Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Mao

#1
JUSS / Redusert bilgodtgjørelse for elbiler fra 22.06.2018
mandag 25. juni 2018, klokken 16:30
Fra og med 22. juni er statens satser for bilgodtgjørelse endret.

Ny sats er 3,90 pr. km, uansett drivstoff og kjørelengde (tidligere: 4,20 pr. km for elbil).

Passasjertillegget er også endret - nå får du ikke lenger kr 1 pr. km. for hver passasjer, men "kun" kr. 1 pr. km uavhengig av antall passasjerer.

Merk at hva du har krav på avhenger av avtalen du har med din arbeidsgiver. Mange arbeidsgivere følger statens reiseregulativ, men noen arbeidsgivere har andre avtaler med sine ansatte.

Skattefri sats er fortsatt 3,50 pr. km (dvs. mottar du 3,90 pr. km. må du skatte av 40 øre pr. km).

https://sticos.no/fagstoff/satser/statens-reiseregulativ#Bilgodtgj%C3%B8relse

Vil du sjekke "kilden", se side 51 her: http://www.lostat.no/getfile.php/1315273-1529920047/Filer/Kjennelse%20-%2022.%20juni%202018%20-%20med%20signaturer.pdf
#2
Lade hjemme / Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid
torsdag 15. desember 2016, klokken 16:04
Skatteetaten har i en relativt fersk uttalelse tilsynelatende endret sin tolkning av mva-fritaket for elbiler, slik at forhandlere nå ikke lenger kan levere ladestasjoner og elektrikerarbeid momsfritt sammen med salg av elbilen.

I uttalelsen nevnes en del eksempler på utstyr som er fritatt for merverdiavgift når det selges sammen med ny elbil, herunder ladekabel og ekstra sett med hjul (typisk vinterhjul).

Som eksempler på utstyr og tjenester som er merverdiavgiftspliktig fremhever de:

    skiboks, takstativ, sykkelholder, lastestativ
    ladeboks/hjemmelader
    montering/installasjon av ladeboks
    oppgradering av elektrisk anlegg

Jeg har jobbet mye med mva-reglene og har aldri skjønt hvordan Skatteetaten tidligere har kommet frem til at ladestasjoner og elektrikerarbeid kunne leveres momsfritt. Det utgjør jo ingen integrert del av selve elbilen, og vil normalt ikke følge bilen når elbilen senere skifter eier. Det virker som Skatteetaten nå har kommet frem til den samme konklusjonen.
#3
Kort fortalt: Drøyt ett år gammel P85D kjørt 22 000 km. Service i dag med sjekk av hjulstilling, og Tesla Trondheim krever at jeg skal betale for justering av spissing på alle hjul. :o

Jeg nekter, og mener dette er en klar garanti-/reklamasjonssak. Så lenge skjevheter ikke har oppstått gjennom "ytre påvirkning" (eks. hardt sammenstøt med en fortauskant), må man forvente at slike feil ikke skal oppstå på en nesten ny bil.
Hvis hjulstilling endres pga. normal bruk av bilen, må det vel være en fabrikasjonsfeil/svakhet som Tesla må bære ansvaret for? For alt jeg vet kan skjevheten også ha vært tilstede da jeg fikk bilen utlevert.
Det skal sies at det visstnok ikke er snakk om noen stor skjevhet, og jeg har så langt heller ikke merket noen åpenbart unormal dekkslitasje. Bilen har forøvrig kjørt med originale dekk/felger hele tiden.

Jeg har forstått det slik at andre også har fått samme beskjed, men er det noen som har tatt saken videre (eks. forbrukerrådet, NAF-advokat e.l.)?

Hadde sikkert vært enklere å bare betale regningen og smile, men rettferdighetssansen min hindrer meg i å gjøre det....  :-\
#4
For bruk i Norge skulle jeg gjerne hatt muligheten for å kjøre fortere enn 30 og 15 km/t med luftfjæringen i "High" eller "Very high". Mye dårlige veier, og spesielt om vinteren tror jeg dette kan bli problematisk.
Litt kjipt å ta fart for å komme seg gjennom snøen og så bli hengende fordi luftfjæringen automatisk senker seg  :-\
Skjønner at både stabilitet og luftmotstand blir dårligere jo høyere du stiller fjæringen, men litt større fart hadde vel ikke skadet? (Audi'en jeg hadde før tillot hastighet opptil 100 km/t før høyden automatisk sank fra "Lift" som var høyeste posisjon...)

Mulighet for å gjøre noe med dette?
Drømmen er vel å få et valg i menyen der du kan justere maks hastighet på de to nivåene (eks. "High" maks hastighet justerbar fra 30-80 km/t, "Very High" justerbar fra 15-60 km/t elns).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA