Jeg har en X75 fra september 2017, som har gått ca 48 000 km. Jeg tok første service på bremseklosser etter ca 37 000km, men da det var første gangen jeg utførte en slik jobb, tok jeg ikke merknad av hvor mye belegg som var igjen på bremseklossene i forhold til hverandre.
Jeg skiftet til vinterdekk i går, og tok en service på bremseklossene på alle fire hjul samtidig. Når jeg tar ut bremseklossene fremme, ser jeg at klossen som ligger på innsiden av skiven er nesten helt nedslitt (2-3mm igjen), mens klossen som ligger mot utsiden av skiven har omtrent (10-11mm). Dette indikerer en ganske stor forskjell på skiven. Basert på slitasjen, vil jeg tro at den mest slitte klossen har lagt med litt trykk på skiven, som har ført til differansen.
Det var samme tilfellet på begge hjulene fremme, hvor innerklossen har vesentlig mer slitasje. Som en midlertidig løsning til jeg får skaffet nye skiver, har jeg nå byttet plass på skivene, slik at den med mest belegg nå er lagt der slitasjen virker å være størst.
Så da kommer spørsmålene:
1) Antar dette ikke er normalt, men hva er det å gjøre med dette? Kan det være så enkelt som at grunnet at bremsene ikke ble godt vedlikeholdt første 1,5 året, at bremseklossen ikke klarte å skli vekk fra skiven etter endt bremsetrykk?
2) Hvis ja på spørsmål to, hvorfor er det forskjell i slitasjen mellom inner og ytterside? Er det noe å gjøre med dette?
3) Har noen erfaring med klosser som passer en 2017 modell av Tesla X fremme? Forslag til gode klosser mottas med takk
Jeg skiftet til vinterdekk i går, og tok en service på bremseklossene på alle fire hjul samtidig. Når jeg tar ut bremseklossene fremme, ser jeg at klossen som ligger på innsiden av skiven er nesten helt nedslitt (2-3mm igjen), mens klossen som ligger mot utsiden av skiven har omtrent (10-11mm). Dette indikerer en ganske stor forskjell på skiven. Basert på slitasjen, vil jeg tro at den mest slitte klossen har lagt med litt trykk på skiven, som har ført til differansen.
Det var samme tilfellet på begge hjulene fremme, hvor innerklossen har vesentlig mer slitasje. Som en midlertidig løsning til jeg får skaffet nye skiver, har jeg nå byttet plass på skivene, slik at den med mest belegg nå er lagt der slitasjen virker å være størst.
Så da kommer spørsmålene:
1) Antar dette ikke er normalt, men hva er det å gjøre med dette? Kan det være så enkelt som at grunnet at bremsene ikke ble godt vedlikeholdt første 1,5 året, at bremseklossen ikke klarte å skli vekk fra skiven etter endt bremsetrykk?
2) Hvis ja på spørsmål to, hvorfor er det forskjell i slitasjen mellom inner og ytterside? Er det noe å gjøre med dette?
3) Har noen erfaring med klosser som passer en 2017 modell av Tesla X fremme? Forslag til gode klosser mottas med takk