Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Cowboystrekk

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Kia Niro EV / 16" felger og tpms?
« på: Tirsdag 13. Oktober 2020, klokken 08:30 »
Hei, foreldrene får snart sin E-niro. Den lokale dekkbutikken gir 16' som alternativ og oppgir ferdigprogrammerte tpms. Går 16' på E-niro? Må man resette tpms vua noe i displayet ved bytte?

2
Model 3 / Klimaanlegg sommerstid
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 09:06 »
Tipsene om å kjøre vufta på 1-2 og ac av hjalp mye på forbruk i vintersesongen. Dere som har tilgang på canbus/SMT: Lønner auto seg sommerstid eller er en manuell varient best da og? Når det er 15 til 20C ute og oppholds skrur jeg av ac og setter temp på lav pluss vufte etter behov da jeg musliker den tørre AC-lufta. Over 20C og sol må jeg bruke AC, på auto drar den vell inn luft først og bytter til resirk etter ei stund om du har stått ute i sola og bilen koker? Manuell med luft inn, vifte ikke alt for høyt og resirk etter ei stund best for forbruk? Blir noen langturer til sommeren med lite lademuligheter så greit å ha triksene klare :)

3
Model 3 / Overgangen fra S til 3
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 09:30 »
Etter 6.5år i S60 kjøpte vi en 3 SR+ for noen uker siden. Så langt har den overgått forventningene og det er få ting jeg savner med S.

Bedre med 3:
- Fysisk mindre så lettere å parkere
- Mye bedre seter
- Mye bedre regenerering når det er kaldt. Får brukbart med regen selv etter et døgn utenblading med et par minus ute uten forvarming, i S var det 'regen disabled' om utetemp var rundt 5C eller lavere noen timer.
- Mye lavere forbruk, merkes med 400kg mindre, litt bedre aerodynamikk og mer effektiv motor. Ligger ca 20% lavere på forbruk, spesielt oppover i høydemeter bruker den lite. Bruker klimatipsene med vifte på 2 og luft på vindu og fører, slår range mode i S lett.
- Hengerfeste og takrails gir mye mer frihet og muligheter.
- Litt bedre ytelser.
- Bedre takhøyde baki.
- Bedre støyisolert.
- Mer praktisk inni med lommer i dørene, midtkonsoll, lommer på ryggen av forsetene og kleskrok av alle ting over vinduene bak, ungene bruker det som solskjerming ;)

Bedre med S:
- Litt bredere i baksetene.
- Større og mer praktisk bagasjerom både foran og bak.
- Programmerbare scrollehjul på rattet.
- Gratis superlading.
- Tøffere frontlykter.

Alt i alt er 3 en mye bedre bil på nesten alt :)

4
Bestilling og levering / Noen spørsmål ang levering TM3 SR+
« på: Fredag 07. Februar 2020, klokken 10:18 »
Lurte på om det tar lang tid fra bestilling til man får VIN? Bestilte for noen dager siden. Innbytte var og en merkelig greie, ikke som forespeila. Fikk aldri innbyttepris på mail, men dukka opp da jeg la inn bestilling på bil, varighet 30 dager og ikke noe jeg måtte svare ja\nei på heller. Ringte Tesla og de var overraska, hadde nylig bytta til nytt system med trade-in, men sa det ikke påvirka bestillinga om jeg lot være å takke ja\nei siden jeg uansett har 30 dager på meg.

5
Lade hjemme / Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: ſøndag 26. Januar 2020, klokken 09:38 »
Vi har 400V 16A 3 fas i garasjen nå. Lurte på om det går an å sette opp blåstikk 230V 1-fas 16/32A i tillegg? Trenger det av og til til annet utstyr enn elbil. Vet jeg kan kjøpe overganger, men ikke alt utstyr har 230/400V switch så vil ha fadte punkter hvis mulig.

6
Model 3 / SR+ vs nye Ioniq i rekkeviddetest
« på: Fredag 20. Desember 2019, klokken 09:09 »
Mulig feil sted å poste, men legger den her inntil videre.

https://elbil.no/duelltest-slik-gikk-det-da-vi-kjorte-hyundai-og-tesla-tomme/

Bra rekkevidde på begge tatt forholdene i betrakning, men mest imponert over Ioniq. Hadde kanskje trodd at de 10 milene det skiller dem på papiret var litt nærmere enn 4,5 mil som reelt skilte dem. Spørs om det var varmepumpa som gjorde hovedforskjellen. Ioniq greide nøyaktig WLTP-forbruket sitt (138Wh), mens SR+ brukte nesten 10% mer enn oppgitt WLTP (160Wh\km vs 147WH\km).

Mangelen på hengerfeste, tregere lading\ikke SC og noe mindre bagasjeplass gjør nok Ioniq vesentlig mindre interessant for mange selv om prisen er bra (ca 100k under 3 SR+).

7
Tesla / Tesla og innbytte
« på: Torsdag 31. Oktober 2019, klokken 11:44 »
Vurderer å kjøpe en Model 3 på nyåret da vi vil ha en litt mindre bil og ikke trenger barnevogn lenger, hengerfeste (hovedsakelig til sykler) er og et must. Hvis vi takker ja til innbytte fra Tesla, er det da juridisk forpliktende slik at vi ikke kan selge bilen privat om vi plutselig får et bedre tilbud? Eller kan vi si ja til Tesla først og så droppe innbytte om vi får solgt privat?

8
Model 3 / Regen i kulda?
« på: Torsdag 10. Oktober 2019, klokken 12:20 »
Sikkert flere her som har opplevd minusgrader nå de siste ukene. Om bilen har stått uten i noen minus uten å lade\forvarme, forsvinner all regen som på Model S og X eller tåler batteriene i 3 kulda bedre? "Regen disabled" tvert det er såvidt under 0C er en av tingene som irriterer meg med S og X. Kjørt mye Leaf og Soul og de tåler litt regen selv om det er noen minusgrader uten forvarming\lading. Mye kuppert der jeg kjører så må enten belage meg på å alltid lade\forvarme eller få vesentlig høyere forbruk pga null regen i vinterhalvåret. Prøvd å lese litt på TMC, ser noen skriver at de har litt regen selv etter mange timer i -5C uten varming\lading på TM3 så om det stemmer med norske eieres erfaringer og er det bra :)

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Forbruk 40 og 62
« på: Onsdag 10. Juli 2019, klokken 10:10 »
https://www.motor.no/artikler/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/?fbclid=IwAR3Q-xQm2KtvHArzvBDUfhZuFF1w2MCpUPMA2VBL5z6jL-xGAL1iGTm830U

Ganske bra av både 40 og 62 dette, ser ut som om Nissan underdriver rekkevidda på 62 og at den reelt er ca 50% lengre enn 40. Noen som vet hvor mye utnyttbart batteri 62 har? 40 har vell rundt 37kW?

10
Model S / Lei av software 9...
« på: Tirsdag 23. April 2019, klokken 07:58 »
Av alle softwareversjonene liker jeg denne minst. Spotify fungerer nesten aldri, må resette eller logge inn på nytt uten at noe skjer stadig vekk, må resette mindt en gang i uka da ting henger, resetter alltid klimainnstillingene mine så jeg må endre disse manuelt hver gang jeg ikke har brukt bilen på et par timet. Flere som har trøbbel?

11
Model 3 / Et par spørsmål
« på: Tirsdag 26. Februar 2019, klokken 09:26 »
Er scrollhjulene programmerbart? Da jeg prøvesatt bilen sa han på showroomet at de ikke var det. Det er i så fall en skikkelig nedtur og burde kunne fikses. Å styre klimaanlegg, musikk etc og ofte bytte funksjon er helt genialt i Model S synes jeg.

Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.

12
Kia Soul EV / Risk ved å senke bagasjerom?
« på: Fredag 21. ſeptember 2018, klokken 09:28 »
Fikk nylig Kia Soul EV som jobb-biler og er meget fornøyd med kjøreopplevelse etc sammenligna med Leaf. Dog er bagasjerommet elendig. Måtte ha med meg noe stort en dag og tok ut isoporkassa og annet stash og la bagasjeplata og gummimatta helt nederst, de passet faktisk veldig bra, ørliten heldning og liten glippe helt bakerst men ellers perfekt. Den hviler da på festene på siden og på den svarte plastkassa med noen ledninger etc. Hva er den plastkassa egentlig? Tåler den litt press på toppen?

13
Kia Niro EV / Bagasjerom?
« på: Mandag 10. ſeptember 2018, klokken 22:31 »
Etter ny info om mulig app-støtte samt svært gledelig info fra Tesla-Bjørn om rekkevidde, plass ellers etc vurderer vi igjen Niro. Dog er 451 liter litt knapt bagasjerom, men så ut som det var mye å ta av under. På Kia Niro hybrid kan man mot et pristillegg utvide bagasjerommet\ta bort endel under og senke golvet om jeg forstår der rett. Noen som vet noe om evt sånn mulighet på EV? Synes det er litt vanskelig å se hva som kan fjernes for å bygge ned i videoene til Bjørn.

14
Model S / Range extender - noen som har prøvd?
« på: Onsdag 10. Januar 2018, klokken 10:54 »
http://evtun.com/teslachip.html?gclid=EAIaIQobChMIpsLGv4zN2AIVib93Ch0CAQgaEAEYASAAEgINXfD_BwE så litt interessant ut. Finnes vell noe lignende for Leaf og.


15
Kia Soul EV / Batterivarmer og varmepumpe?
« på: Tirsdag 09. Januar 2018, klokken 09:52 »
Hei, har Soul batterivarmer? Hvordan fungerer den? Blir det mye merforbruk som på Tesla den første mila eller 2? Om man starter bilen når det f.eks er -10 ute, har man noe regen når man begynner å kjøre da? Kjører mye Leaf og den har så og si alltid litt regen, selv i endel minus og batteriet er kaldt. Bor ganske høyt oppe så kjekt med litt regen på veg ned om vinteren :)

Hvordan funker varmepumpa? Er den kvikk og gir veldig lavt forbruk etter kort tid i type -5? Har kjørt endel Leaf og pumpa der funker jo bra ned til -10 ca, ganske kvikk er den og.

Sider: [1] 2 3 ... 5