Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Cowboystrekk

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Forbruk 40 og 62
« på: Onsdag 10. Juli 2019, klokken 10:10 »
https://www.motor.no/artikler/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/?fbclid=IwAR3Q-xQm2KtvHArzvBDUfhZuFF1w2MCpUPMA2VBL5z6jL-xGAL1iGTm830U

Ganske bra av både 40 og 62 dette, ser ut som om Nissan underdriver rekkevidda på 62 og at den reelt er ca 50% lengre enn 40. Noen som vet hvor mye utnyttbart batteri 62 har? 40 har vell rundt 37kW?

2
Model S / Lei av software 9...
« på: Tirsdag 23. April 2019, klokken 07:58 »
Av alle softwareversjonene liker jeg denne minst. Spotify fungerer nesten aldri, må resette eller logge inn på nytt uten at noe skjer stadig vekk, må resette mindt en gang i uka da ting henger, resetter alltid klimainnstillingene mine så jeg må endre disse manuelt hver gang jeg ikke har brukt bilen på et par timet. Flere som har trøbbel?

3
Model 3 / Et par spørsmål
« på: Tirsdag 26. Februar 2019, klokken 09:26 »
Er scrollhjulene programmerbart? Da jeg prøvesatt bilen sa han på showroomet at de ikke var det. Det er i så fall en skikkelig nedtur og burde kunne fikses. Å styre klimaanlegg, musikk etc og ofte bytte funksjon er helt genialt i Model S synes jeg.

Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.

4
Kia Soul EV / Risk ved å senke bagasjerom?
« på: Fredag 21. ſeptember 2018, klokken 09:28 »
Fikk nylig Kia Soul EV som jobb-biler og er meget fornøyd med kjøreopplevelse etc sammenligna med Leaf. Dog er bagasjerommet elendig. Måtte ha med meg noe stort en dag og tok ut isoporkassa og annet stash og la bagasjeplata og gummimatta helt nederst, de passet faktisk veldig bra, ørliten heldning og liten glippe helt bakerst men ellers perfekt. Den hviler da på festene på siden og på den svarte plastkassa med noen ledninger etc. Hva er den plastkassa egentlig? Tåler den litt press på toppen?

5
Kia Niro EV / Bagasjerom?
« på: Mandag 10. ſeptember 2018, klokken 22:31 »
Etter ny info om mulig app-støtte samt svært gledelig info fra Tesla-Bjørn om rekkevidde, plass ellers etc vurderer vi igjen Niro. Dog er 451 liter litt knapt bagasjerom, men så ut som det var mye å ta av under. På Kia Niro hybrid kan man mot et pristillegg utvide bagasjerommet\ta bort endel under og senke golvet om jeg forstår der rett. Noen som vet noe om evt sånn mulighet på EV? Synes det er litt vanskelig å se hva som kan fjernes for å bygge ned i videoene til Bjørn.

6
Model S / Range extender - noen som har prøvd?
« på: Onsdag 10. Januar 2018, klokken 10:54 »
http://evtun.com/teslachip.html?gclid=EAIaIQobChMIpsLGv4zN2AIVib93Ch0CAQgaEAEYASAAEgINXfD_BwE så litt interessant ut. Finnes vell noe lignende for Leaf og.


7
Kia Soul EV / Batterivarmer og varmepumpe?
« på: Tirsdag 09. Januar 2018, klokken 09:52 »
Hei, har Soul batterivarmer? Hvordan fungerer den? Blir det mye merforbruk som på Tesla den første mila eller 2? Om man starter bilen når det f.eks er -10 ute, har man noe regen når man begynner å kjøre da? Kjører mye Leaf og den har så og si alltid litt regen, selv i endel minus og batteriet er kaldt. Bor ganske høyt oppe så kjekt med litt regen på veg ned om vinteren :)

Hvordan funker varmepumpa? Er den kvikk og gir veldig lavt forbruk etter kort tid i type -5? Har kjørt endel Leaf og pumpa der funker jo bra ned til -10 ca, ganske kvikk er den og.

8
Model S / Må vi betale for datatilkobling fra 2018?
« på: Fredag 10. November 2017, klokken 11:26 »
Mener det stod at databruk var gratis ut 2017, noen som vet hva som skjer videre?

9
Model 3 / Mine ønsker for Model 3
« på: Torsdag 06. April 2017, klokken 08:21 »
For å unngå en del av problematikken til Model S kunne jeg ønska meg:
- Mcpherson hjuloppheng: Gjennomprøvd og betydelig mer holdbart enn TMS sitt.
- Mekanisk åpning av dører når du trykker på dørhendelen, mindre som kan gå feil, lettere elektronikk etc.
- Mulighet for mindre dekkdimensjoner mtp pris, rullemotstand, mindre kostbare reparasjoner av felger. Hadde vært supert å kunne hatt på f.eks 17" på vinter for komfort og 18\19" om sommeren.
- Hengerfeste uten luftfjæring, håper inderlig på dette mtp på vedlikehold, feil etc.
- At åpningen til trunken blir en del større enn hva vi har sett på videoene.
- Klimaanlegg som prioriterer å varme kupeen med spillvarme fra varmesløyfa fremfor å på død og liv gi oss 30 kW regen i stedet for 20 kW regen. Tror totalforbruket og rekkevidda, spesielt på kortere turer vil nyte godt av det.

Kommer sikkert på mer etter hvert :)

Er veldig usikker på om jeg skal legge inn reservasjon eller ikke med 3 barn, men frister litt. Straks ferdig med barnevogn og de 2 største kan sitte uten bilseter (2,6 og 8 år).

10
Hyundai Ioniq / Mulig å lade via rødstikk 400V 16A?
« på: Onsdag 15. Februar 2017, klokken 10:26 »
Snuser litt på Ioniq og ser den har ombordlader på 6.6kW. Har i dag en TMS som vi lader via en 16A 3-fas 400V 12 kW, finnes det overganger etc som kan brukes til å lade fra den direkte eller må vi skaffe en mobil type 2-stasjon og koble imellom?

11
Model S / Bilen lugger ved kaldt batteri
« på: Tirsdag 14. Februar 2017, klokken 09:02 »
Når jeg kjører og typisk har null til 15 kW-regen så lugger tidvis bilen og jeg må gi mer gass. Det kommer ofte en lav durelyd\brummelyd akkurat når det skjer og det føles som en light motorbrems slår inn. Varer som regel bare 1-2 sek og skjer kanskje 3 ganger i minuttet de første 5 minuttene av kjøreturen. Noen som vet hva det kan være?

12
Model S / Hva er de mest alvorlige feilene du har opplevd med din Tesla?
« på: Tirsdag 29. November 2016, klokken 09:03 »
Vet det har vært noen slike avstemninger før, men lenge siden sist, kunne vært kjekt å få en oversikt over hvor mange som har mandagsbiler. Om noen har tips til endringer i avstemninga, kategorier så fyr løs :)

13
Hei, holder på å sette opp strøm i ny garasje og fikk tilbud om å sette opp nevnte uttak for 2000 i pristillegg. Tenkte det var en no-brainer. Pga negativ cash flow (eller noe sånt som Tesla ville kalt det) så var ikke en type 2 stasjon prioritert nå, men lurte på hvor komplisert det er å sette opp en slik på samme sted som rødstikket senere? Elektrikeren var litt usikkert, men mente det burde gå greit pga ekstrasikring de har lagt inn i garasjen etc. Å ha en 32A-utgang som noen av dere kanskje vil foreslå er ikke aktuelt da jeg har enkeltlader og kun en bil samt at hovedsikring er 40A, noe som vil være veldig fordyrende å øke.

14
Model 3 / Varmepumpe?
« på: Fredag 18. November 2016, klokken 07:33 »
Har forsøkt å lese litt men finner ikke info om dette. Noen som vet om M3 får det? Løsninga som Leaf og eGolf m.fler har valgt gir betydelig lengre rekkevidde, spesielt på korte turer enn TMS. Typisk ved 0C ligger Leaf på 0.5-1 kW-trekk etter noen minutt kjøring der min TMS ligger rundt 3 kW. Etter 30 min er gjerne TMS ned mot 1-2 kW når varmesløyfa gjør sitt, men da har man gjerne kjørt 3-5 mil.

15
Leaf 2010-2017 / Uventa dårlig rekkevidde vinterstid
« på: Fredag 08. Januar 2016, klokken 11:43 »
Holdt på å få ei lei opplevelse med Leaf 2014 med varmepumpe. Kjørte 58 km, satte klima på 16C, eco på, stort sett 70-90 km\t, noe rolig bykjøring. Forbruk 2,3 kW\mil, batteri start 96%, batteri ankomst 11%, alle dottene på regen var tilgjengelige, men batteritemp var på 3 streker. Vinduene på passasjerside og bak hadde dugget til skikkelig. Jeg skulle egentlig kjøre litt til, men måtte droppe det pga rekkeviddeangst. Satte på energimåleren og så at varmeapparatet trakk 4,5 kW i starten og så ca 3 kW på slutten av turen. Vi var 3 voksne i bilen og holdt fartsgrensa samt var svært forsiktig med bremsepedalen så regen fikk gjøre sitt. På Teslaen min trekker varmeapparatet maks 2-3 kW, selv i kulda vi opplever nå når jeg setter det på 18C og vinduene er duggfrie. Slo av varmen siste 4 km. Er det virkelig ikke mulig å få mer rekkevidde i -15C? Finnes det noen triks\innstillinger jeg kan bruke\sette på for å redusere effektforbruket til oppvarming eller gjøre den mer effektiv? Synes 65 km rekkevidde er i minste laget. På samme løypa med Teslaen brukte jeg ca 2,2 kW\mil, begge har R2 dekk, men leafens klimaanlegg trekker mer og mulig dårligere aerodynamikk påvirker mer i kulda?

Sider: [1] 2 3 ... 5