Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Cowboystrekk

#1
e-Golf / Noen spørsmål
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 08:08
Kjøpt en brukt eGolf nylig og lurte på noen småting. Går det an å stille inn klima pp en bestemt temp når du slår det på? Står alltid på 22C uansett etter å ha vært avslått. Må AC stå på for at varmepumpa skal være aktiv eller trenger den ikke det? Vet VP er AC i 'revers'. Noen som har tatt ut bagasjeromsplata og modda litt med tilskjært gummi/fore inn ujevnheten i midta med isopor for å øke plass? Er det noe under der som ikke tåler særlig trykk om vi setter noe tungt på som i Kia Soul gen 1?
#2
Kjøpe elbil? / Tips til bil nr 2
tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:43
Hei, kjører idag en TM3, men ser vi trenger en bil til nå snart. Må ha plass til 2 voksne og 3 smale barn så e-up, trillinger er uaktuelt, Zoe bliir litt liten. Helst rundt 15mil sommer/10mil vinter så Leaf uten varmepumpe utgår. Må ha mulighet for takstativ. Budsjett max 120k. Sett litt Soul 24kW 215-2016 og Leaf 2014-2015. Golf blir trolig litt for dyr.

Jeg har kjørt mye Leaf 2012 uten VP (15-7mil S/V med min kjørestil) og 2014 med VP (15-10mil S/V) tidligere på jobb og endel Soul 2018 30kW (20-13mil S/V, må vell slå av 20% med 24kW?). Liker begge godt, men mangel på app på Soul og ingen garanti på batteri Leaf trekker litt ned.

Er det mulig med planlagt forvarming Soul uten å stå plugga i?

Funker nissan ev connect etter 5 år? Vet appen kan være treg/ustabil.

Andre ting vi bør tenke på? Mer degradering batteri på Soul?
#3
Kia Niro EV / 16" felger og tpms?
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:30
Hei, foreldrene får snart sin E-niro. Den lokale dekkbutikken gir 16' som alternativ og oppgir ferdigprogrammerte tpms. Går 16' på E-niro? Må man resette tpms vua noe i displayet ved bytte?
#4
Model 3 / Klimaanlegg sommerstid
tirsdag 19. mai 2020, klokken 09:06
Tipsene om å kjøre vufta på 1-2 og ac av hjalp mye på forbruk i vintersesongen. Dere som har tilgang på canbus/SMT: Lønner auto seg sommerstid eller er en manuell varient best da og? Når det er 15 til 20C ute og oppholds skrur jeg av ac og setter temp på lav pluss vufte etter behov da jeg musliker den tørre AC-lufta. Over 20C og sol må jeg bruke AC, på auto drar den vell inn luft først og bytter til resirk etter ei stund om du har stått ute i sola og bilen koker? Manuell med luft inn, vifte ikke alt for høyt og resirk etter ei stund best for forbruk? Blir noen langturer til sommeren med lite lademuligheter så greit å ha triksene klare :)
#5
Model 3 / Overgangen fra S til 3
lørdag 28. mars 2020, klokken 09:30
Etter 6.5år i S60 kjøpte vi en 3 SR+ for noen uker siden. Så langt har den overgått forventningene og det er få ting jeg savner med S.

Bedre med 3:
- Fysisk mindre så lettere å parkere
- Mye bedre seter
- Mye bedre regenerering når det er kaldt. Får brukbart med regen selv etter et døgn utenblading med et par minus ute uten forvarming, i S var det 'regen disabled' om utetemp var rundt 5C eller lavere noen timer.
- Mye lavere forbruk, merkes med 400kg mindre, litt bedre aerodynamikk og mer effektiv motor. Ligger ca 20% lavere på forbruk, spesielt oppover i høydemeter bruker den lite. Bruker klimatipsene med vifte på 2 og luft på vindu og fører, slår range mode i S lett.
- Hengerfeste og takrails gir mye mer frihet og muligheter.
- Litt bedre ytelser.
- Bedre takhøyde baki.
- Bedre støyisolert.
- Mer praktisk inni med lommer i dørene, midtkonsoll, lommer på ryggen av forsetene og kleskrok av alle ting over vinduene bak, ungene bruker det som solskjerming ;)

Bedre med S:
- Litt bredere i baksetene.
- Større og mer praktisk bagasjerom både foran og bak.
- Programmerbare scrollehjul på rattet.
- Gratis superlading.
- Tøffere frontlykter.

Alt i alt er 3 en mye bedre bil på nesten alt :)
#6
Bestilling og levering / Noen spørsmål ang levering TM3 SR+
fredag 07. februar 2020, klokken 10:18
Lurte på om det tar lang tid fra bestilling til man får VIN? Bestilte for noen dager siden. Innbytte var og en merkelig greie, ikke som forespeila. Fikk aldri innbyttepris på mail, men dukka opp da jeg la inn bestilling på bil, varighet 30 dager og ikke noe jeg måtte svare ja\nei på heller. Ringte Tesla og de var overraska, hadde nylig bytta til nytt system med trade-in, men sa det ikke påvirka bestillinga om jeg lot være å takke ja\nei siden jeg uansett har 30 dager på meg.
#7
Lade hjemme / Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
søndag 26. januar 2020, klokken 09:38
Vi har 400V 16A 3 fas i garasjen nå. Lurte på om det går an å sette opp blåstikk 230V 1-fas 16/32A i tillegg? Trenger det av og til til annet utstyr enn elbil. Vet jeg kan kjøpe overganger, men ikke alt utstyr har 230/400V switch så vil ha fadte punkter hvis mulig.
#8
Model 3 / SR+ vs nye Ioniq i rekkeviddetest
fredag 20. desember 2019, klokken 09:09
Mulig feil sted å poste, men legger den her inntil videre.

https://elbil.no/duelltest-slik-gikk-det-da-vi-kjorte-hyundai-og-tesla-tomme/

Bra rekkevidde på begge tatt forholdene i betrakning, men mest imponert over Ioniq. Hadde kanskje trodd at de 10 milene det skiller dem på papiret var litt nærmere enn 4,5 mil som reelt skilte dem. Spørs om det var varmepumpa som gjorde hovedforskjellen. Ioniq greide nøyaktig WLTP-forbruket sitt (138Wh), mens SR+ brukte nesten 10% mer enn oppgitt WLTP (160Wh\km vs 147WH\km).

Mangelen på hengerfeste, tregere lading\ikke SC og noe mindre bagasjeplass gjør nok Ioniq vesentlig mindre interessant for mange selv om prisen er bra (ca 100k under 3 SR+).
#9
Tesla / Tesla og innbytte
torsdag 31. oktober 2019, klokken 11:44
Vurderer å kjøpe en Model 3 på nyåret da vi vil ha en litt mindre bil og ikke trenger barnevogn lenger, hengerfeste (hovedsakelig til sykler) er og et must. Hvis vi takker ja til innbytte fra Tesla, er det da juridisk forpliktende slik at vi ikke kan selge bilen privat om vi plutselig får et bedre tilbud? Eller kan vi si ja til Tesla først og så droppe innbytte om vi får solgt privat?
#10
Model 3 / Regen i kulda?
torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:20
Sikkert flere her som har opplevd minusgrader nå de siste ukene. Om bilen har stått uten i noen minus uten å lade\forvarme, forsvinner all regen som på Model S og X eller tåler batteriene i 3 kulda bedre? "Regen disabled" tvert det er såvidt under 0C er en av tingene som irriterer meg med S og X. Kjørt mye Leaf og Soul og de tåler litt regen selv om det er noen minusgrader uten forvarming\lading. Mye kuppert der jeg kjører så må enten belage meg på å alltid lade\forvarme eller få vesentlig høyere forbruk pga null regen i vinterhalvåret. Prøvd å lese litt på TMC, ser noen skriver at de har litt regen selv etter mange timer i -5C uten varming\lading på TM3 så om det stemmer med norske eieres erfaringer og er det bra :)
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Forbruk 40 og 62
onsdag 10. juli 2019, klokken 10:10
https://www.motor.no/artikler/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/?fbclid=IwAR3Q-xQm2KtvHArzvBDUfhZuFF1w2MCpUPMA2VBL5z6jL-xGAL1iGTm830U

Ganske bra av både 40 og 62 dette, ser ut som om Nissan underdriver rekkevidda på 62 og at den reelt er ca 50% lengre enn 40. Noen som vet hvor mye utnyttbart batteri 62 har? 40 har vell rundt 37kW?
#12
Model S 2013 - 2022 / Lei av software 9...
tirsdag 23. april 2019, klokken 07:58
Av alle softwareversjonene liker jeg denne minst. Spotify fungerer nesten aldri, må resette eller logge inn på nytt uten at noe skjer stadig vekk, må resette mindt en gang i uka da ting henger, resetter alltid klimainnstillingene mine så jeg må endre disse manuelt hver gang jeg ikke har brukt bilen på et par timet. Flere som har trøbbel?
#13
Model 3 / Et par spørsmål
tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:26
Er scrollhjulene programmerbart? Da jeg prøvesatt bilen sa han på showroomet at de ikke var det. Det er i så fall en skikkelig nedtur og burde kunne fikses. Å styre klimaanlegg, musikk etc og ofte bytte funksjon er helt genialt i Model S synes jeg.

Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.
#14
Kia Soul EV / Risk ved å senke bagasjerom?
fredag 21. september 2018, klokken 09:28
Fikk nylig Kia Soul EV som jobb-biler og er meget fornøyd med kjøreopplevelse etc sammenligna med Leaf. Dog er bagasjerommet elendig. Måtte ha med meg noe stort en dag og tok ut isoporkassa og annet stash og la bagasjeplata og gummimatta helt nederst, de passet faktisk veldig bra, ørliten heldning og liten glippe helt bakerst men ellers perfekt. Den hviler da på festene på siden og på den svarte plastkassa med noen ledninger etc. Hva er den plastkassa egentlig? Tåler den litt press på toppen?
#15
Kia Niro EV / Bagasjerom?
mandag 10. september 2018, klokken 22:31
Etter ny info om mulig app-støtte samt svært gledelig info fra Tesla-Bjørn om rekkevidde, plass ellers etc vurderer vi igjen Niro. Dog er 451 liter litt knapt bagasjerom, men så ut som det var mye å ta av under. På Kia Niro hybrid kan man mot et pristillegg utvide bagasjerommet\ta bort endel under og senke golvet om jeg forstår der rett. Noen som vet noe om evt sånn mulighet på EV? Synes det er litt vanskelig å se hva som kan fjernes for å bygge ned i videoene til Bjørn.
#16
Model S 2013 - 2022 / Range extender - noen som har prøvd?
onsdag 10. januar 2018, klokken 10:54
http://evtun.com/teslachip.html?gclid=EAIaIQobChMIpsLGv4zN2AIVib93Ch0CAQgaEAEYASAAEgINXfD_BwE så litt interessant ut. Finnes vell noe lignende for Leaf og.

#17
Kia Soul EV / Batterivarmer og varmepumpe?
tirsdag 09. januar 2018, klokken 09:52
Hei, har Soul batterivarmer? Hvordan fungerer den? Blir det mye merforbruk som på Tesla den første mila eller 2? Om man starter bilen når det f.eks er -10 ute, har man noe regen når man begynner å kjøre da? Kjører mye Leaf og den har så og si alltid litt regen, selv i endel minus og batteriet er kaldt. Bor ganske høyt oppe så kjekt med litt regen på veg ned om vinteren :)

Hvordan funker varmepumpa? Er den kvikk og gir veldig lavt forbruk etter kort tid i type -5? Har kjørt endel Leaf og pumpa der funker jo bra ned til -10 ca, ganske kvikk er den og.
#18
Model S 2013 - 2022 / Må vi betale for datatilkobling fra 2018?
fredag 10. november 2017, klokken 11:26
Mener det stod at databruk var gratis ut 2017, noen som vet hva som skjer videre?
#19
Model 3 / Mine ønsker for Model 3
torsdag 06. april 2017, klokken 08:21
For å unngå en del av problematikken til Model S kunne jeg ønska meg:
- Mcpherson hjuloppheng: Gjennomprøvd og betydelig mer holdbart enn TMS sitt.
- Mekanisk åpning av dører når du trykker på dørhendelen, mindre som kan gå feil, lettere elektronikk etc.
- Mulighet for mindre dekkdimensjoner mtp pris, rullemotstand, mindre kostbare reparasjoner av felger. Hadde vært supert å kunne hatt på f.eks 17" på vinter for komfort og 18\19" om sommeren.
- Hengerfeste uten luftfjæring, håper inderlig på dette mtp på vedlikehold, feil etc.
- At åpningen til trunken blir en del større enn hva vi har sett på videoene.
- Klimaanlegg som prioriterer å varme kupeen med spillvarme fra varmesløyfa fremfor å på død og liv gi oss 30 kW regen i stedet for 20 kW regen. Tror totalforbruket og rekkevidda, spesielt på kortere turer vil nyte godt av det.

Kommer sikkert på mer etter hvert :)

Er veldig usikker på om jeg skal legge inn reservasjon eller ikke med 3 barn, men frister litt. Straks ferdig med barnevogn og de 2 største kan sitte uten bilseter (2,6 og 8 år).
#20
Hyundai Ioniq / Mulig å lade via rødstikk 400V 16A?
onsdag 15. februar 2017, klokken 10:26
Snuser litt på Ioniq og ser den har ombordlader på 6.6kW. Har i dag en TMS som vi lader via en 16A 3-fas 400V 12 kW, finnes det overganger etc som kan brukes til å lade fra den direkte eller må vi skaffe en mobil type 2-stasjon og koble imellom?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA