Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - kodalse

Sider: [1] 2 3
1
MG ZS EV / Testtur Trondheim - Røros vinter ned mot -30 god rekkevidde
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 18:56 »
En liten status på testtur fra Trondheim til Røros når det var som kaldest.

Start spenning 453V
Høydemeter 600m opp til Røros
Lengde 16 mil hver vei, totalt altså 320km
Snitt forbruk opp til Røros 22,4kwh/100km, retur 17,9kwh/100km, totalt 20,2Kwh/100km for hele turen.
Temperatur -10C til -28C, regner med et snitt på ca -20 for hele turen.

https://youtu.be/Q-gk9G4n15M

2
Elbiler i media / NAF sitt sanne ansikt
« på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 01:56 »
NAF har i lengre tid forsøkt å innynde seg overfor de som velger mer miljøvennlige alternativ enn bensin og diesel.
I dag viser deres politiske komité avdeling "SØR-TRØNDELAG" (deres eget lokallags navn, selv om Trøndelag ble ett fylke for snart to år siden) at agendaen nok er en helt annen.

Sitert siste del av innlegget:
"Vi ønsker styringsgruppen for Miljøpakken lykke til med arbeidet, og håper at bystyre og fylkesting fatter de nødvendige vedtak, slik at elbilistene fra 1. mai som en start kan begynne å betale en del av bomregningen sin selv."

For oss, sære mindretall, som opprinnelig kjøpte elbil av miljømessige årsaker er det noe forstemmende å høre slike uttalelser fra en organisasjon som fortvilet forsøker å omfavne det økende antall "alternative bilister" (min formulering)

Så kjære NAF, hvor jeg var medlem siden 1986, nå er det definitivt skilsmisse!

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/12/25/Ja-til-bompenger-for-elbiler-20683391.ece

Red: I ettertid ser jeg at den godeste Vidar Eidem i NAF sin programkomite har en agenda her de siste årene:
https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2018/12/22/Hvis-ikke-elbilene-skal-betale-bompenger-m%C3%A5-kommunen-ta-regningen-18116533.ece

3
Elbiler i media / Adressa En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere
« på: Onsdag 12. April 2017, klokken 09:04 »
Enda et innlegg fra adressa med antydninger om hva man i stedet kan bruke pengene på.
Artikkelen linker mot DN sin adresse som ligger bak betalmur.
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/04/11/En-halv-milliard-i-momsfritak-for-Tesla-kj%C3%B8pere-14587796.ece

Dette glir pent inn i rekken av andre artikler mot elbiler de siste årene fra Adressa.
Noe uvant fylles kommentarfeltene med mishagsytringer - mot Adressa! :)
Det nevnes blant annet momsfritaket til media (inkl. Adressa) som er langt høyere.

4
Kjøpe elbil? / Krav til min neste elbil
« på: Tirsdag 29. November 2016, klokken 09:23 »
Etter noen års erfaring med elbil ser jeg frem til neste utgave.
Hva tenker dere andre om krav til vår neste bil?
Vil gjerne ha tips for å fylle listen med både kjekt å ha og absolutt nødvendig

Absolutt nødvendig:
- Energieffektiv oppvarming (varmepumpe)
- Rask hurtiglading selv på vinter (innebærer temperaturkontroll av batterier. 10kWh vinter fra Chademo er for dårlig)
- Hengerfeste (trekker ikke campingvogn, men har av og til behov for å kjøre 5-12 mil med tilhenger)
- Minimum 30 mils rekkevidde (til tross for utvikling på aerodynamikk osv anser jeg 60kWh som minimum)
- 5 seter (minimum)
- Pris - Absolutt maksimalpris for en grunnutgave med ovenstående kr 350.000

Kjekt å ha:
- Adaptiv cruise control eller Autopilotfunksjon
- 360 graders kamera
- Varme i rattet (har det i dag og lurer på om det skal på absolutt nødvendig liste)
- Panoramatak
- 4hjulstrekk
- Absolutt øverste grense totalt kr 399.000,-

5
Elbilen i Samfunnet / Utviklingen i årene fremover
« på: Tirsdag 11. Oktober 2016, klokken 15:11 »
Vi ser i dag formuleringer som
"En vanlig bilist kjører ikke lenger enn noen få mil pr dag"
"Hvorfor skal vi dra rundt på masse unødig vekt?"

Dette er utsagn som i 2016 stemmer for alle dagens elbiler, Tesla inkludert.
Ingen har mulighet til å matche en tilårskommen normal diesel stasjonsvogn på rekkevidde

Jeg våger derimot følgende påstander for 2028:
- Elbilens rekkevidde vil overgå dagens rekkevidde for Dieselbiler Tesla 4X?.
- Vi vil få svært mye raskere hurtiglading. Kan vi kalle de Chademo 4X?
- Vekten på elbiler vil bli lavere til tross for økt kapasitet.
- Sportsbilene vil ha en aksellerasjon og handling som langt overgår dagens sportsbiler.
- Vi vil få elektriske sportsbiler med topphastighet høyere enn Bugatti Veyron.
- Diesel/bensinbiler vil være like aktuelle som skrivemaskiner er i dag.
- Nanoteknologi vil være en selvfølge i batteriproduksjon.
- Store deler av skipsfarten er autonom og elektrisk i bynære havner.
- Forskning på langdistanse lavutslipps skipsfart har kommet langt og er under utprøving
- Industrialiserte land (dagens utsagn) er tilnærmet 100% fornybar.
- All varetransport/persontransport inn og ut av byene vil være tilnærmet forurensningsfri.

Det er bare å glede seg, og ja listen kunne vært ufattelig mye lengre :)



6
Elbilen i Samfunnet / Apropos forskjellen mellom elbil og bensinbil
« på: Onsdag 22. Juni 2016, klokken 09:43 »
Adressa har en artikkel om to karer som skal kjøre en Ford Mustang fra polarsirkelen til Oslo på kun 59 liter bensin.
Det vil ikke gå fort, rundt 60 kilometer i timen og stopp kun i nedoverbakker.

En liter bensin inneholder 8,8kWh. Det skal da brukes 519kWh på 100 mil.
Forbruk 5,59kWh pr mil.

Med en hvilken som helst elbil bruker man på sommerføre rundt 1,3kWh pr mil hvis man følger trafikken.
En elbil ville da kjørt 400 mil! 4 ganger så langt!!!
Det betyr:
- fra polarsirkelen til Oslo
- fra Oslo til polarsirkelen
- fra polarsirkelen til Oslo igjen
- atter en gang fra Oslo til Polarsirkelen igjen

Dette på samme energimengde som en bensinbil bruker på å hindre trafikken på en tur fra polarsirkelen til Oslo.
For ordens skyld er 0,59l pr mil litt under det madammen normalt bruker på sin 1-liters Toyota Yaris.

http://www.adressa.no/bil/article769162.snd   

Er fremtiden å videreutvikle bensin/dieselmotorer, eller er det å få på plass rimelig og god ladeinfrastruktur og elbiler som har rekkevidde på 30 - 50 mil?

7
TEST TEST TEST / fonttest
« på: Tirsdag 07. Juni 2016, klokken 11:52 »
Courier 8
Arial 8
Arial Black 8
Impact 8
Verdana 8
Times new Roman 8
Georgia 8
Andale Mono 8
Trebuchet 8
Comic sans ms 8

Italic:
Courier 8
Arial 8
Arial Black 8
Impact 8
Verdana 8
Times new Roman 8
Georgia 8
Andale Mono 8
Trebuchet 8
Comic sans ms 8


sub:
Courier 8
Arial 8
Arial Black 8
Impact 8
Verdana 8
Times new Roman 8
Georgia 8
Andale Mono 8
Trebuchet 8
Comic sans ms 8

8
Elbiler i media / Bensinstasjoner døpes om til energistasjoner
« på: Mandag 28. Mars 2016, klokken 11:27 »
Endelig et utspill med positivt fortegn.
Denne gangen fra en fornuftig gruppe i Høyre. Så får vi bare håpe det programfestes i fremtidig politikk.

"Et utvalg i Høyre som har laget forslag til ny miljøpolitikk, foreslår navneendring fra bensinstasjon til energistasjon. Ett av forslagene er at alle bensinstasjoner må få hurtigladere for elbil."

http://e24.no/bil/elbil/hoeyre-utvalg-vil-ha-energistasjoner-ikke-bensinstasjoner/23647019

9
Elbilen i Samfunnet / Erklærer krig mot elbilen
« på: ſøndag 27. Mars 2016, klokken 14:27 »
Ja jeg vet det "clickbait" fra media.
Kan virke som om oljeindustrien har fått opp øynene for at det er disruptiv teknologi på gang i store deler av deres inntektsområde.

Sitat:
"Elektriske biler (herunder også ladbare hybrider), utgjør bare 1 prosent av det amerikanske bilmarkedet, men noen analytikere tror de kan nå 5 prosent i 2025. Skal dette tallet nås, må imidlertid skattelettelser og subsidier fortsette, og der ligger hovedgrunnen til at Koch-brødrene nå har våknet opp."

http://www.abcnyheter.no/motor/2016/03/26/195207434/av-verdens-rikeste-erklaerer-krig-mot-elbilen

10
Elbilen i Samfunnet / Elbilødelandet Trøndelag
« på: Fredag 18. Mars 2016, klokken 15:20 »
Som tittelen henspiller på - Et hjertesukk i innledningen til påskeuka.
Av ymse årsaker kjører vi flere biler til fjells i år.
Det ble da mitt lodd å kjøre elbil fra Trondheim og opp Gauldalen.

Turen starter torsdag kveld klokken 19:40 med fulladet batteri og forvarmet bil.
En liten stopp på Statoil på Klett for å hurtiglade og om mulig komme helt fram uten videre lading.
Mens jeg sjekker lufttrykk og etterfyller kommer det selvsagt noen andre og tar den eneste tilgjengelige hurtigladeren.
Amatørmessig av undertegnede!
Jeg skulle selvsagt ha started ladingen umiddelbart når jeg ankommer ledig hurtiglader. Vel "Lesson learned!"
Heldigvis skulle ikke vedkommende lade mer enn 15 minutter, det er jo innafor.

Så kommer det en Zoe og stiller seg i kø foran meg...
Sier ingenting, men det begynner å koke. Det høljer ned så det har trolig en avkjølende effekt.
Zoen forlater heldigvis køen, enten pga problemer med ladingen eller at vedkommende faktisk ikke hadde behov for å hurtiglade.
Etter noen minutter får jeg så tilgang til hurtigladeren og betaler kr 44,- for 15 minutter GID på 206 ved start, endte opp på 238, eller 11 streker som det vises på bilen.
Forlater så stasjonen klokken 20:44 med kurs retning Støren og deretter Ålen.

Høljregnet vil ingen ende ta. Ser at energiforbruket er på 1,8kWh/mil - vesentlig mer enn ved tørt sommervær.
Varmen er skrudd av med varmemod som nevnt i tidligere tråder, men det monner ikke nok.
Det er kav umulig å rekke frem slik vær og føreforhold er.
Det blir nok en stopp på Støren for saktelading på 3,3kW.

Lett forbannelse over at det ikke er bygd ut hurtiglader på et slikt åpenbart knutepunkt som Støren.
Ifølge Fortum skal det komme iløpet av november 2016 - EVPower hadde det på planen i årevis...

156 GID ved ankomst Støren klokken 21:20.
LeafSpy konfigureres etter et forbruk på 1,8kWh pr mil og sjekkes mot Garmin GPS sin restdistansevisning.
Her må vi over 200 GID igjen for å nå frem - dvs ca 3,5kWh skal inn.
Kommer altså ikke avgårde fra Støren før klokken 22:30 - Dette blir alvorlig sent!
Over 1 time med saktelading på 16A kabelen. Heldigvis har jeg ikke originalkabel på 10A.

Rusler inn på Kiwi for en liten handel, mest for å få tiden til å gå. Jeg handlet jo i Trondheim før avreise.
Tiden snegler seg avgårde. Fikser en Cappucino på bensinstasjonen ved siden av.
klokken 22:35 når jeg 200 GID eller en SOC på 74,8%
Ifølge LeafSpy og Garmin mangler jeg noen kilometer, men mener det skal gå og har en saktelader til på turen om det skulle knipe.

Rusler avgårde i rolig tempo, uten akselerasjoner og med varmen avslått.
Tempen er grei nok den for min del, men hverken madammen eller ungene hadde orket dette.
Høljregnet fortsetter med uforminsket styrke, går delvis over til sludd enkelte steder.
Nå viser bilen at jeg kjører med ca 1,7kWh pr mil. LeafSpy sier 2,3kWh - nedtur! Blir det ett stopp til?

Etter som jeg når frem til Singsås ser det ut til at diferansen mellom GPS og LeafSpy endrer seg i LeafSpy sin favør. Tror dette kan gå jeg, fortsetter med forsiktig kjøring.
Har sluppet forbi de to bilene som kom bak meg, ikke sett noen etter dette.

Passerer siste saktelader uten å stoppe - Point of no return!
Kommer til Haltdalen. Nå viser LeafSpy at det er 30 kilometer kapasitet og GPS sier 11 kilometer igjen.
Stille jubel! Varmen slås på - det begynner å bli kaldt oppover dalen!
En bratt bakke igjen, men så lenge jeg når frem dit kommer jeg frem om jeg får low battery der.
Low battery kommer som ventet på 50GID eller en strek igjen i bilen akkurat i bakken. Bekymringsløst!

Kjører inn på tunet og parkerer i garasjen kjørt distanse 125km, jevne motbakker hele turen 400 høydemeter.
5 kilometer igjen altså reelt ca 15. Klokken er 23:45!

En tur som normalt tar 2 timer endte på 4 timer og 20 minutter, over dobbelt så lang tid som med Dieseldyret.
Regner vi inn kjedsomhetshandel på Kiwi og cappuccino på benserten, samt hurtiglading ble dette absolutt ikke rimeligere enn fossil fremkomst.

Her trengs det langt mer satsning på enkel infrastruktur som hurtiglading.
Så lenge fokuset kun er jobbparkering i sentrum av Trondheim og at alle tror elbil er ensbetydende med Tesla er jeg redd det kan ta tid.

Det er bare å erkjenne at Elbilen er i ødeland i Trøndelag.

11
Leaf 2010-2017 / Varmen kommer og går hva er feil
« på: Torsdag 10. Mars 2016, klokken 13:13 »
Kanskje en tråd det har vært noe av tidligere, men litt årsak - resultat - løsning her.

Lørdag kveld kjente jeg at min Leaf 2012 med webasto, varmemod og allting begynte å bli vel kald under kjøring.
Temperaturen sto på 21,5 grader.
Sikkert "hikke" tenkte jeg og skrudde opp til 30 grader, uten noen virkning. Kun kaldluft (-6 grader ute) og ingen raksjon på energiovervåkningen.
Førrbai**a, h****tes, skit*** - når en mest trenger varmen. Skjer alltid undertegnede selvfølgelig (nei det gjør ikke det :), bare virker slik av og til)

Vel jeg ventet til dagen etter og de neste dagene. Samme problem, men forvarming fungerte så varmeellementet var ihvertfall ikke ute av funksjon.
Neste tanke var da sensorer (helve***skap som jeg slet med på dieselbilen også).
Typisk for undertegnede at det skal skje akkurat nå! (nei det er fortsatt ikke typisk, bare virker slik der og da :) )

Endret instillinger med mode uten at noe skjedde.
Skrudde på og av webasto, da endret det seg litt med oppvarming en kort stund før det sluknet igjen.
Av og på med bryter for varmekolben, uten at noe skjedde.
Jæ***skapen ska vel koste meg 50K siden det er ettermontert webasto også nå....

Fant etter hvert ut at jeg kanskje skulle åpne panseret og sjekke hvordan tingenes tilstand var.
"Inn i gampe*æva skal det ikke være noe kjølevæske her ett sted?"
Long story short. Jeg etterfylte kjølevæske (faktisk en liter) og varmen er som før.

Må sjekke om det er lekasje rundt webasto eller noen klemkoblinger, i mellomtiden får jeg ha med en flaske kjølevæske i bilen.

Moralen kan vel oppsumeres med å sjekke enkle ting før man fabler om verkstedkostnader av en annen verden.

12
Elbiler i media / Vil fjerne alle elbilfordeler
« på: Torsdag 10. Mars 2016, klokken 09:03 »
http://www.nrk.no/norge/borten-moe-vil-fjerne-alle-elbilfordeler-1.12845517

Populistiske utsagn fra Ola Borten Moe
"– Du berger ikke klimaet ved å kjøre rundt i en Tesla, sier lederen for Senterpartiets programkomité til Politisk kvarter på NRK P2."
-Nei du gjør vel det ved å kjøre traktor til kommunestyremøte når lappen din er inndratt tenker jeg :)
-Du berger heller ikke miljøet med å starte nye oljeselskap for å pumpe opp felt andre mener ikke er lønnsomme...

Kanskje det er her sakens kjerne ligger, at Unge lovende Borten Moe har interesser i oljeselskap?

13
Elbilen i Samfunnet / Hyppige branner i fossilbiler
« på: Fredag 22. Januar 2016, klokken 15:46 »
Tenkte å legge opp en lenke med referanser til fossilbranner kontra de få det er for elbiler.
I skrivende stund har det vært en rekke branner i fossilbiler siden den siste elbilbrannen på Brokelandsheie.

Jeg begynner med nr 1. Her ser vi også brannvesenet i aksjon.

http://www.adressa.no/tv/?id=32116
Og artikkelen her:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/01/22/Jeg-tenkte-at-det-var-p%C3%A5-tide-%C3%A5-komme-seg-ut-12060295.ece

14
Elbiler i media / Gratis "Trollemulighet"
« på: Torsdag 07. Januar 2016, klokken 13:50 »
Denne artikkelen fra dinside.no om hvem som er best av bensin eller dieselmotor burde ligge lagelig til for "trolling" slik vi ser det på samtlige sider der en elbil er nevnt.

http://www.dinside.no/935681/duell-test-opel-astra

Problemet er at deltagere her på forumet er for saklige og holder seg for gode til å frekventere slike skitne sider som omtaler eksplosjonsmotorer. :)

Men det er nå ustyrtelig morro med enkeltsitater fra kommentarene som:

- Dieselen, den motoren som er tregest, har dårlig automatkasse, kakler på tomgang, bråker i kupéen i 70
- Diesel er og blir for traktorer :)
- Jeg kjører diesel å driter I alle andre. Koser meg med masse moment. (tydeligvis aldri prøvd elbil)
- Har sine ulemper også da, ble stående 2 ganger i -27-28 grader uten trekkkraft, dieselen ble så tykk at den grøtet seg, var livredd for at motoren skulle stoppe helt...
- De som kjøpte dieselbiler har ikke tapt noe som helst.. diesel er ca 1,50 billigere enn bensin og dieselbiler bruker i tillegg mindre drivstoff..

Spesielt likte jeg denne godt:
- Bestefar ringte, han begynner å bli kraftig lei av at du røyker underbuksene hans.

Kanskje denne burde vært under humorsidene, men vi trenger litt humor i samfunnsdabatten også :)
Svaret er jo uansett elbil, og det vil bare bli mer og mer tydelig når neste generasjon elbiler kommer.

15
Elbilen i Samfunnet / Riktig god jul og et godt nytt år
« på: Torsdag 24. Desember 2015, klokken 15:20 »
God jul og godt nytt år.
Takk for mange fine diskusjoner og interessante temaer i 2015.
Et ønske om en fredfylt julefeiring til alle!

Sider: [1] 2 3