Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - stine

#1
Leaf 2010-2017 / Testa bilen på glattkjøringsbanen i dag!
lørdag 12. oktober 2013, klokken 13:38
Jeg kunne kjørt hele dagen!  8)

I dag var det åpen dag hos NAFs øvningsbaner, og jeg tenkte jeg måtte jo teste kjærra når jeg også var så heldig at barna overnatta hos svigers! (Mannen min var hjemme og fortsatte oppussing mens jeg lekte meg med bilen på glatta)

Min erfaring fra glattkjøringa:
1. Den glatte svingen ble lett å holde, spesielt for oss som spontant slipper gassen når bilen begynner å gli/skrense. Leafens regen har noe av æren her! Til og med uten antiskrensen på holdt jeg svingen uten å komme over i motsatt kjørebane. (Maksgrensa på banen var 60km/t, men jeg måtte opp i minst dette for å begynne å skli i svingen)
2. Rett strekke med "skumgummimann i gata". Bilen min stoppa fort og greit foran mannen. Neste test her var mer fart og unnamanøvrering. Ikke noe problem, og selvfølgelig bedre kontroll med antiskrens på! Siden vi ikke har "nødbrems" var det kun pedalbremsen som gjalt. (Mange biler snurra da de dro i brekket). Instruktøren ba meg teste i høyere fart. Selv ved 65 km/t hadde jeg ganske grei kontroll!

Alt i alt: Jeg liker bilen enda bedre! ...kan nesten bli litt for trygg nå etter jeg testa på glattkjøringsbanen...
#2
Er det greit?

Skjønner jo greia med at vi helst bør bruke ladestasjoner, men hva med offentlige p-hus med tilgjengelig stikk? Rent teknisk er det uproblematisk pga "kladden".

Edit: Det finnes flere p-hus i denne kommunen som har ladestasjoner, men altså ikke dette. Det er kun to doble stikk under en sikringsboks.
#3
Carwing / fjernstyring av klimaanlegget
torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:23
Kjøpte bilen i sommer (altså den forrige modellen), og har fjernstyrt oppvarminga fra Carwings kun to ganger så langt (den siste uka). Satte den på mens ungene og jeg spiste frokost. Kom ut i ferdig oppvarma bil uten is på frontruta. Så langt, alt vel!   8)

Bilen har stått plugga i laderen, og jeg har stoppa oppvarminga via Carwings også, siden bilen sto plugga i. Ladinga var ferdig. Hva om jeg napper ut ledningen mens klimaanlegget går? Stopper oppvarminga da? Ikke "farlig" for systemet?  Ser ikke noe om det i håndboka...

Del 2: Kan jeg velge å endre innstillingene på oppvarminga, f.eks opp/ned på temp og skru av rattvarmen? Hvor finner jeg det? Har sett på Carwingsinnstillingene i bilen, men der finner jeg bare tidsinnstilling når det gjelder Carwings/klimaanlegg....
#4
Ok, her kommer et nybegynnerspørsmål. Jeg har ikke fått bilen enda.

Uansett, mens jeg er på jobb har jeg mulighet til å lade i kommunalt parkeringshus med ladere. Tror det er fire ladeplasser. Hva er de uskrevne reglene for lading ute? Er det greit at jeg plugger i bilen mens jeg er på jobb? Bør jeg stikke ut og flytte bilen når den er fullada ift andre elbileiere som gjerne vil lade? Har foreløpig sett en eller to andre elbiler som står der i ny og ne. Sjansen for at alle fire plassene skal bli opptatt er minimal enn så lenge....
#5
Meg og min elbil / Har kjøpt (Snuser på) Leaf!
fredag 03. mai 2013, klokken 13:07
Jeg anser meg i utgangspunktet som ganske grønn, men har ett godt stykke igjen til å bli helt grønn, spesielt siden vi har to fossilbiler. To stasjonsvogner faktisk. Og to bakovervendte barneseter i hver bil. Jeg ønsker å sykle mest mulig til jobb, men det er ikke alltid det lar seg gjøre når man også skal levere to små i barnehage om morran (med sykkelvogn) og så sykle i veisalta snøslaps i en drøy mil. Hver vei. Det tar tid og krefter, selv om man liksom skal få utholdenhet av å sykle... Har så langt kjørt om vinteren!  Selv om vinteren nå er forbi og vi nærmer oss den varmere årstida, så blir det uansett noe bilkjøring. Helt sikkert mer enn jeg i utgangspunktet ønsker.

Nå snuser jeg på en Leaf. NAF-medlemstilbudet frister! Hadde tenkt å se på iMiEV også, men det kan hende det blir med tanken....  Om halvannen uke skal jeg få prøvekjøre en Leaf.  8)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA