problemet er bare at jeg aldri har gjort det før og vil finne ut hvilke forberedelser jeg trenger. Trenger man medlemskap i Fortum/Grønn kontakt eller er det bare å dra kortet for å aktivere laderen og kjøpe energi, som en parkeringsautomat? Hvis det trengs medlemskap, hvordan logger man inn på ladestasjonene? Fungerer dette på kryss av landegrensene i Norden? Beklager dumme spørsmål, men jeg har aldri hatt behov for lading på Fortum/Grønn kontakt før og aner ikke hvordan det fungerer. Ønsker å finne ut av dette i god tid før jeg drar for å avverge potensielt uventede problemer.

Med det samme jeg spør, er det noe nasjonalt bompengebrikke-system i Sverige/Finland eller andre ting jeg bør passe på?

Ladekart har jeg funnet på Uppladdning.nu
#15
Model S 2013 - 2022 / Model S på norsk Wikipedia bør oppdateres
torsdag 15. mars 2018, klokken 09:55
Den norske wikipedia-siden for Model S er sørgelig ustrukturert og utdatert. Blant annet er de siste salgstallene fra 2015.

Jeg har ikke bruker på Wikipedia, men håper noen her har det og tar seg bryet med å oppdatere siden. Hvis mange deltar med små bidrag blir det fort mye bedre. Et triks er å kopiere den engelske siden inn i google translate og så fikse oversettingsfeilene og dårlig språk. Det går ofte fortere enn å oversette alt manuelt.
#16
Model S 2013 - 2022 / Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?
onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42
Model S var og er fortsatt revolusjonerende, men det dukker stadig opp nye og flotte konkurrenter (Porche, Audi BMW, Fisker..), noe som også er et uttalt mål fra Musk. Men kjenner jeg fyren rett så nøyer han seg ikke med å bare være en i mengden. Han vil nok stake ut kursen videre og sette standarden. Nå som roadsteren nylig har fått annonsert en erstatter ca 12 år etter introduksjon, begynner jeg å lure på når model S er moden for en større oppgradering. Dvs. vi jar jo fått mange mindre revisjoner som facelift, autopilot, nye seter med mer, men nå tenker jeg på en større oppgradering. Jeg vil kalle det v2.0 i stedet for dagens v1.1, v1.2 osv. Model S hadde salgsstart i 2012, kan 2022-2024 være et greit estimat?

Hva tror folk her inne vil forbedres?
#17
Model S 2013 - 2022 / Varmepumpe effektivitet
tirsdag 27. februar 2018, klokken 23:26
Når man kjøper varmepumpe til hus får man gjerne oppgitt effektiviteten ved visse temperaturer (COP) eller et vektet årsgjennomsnitt (SCOP). Vanlige tall er rundt 3, altså 3 ganger mer varme enn forbrukt elektrisk energi. Varmekabler = 1. Hvor effektiv er varmepumpa i model S?

Har jeg forstått rett om varmepumpa varmer opp kupeen og frontruta, mens varmetråder varmer opp seter og bakgrute?

Jeg spør fordi jeg merker høyt forbruk (400+ Wh/km) når jeg småkjører mine daglige 5 km-turer til og fra jobb i -12 grader og lurer på om det vil hjelpe på forbruket å droppe bruken av varmetråder og heller la varmepumpa gå litt ekstra siden den har høyere effektivit enn varmetråder.
#18
Finnes det noen ladeplanlegger som inkluderer alle disse? Eller ennå bedre, inkluderer flere lands ladere.

Helt konkret er det ferieplanlegging på strekninga Tromsø-Skellefteå jeg tenker på, men jeg skulle gjerne hatt et generelt verktøy som kan brukes på andre strekninger også.
#19
Tesla / Tesla-leken
lørdag 20. januar 2018, klokken 17:20
Ungene mine leker og har vist lært av andre unger Tesla-leken. Er dette noe dere har hørt om andre steder i landet?

Leken minner om sisten. Den som ser en Tesla først "har den" og tar på de andre ungene og sier "Tesla". Det er om å gjøre å se en annen Tesla først så de kan gi de andre ungene en ny runde med Tesla-sisten.
#20
Elbilen i Samfunnet / Nabobil.no vs Leieting.no vs avamera.com
søndag 22. oktober 2017, klokken 15:02
Jeg vurderer å leie ut de to bilene mine via nevnte tjenester. Finnes det flere aktuelle utleiesteder? Hva er fordeler og ulemper med de ulike utleietjenestene?

Bilene mine: Tesla Model S P85 2013 og Nissan NV200 2011 diesel.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA