Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Nordtroms

#1
Troms elbilforening / Harryhandel på Kilpis
søndag 30. august 2015, klokken 09:23
Da er turen fra Nordreisa til Kilpis unnagjort. Distansen er ganske nøyaktig 17 mil hver vei. Og jeg beregnet at jeg kan ha et forbruk på 220 Wt/km for å klare t/r uten lading. Med andre ord, ingen problemer sommerstid. Vinter kan imidlertid være noe annet. En annen Tesla eier der kunne fortelle at distansen fra Tromsø var 18 mil så med andre ord omtrent halvvegs. Etter noe leting fant jeg en Rød 16 A kontakt på baksiden som var koblet til en søppelkontainer men fant ingen vettige folk for å avklare om den kan brukes til lading men prøv å stoppe meg om det kniper ;D fin tur i nydelig vær 24 grader fra Skibotn og opp. Kan anbefales som helgeutflukt. En femtilapp i strøm er heller ikke avskrekkende kostnader for kjøreturen.  ;)
#2
Model S 2013 - 2022 / Hk/Kw vs. Nm forklaring?
søndag 18. august 2013, klokken 10:35
Her er noe jeg ikke får helt til å henge på greip.

Etter som jeg har forstått så er effekt (hk/kw) produktet av dreiemoment ganger turtall. I alle fall så er dette tilfellet i en bensin/dieselmotor.

Går en så f.eks til flyverdenen så oppgis alltid en jetmotor i skyvekraft (newtonmeter). Hestekrefter er her uinteressant.

Elmotorer herunder de som sitter i Tesla Model S får jeg imidlertid helt taket på. Her er effekten oppgitt til 225/270/310 Kw og dreiemomentet oppgitt til 430/440/600 Newtonmeter. Noen sier at det er dreiemomentet som teller men jeg mener at det er effekten som er, vel, effekten. Videre hvordan kan det ha seg at effekten er produktet av dreiemomentet ganger turtall når dreiemomentet er oppgitt til 600 Nm fra første omdreining, motoren trekker jo 310 Kw fra det øyeblikket du tråkker pedalen i bunnen. I følge den matematikken så burde jo momentet halveres når turtallet øker til to omdreininger osv.

Er det noen av dere elbil nerder som kan forklare effekt og sammenhengen til moment på en el motor til forskjell fra ICE og jetmotorer? Jeg utfordrer dere.  :D
#3
Model S 2013 - 2022 / Nå er også jeg en Musketeer!
lørdag 10. august 2013, klokken 22:33
Etter lang tids overveielser sviktet min motstandskraft totalt. Det er ikke mye fornuft i det da jeg egentlig har biler nok, men fytte rakkern den følelsen av å virkelig ville ha noe. Lenge leve galskapen! Er det forresten flere som meg her? ( smått med rasjonelle tanker og total mangel på impulskontroll?)
#4
Model S 2013 - 2022 / Prøvekjøring i Tromsø
tirsdag 06. august 2013, klokken 13:04
Jippiiiii!!! Har fått bekreftelse på at jeg slipper til når Fredrik er i Tromsø. Faen dette kommer til å koste mye. ;D ;D ;D håper jeg husker å spørre om fremtidige hurtigladere nord for Trondhjem, Dettan blir gøy! Er det noen flere her på forumet som skal dit eller til Narvik? Det blir morsomt å se om det er stor pågang det er jo ikke akkurat noen overflod av elbiler i Nord.
#5
Kjøpe elbil? / Hvilken elbil? Hva finnes?
lørdag 27. juli 2013, klokken 21:57
Sitter her og tenker...... Når jeg ser litt tilbake så kom jeg først inn på tanken om elbil da jeg for noen år siden var innom hobbyen RC helikopter. Tidliger var det utenkelig at fly og helikopter ble drevet av elektromotor det var for tungt og dårlig. Så kom børsteløse motorer og LiPo batterier og alt var snudd på hodet. Jeg tenkte allerede da at Fy Faen! Hva om noe sånt kunne dimensjoneres opp til å beukes i en fullskala bil og nå er akkurat det iferd med skje. Pr tiden så har jeg en Nissan Navara 2007 og en Ford Mondeo 1994. Mondeoen kjøpte jeg for tre år siden for 11.000,-. Her snakker vi om billig bilhold. Uansett, den kommer ikke til å vare så mange år til, mest fordi den ser helt jævlig ut. Å kjøpe bil er dyrt men prosessen for å finne bilen er jo verd litt ettertanke, kanskje mest fordi at det å kjøpe ny bil egentlig er en følelsessak mer enn en fornuftige vurderinger og følelser.

Mitt grunnlag var altså at jeg veldig tidlig så hvilket potensial som lå i el-drift, mer enn de miljømessige fordelene. Jeg har registrert at Tesla har produsert Roadster og at Model S har vært introdusert på show og forhåndsreservasjoner har vært gjort, men ikke egentlig trodd helt på at de skulle klare å få frem et salgsklart produkt før de gikk til skifteretten. Shame on me! Gratulerer!

Nissan har og klart å få frem en meget anstendig elbil i Leaf, dog i en helt annen klasse. Denne bilen hadde jeg den store glede å få prøvekjøre i Alta den 19 juli i år og jeg må bare si at jeg likte det jeg så.

Som sagt så har jeg allerede to biler og trenger ikke  noen ny bil i morgen, derfor har jeg den luxus som ligger i god tid til å vurdere alternativer.

Det som jeg har kommet til av konklusjoner så langt er uansett miljø eller ikke så er El-bilen overlegen på alle måter untatt rekkevidde. Neste bil blir nok el-bil men hvilken? Det er tydelig at El-bil og batteridrift er i et tidlig stadium men jeg spår at de neste fem årene blir spennende. Jeg vet ikke nå hva jeg kommer til å lande på alternativene nå er grovt sett en Tesla til 500-700k eller en av de andre som er på markedet nå til 200-300k med fellesnevner realistisk rekkevidde på 120 km.

Hvorfor er det ikke noen som tetter hullet i mellom? Da tenker jeg ikke bare rekkevidde men også størrelse på bilen. Tesla er stor, dyr og kjører langt, Leaf er liten, billig og kjører kort. Det kan selfølgelig sies at Tesla har en innstegversjon som er billigere og kommer kortere, men den er fortsatt en stoooor bil. Må vi vente på gen 3? Jeg begynne virkelig å lure på om det er dårlig kompetanse i de store selskapene om hva som er i ferd med å skje, vil de virkelig la Tesla råde grunnen og sette premissene? I så fall, om Tesla uten konkurranse kommer til gen 3 med et ferdig utbygd nettver av ladere, gratis eller ikke så er det jo bare å si til de andre selskapene: Bend over i'll ride you home! Fremtiden ser interresant ut, kanskje jeg venter litt med å bestemme meg. Valgets kvaler vet dere. ;D :D ;) :)



#6
Model S 2013 - 2022 / Lading i grisgrendt strøk
onsdag 12. juni 2013, klokken 07:43
Nå er jo fortsatt elbil et kjøretøy som for det meste brukes til lokaltrafikk les. Trilling, leaf etc. Det eneste hederlige unntaket er Tesla som kan brukes som en helt vanlig bil under forutsetning av at det er tilgjengelige hurtigladestasjoner. Og her er et promblem. Vi som bor utenfor området Oslo, Bergen, Trondhjem kan ikke dra nytte av superladere. Hva om vi hjelper hverandre?  Det ser ut til at det ikke er noe problem å lage et kart i zeemap hvor vi kan registrere hvilken lading vi har hjemme hos oss og om vi er villige til å låne denne bort til trengende elbiler på langtur. Kanskje strekningen Fauske Kirkenes blir en lek. Det er sikkert endel teslaeiere og andre som har mye strøm liggende i garasjen, selv har jeg 22 Kw på 32 A TN. Hva tror dere om dette?
#7
Model S 2013 - 2022 / Hvilken front har produksjonsmodellen
onsdag 17. april 2013, klokken 22:40
Hei alle sammen! Jeg har et litt dumt spm. Jeg har som sikkert mange andre, sugd i meg det som finnes om model S og er nok ikke alene om å være veldig nær med å sette meg på listen. Bilen er jo bare superlekker. Bilder er det jo masse av på nettet og det er nå det går opp for meg at det finnes to forskjellige fronter, en med spoiler og en uten. Jeg synes det er udiskutabelt at den uten er finest, den ligner litt på Jaguar E-Type. Er det noen som har lagt merke til hvordan demoene i Oslo er. Og hva mener dere om fronten? På bildene til tesla Norge vises biler med frontspoilere men det er jo bare bilder. Noen synspunkter?
#8
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglading nord for Steinkjer
søndag 14. april 2013, klokken 20:15
Jeg lurer på om det er noen planer for hurtiglading langs E6 nord for Steinkjer? Slik det ser ut nå så er dette et hvitt område på kartet. Det burde virkelig komme opp noen slik at man kan kjøre en Tesla fra Oslo til Tromsø på en fornuftig måte. Det kommer faktisk flere og flere elbiler her nordpå også og med Tesla så tar elbilene skrittet fra lokalkjøring til større avstander. Dette må følges opp med en snarlig utbygging av ladenettverket langs E6 fra nordover også. Kanskje det er noen Tesla eiere som kunne tenke seg en tur til Nordkapp eller Kirkenes, da ville det i alle fall være bevist en gang for alle at elbiler er ordentlige biler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA