Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bb

#1
Lading av Tesla / Gratis utlån av CHAdeMO-adaptere
onsdag 09. september 2015, klokken 00:03
#2
Lading av Tesla / Hvilke superchargers har du besøkt?
fredag 13. februar 2015, klokken 00:38
Det kunne vært morsomt å se hvor mange og hvilke superchargers folk har besøkt i Europa. Jeg får starte da:

Totalt 31 per 13.02.2015 (134 totalt i Europa).

Norge (13):
- Alvdal
- Dombås
- Lillehammer
- Elverum
- Aurland
- Gol
- Lier nord
- Lier syd
- Vinje
- Aksdal
- Solli
- Sundebru (Cinderella/Brokelandsheia)
- Lyngdal

Sverige (6):
- Sollentuna
- Arboga
- Karlstad
- Uddevalla
- Falkenberg
- Löddeköpinge

Danmark (4):
- Hjørring
- Randers
- Middelfart
- Køge

Tyskland (6):
- Hamburg (Valvo park)
- Hohenwarsleben
- Lutterberg
- Gramschatzer Wald
- Jettingen-Scheppach
- Wilnsdorf

Østerrike (1):
- St. Anton

Sveits (1):
- Lully
#3
Lading av Tesla / Supercharger i storbyene
søndag 16. november 2014, klokken 01:45
I dag så jeg at det bygges SC i Stockholm. Først trodde jeg det var midt i byen, men ved nærmere kikk ligger den ca. 20 km nord for sentrum. Det fikk meg uansett til å undre over hvorfor Tesla har satt opp SCer i enkelte storbyer men ikke andre. For eksempel er det fem SCer i London, to i Tokyo, fire i Shanghai, fire i Hangzhou og i mange av de kinesiske byene.

Nå kan vi jo nesten avkrefte at mye SC-lading forringer batteriene. Det har jo blitt sagt i starten at SCer blir satt opp for at man skal kunne bevege seg mellom de store byene og at man innad i byen må basere seg på hjemmelading eller semihurtig AC-lading. Men dette ser ikke ut til å være tilfellet i de byene jeg nevnte over.

Kan det være at Teslas strategi på de stedene er at kundene der ikke har like stor mulighet til hjemmelading som vi i Europa og USA har? Og derfor må de tilby SC i byene for å få folk til å kjøpe bilene.

Hva hadde skjedd hvis det ble satt opp SCer midt i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger? Ville folk ha stått i kø der for å spare penger? Neppe. Jeg foretrekker selv å lade opp til 80-90 % før en helgetur og skippe Lier/Solli på vei ut. Men de gangene jeg ikke har ladet nok, eller ankommer med lav SOC så setter jeg stor pris på at SCene nær Oslo er der.

Slik jeg har erfart så er SC i storbyene nyttig for:
- Lange uforutsette turer. Man kan ligge på 40-60 % og svippe innom en SC når det er behov for en langtur og man ikke har tid eller ork på å vente et par timer på 22 kW eller tregere.
- Turister med sine Model S. Jeg har hatt til dels dårlige erfaringer med europaturen i sommer. Vi kastet bort mange timer på å enten finne lading eller vente på lading. Hadde det for eksempel vært en SC midt i Paris ville det holdt å stikke innom den en gang hver 4. dag ellerno for å toppe opp 20 minutter. Så ville vi hatt nok til å dra til Versailles, Disneyland osv.
#4
Model S 2013 - 2022 / Ordbok for Tesla-eiere
onsdag 17. september 2014, klokken 09:21
Litt humor midt i uka må vi ha. Jeg har postet på Facebook også, men det er vel ikke alle som bruker den da :)
#5
Siden 2008 har jeg hatt årlige kjøreturer fra Oslo og nedover kontinentet. Nå som SCene popper opp overalt så tenkte jeg det kunne være interessant å diskutere hvilken vei som er best for den enkelte. Både med tanke på reisetid, fleksibilitet og pris. Dette er mine vurderinger av alternativene (prisene i parentes er for ferger og broer):

Alt. 1: Larvik - Hirtshals (pris t/r ca. 1000-1700 kr)
Hvis man er heldig og reiser utenom høysesong kan man få billige billetter. Får man tak i rabattkode blir det også billig. Og det er SC tre steder i Danmark på vei sørover så kjøring der blir en lek. Ferga bruker nesten fire timer og man får en behagelig pause. Ulempen er at man må ankomme en halvtime før avgang. Det gir litt mindre fleksibilitet. Og det er kun to avganger om dagen.

Alt. 2: Øresund - Storebælt (pris t/r ca. 850 - 1150 kr)
Denne veien er litt lengre. Men den kan fint gjennomføres når SC i Löddeköpinge er oppe og går. Fordelen er at man ikke trenger å kjøpe fergebillett en stund i forveien og man er fleksible på reisedato/tid. Reisetiden er omtrent like lang som ferga via Hirtshals. I stedet for en lang pause på fire timer får man flere kortere pauser på hver SC.

Priser på broer:
http://uk.oresundsbron.com/page/948 (øvrige priser)
http://uk.oresundsbron.com/page/945 (BroPas)
http://www.storebaelt.dk/priserprodukter

Når det gjelder rabatter så virker BroPas på Øresund som en nobrainer. Skal man betale kontant koster det 49 €. Men tegner man BroPas-abonnement koster hver tur bare 21 € og årlig fastledd er 38 €. For tur-retur blir summen faktisk bare 80 € kontra kontantbetaling på 98 €. Har man BroPas gir denne også maksimal rabatt på Storebælt som er 5 %.

Prismessig er dette alternativet sannsynligvis det beste på grunn av rabattene. Og er man flere i bilen øker ikke prisen slik det ville gjort med ferge.

Alt. 3: Øresund - Rødbyhavn - Puttgarden (pris t/r ca. 1350 - 1640 kr)
http://www.scandlines.dk/billetter/billettyper-og-priser/rodby-puttgarden
Denne er en kombo av bro og ferge. Ferga går hele døgnet, men har en ganske drøy pris. Kjørelengden blir betydelig kortere enn å kjøre om Storebælt. Det skal bygges bro som vil erstatte ferga en gang i framtiden.

Konklusjon
Inntil nå har alternativ 1 via Hirtshals vært min favoritt. Men i fjor kom vi for sent til ferga og måtte kjøre via Sverige. Vi tapte både tid og penger på det. Det gamle regnestykket med drivstoff som variabel gjorde at Hirtshals vant både på pris og komfort.

Nå heller jeg mer mot Øresund og Storebælt. Spesielt da jeg oppdaget rabattopplegget på Øresund som gjør den betydelig billigere enn om man bare betaler kontant/kort. Denne ruta blir mer fleksibel. Vi slipper å planlegge så langt i forveien med fergetider og bestillinger.

Hva slags erfaringer har du som har vært på europatur? Hvilket alternativ er best for deg?
#6
Lading av Tesla / EU domestic plug
torsdag 19. juni 2014, klokken 00:18
Flere steder i Europa ser jeg at det brukes en Schuko der jordingen er i midten:
http://chargemap.com/points/details/pr-mettis-woippy-metz

Vil UMC/Mennekeskladden eller eventuelt skjøteledningen min fra Clas Ohlson/Jula fungere på disse eller trenger jeg enda en overgang?
#7
Lading av Tesla / 400V/16A i Lilla Edet i Sverige
tirsdag 10. juni 2014, klokken 01:02
I helga var jeg innom Lilla Edet ved E45 litt sør for Trollhättan i Sverige. Der skal det være en rød stikk. Jeg hadde på forhånd ladet opp både på 22 kW i Inspiria i Sarpsborg og på 400V/16A på Nordby. Så jeg hadde mer enn nok strøm til å komme meg tilbake. Og det viste seg å være lurt.

Fordi etter ca. en halvtimes lading på Lilla Edet stoppet ladingen. UMCen var svart. Det var strøm på Schukoen rett over. På den andre siden av stolpen var det også en rød kontakt, men den fikk jeg ikke UMCen in. Schukoen til venstre var det heller ikke strøm i.

Jeg spurte resepsjonen om de visste noe om stolpen, men det gjorde de ikke. I ettertid ser jeg at det stod et telefonnummer på en av sidene på stolpen. Det er sikkert til det lokale kraftlaget. Jeg burde ha ringt dem og gitt beskjed at de må sjekke stolpen.

Hvis du planlegger å kjøre innom her, ikke stol 100 % på at den vil fungere. Ha alltid nok strøm til å komme deg dit du skal. I verste fall vil Schuko gi deg nok strøm over natta eller etter et par timers matstopp. Det var forresten litt skuffende at restauranten der stengte så tidlig. Vi ankom kl 20 på kvelden og det var ingen varmmat å få. Kun kald brødmat. Skulle man ha varmmat måtte det bli pølse eller burger fra kiosken.

Jeg har lagt inn noen bilder og en kommentar på uppladdning.nu:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=b7ccd7aa-1dc8-4e20-84c0-96957ad5cf97&ln=en
#8
Lading av Tesla / Bilde av ditt ladekart
torsdag 01. mai 2014, klokken 14:01
Jeg tenkte det kunne være morsomt å se hvordan ladekartene til folk ser ut. Her er alle punktene jeg har vært innom. Foreløpig har jeg kun vært i Sverige et par ganger. Men til sommeren blir det vel europatur :)
#9
Inspirert av en annen tråd så prøver jeg å lage en egen tråd med oversikt over hva som er tilgjengelig ved hver superlader i Norge. Vennligst gi beskjed hvis noe informasjon som står her er galt. Kom gjerne også med dine egne erfaringer og tips :)

Hvis moderatorene føler for det så kan denne flyttes til egnet forum.

Aurland
Ladepunkter: 6
Merknader: Knappen for å åpne ladeporten på laderen nærmest Sognaporten fungerer ikke. Ellers har laderne her alltid gitt full pupp.
Kø i helgene: Nei
24t toalett: Nei
Mat:
- Sognaporten: Åpent alle dager 10-19, unntatt fredag og søndag 10-20. Fastfood og norsk mat. I utgangspunktet koster det penger å gå på toalettet, men kjøper du noe får du gå gratis. Når jeg derimot har spurt pent om å få en polett til toalettet, så har de gitt meg det uten å spørre om jeg skal hande først.

Brokelandsheia (Cinderella)
Ladepunkter: 6
Kø i helgene: Tror ikke det
24t toalett: Nei
Mat:
- Cinderella: Denne har jeg ikke noe erfaring med. Vennligst fyll inn :)
- Statoil: Åpent alle dager 7-23.
- Lyngrillen: Fast food og norsk mat der, men kan være litt kø i helgene.
- Eurospar: Åpent hverdager 06:30-21:00, lørdag 06:30-20:00. De har salatbar med stort utvalg.

Dombås
Ladepunkter: 6
Kø i helgene: Nei
24t toalett: Ja
Mat:
- Statoil: Alltid åpent. Wiener for en tier, burgere og annet bensinstasjonmat.
- Jafs: Åpent alle dager 11-24. Burgere og kebaber.
- Kiwi: Åpent hverdager 7-23 og lørdag 9-21. Kolonialvarer uten ferskvaredisk/salatbar (hvis jeg ikke husker feil).

Gol
Ladepunkter: 8
Merknader: Noen få ganger er ladeeffekten bare 30-50 kW uansett om jeg sitter på lader for meg selv. Det pleier å være 4-6 biler her på søndagskveldene.
Kø i helgene: Av og til
24t toalett: Nei
Mat:
- Shell: Alltid åpent, men etter kl 24 (tror jeg) så er butikken stengt. Man kan handle via luken.
- Jafs: Åpent alle dager 11-23.

Lillehammer
Ladepunkter: 8
Merknader: Ladepunktet lengst unna Marché har lenge vært trøblete. SC på Lillehammer er den mest folksomme på fredags- og søndagskvelder. Nummer to er Gol.
Kø i helgene: Av og til
24t toalett: Ja
Mat:
- Marché: Åpent hverdager 8-20, lørdag 10-20, søndag 10-20.
- Esso: Alltid åpent. Burgere, pølser, vafler, boller og annet bensinstasjonmat.

Lyngdal
Ladepunkter: 8
Kø i helgene: Tror ikke det
24t toalett: Ja
Mat:
- Shell/7-Eleven: Alltid åpen. Burgere og annet bensinstasjonmat der. God pommes frites.
- Kiwi: Åpent mandag-lørdag 7-23. Kolonialvarer uten ferskvaredisk/salatbar (hvis jeg ikke husker feil).
- Handelsparken: Åpent mandag-fredag 10-20, lørdag 10-18. Kjøpesenter med mange butikker rett ved superladerne.
#10
Model S 2013 - 2022 / Hva er virkningsgraden på onboard-laderen?
tirsdag 01. april 2014, klokken 23:30
I helga fikk jeg se gjennom et varmekamera hvor varmt det var ved baksetene da jeg ladet på 18 kW AC. Den peaket på ca. 32°C. Dette fikk meg litt til å tenke hvor høy virkningsgrad laderen har.

Akkurat nå lader jeg på 13 A Schuko. I vedlagte bilde ser du at jeg har 13 A * 235 V = 3055 W input.

På mine screenshots av SC har jeg sett at ladespenningen har ligget på ca 385-395 V. Hvis vi antar at snittet er 390 V og battery current er 7,6 A så lader den med 2964 W. Det gir en virkningsgrad på 97 %. Og da går 91 W til varme. Hvor mye av dette som havner i kabinen vet jeg ikke. Men jeg har merket at innetemperaturen pleier å ligge merkbart høyere enn utetemperaturen mens jeg lader.

Er det slik at virkningsgraden går ned når laderen belastes mer? Det vil si hvis jeg hadde sjekket tallene for 18 kW-lading, så hadde kanskje virkningsgraden vært 95 %? Hadde den vært det så ville 0,9 kW gått over til varme i bilen. Dette er jo nesten nok til å holde bilen varm hele natta uten å ha på varme.

En Tesla-mekaniker kunne fortelle meg at da de første store batchene med biler ble klargjort for utlevering på Alnabru så stod det over ti biler og ladet over natta. Morgenen etter var hele verkstedet ganske varmt.
#11
Jeg er i mitt nerdehjørne i dag og lekte med å regne litt. Vi har kjøpt en 12 V vannkoker til bilen. Den er relativt treg og bruker 20-30 minutter på å koke vann i bilen. Men da har vi i alle fall fleksibiliteten med å kunne koke vann hvor som helst når vi er på tur. Vi trenger vanligvis å koke opp 1 liter vann fra ca. 20°C for å få nok til hver vår noodle + tilbehør. For å forenkle regnestykket regner vi med at 1 liter vann veier 1 kg.

Energien som trengs blir da:
1000 g * (100°C - 20°C) * 4,186 J/g°C = 334 880 J = 93 Wh

Det vil si at kokingen stjeler ca. 0,5 km range.

Nå synes vi at det tok forferdelig lang tid å koke opp vannet. Dette har nok noe med at effekten sannsynligvis er begrenset til ca. 120 W (10 A tipper jeg) kontra vanlig vannkoker som er på 1500-2000 W. Så jeg har gått i innkjøp av en av de bedre termosene fra XXL:
http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/termos-og-flasker/stanley-termos-adventure-1l-termos/p/1095377_1_style

Jeg fylte 1 l kokende vann i termosen og lot den stå i ett døgn. Og da holdt den ca. 70°C. Planen er at vi skal ha med oss kokende vann hjemmefra og koke opp ca. et døgn etterpå når vi er på biltur. Da blir regnestykket slik:
1000 g * (100°C - 70°C) * 4,186 J/g°C = 125 580 J = 35 Wh

Da vil kokingen stjele kun 0,175 km range.  Så må man vel regne med den økte vekten på å frakte vann + termos da. Det vi tjener på er at vannet vil koke etter 5-10 minutter i stedet for nesten en halvtime :)
#12
Model S 2013 - 2022 / Påsketur Oslo - Nordkapp og tilbake
tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:47
Teaser video:
http://www.youtube.com/watch?v=QSRUay-J3VY

(Nederst på siden har jeg samlet alle lademulighetene.)

Jeg og min kone skal på tur til Nordkapp i påska. Jeg har aldri kjørt nord for Fauske og min Model S har ikke vært særlig nord for Trondheim. Så dette blir litt av en jomfrutur. Og attpåtil i norsk vintervær. Ja, jeg regner med at vinteren fortsatt vil vare en stund ut i april langt nord.

Link til Google maps over ruten.

Detaljert beskrivelse av turen ligger i vedlagte regneark.

Jeg kommer selvfølgelig til å lage video. Lang blir den. Foreløpig en stor takk til forumfolk:
- Nordtroms for kontakt av personer i Nord-Norge med tilgang på rød stikk + 2 overnattinger
- hma for utlån av 22 kW semiportabel lader
- Zneip for lading på 230V/32A og to overnattinger
- carinz for mulig lading på Rema 1000 i Narvik med 400V/16A

Som tidligere nevnt har jeg nesten komplett adaptersett fra Kirkebø. Det eneste jeg mangler er komfyrstikk og skjøteledning. Jeg synes Biltema-ledningen blir litt vel stor. Så langt har jeg en Schuko 2,5 kvadrat 10 meter fra Jula.

Samlet oversikt over lademuligheter, sortert fra sør mot nord (som ikke står på ladekartet):
Jeg må understreke at dette ikke er offentlige ladeplasser. For å kunne lade må man avtale med vedkommende først.
- Levanger: 230V/32A enfas hos «Zneip»
- Stiklestad: 230V/32A enfas hos «Lurven»
- Namsos: 230V40A enfas hos «Bjørn»
- Mosjøen: 400V/20A hos Cabo (Bjørnar)
- Mo i Rana: 400V/32A? hos Amfi parkeringshus
- Fauske: 400V/16A ved Amfisenteret
- Bodø: 400/16A*2 i parkeringshuset på oversiden av Glasshuset (tilhører Koch)
- Narvik: 230V/32A hos Kratholm, 400V/16A hos Rema 1000 Frydenlund
- Andslimoen: 230/32A enfas
- Sørkjosen, Nordreisa: 400V/32A
- Alta: 400V/16A på Alta storsenter med en kontakt i hver etasje
- Honningsvåg: 230V/32A + 400V/16A på Rema 1000 (ubekreftet)
#13
Jeg la merke til at det er et stort mellomrom mellom diffuseren og resten av karosseriet. Skal det være slik? Kan noen av dere sjekke deres biler og eventuelt laste opp bilder? Jeg har sendt mail med vedlegg til Tesla og spurt dem.
#14
Model S 2013 - 2022 / Dekktrykk på 50 psi
torsdag 27. februar 2014, klokken 20:25
Jeg mener å ha lest i en annen tråd om folk som har fylt 50 psi i dekkene sine. På innsiden av førerdøra står det at den skal ha 45 psi. Det var det jeg hadde før, men i dag har jeg pumpet dem opp til 50 psi. Hva er fordeler/ulemper med dette?

Jeg har 19" og Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk.
#15
Model S 2013 - 2022 / Strømforbruk ved ideal range
fredag 21. februar 2014, klokken 11:55
Jeg mener å ha hørt at ideal range regnes som 200 kW/km. Men jeg har også hørt at den er 205 Wh/km. Hva er riktig for EU? Er det annerledes i USA?
#16
Etter idé fra en på forumet her så oppretter jeg en egen tråd om Tesla-treff i Trondheim.

Hvor: IKEA Leangen i Trondheim på elbilparkeringen ved inngangen
Når: Lørdag 25. januar kl. 10:00

Vi venter på IKEA fram til ca. 10:15. Deretter kjører vi samlet til Best Western Stav ca. 12 km nordover. Der skal det være stor parkeringsplass og mulighet til å ta seg en kopp kaffe og se på bilene til hverandre.

Dere som kommer vil garantert bli filmet. Så hvis du ikke vil bli lagt ut på Youtube så må du si ifra. Det er jo litt stas å vise USA og resten av verden hvor stort Tesla-miljøet er i Norge.
#17
Model S 2013 - 2022 / Vil ikke lade på supercharger
lørdag 21. desember 2013, klokken 09:31
I går da jeg var på vei fra Oslo til Trondheim så stoppet jeg på Dombås for å lade. Der møtte jeg en fortvilt herremann. Han hadde en P85 som han ikke fikk ladet på SC. Bilen hadde han hatt i under en uke, og dette var hans første gang på en SC. Hver gang vi plugget i kabelen så begynte spenningen å telle opp, det hørtes et lite klikk fra skapene bak SC. Deretter sank spenningen til 0 V og feilmelding om at den ikke kunne lade kom. Vi prøvde flere ladepunkter, men samme feilen. Jeg prøvde de samme punktene og fikk fint ladet. Så problemet må ligge i SC-hardwaren på hans bil.

Stakkaren var på vei sørover med både julegaver og hjortestek. Han skulle tilbringe helgen sammen med familie. Dette var noe han ikke satte pris på. Jeg måtte berolige han med at han har vært ekstremt uheldig med SCen sin.

Vi kontaktet Tesla support, men ble bare møtt av NAF som de har outsourcet tjenesten til på kveldstid. (Tesla burde etter min mening hyre folk 24 timer i døgnet som har full access.) NAF kunne ikke gjøre annet enn å registrere saken.

Han hadde fått et blått adapter og vi begynte å planlegge plan B. På Statoil fant vi en blå stikk på utsiden. Vi gikk inn og spurte pent om å få låne strøm. Joda, det var greit for dem. Men da vi sjekket kontakten så viste det seg at dette var 4-pins kontakt (3-fase?). Mens hans adapter var 3-pins blå kontakt.

Vi fant en annen blå stikk på den andre veggen på Statoil, men den lå ganske høyt oppe. Så vi stablet noen paller på høykant og fikk sjekket. Den var også 4-pins. Bummer!

Det begynte å bli kaldt for han, og bilen hans hadde bare 25 km igjen. Så vi tok min bil mens vi kjørte rundt på Dombås etter blå stikk. Så møtte vi på politiet. Vi ba dem om å hjelpe oss. De ringte Falken og spurte om de hadde blå stikk. Ingen hell der. Men de eskorterte oss til et hotell i nærheten av et byggefelt.

Aha, tenkte vi. Byggefelt har ofte blå/rød stikk kanskje. Men der fant vi ikke noe. Det var bare schuko der.

I mellomtiden hadde Tesla vekket en supportmann fra Nederland som gikk inn og diagnoserte bilen, men de fant ingen feil. Jeg lurer på i ettertid på om de ikke fant feil fordi vi hadde trykket inn bremsen og slettet feilmeldingene. Men disse burde jo uansett ligget i en hidden log for admins?

Enden på visa var at han tok seg inn på hotell på Dombås og fikk ladet på 13 A schuko over natta. Hvis det er noe feil med hans SC-hardware så må den byttes fysisk. Er det softwarefeil kan han kanskje komme seg videre neste dag. Må han bytte hardware trenger han å lade til 250+ km og kjøre hele veien tilbake til Kristiansund. Julehelga hans er uansett ødelagt. Jeg synes veldig synd på mannen :( En liten trøst var vel at Tesla skulle dekke hotellutleggene.

Jeg fikk visittkortet hans og ønsker å vite hva som skjer videre med bilen og hva som var feil. Jeg kjørte rundt og styra på Dombås med han i et par timer og kom fram til Trondheim kl. 3 på natta. Når nøden kaller så må man hjelpe fellow Model S drivers.

Det jeg lurer på er; det er vel 4-pins blå adapter jeg må sørge for å få? Det ser ut som at det er denne som er mest vanlig. Hvis Tesla rebootet hele bilen hans, ville det ha fungert? Vi prøvde å restarte både den lille og den store skjermen uten at det hjalp.
#18
Model S 2013 - 2022 / Bjørns videoer
torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51
Jeg oppretter en egen tråd for mine videoer for isolere diskusjonene fra de generelle videoene. Videoene legges ut på Youtube:
http://www.youtube.com/user/bjornnyland
#19
Typisk da. Dovrefjell er stengt på grunn av uvær. Og jeg må komme meg fra Trondheim til Oslo i dag. Jeg planlegger alternativ rute:
http://goo.gl/maps/Qw4jM

Problemet er bare at jeg har 80 % SOC nå og må ta en liten kjøretur i byen for å hente noe som skal lastes sørover. Er det noen i Trondheim som har adapter + rød/blå stikk? Denne videoen kommer til å bli veldig interessant føler jeg...

Jeg har gjort noen kalkuleringer. Hvis jeg på en gitt 70 km-distanse på Jurassictest kjører i 70 km/t så vil jeg forbruke 11,4 kWh. Senker jeg farten til 60 km/t synker forbruket til 10,6 kWh, men tar 10 minutter lengre. Det gir en besparelse på 0,8 kWh eller 4,8 kWh på en time. Med andre ord er det ikke lønnsomt å lade 13A underveis med mindre jeg har kjørt helt tom i Gudbrandsdalen.
#20
Model S 2013 - 2022 / Dombås - Molde - Trondheim uten lading?
torsdag 28. november 2013, klokken 13:02
På fredag har jeg tenkt å legge ut på langtur igjen. Denne gangen skal jeg på bursdagsselskap i Trondheim. Og på veien skal jeg frakte en kattunge fra Gjøvik til Molde. I den forbindelse lurer jeg på om det er mulig å kjøre Dombås - Molde - Trondheim uten å lade. Turen er ca. 370 km og jeg går fra 650 høydemeter til 0.
http://goo.gl/maps/Q2Bli

Hva slags triks kan jeg bruke for å få økt rekkevidde?
- Dekktrykk?
- Isolere panoramatak?
- Kjøre med regen low til vanlig og regen normal når jeg ruller ned bratte bakker?
- Ikke bruke cruise control med mindre det er helt flatt?
- Kjøre i 60-70 km/t?
- Ha minst mulig last i bilen?

Å kjøre med lav temperatur fram til Molde vil jeg helst ikke med tanke på kattungen. Jeg bør vel ha minst 20 grader i bilen.

På turen ned skal jeg ha med meg en flatskjerm, dyner, kaffetrakter og diverse annet stæsj til Dokka. Det blir en video denne gangen også :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA