Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - M@Do

#1
Model X 2014 - 2022 / Tesla Drammen - dette er ikke bra!
mandag 15. august 2016, klokken 20:10
Jeg får ikke svar fra DS hos Tesla Drammen på henvendelser via e-post. Opplever andre det samme? Hadde det vært en annen forhandler hadde jeg gått fra kontrakten omgående og gått til en annen forhandler.
#2
Man kan nå søke i Airbnb etter overnatting med lademuligheter for Tesla. I første omgang tester de dette i California, hvor utleiere kan søke om å få gratis ladestasjon. Håper dette vil komme raskt til europa også.

http://www.airbnb.com/tesla
#3
Lading av Tesla / Ny type SuperCharger med væskekjølt kabel
tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:51
Her er en video av den nye typen SuperCharger med væskekjølt kabel som er mye tynnere og fleksibel en dagens kabel. Denne skal også på sikt kunne tåle mye høyere effekt som igjen betyr kortere ladetid :-)

https://www.youtube.com/watch?v=6W9rqsPjKCc
#4
Model S 2013 - 2022 / Hacking av Drive Unit
tirsdag 16. juni 2015, klokken 08:08
Denne karen har kjøpt en brukt Drive Unit fra en Mercedes B klasse og laget en egen styringskontroller for å omgå Tesla sin propritære kontroll. Han sier også at alle Tesla DU'er er like, men at begrensningen ligger i software. Dvs. at motor og inverter til Mercedes B klasse og Tesla Performance er like, noe som vil gi muligheter til å chipe bilene.
Fyren har uansett med dette lagt inn en god jobb søknad hos Tesla :-)

https://youtu.be/zMQjcukphpA
#6
Lading av Tesla / Semihurtige ladestasjoner er ett blindspor?
lørdag 14. juni 2014, klokken 08:18
Tidligere i denne uken var BMW på besøk hos Tesla. Det ble blandt annet snakket om å samarbeide om bruk og utbygging av supercharger nettverketet. Hvis man får landet dette som en bransje standard vil vi nok se en kjempe akselerasjon i utbygging an ladestasjoner og vi kan legge 11/22/44 kw lading dødt. Semihurtige ladestasjoner er ett blindspor, da det er for tregt når man er på langtur.
Mercedes lanserer B klassen med Tesla batterier og motor i løpet av året og det skal ikke forundre meg at de allerede har inngått en avtale med Tesla for bruk av SC nettverket.

Ref.
http://mobile.theverge.com/2014/6/12/5804890/bmw-confirms-that-it-met-with-tesla-this-week-to-talk-about-electric-cars
#7
Model S 2013 - 2022 / Sensor i speil
lørdag 04. mai 2013, klokken 09:23
Noen som har forslag på hva dette er:
http://m.flickr.com/photos/nickjhowe/8354802270/lightbox/

Kan det være ett kamera for å muliggjøre funksjonalitet tilsvarende mobileye?
Tesla'en har ihvertfall nok prosessorkraft til dette.
Mobileye selger en komponent for å integrere i speil, så la oss håpe :-)
http://www.mobileye.com/technology/processing-platforms/seeq/
#8
Model S 2013 - 2022 / Vampire Drain
torsdag 02. mai 2013, klokken 13:11
Leser på tesla sitt forum at problemet med at bilen bruker MYE strøm når den er parkert fortsatt ikke er løst.
Her ett eksempel fra en kar som hadde parkert bilen i 8 dager:
Start Range 227 miles
End Range 83 miles
Avg use per day 17.8 miles

Det vil si at man må forvente å bruke 3-5 kWh per dag bare for at bilen skal stå i garasjen.
Og hva gjør man på Gardermoen når man skal en uke på reise, leste om en som hadde funnet bilen med helt tomt batteri og vinduene nede. (Vinduene går automatisk ned når bilens batteri er utladet). Dette er flott :-) Spesielt en fin vinteruke hvor bilen fylles opp av snø.

Og for ikke å snakke om miljø aspektet, Tesla har som mål å selge 20000 biler iløpet av året. Dvs. at det vil gå med 29 200 MWh i året for alle Tesla'er som bare står stille!

Noen som har mer info rundt hva som er det egentlige problemet her?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA