Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Mobileum

Sider: [1]
1
e-Golf / Ny oppdatering Car-Net
« på: Fredag 09. Mars 2018, klokken 21:55 »
Det er en ny oppdatering som skal fikse Car-Net. Min skal inn i neste uke-

Spør verkstedet om å få utført aksjon 91R6.

 

2
Elbiler i media / Trump til handelskrig. Hva med amerikanske biler?
« på: ſøndag 04. Mars 2018, klokken 00:29 »
Trump truer med saftig avgift på europeiske biler. Kan EU slå tilbake med samme mynt. 25% avgifter på amerikanske biler?

4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / .
« på: Fredag 02. Februar 2018, klokken 14:57 »
.

5
e-Golf / Orkanger-Tønsberg
« på: Onsdag 18. Oktober 2017, klokken 00:15 »
Skal kjøre Orkanger-Tønsberg med FL Golf. Østerdalen eller Gudbrandsdalen?

6
Elbiler i media / VAG investerer 655 milliarder
« på: Tirsdag 12. ſeptember 2017, klokken 00:53 »
VW has announced that it is investing $84 billion in electric cars and batteries.

The German manufacturer announced the change to its investment strategy tonight at a pre-Frankfurt Motor Show 2017 event.

Earlier this year, VW announced it was investing $10 billion in EVs but has tonight changed its investment strategy.

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.

7
Elbilen i Samfunnet / Verdens største ladestasjon kommer i Tyskland
« på: ſøndag 03. ſeptember 2017, klokken 15:54 »
I Tyskland er verdens største ladepark under bygging. I Zusmarshausen vil man finne 144 ladepunkter, hvorav 24 er 350Kw ladere (skal fullade på 10 minutter den gang slike biler kommer). De andre 120 er 50Kw ladere. Ved full belastning kan det leveres 88 mill. Kilowattimer pr. år som skal tilsvare ca 420 mill. kjørte kilometer, som igjen tilsvarer 550 ganger tur/retur månen. Rundt anlegget bygges det restauranter og handlesenter.

8
Elbiler i media / Sandefjord-politikere på ville veier
« på: Lørdag 02. ſeptember 2017, klokken 18:09 »
Sandefjord-politikernes vedtak om å kreve full parkeringsavgift for elbiler, er stikk i strid med hva Stortinget har vedtatt.

Nylig vedtok politikerne i hovedutvalg for miljø- og plansaker at elbileiere skal betale parkeringsavgift på lik linje med eiere av fossilbiler. Nå ber Elbilforeningen i Vestfold og Telemark politikerne omgjøre vedtaket når saken kommer opp i formannskapet og kommunestyret.

De snakker ikke bare for egne medlemmer; de viser til at Stortinget ber om en nasjonal bindende regel om at nullutslippsbiler maksimalt skal betale 50 prosent av takstene for parkering. Det samme skal gjelde for bompenger og ferjer. Regjeringen har ennå ikke fulgt opp vedtaket.

– Mange elbileiere i Sandefjord bruker bilen kun lokalt. Siden vi verken har bompenge-ring eller kollektivfelt, er gratisparkering den eneste lokale fordelen eierne kan få, sier nestleder i Vestfold og Telemark Elbilforening, Fredrik Haugen.

Ifølge Haugen er det stor mangel på kunnskap i debatten rundt elbiler og fordeler.

– Folk ser ikke hele bildet og hva som skal til for å få ned utslipp og bytte ut bilparken. Fra 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, sier Haugen.

Han får støtte fra gruppeleder Hilde Hoff Håkonsen (Ap).

– Kunnskapsløst og lite framtidsrettet, sier hun om Høyre og FrP, etter vedtaket om full avgiftsparkering for elbiler i Sandefjord.

Håkonsen er også leder for kommunesamarbeidet KS Vestfold. På sitt siste faste fredagsmøte, med ordførere, varordførere og rådmenn til stede, var lokal klimapolitikk tema. Med Kristin Halvorsen, direktør i Cicero, som hovedinnleder ble det vist til at det største potensialet for utslippskutt er innen transportsektoren.

– Da må vi fakisk ta framtidsrettede politiske grep lokalt i Sandefjord. De valgene har i hvert fall Arbeiderpartiet og jeg tenkt å ta på vegne av kommende generasjoner, sier Håkonsen.

Kan godt betale på ladepunkter

Fredrik Haugen tok valget allerede i 2011. Nå har familien tre elbiler; en Nissan Leaf, en Tesla og en liten to-seters Renault Twicy. Bilene er ikke bare kjøpt av klimahensyn, men også fordi det lønner seg, sammenliknet med kjøp og bruk av fossilbiler. I sommer deltok Haugen sammen med 24 andre elbileiere på en tur fra Oslo til Bergen og Stavanger. Rundturen viste at det ikke er problem med ladepunkter.

Om ikke lenge har Sandefjord 31 kommunale elbilplasser, alle med ladepunkt (ikke hurtigladere). Det utgjør seks prosent av totalt antall kommunale parkeringsplasser. Fram til nå har elbilene både parkert og har kunnet lade gratis. Eierne har også kunnet parkere gratis på plasser som ikke er reservert for elbiler.

Vedtaket i miljø- og planutvalget innebærer at alle parkeringsplasser nå blir avgiftsbelagt for nullutslippsbiler. Det skal imidlertid fortsatt være gratis å lade på de 31 reserverte plassene. Fredrik Haugen har et annet forslag:

– De fleste elbileiere i Sandefjord trenger ikke disse ladepunktene. De er først og fremst nyttige for besøkende. Derfor kan det være fornuftig å ta inn avgifter på disse 31 plassene, slik at de bare benyttes av biler som må lades. De øvrige plassene bør derimot fortsatt være gratis, slik at overgangen til nullutslippsbiler skyter fart, sier Haugen.

Fordeler stimulerer

Sandefjords elbilandel er midt på treet, sammenliknet med resten av landet, med en elbilandel på 4,8 prosent. Denne utviklingen kan fort snu til det verre, ifølge leder i Vestfold og Telemark Elbilforening, Geir Elsebutangen.

– Det som kjennetegner kommunene med lavest elbilandel, er at de ikke tar ansvar for å videreføre de lokale fordelene, og slik ikke stimulerer til skiftet til elbil. De tar ikke i bruk de lokale virkemidlene, og de følger ikke opp stortingsvedtaket om maks 50 prosent parkeringsavgift. Somling fra Regjeringen med å få regelverket på plass er ingen unnskyldning for at kommunen skal bremse elbilfordelene lokalt, sier Elsebutangen.

Vestfold og Telemark Elbilforening har 3.309 medlemmer

9
e-Golf / Active Info Display i 2018 FL kastrert?
« på: Torsdag 31. August 2017, klokken 20:13 »
Hadde en 2018 lånebil idag. Den manglet profilen "Forbruk & Rekkevidde" i AID. Var dette en feil på denne spesielle bilen, eller er dette tilfelle for alle 2018 modeller? Min 2017 med AID har det (heldigvis).

10
e-Golf / Ny pris på e-Golf fra 27.08.17
« på: Fredag 25. August 2017, klokken 14:22 »
Fra mandag øker prisen på e-Golf med 13-15.000.-.

Biler bestilt før den tid har prisgaranti, og beholder gammel pris.

Egentlig er prisøkning fra 1.januar, men i og med at leveringstiden nå er over nyttår, gjelder de nye prisene fra nå.

11
e-Golf / Rekkeviddekalkulator e-Golf
« på: Fredag 11. August 2017, klokken 11:55 »

12
Model S / "Hjemmelader" fra Bosch
« på: ſøndag 12. Mai 2013, klokken 10:00 »
Sitat
Bosch is offering a level 2 (quicker than the usually cheaper, and slower level 1) home charging system for just $450. For that price you get 16 amp charging and a 12 foot cord. There are two other options that increase the amperage to 30, with a choice of 18 or 25 foot cables -- costing $593 and $749 respectively.

http://www.pluginnow.com/charging_stations



Sider: [1]