Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RMO

#1
Dette kom overraskende på undertegnede sist jeg fylte verdikortet på ferjen; fra neste måned må elbileiere kjøpe verdikort for kjøretøy (og ikke for person) for å få maks rabatt.

Fra 1. mars er prisen på elbil+sjåfør enkeltbillett 50% av ordinær bil av samme lengde.

For å få maks rabatt - prisen blir da 25% av ordinær - må du fylle på et verdikort for kjøretøy med minimum 3.400 kr.

Ikke så interessant i Oslo kanskje, men viktig info for oss i distriktskommunene Stavanger, Bergen og Trondheim!
#2
Det er skuffende at man ikke kan gi litt vel fortjent heder til elbilpionerene i Bellona, med Frederic Hauge i spissen, her på elbilforeningens eget forum, uten at det degenererer til usaklige kommentarer. Det er tross alt ikke kommentarfeltet til VG dette her.

Enten man liker det eller ei: Frederic Hauge har gjennom miljøstiftelsen Bellona sørget for å etablere fundamentet for de svært gunstige rammebetingelsene som elbilen har i dag. Disse rammebetingelsene - som særlig vi Tesla eiere har nytt godt av - er et resultat av Bellonas ofte konfliktfylte kamp med offentlige myndigheter på 1990-tallet, og ikke noe som kom av seg selv.

Uten disse ville salget av Model S i Norge sannsynligvis vært på nivå med salget i Sverige, dvs. om lag en tidel.

Frederic Hauge fikk 7. august 2013 gleden av å motta den første Tesla Model S levert i Europa.

Elon Musk vet å ære den som æres bør.
#3
Model S 2013 - 2022 / "Car of the Year" 2014: Oh yeah...
lørdag 08. mars 2014, klokken 22:41
Det er ikke vanskelig å forstå at den revolusjonerende Peugeot 308 har vunnet "en klar seier" som "Car of the Year" 2014, foran de mer konvensjonelle bilene BMW i3 og Tesla Model S; den har faktisk blitt hele 140kg lettere enn den en gang var!
Dette har Peugeot oppnådd med noe nytt og revolusjonerende kalt komposittmateriale! Dette resulterer i et sensasjonelt CO2-utslipp på utrolig lave 82 g/km!!!!
Ja, disse franskmennene viser her hele verden hvordan man skal revolusjonere bilindustrien: Kompositt!

Det er derfor betryggende å vite at juryen som har valgt "Car of the Year" er HELT uavhengige. Det er bare helt naturlig at de europeiske landene som selv produserer biler har et antall jurymedlemmer som samsvarer med hvor mange biler som produserer i dette landet.

Det oppfattes som helt naturlig at for eksempel franskmennene og tyskerne har hele 6 jurymedlemmer hver, men det virker noe suspekt at Norge i det hele tatt har ett jurymedlem: Hvordan kan nordmenn vite noe som helst om bil som ikke har en norsk bilindustri?

At juryen har hele 6 franske og 6 tyske medlemmer borger for at vi som publikum kan være sikre på at når noe nytt og revolusjonerende dukker opp RETT UNDER NESA på juryen, så vil den GARANTERT oppdage det og formidle det til almenheten slik at vi - spesielt vi i Norge - kan ta del i den kommende revolusjonen.

Så løp og kjøp PEUGEOT 308 før den blir utsolgt!!!!!!!!!!!
#4
Model S 2013 - 2022 / Inneluft/uteluft ute av kontroll...
fredag 03. januar 2014, klokken 22:26
Jeg har kjørt bilen siden september i fjor, og har ennå ikke klart å finne ut hvordan man overstyrer den automatiske vekslingen mellom uteluft og inneluft.

Alle åpenbare løsninger er forsøkt; jeg har til og med lest brukermanualen...

Det er intet problem så lenge bilen er parkert: velger jeg manuelt inneluft, kommer symbolet for inneluft frem nede på den permanente delen av displayen.

Under kjøring derimot, er det håpløst: står jeg f.eks. i kø bak en fossilbil som spyr ut eksos, går jeg inn på AC menyen og velger inneluft. Symbolet for inneluft kommer imidlertid ikke frem nede på displayen. Men det blir mer uforklarlig: deretter skifter symbolet helt vilkårlig mellom inneluft og uteluft.

Kjører jeg gjennom Byfjordtunnelen (6km) og Mastrafjordtunnelen (4km), er det helt umulig å "tvinge" systemet på inneluft. Det merkes meget godt når bilens klimaanlegg pumper inn mengder med eksos over slike strekninger...

Er det noen som har erfart det samme, og kanskje til og med har en løsning?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA