Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - thorlar

Sider: [1]
1
Plugg-inn hybrider / Forbrukstall fra virkeligheten
« på: Onsdag 25. Mars 2015, klokken 22:37 »
- for plugin-hybrider

Det blir påstått mye rart om hybrid-biler og deres forbruk. Produsentene presenterer fabel-tall mens andre kun er opptatt av det mye høyere forbruket etter at batteriet er tomt. Like misvisende fra begge hold.

Etterhvert som hybrider og da særlig plugin-hybrider (forhåpentligvis) tilgodeses med mer omfattende insentiver er det min spådom at motargumentene vil tilta i styrke og omfang. Fra den gamle fossil-mafiaen vil vi høre at det ikke er noe å spare på hybriddrift. Argumenter vil rettes mot dyr produksjon og teknisk kompleksitet, noe man jo må innrømme at det er et visst hold i. Vi som har valgt hybrider har nok kjent på dette argumentet mer enn en gang før vi gjorde vårt valg.

Andre argumenter vil rettes mot kronglete bruk og problemer knyttet til å drasse rundt på tunge batterier. «Hybrider kjøres nesten aldri på strøm», «Hybrid har høyere totalforbruk enn en moderne diesel-bil», «økt vekt = økt forbruk».

Underlig nok kan vi høre samme innvendinger fra puristene blant oss; - de som kjører ren el-bil! Kanskje er de litt misunnelige på våre ubekymrede langturer og mistenker at vi kun er ute etter avgiftsreduksjoner. I deres øyne virker det suspekt å drasse rundt på en forbrenningsmotor som vi helst ikke ønsker å bruke…

Derfor er det viktig at vi kaster inn litt fakta-tall i den gryende debatten. Vi som mener at plugin-hybrider har sin plass i den norske bilparken kan her demonstrere nytten av plugin-hybrider:

Fossilt forbruk Opel Ampera, 2012-modell, eksempler fra virkeligheten

Til/fra arbeid, totalt ca 60 km, sommer: 0 liter bensin, 0l/mil
Til/fra arbeid, totalt ca 60 km, vinter: 0 liter bensin, 0l/mil (forutsetter lading på jobb)

Langtur, 102 km, sommer: 1,86 liter, 0,18 l/mil

Langtur, 106 km, vinter: 3,49 liter, 0,33 l/mil

Langtur, 216 km, sommer: 7,38 liter, 0,34 l/mil

Langtur, 323 km, sommer: 12,88 liter, 0,39 l/mil

Langtur, 327 km, sommer: 15,13 liter, 0,47 l/mil (mye motorvei, full bil)

Lengste tur på strøm: 83 kilometer (sommer, tørt)

Bilens levetid, totalregnskap for 47900 km: 277 liter bensin, gjennomsnittsforbruk 0,0578 l/mil


Kom igjen med deres egne forbrukstall! Vet at Outlander scorer ganske bra, hva med Golf GTE, Audi e-tron og andre?


2
Opel Ampera PH / Opel Ampera på ferietur
« på: ſøndag 21. Juli 2013, klokken 14:17 »
Fram til årets sommerferie har min Ampera stort sett gjort nytten som transportmiddel til og fra jobb, samt småturer av ymse slag. For denne typen kjøring er Amperaen å regne som ren el-bil; - i perioden fra påsken til 1.juli gikk det med kun 3 liter fossilt brennstoff på mer enn 5000 km!

I påsken ble det konstatert at en 10-mils kjøretur dro 2-3 liter bensin utover det batteriet klarte å levere. Nå i sommer har jeg endelig kunnet putte på litt ny erfaring om hvordan det står til med litt lengre og mer utfordrende turer:

Tur 1: Tur/retur Oslo lufthavn
Her var det ingen problemer med rekkevidde, 5 mil en vei ligger godt innenfor det Amperaen klarer på sommerstid (i grenseland om vinteren skulle jeg tro), uansett om det er i motorveisfart! Utfordringen her lå i 4 voksne mennesker med bagasje. To digre kofferter samt to mindre av typen som er tillatt som håndbagasje. 300 liter holdt med et nødskrik. Gratis lading i parkeringshuset sørget for klar bil til hjemturen en uke seinere. Null bensin!

https://www.dropbox.com/s/bpry8c6trek0slf/pakketogklart.jpg

Tur 2, ingen lading underveis:
2 personer, kjørelengde 21,6 mil, forbruk totalt 7,38 liter. Gjennomsnitt for turen ble 0,34 l/mil + 1 stk fulladet batteri.  Kjørecomputeren forteller at vi hadde batteridrift på 79,3 km og bensindrift på 137,1 km.

Tur 3, ingen lading underveis:
2 personer, kjørelengde 32,3 mil, forbruk totalt 12,88 liter. Gjennomsnitt for turen ble 0,4 l/mil + fulladet batteri.  Kjørecomputeren forteller at vi hadde batteridrift på 85,3 km og bensindrift på 237,4 km.

Kjørestil tur 2 og 3:
Relativt sportslig kjørestil, ganske frisk på svingete og småkupert landevei, men også veldig rolig gjennom tettbygde strøk.

Gjennom tettsteder/byer kjørte vi på modus "Normal", dvs. kun på el-kraft. På  variert flatmark og lengre stigninger kjørte vi på innstillingen "Hold" som holder på batteriladningen og kun brukeren den strømmen som motoren/generatoren utvikler. Der det er lengre perioder med nedoverbakke går vi over til "Normal" igjen for å ha gleden av å se at batterikapasiteten øker! Kjenner vi terrenget og vet at vi har kraftig og lang stigning, kan vi velge å slå over på "Bakke"-modus. Det gir mer krefter, men tar litt av batterikapasiteten samtidig som fossilmotoren jobber.

Dette med å veksle mellom flere kjøremodi kan jo høres masete ut, men det dreier seg jo kun om å trykke på en knapp. På bilen merker man knapt annet enn at bensinmåleren tar over plassen til måler for batterikapasitet.

Om sjongleringen mellom "Normal" og "Hold" har noe for seg rent forbruksmessig er jeg usikker på, men der er i hvertfall en deilig følelse av å kunne gå over til el-kraft for å slippe å påføre fotgjengere støy og eksos...

3
Plugg-inn hybrider / Plug-In Cadillac, miljøvennlig statusbil!
« på: Tirsdag 18. Juni 2013, klokken 18:17 »
Når man hører navnet Cadillac går det et historisk sus gjennom bilhistorien; - et sus av luksus og teknologi i skjønn forening. Cadillac ble grunnlagt i 1902 for deretter å bli en del av General Motors i 1909, I 1912 ble Cadillac den første bilen som kunne leveres med elektrisk startmotor og elektrisk lys!

Kanskje er det på høy tid at det kommer en Cadillac som tar elektrisk kraftutnyttelse til et høyere nivå, men nå er altså Cadillac ELR klar for produksjon! En Plug-In Cadillac! Den bygger på samme drivsystem som Opel Ampera/Chevrolet Volt, samme Voltec El-motor, samme 1,4 l forbrenningsmotor og samme batteripakke. Programvaren er tydeligvis tunet en del, for de klarer å hente ut ca. 50 hk mer enn på Amperaen.

Under forvandlingen til en luksus-cupé så har de fjernet 2 dører, gjort bilen litt bredere og lyddempet den enda et par hakk. Sikkert blitt tyngre også, så rekkevidden på ren el blir nok ikke så god som på Amperaen, men en 60 - 70 km burde den jo klare.

Hva de ellers har utstyrt bilen med for å overgå Ampera/Volt i komfort og teknikk er jeg ikke helt sikker på, men tipper at de gjør sitt beste for å opprettholde Cadillac sitt rennomé.


4
Plugg-inn hybrider / Mitt første halvår med Opel Ampera
« på: ſøndag 07. April 2013, klokken 22:31 »
Jeg har nå hatt min Ampera i et halvår. Bilen benyttes hovedsakelig til jobbpendling ca 6 mil tur-retur. Mye køkjøring. Som regel tre personer i bilen. Denne vinteren har det vært rikelig med vær; - regn, snø, søle, slaps og tildels lange perioder med streng kulde har gitt økt forbruk av energi. I to perioder viste termometeret langt under -20, en kulde som vedvarte flere dager…

Kjørelengde totalt 9900 km, forbruk 109 liter fossilt brennstoff.

Erfaring så langt
- ingen feil eller problemer med bilen eller lading
- tur-retur jobben går kun på strøm (lader hjemme og på jobb)
- ved lave temperaturer starter fossil-motoren for å gi litt lunk til batterier og kupeen, går litt av og på utenfor min kontroll
- helt uproblematisk å reise på langtur (selv om det er irriterende å bruke bensin deler av veien)

Myndighetene har bestemt seg for at Ampera er en hybrid, så jeg går glipp av lav årsavgift, kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering. Men gleden av å kjøre en meget kvikk og komfortabel el-bil får de ikke tatt fra meg! ;)

Dessuten sparer jeg vel noe sånt som 15-20.000 i året på billigere drivstoff. ;D

Sider: [1]