Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - valvolainen

#1
Holder på med litt vedlikeholdsarbeider på bilen min, og må i den forbindelse sveise litt på traversen bak. Koble fra 12v batteri burde være grei skuring, men må jeg også ta hensyn til traksjonsbatteriet? Hvordan gjør jeg isåfall det?
#2
Model S 2013 - 2022 / Ujevnt pådrag ved jevn wattpedal i lav hastighet.
torsdag 17. september 2020, klokken 11:35
Opplever dette om dagen, som regel med kald batteri. Kan ligger med pådrag på 10-20kw, og det er merkbart at bilen deakselerer og akselerer med fire-fem sekunders mellomrom. Ingen effektendring i displayet, uavhengig om klimanlegg er av eller på. Dog ikke alltid med kaldt batteri, på langtur i helgen skjedde det også når batteriet var nede i ca. 20-25% etter å ha kjørt i fire-fem timer.
2013 model s 85 er bilen.
Noen som har opplevd lignende eller har har tips til årsak?
#3
Lurer på å skaffe en ~2015 modell i-miev til pendling.
Har 92km tur / retur, jobb, på vestlandsveier med stort sett 60-70km/t.
Kan stort sett lade på jobb, men det hadde vært ok å kunne ta ihvertfall tur/retur jobb sommerhalvåret.
Det regner naturligvis mye her, så ofte våte veier.
Ser at den nye generasjonen batterier taper seg mindre enn førstegenerasjon, vil denne bilen være et godt valg for meg?
De kaldeste dagene er det mulig for meg å benytte e-golfen, og der kommer jeg stort sett tur/retur på et batteri.
Tar jeg feil om jeg antar at det er lite tekniske problemer med disse?
#4
e-Golf / Bytte bremser bak på egolf.
mandag 28. mai 2018, klokken 10:30
Må bytte bremser og skive bak på golfen min. Ser at man trenger diagnose for dette, regner med det er for å justere parkbremsen etter bytte. Dette var en liten strek i regningen, fordi jeg hadde håpet på å kunne sette igang med dette idag. Er det mulig å låne diagnoseverktøy til dette i Østfold ila en dag eller to? Jeg klarer ikke helt å finne ut av hvor jeg evt. kan kjøpe dette uten å bestille på nett.
#5
Holder på å sette opp garasje. (400V)
Ønsker to 22kw ladepunkter, vi har en golf og en tesla, men jeg ønsker friheten til å parkere hvor jeg vil for 3faslading.
Totalt inn i garasjen blir det 22kw.
Kan jeg i sikringsskapet i huset utstyre 32A kursen til garasjen med jordfeilvern type B og ferdig med det?
Eller må dette settes på foran hver av ladepunktene ute i garasjen?
#6
B-Electric / Priser og utstyrsversjoner
lørdag 01. november 2014, klokken 09:16
Ser ut til at prisene starter på 277.500,- og ikke 271.900,- som skrevet i vg artikkelen, ref sidene til mercedes.
Priser på utstyrsvarianter ser ikke ut til å være på plass enda, men det ser ut til at man skal kunne klare å brenne av noen kroner i utstyr.

#7
Kjøpe elbil? / Ny elbil - Nok en 'hvilken skal vi ha' tråd.
fredag 24. oktober 2014, klokken 03:23
Er på jakt etter bil nummer to i husstanden. Denne skal traversere 17 mil daglig, lademuligheter på jobb og hjemme. Så rekkevidden er viktig.
Har snoket litt på renault zoe som har et 'lite glimt i øyet', og fikk prøvekjørt denne.
Desverre var den veldig kurant å kjøre, kona likte den, jeg likte den (!) men siden jeg ikke kommer meg frem og tilbake på jobb på en lading kan jeg bare glemme dette.  Synd Renault!

Så er det Nissan leaf, golf, kia og merc b-klasse igjen. Fokus blir for dårlig rekkevidde på.

Leaf er jo kjapp og få tak i, trygg (mye erfaringer) og gode garantier.
Vi skal prøvekjøre en slik til uken.

Av de som er oppramset er vel også dette den eneste bilen som går an å få tak i om dagen. Men fy s¤%& så stygg. Velvel.

Det er kun en ukes tid til mercedes slipper info, det blir vel kanskje den aller dyreste av dem, samtidig den mest fristende.
Problemet er vel at vi egentlig ikke skulle ha ny bil... Men tar man vekk usa bilene er det jo ikke stort på finn til under 200.000, og da er det ikke langt opp til nybil.  Bare litt til, bare litt til..  Men å vente til over vinteren blir litt lenge synes jeg.
Hva tror folket? Blir det for kjedelig med nissan leaf?

Etter å ha prøvesittet en leaf - jeg er 193cm høy, og var ikke imponert over førerplassen? når setet var helt bak var rattet for langt vekk og for lavt, slik at kneet var i veien. Mulig jeg bare satt klønete, skal bli bra med prøvekjøring.
#8
BMW i3 / Hvordan lades 12V batteriet?
fredag 24. januar 2014, klokken 20:51
Sitat
Åpner tråden for å legge ut konklusjonen, og lukker den etterpå.
Hva er dette for slags diktatur???

Sitat
Det positive med dette er at i3 ikke like lett som Tesla og Leaf gå tom for strøm, som begge lager mindre enn de bruker f.eks. om vinteren. I i3 må hele forbruket kunne trekkes fra batteriet i gjennomsnitt.
Siden det bare er 20Ah, så er det heller ikke mye energi som "kastes bort" ved å holde det oppladet.

Da anser jeg denne saken som oppklart.

Pent lite sidespark til konkurrentene uten rot i virkeligheten eller mulig til oppklaring.

Hvordan du klarer å få et 20Ah batteri i en BMW til å bli bedre enn et 35Ah batteri i en hvilken som helst annen bil er jeg veldig nysgjerrig på. Bruker xenonlysene i bmw'en mindre strøm? Er 20 BayernAmpere mer enn 35 TokyoAmpere eller PaloAltoAmpere?
Det kastes da overhodet ikke bort energi på å veldikeholdslade et 35Ah batteri kontra et 20Ah batteri, mens med et større batteri vil du ha høyere strømreserverer til 12V forbrukere. Neimen ikke ulikt hovedbatteriet på bilen, større batteri = lengre rekkevidde.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Merking av type2 stolper.
søndag 19. januar 2014, klokken 20:06
Har hatt gleden av å lade ved litt forskjellige type2 stolper de siste månedene.
Det som ikke er så smidig er effekten i disse.
Kontakter på veggen er ganske greie, fordi de har utforming- og fargekoding som gjør at man umiddelbart vet hvor mange watt man kan forvente.

Type2 stolper er helt nydelig at eksisterer, men hvorfor kan man ikke merke disse med et klistremerke som sier hva slags effekt de leverer? Det er tross alt enorm forskjell på 3.6kW og 22kW, dette er jo informasjon som er kjent av utbygger fra starten av.

Utfordringen herved oversendt utbyggere og driftere! :) :)
#10
Model S 2013 - 2022 / Farge i vognkort
tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:33
Ser jeg har fått et skiltnummer, og i dataene til biltilsynet står det farge: blå.
Bilen skal være grønn, er det flere som har en bommert her?
Hvordan ordnes egentlig dette? Sitter det folk å taster inn deler av dette manuelt?
#11
Model S 2013 - 2022 / aaaaargh
fredag 22. november 2013, klokken 10:49
Sitter på toget fordi clutchen på fossilen mistet trykket idag.
14d0t10m23sek til utlevering av verdens beste bil.
#12
Model S 2013 - 2022 / Tesla sammen med resten.
lørdag 10. august 2013, klokken 20:42
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 10. august 2013, klokken 20:29
Sitat fra: TS på lørdag 10. august 2013, klokken 20:12
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 10. august 2013, klokken 19:34
Hei. Jeg har skrevet et lite First hand experience blogginnlegg om hvorfor jeg valgte Model S. Ta en titt på linken under. Legg gjerne igjen noen kommentarer om ønskelig.

http://www.satheesh.net/2013/08/10/tesla-model-s-first-hand-experience/

:D

Mvh
Satheesh Varadharajan
www.satheesh.net


Bra skrevet.
Er du som har startet opp www.teslaforum.no ?
Hva er motivasjonen?

Hei. Takk for positiv tilbakemelding! Motivasjonen spør du? Enkelt - jeg brenner for ting som jeg har tro på. Model S er én av dem.

Og ja, det er jeg som har startet www.teslaforum.no. Det var dog før jeg forstod at det fantes et forum for elbiler, altså dette forumet. Men jeg har et lite håp om at vi (Tesla-eiere) kanskje kunne tenke seg et dedikert forum der vi alle kan samles. Forstår selvsagt at det blir litt overflødig da samtlige er å finne på dette forumet, men jeg er åpen for forslag. Dessuten ønsker jeg å overlate moderator-rollen til noen. Jeg har simpelthen ikke tid til å følge opp alt.  ;)
Tenkte jeg skulle lage et innlegg her og fortelle om siden, men er litt usikker på om jeg "tør".  :-X

Hvis flere ønsker det er jeg selvsagt åpen for dialog!  ;)



Jeg ser ikke noe grunn til å flytte ut fra elbilforum, da interessene for tesla eiere er meget sammenfallende med interessene til f.eks. leaf eiere.  (og andreelbilister!!)
Jeg setter pris på å lese om generell elbilteknologi, ikke minst diskusjoner rundt lading. Dette er ikke eksklusivt for model S eiere. Samtidig er elbilforumet full av 'diskutanter' som ikke nødvendigvis har tesla, men masse kunnskap og godt humør.
Jeg er nok en av de som ikke kommer til å diskutere tesla andre steder enn her.
#13
TMS Hjul, dekk og felg. / Kan TMS bruke 17" felger?
fredag 26. april 2013, klokken 20:02
Sitter å lurer på om 17" felger passer på bremseskivene på Model S?
Jeg lurer på om jeg skal prøve å få tak på det som vinterdekk, 215/65/17 f.eks.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA