Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - howcome

#1
Ny TMY vurderes solgt. Send melding om interessert.

Model Y Performance Dual Motor firehjulsdrift
Solid Black lakk
Performance-oppgradering
21'' Überturbine-felger
Performance-bremser
Karbonfiberspoiler
Performance-pedaler
Alt svart Premium-interiør
Interiør med fem seter
Autopilot
Tilhengerfeste
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Think-reklame på TV2
søndag 16. oktober 2022, klokken 10:42
Jeg hadde den glede å introdusere TV2 for min Think Classic:

https://annonse.tv2.no/easee/fremtidens-stromnett

Etter opptaket fikk bilen EU-godkjenning med god hjelp fra Caspar, som stilte med indre ladekabel/kontakt på kort varsel. Tusen takk. Uten denne gruppen hadde nok bilen vært død.
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / ladekontakt
fredag 23. september 2022, klokken 09:49
Min think fra 2002 har stått noen år, men jeg prøver nå å få den gjennom EU-kontrollen. Eneste gjenstående problem er ladekabelen som i dag har en "sukkerbit" mellom kabel fra bil til en grønn DEFA-kabel. Se bilde.   [ You are not allowed to view this attachment ]  Her kreves en kontakt med lokk, ingen sukkerbit godtas.

Spørsmålet blir da: hvordan skaffer man kjapt en slik del?

Bilen står i Vestby.
#4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / restart av Think
onsdag 14. juli 2021, klokken 10:06
Min Think Classic har stått noen år, men jeg ønsker få den igang igjen. Den har hatt ladestrøm underveis og den flytter seg. Men jeg bør vel sjekker batterier og slikt før den tas ordentlig i bruk igjen? Så må den også på EU-kontroll og slikt. Er det noen i Vestby-området som kan hjelpe? Jeg kan også sette den på henger for å komme til rett person for litt pleie.
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Må den skrotes?
tirsdag 26. november 2019, klokken 10:00
Jeg har en Think classic, blå, som bare har gått 40k eller noe.

Et kjært familiemedlem fra 2007 da den ble hentet hjem fra UK. Den kjører fortsatt på originalbatteriene.

Nå sier elbilmek at det vil koste 30k å få den EU-godkjent. Nye bremser, overhalt bakaksel, ny drivaksel, bremsewire er nevnt. De vet sikkert hva de snakker om.

Selv hadde jeg tenkt å beholde bilen og kanskje bytte til litium for å forlenge rekkevidde. Men jeg vet ikke hvor realistisk det er å få til noe slikt.

Å betale 30k for en reparasjon blir da risikabelt -- en vet ikke hvor lenge batteriene holder.

Hva bør jeg gjøre?

1) skrote bilen
2) selge billig som delebil/prosjekt
3) finne en entusiast som har tid/krefter/kompetanse til å fikse alt
4) få den EU-godkjent nå, ta andre problemer når de kommer

Noen andre alternativ?
#6
Fiat 500e / Fiat 500e
onsdag 19. september 2018, klokken 00:04
Fiat 500e er en flott elbil. Den selges ikke ny i Norge, men importeres brukt fra California. Jeg tror det er mange nok av denne bilen til at det bør opprettes et eget forum for den.

Så et teknisk spørsmål: Når jeg låser bilen med fjerstyrer gir den fra seg en lyd. Dette er sikkert betryggende for noen, men litt sjenerende. Har noen funnet hvrodan det kan slås av?
#7
Model X 2014 - 2022 / Hvordan lukke dører?
tirsdag 18. juli 2017, klokken 10:08
Jeg synes det er kronglete å lukke dørene når man er klar til å kjøre, og jeg håper det er en finurlig løsning som jeg har oversett. Jeg sitter altså i førersetet og vil kjøre i vei. Men så er bakluka eller en av bakdørene åpne. Jeg kan da gjøre en av følgende: (a) gå over i "Drive", bilen piper, og jeg får (noen ganger) opp et vindu hvor jeg kan velge "Close all"; (b) gå inn i menysystemet og velge "Doors" og trykke "Close all"; (c) bruke fjernkontrollen, men den må først fiskes opp fra lomma. Alt dette er sub-optimalt.

Jeg savner en knapp/ikon/dialog for å lukke alle dører, eller for å få opp dør-vinduet (merkelig ord, men du skjønner hva jeg mener) på skjermen uten å trigge alarmer. Dette skjer jo når man setter bilen i "Park", men så velger man bort det vinduet for å se på kart eller noe, og jeg har ikke funnet noen enkel måte å få det tilbake på. En god løsning ville vært å alltid vise dette vinduet nå man trykker på knappen som setter bilen i "Park". Så, når man står i "Park" kan man fortsatt få opp vinduet ved å trykke "Park" en gang til.

Det er litt kronglete å beskrive problemet, men jeg trenger sympati i denne saken. Eller enda bedre: en som sier "hvorfor gjør du ikke bare sånn" og dermed løser problemet!
#8
Model X 2014 - 2022 / hengermodus
mandag 12. desember 2016, klokken 10:49
Jeg fikk prøvd hengerfestet på X-en forleden: en gammel russisk jeep skulle flyttes. Og hva er vel bedre enn en amerikansk elbil kombinert med norsk vannkraft og russisk jeep? Dette er forbrødring i praksis som verden aldri har sett før. Det gikk med 6% energi opp Lierbakkene, jeg anslår at bilen brukte omlag 60% mer energi ved å kjøre med ~2000kg henger.

Et spørsmål: da TMX trakk henger med bil klarte jeg ikke velge bort tauemodus. Men da jeg kjørte med tom henger kunne jeg gjøre det. Har bilen en sensor av noe slag som måler motstand fra henger?
#9
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / fjærer til vindusvisker
tirsdag 02. februar 2016, klokken 22:09
Min think classic kom seg levende gjennom eu-kontrollen i dag, hurra!

Men verkstedet klarte ikke finne fjærer til vindusviskeren. Det skal visstnok være to stålfjærer som presser viskeren mot glasset. Begge fjærene har forsvunnet hos meg. Noen som vet hvordan man enklest finner nye?
#10
Model S 2013 - 2022 / DAB kanaler borte?
torsdag 28. januar 2016, klokken 14:37
Jeg hører mye på NRK Klassisk og har gitt den et hjerte i Tesla-radioen. Men foelden dag forsvant alle spor av radiostasjonen; jeg finner den ikke i noe sted. Et 10-talls dab-kanaler er gjenfinnbare, mens andre -- som P2 -- er også borte. Noen tips?
#11
Kjøpe elbil? / Bør man akselerere sakte?
tirsdag 30. september 2014, klokken 22:52
Jeg har et teknisk spørsmål som går på tvers av merkene. Noen elbiler har en "øko-modus" som skal spare strøm. Typisk vil denne dempe akselerasjonen. I Øyvind Lundes tester skriver han også at man må være "lett på fot" for å spare strøm, altså ikke akselerere hurtig. Jeg forstår ikke hvorfor dette fungerer. Energien man bruker for å akselerere bilen blir jo ikke borte, den går faktisk med til å gi bilen fart. Dersom man må bremse er (deler av) energien tapt, og dersom man kjører fort er luftmotstanden høyere. Så det er ikke lurt å kjøre fort. Men er det mindre økonomisk å akselerere hurtig enn å øke farten sakte? Jeg kan ikke helt se hvorfor man skulle spare mye strøm på å akselerere sakte. Har jeg glemt noen faktorer? Er det høyere rullemotsand i dekkene når man akselerer hurtig? Eller høyere friksjon i drivverket? Noen andre mulige faktorer?
#12
Takspoilerene min er løs på den ene siden -- det ser ut som om en plastdel har gitt etter mens skruen fortsatt står stram. Noen som har erfaring med å feste slikt? Araldit? Epoxy? Finne en delebil? (jeg er i Oslo)
#13
Leaf 2010-2017 / Vræka liif
lørdag 09. februar 2013, klokken 13:39
Jeg var ute på glatta forleden og traff en Volvo. Det smalt. Kollisjonsputene på førersiden, både oppe og på setet, ble utløst. Aluminiumsbjelkene i døra holdt. Bilen ble vrak, men jeg kom uskadd ut gjennom døra på passasjersiden. Jeg var heldigvis alene i bilen. Og Volvo-føreren fikk heller ikke skader.

Bilen ser fæl ut og vil ikke kunne repareres. Forhåpentligvis vil den bli til mange fine deler for andre. Jeg var glad jeg satt i liifen, og ikke i think'en da det smalt. (Men kanskje thinken ikke hadde mistet veigrepet?) Liifen oppførte seg eksemplarisk når ulykken først var faktum: karosseriet tok opp bevegelsesenergien og kollisjonsputene var der. Jeg er glad jeg ikke hadde satt på setetrekk.

Politiet kom, ambulansen kom, og brannvesenet kom. Det ble litt usikerhet om liifen hadde en av-knapp for å hindre kortslutninger og slikt. En telefon til importøren ga svaret: nei. Han som transporterte bilen var ikke særlig glad i biler med servo-håndbrekk.

Enter forsikring har vært greie å ha med å gjøre og jeg får en ny bil. Det blir også en liif.

Kjør forsiktig.

#14
Jeg har en airbag-lampe som lyser og tenkte dette kunne være en jobb for Automotive Services. Men de svarer ikke på telefon og lokalene er avlåst uten noen flyttet-til-lapp. Det står en enslig, sliten, grønn Think på stedet. Noen som vet noe? Noen som fikser airbag-sensorer?
#15
Elektriske utfordringer / pip pip pip pip
mandag 20. august 2012, klokken 21:40
Jeg er veldig glad i bilen. Men den piper ofte. Det er ok at den sier fra når jeg prøver å låse døra med nøklene på innsiden. Men jeg liker ikke -- jeg hater faktisk -- at den begynner å pipe når noen åpner en dør mens tenningen er på. F.eks. når bilen står stille og jeg bare skal trekke kortet i garasjens kortleser som står litt for langt unna. Er det noen måter å forhindre dette uten å måtte slå av tenningen?

Jeg synes også den piper for mye når medpassasjerer ikke har på beltet. Det er greit at den sier fra -- det må den vel for å godkjennes i dag? -- men det hadde holdt å først varsle med dempet pip for så å gi stakkaren litt tid til å finne beltet.

Eller man kunne hatt en "snooze"-knapp for å stoppe pipelydene for en stund. (Det har den kanskje, er det bare jeg som ikke har funnet den?)

Ekstremisten i meg planlegger å klippe kabler for få slutt på marerittet. Noen bedre forslag?
#16
Jeg vurderer å ta inn en brukt think fra USA, en av dem som kom fra fabrikken i Indiana med litium-batteri. Er det andre som har importert slike? Jeg har selv en klassisk Think som gikk i England, men Ford tok vel mange tilbake fra USA også. Hva slags strøm tar nye USA-thinker, 220V?
#17
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Oslo - Gardermoen t/r
tirsdag 06. mars 2012, klokken 14:14
Det er 53 km hjemmefra i Oslo til Gardermoen flyplass. Så en Nissan Leaf burde lett klare turen -- og returen -- uten lading. Men hvordan går det når man parkerer der en uke eller to uten lading? I kulda? Noen som har praktiske erfaringer?

Jeg vet det finnes ladestasjoner der opp -- www.ladestasjoner.no har en fin oversikt -- men man vil vel helst være uavhengig av å skulle finne spesielle plasser.
#18
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / immobil
lørdag 26. mars 2011, klokken 22:02
Jeg er immobil for første gang siden jeg kjøpte bilen i 2007. Bilen virker normal, elektronikken "starter", lysene lyser, og giret høres helt riktig ut -- inkludert revers. Men når jeg trykker på "gassen" skjer det ingenting. Jeg holder selvsagt bremsen inne når jeg girer og det ligger ikke noe på gasspedalen. Jeg har en "maintenance charge required" melding som har ligget der noen uker (telleren ble ikke resatt ved forrige vedlikeholdslading), men bilen har gått fint i denne perioden. Tips?
#19
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / ekstern lader?
mandag 24. januar 2011, klokken 22:28
Jeg var innom Citroen-forhandleren før jul og så på en C-Zero. Den hadde en ladedings som satt mellom strømuttak og bil. Omtrent som en forvokst mobil-lader. Dette virket upraktisk da man må (a) ta den med seg rundt og (b) den er lett å miste/glemme (c) bilen ikke kan lades uten en slik? Jeg trodde kanskje dette var en greie som prototypene hadde, men jeg har sett etpar i-Miever som også bruker slike eksterne ladere. Er det noen man må leve med dersom man har en slik bil?
#20
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / ny viftelyd
mandag 09. juni 2008, klokken 10:02
De siste dagene har det kommet en ny lyd i bilen. Det høres ut som en vifte, men er ikke den "vanlige" viftelyden jeg kjenner. Det uler ganske høyt  uavhenging av pådrag, bremsing etc. Noen ganger stopper lyden noen sekunder for så å komme tilbake. Lyden forsvinner i løpet av noen sekunder når tenningen slås av -- den endrer seg da på en måte som gjør jeg tror det er en vifte. Jeg er takknemlig for idéforslag om hva dette kan være.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA