Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ironduke

#1
Model 3 / Skifter ikke til neste radiostasjon
mandag 27. april 2020, klokken 12:58
Før gikk det an å hoppe til neste radiostasjon på lista ved å trykke venstre rulleknapp mot høyre. Nå hopper den bare rett til favoritter hver gang. Noen som har en løsning på dette?

I følge brukermanualen skal den jo fungere på denne måten:

"Trykk på rulleknappen mot høyre for å gå til neste sang, stasjon eller favoritt (avhengig av hva som spilles av). Trykk på rulleknappen til venstre for å gå tilbake til forrige valg."
#2
Jeg ønsker å selge min Nissan Leaf 30 kWh 2016-modell grunnet overgang til Tesla Model 3. Det er en Nordic-utgave med 6.6 kW-lader som ekstrautstyr. Nordic-utgaven har blant annet panoramakamera og DAB. Kjøpt i februar 2016 hos merkeforhandler i Norge. Har tatt servicer februar 2017, februar 2018 og januar 2019. Gått ca. 49 000 km. Regnr. er lett å huske: EL87000!


  • Nybilgarantil til februar 2021 eller 100 000 km. Batterigaranti til 2024 eller 160 000 km.

  • Bil rygget inn i høyre forskjerm desember 2016. Reparert 100 %.

  • Skiftet frontrute desember 2017 grunnet steinsprutskade.

  • Mindre lakkriper og steinsprut her og der.

  • Ikke lagt ut på Finn ennå, da jeg vil prøve en annonse her først.

  • Prisantydning: 189 000

Send PM ved interesse!
#3
Lade hjemme / Fordyret installasjon av hjemmeladeboks.
mandag 25. februar 2019, klokken 14:28
Hadde elektriker på synfaring for eventuell installering av hjemmelader. Det viste seg at det ikke var plass i sikringsskapet til en ny kurs, og løsningen måtte bli å bytte ut alle kursene med nye kurser med innebygd jordfeilbryter (som da frigjorde plassen til hovedjordfeilbryteren). Dette medfører en fordyring på 10 000 kroner. Nedslående nyheter, men fins det noen alternativer?
#4
Dekk / Felger / Dekk «humper»
torsdag 27. september 2018, klokken 20:55
Bytta til vinterdekk i går, og nå «humper» et eller begge av bakdekkene i lav hastighet. Tror det kommer etter at jeg har hatt på «håndbrekket». Og det kommer en hvinelyd også, som kanskje kan bety at det er noe med bremsene? Men ville dekket humpe da?
#5
Lading / Leafen hurtiglader ikke
fredag 25. november 2016, klokken 09:15
På en lengre tur (selvsagt) i går fikk jeg problemer med hurtiglading. Prøvde tre forskjellige hurtigladere, men fikk opp feil på alle om at den ikke kunne kommunisere med bilen. Andre Leafer var innom og fikk til å lade. Ringte Grønn Kontakt og alt var i orden med laderne, så det er vel ganske nærliggende at det er min bil som har problemet. På det vanlige ladeinntaket for saktelading kan jeg for øvrig lade helt fint. Noen tanker om hva dette kan være? Bilen ble levert inn på det lokale Nissan-verkstedet som skal se på den i dag. Fikk leiebil i mellomtiden.
#6
Elektriske utfordringer / Beste pære til 2016-Leaf
tirsdag 06. september 2016, klokken 10:42
Hvilke pærer anbefaler dere for å få best mulig fjernlys på 2016-Leaf? De som fulgte med bilen var ikke mye å skryte av...
#8
Lading / Avslått bil når det hurtiglades?
tirsdag 23. august 2016, klokken 10:26
Er det riktig at bilen alltid må være "avslått" når jeg hurtiglader? Mener jeg har lest på hurtigladere at dette kan skade bilen. Dvs. jeg kan ikke ha på A/C eller radio osv?
#9
Lading / Hvor kan jeg se ladede kWh?
mandag 20. juni 2016, klokken 10:24
Har fått tillatelse fra Havnevesenet på å lade Leafen i sommer på en stikk der jeg skal feriere. De vil for øvrig vite i etterkant hvor mye strøm jeg har "lånt". Hva er beste måten å holde kontrollen på dette?

Kan det gjøres så enkelt som dette eksempelet: Har ladet 40%, 40% av 28 kWh er 11,2 kWh. Eller finner jeg tallet noen andre steder? Kan evt. bruke en strømmåler mellom ladekabel og strømuttak da selvsagt.

Slenger også på et spørsmål til: Hvor smart er det å ha LeafSpy? Har BT-dongle til OBD2, men har ikke kjøpt appen ennå. Er det verdt de 219 kronene?
#10
Elbilen i Samfunnet / Erfaringer som ny elbilist
tirsdag 12. april 2016, klokken 14:00
Jeg ble elbilist i februar i år, så har foreløpig en kort (men superfornøyd) fartstid. Det jeg har opplevd så langt, som jeg vil nevne er:

a) Fossilbilister som gir f... i om de parkerer der det er reservert for elbil. Har opplevd å komme til hurtigladestasjon der en fossilbilist stod på tvers over de to ladeplassene. Og da var det i tillegg titalls andre ledige plasser på parkeringsplassen.

b) Folk som syter over at jeg ved å kjøre elbil "snylter på staten". Hvordan svarer man disse best?

c) Alle hyggelige elbilistene jeg møter ved ladestasjoner og ellers langs veiene :)
#11
Hvem er det egentlig som tror at rekkevidden i praksis er 250 km? Håpløst utgangspunkt for test spør du meg....

http://www.side3.no/motor/test-er-en-harrytur-med-leaf-mulig-uten-a-stoppe-for-a-lade/3423207635.html
#12
Ladeplasser og ladekabler / RFID
onsdag 17. februar 2016, klokken 19:53
På en offentlig (kommunal) lader står det "Tilgang: RFID". Betyr det at jeg kan bruke ladebrikken til Elbilforeningen for å få tilgang til lading?
#13
Ladeplasser og ladekabler / Skikk og bruk / ladeetikette
torsdag 04. februar 2016, klokken 14:26
Som straks elbil-eier for første gang så lurer jeg litt på hva som er god skikk og bruk når man benytter seg av offentlig lading. Her er noen av mine spørsmål:

* På en hurtiglader, ved evt. kø, lar man andre slippe til etter 30 minutter (80%) eller er det OK å fortsette til 100%?

* På saktelading, må jeg passe på å koble fra bilen så snart jeg har kommet opp i 100%?

Det jeg har skjønt er at man parkerer ikke på en ladeplass uten å lade, kun for å få gratis parkering.
#14
Leaf 2010-2017 / GreenRace - realistisk?
mandag 10. august 2015, klokken 10:35
Har ikke elbil pr. i dag, men går med planer om en Leaf i nærmeste fremtid. For å finne ut hvor langt Leafen vil kunne ta meg har jeg simulert i GreenRace, men lurer på hvor realistisk denne er. Se vedlagt bildefil som viser strekningen Stryn - Vestnes ferjekai. Er det rimelig å anslå at jeg står igjen med 14% og 25 km rekkevidde? Dette er Vestlandet, så vi snakker ikke pannekakeflatt akkurat  ;) Har da også lagt inn 70 km/t som snittfart og normal kjøremodus.

Jeg forventer selvsagt ikke at den skal klare dette på verste vinteren, men går det i sommerhalvåret kommer jeg til å bli godt fornøyd med bilen.

Innspill?
#15
Kjøpe elbil? / Vordende elbil-eier trenger råd
søndag 31. mai 2015, klokken 12:21
Har bestemt meg for å bytte ut min Toyota Prius hybrid med en elbil. Spørsmålet er bare hvilken jeg skal velge. Hadde uten tvil gått for Tesla om pengene strakk til, men som nylig huseier blir det økonomisk tøft. Får lån i banken og har egenkapital, men det blir 5 stramme år økonomisk, har jeg funnet ut, før bilen er nedbetalt.

For meg er rekkevidde det desidert viktigste, da elbilen vil bli min eneste bil fremover. Bor på Vestlandet med et stykke mellom hver hurtiglader.

Hva foreslår folket?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA