Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Cries

#1
Jeg har en X75 fra september 2017, som har gått ca 48 000 km. Jeg tok første service på bremseklosser etter ca 37 000km, men da det var første gangen jeg utførte en slik jobb, tok jeg ikke merknad av hvor mye belegg som var igjen på bremseklossene i forhold til hverandre.

Jeg skiftet til vinterdekk i går, og tok en service på bremseklossene på alle fire hjul samtidig. Når jeg tar ut bremseklossene fremme, ser jeg at klossen som ligger på innsiden av skiven er nesten helt nedslitt (2-3mm igjen), mens klossen som ligger mot utsiden av skiven har omtrent (10-11mm). Dette indikerer en ganske stor forskjell på skiven. Basert på slitasjen, vil jeg tro at den mest slitte klossen har lagt med litt trykk på skiven, som har ført til differansen.

Det var samme tilfellet på begge hjulene fremme, hvor innerklossen har vesentlig mer slitasje. Som en midlertidig løsning til jeg får skaffet nye skiver, har jeg nå byttet plass på skivene, slik at den med mest belegg nå er lagt der slitasjen virker å være størst.

Så da kommer spørsmålene:

1) Antar dette ikke er normalt, men hva er det å gjøre med dette? Kan det være så enkelt som at grunnet at bremsene ikke ble godt vedlikeholdt første 1,5 året, at bremseklossen ikke klarte å skli vekk fra skiven etter endt bremsetrykk?

2) Hvis ja på spørsmål to, hvorfor er det forskjell i slitasjen mellom inner og ytterside? Er det noe å gjøre med dette?

3) Har noen erfaring med klosser som passer en 2017 modell av Tesla X fremme? Forslag til gode klosser mottas med takk
#2
Selger mine 22" onyxfelger (staggered) da jeg dessverre bor ved for dårlige veier til å ha glede av de selv.
Dersom du vurderer å kjøpe X nå (eller har kjøpt) kan disse konfigureres på nybil for et tillegg i pris på ca 38 000,-, men man får da ikke med 20" hjulsett som bilen originalt leveres med. Man kan da vurdere å legge om til vinterdekk på medfølgende felger (20") og slik sett muligens spare litt penger på det om man virkelig ønsker seg 22" til sommerbruk.

Dekkene er i oppsettet 265/35/22 fremme og 285/35/22 bak og av merket Goodyear Eagle F1 og er ubrukt/helt nye.

På medfølgende link finnes noen bilder og oversikt over originale felger fra Tesla til model X:
https://www.teslarati.com/tesla-model-x-wheels-and-tires-specs/

Disse blir etterhvert lagt ut på Finn, men ta gjerne kontakt på pm om det skulle være interessant og kom med bud. Tilsvarende kan finnes allerede på Finn som kan gi en pekepinn på pris.

Hjulsettet befinner seg for øyeblikket i Trøndelag
#3
I forbindelse med omlegging til vinterhjul på Xn ble jeg ekstra oppmerksom på forskjellen i dekkdiameter på 255/45/20 mot 275/45/20. Har jo visst at det var en forskjell i rulleomkrets, men det ble litt tydeligere når dekkene var side mot side.

Så det jeg da lurer på er hvordan model X fungerer med 4wd, litt dårlig formulert her men skal prøve å få forklart min spekulasjon....

Model X leveres med 255/45/20 foran og 275/45/20 bak. Dvs forskjellen i rullelengde/diameter er 2,4% (https://tiresize.com/calculator/). Jeg har på vinterdekk satt på 265/45/20 på alle 4, som vil si +1,4% på fremhjul og -1% på bakhjul. Så hvordan slår dette ut i praksis?

Sett for meg en av følgende:
- Utvekslingen mellom frem og bakmotor er lik. Dvs ved staggered oppsett og kontinuerlig 4wd (ikke ofte, men slår inn på vinter under 1°C) vil dekk slites mer pga ulik rulleomkrets, samt forbruk øker pga økt motstanden fra ulik rulleomkrets

- Utvekslingen mellom frem og bakmotor er ulik. Dvs at med "staggered" oppsett (255 og 275) blir det samme rotasjon fra motor som ved rulling i fri. Dvs at dekk vil ikke slites mer enn ved vanlig kjøring, akselerasjon og nedbremsing

Bilen er på SVV registrert med 265/50/19 på alle dekk, dvs samme dimensjon foran og bak. Det er også (så vidt jeg vet) dimensjonen på 19" vinterdekkpakken fra Tesla også.

Så dersom man ser helt bort i fra faktorer som bedre grep, stabilitet, preferanser og "tøffhet" ifm "staggered" oppsett, har det flere ulemper enn fordeler? Vil man faktisk få ulik dekkslitasje, og da spesielt på vinter når 4wd er koblet inn svært ofte?

For diskusjonens del, og selve problemstillingen, er det hva som skjer ved kontinuerlig 4wd som er interessant. Under vanlig kjøring der kun front eller bakmotor er i drift vil nok dette knapt være en problemstilling.
#4
Model X 2014 - 2022 / Aksellast/LI på X75 med oppgradert ytelse
onsdag 23. august 2017, klokken 22:23
Jeg har bestilt en X75, og skal bestille vinterdekk for denne. For å ha kontroll på hvilke felger som er godkjent for vekten, lurte jeg på om det er noen her som har hentet ut ny X75 med oppgradert ytelse ila August som kan si hva som står i vognkortet deres?

Aksellast bak=?
LI foran/bak= ?/?

Jeg har sett på flere X75 (og X60) som har noe forskjell i aksellast bak, og det er derfor jeg er usikker på om den nye ytelsen har endret tillatt aksellast bak.
#5
Hei

Skal selge min 70D og har lagt ut på Finn.no, se link under.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97834892&fks=97834892

-Ivar Bjorøy
#6
Lading av Tesla / Dansk overgang til UMC til salgs eller leie?
torsdag 18. august 2016, klokken 20:54
   Jeg og familien flytter spontant til Danmark for en liten periode, men vi er litt utenfor "allfarvei" i forhold til Tesla SC og andre ladestasjoner. Dessverre er det også slik at jobben her nede tar all tid i ukedagene, så jeg ikke får kjørt til et service/salgssenter for å få kjøpt overgang til dansk stikk hos Tesla for UMC.

Er det noen her inne på forum som har en de vil kvitte seg med, evt låne (leie) for en periode på 3 mnd?
Andre forslag til hvordan vi kan skaffe ladekladden, kan Tesla sende den?

Alle forslag mottas med takk.

Har tenkt på overgang fra dansk stikk til Schuco, men prøver å unngå flest mulig overganger og holde meg kun til UMC, men har det som backupplan.
#7
Model S 2013 - 2022 / Viskerarmer som "knakk" ved inspeksjon
søndag 05. januar 2014, klokken 22:42
Jeg har nå hatt min model S i litt i overkant av tre uker, og stoppet for en rutinevask der jeg også skulle gå over viskerene. Satte viskerene i service mode, og vasket over bilen med høytrykkspyler.

Da jeg skulle dra av dritt fra selve viskerbladene, vippet jeg viskeren på førersiden opp og så at det kom noe metallspon fra leddet. Tenkte at det var rart, men kanksje noe rester fra fabrikasjon e.l. Deretter sto viskeren på passasjersiden for tur, og vippet denne opp på samme måte, men da spratt fjæren ut, da festet hadde knekt av. Det spratt metallbiter.

Armen i seg selv er fremdeles festet til bilen, men viskeren har ingen funksjon lengre, da fjærbelastningen er borte.
Tok kontakt med Tesla ca 20 minutter etter hendelsen, og de sender deler fra Bergen som etter planen skal være fremme i Trondheim på Mandag, da jeg har time. Veldig god service fra Tesla, men de kunne ikke svare på om dette hadde skjedd før hos noen andre.

Noen av dere som har merket noe galt med viskerarmene?

PS: Fikk bilen levert medio Desember for de som evt skulle være del av samme parti.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA