Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Fox81

#1
Som overskriften sier. Er det mer elektronikk i en elbil enn i en diesel/bensin bil? Batteri er batteri så de holder jeg utenom. Det er vel så mange styringsbokser som driver alt av elektrisk utstyr i en dieselbil enn i en elektrisk bil. En dieselbil har mye elektronikk i tilknyttning til plugger, følere, starter etc.
#2
Kia Soul EV / Hjelp til oppklaring rundt lader
mandag 12. januar 2015, klokken 20:35
Hei!

Nå har jeg lest og lest men trenger rett og slett en oppsummering sånn at jeg har fortstått dette rett.
Vi kommer til å kjøpe en Soul Exclusive.

Bilen har 6,6kw lader, selger kan selge oss ladestasjon til å ha hjemme 16A eller 32A. Er dette noe å gå for? Hva gjør denne ladestasjonen egentlig, laderen er jo i bilen. Like greit å kjøpe en ladekabel som kan lade på 16A i stede for en ladestasjon til 10 lapper?
#3
Kia Soul EV / Prisliste
tirsdag 02. september 2014, klokken 18:24
Hva betalte du for din Soul og hva fikk du eventuelt med ekstra?
#4
Har fått tilbakefall for 2. gang.

Har nå prøvekjørt Leaf en gang for ca ett år siden og titta igjen på sensommeren. Nok en gang er jeg der hvor jeg vurderer Leaf. Vi har snakket litt om det her hjemme og funnet ut at vi skal regne ordentlig på dette en gang for alle. Sist skulle den erstatte pendlerbilen min, men denne gangen skal den erstatte hovedbilen våres. Så litt innspill er greit for at vi kommer frem til rette resultatet her.

I dag har vi:

Toyota Avensis stv. (automat) 2006/07 bensin kjører ca 10.000 i året hvorav kjøring til jobb er 1.000km. Tullete å ha en så "dyr" bil til dette. Den har kun gått 80.000km.

Ford Connect 2007 diesel. Megapraktisk og den beste (faktisk) bilen jeg har hatt noen sinne. Kjører ca 25.000km i året. Pendling og sjaue bil. Null utstyr = null problemer :)

Siden fruen har lappen på automat så må begge bilene byttes ut.

Da er planen å ha Leaf som jeg pendler med og bytte Connecten til en bil i ca samme prisklasse. (ca 50.000,-) Denne bilen blir da brukt til jobb bil for fruen (1.000km) og alternativ bil for meg til jobb/sjaue bil (grovt: 6.000km) da fruen skal lengre av sted (Leaf er tryggere enn en 50.000,- bil)

Leafen kommer til å tusle rundt 25.000 - 30.000km.

Så over til regnestykket.

Ford Connect:
Drivstoff: 23.000
Årsavgift: 3.500
Årlig vedlikehold: I løpet av tre år har den kostet meg ca 3.000,- i året. (Tar servicer etc selv) Nettopp EU ok, tipper fremtidig kostnad er ca samme.
Verditap: Fikk bilen billig så til nå ca 5.000,- i året, tipper den vil tape seg ca 10.000 i årene som kommer.
Bommer: ca 500,-

Årlig utgift (ikke tatt med dekk og forsikring siden alle biler har det)

ca 40.000,-

Toyota Avensis:
Drivstoff: 13.000,-
Årsavgift: 3.000,-
Årlig vedlikehold: ca 5.000,-
Verditap: Fikk også denne billig så til nå i løpet av to år er det 0,- Fremtidig tap er ca 25.000,-
Bommer: 500,-
Lån: 3.400,- x 12 = 40.800

ca 87.300,-

totalt begge biler ca 127.300,-


Connecten får jeg ca 50.000,- for så da dekker den kjøp av annen "billigbil".
Avensisen får vi ca 165.000,- for. Sitter igjen med ca 40.000 etter lånet er betalt.

Nissan Leaf koster da (ved kjøp av Tekna som jeg har mest lyst på) ca 255.000 - 40.000 i egen kap = 220.000 i lån (med etbl. geb og annet fjas)

Nissan Leaf:

Drivstoff: 1000,- til lading hjemme og på automater? (Lader gratis på jobben som holder tur retur)
Årsavgift: 415,-
Årlig vedlikehold: 3.500,- i service? Noe uteom?
Verditap: ??? 30.000 ??? Her trenger jeg hjelp. Bilen kommer jo til å gå nokså langt.
Bommer: 0,- (enn så lenge)
Lån: 4435 i mnd. x 12 = 53220

ca 87.000,-

Billigbilen:
Drivstoff: 8.100
Årsavgift: 3.000
Årlig vedlikehold: Aner ikke, 5.000,-
Verditap: 10.000,-
Bommer: ca 500,-

Sum: 26.600,-

Begge bilene: 113.600,-

Ser regnestykket sånn passe ok? Trodde jeg skulle spare mer enn 13.000,- i året. Mange parametere som spiller inn her. Leafen er langt dyrere og nyere enn Avensisen. Hvilke av dem er mest verdt om 5 år er jo også ett spørsmål. Kan velge en billigere Leaf, men erfaringsmessig så får jeg igjen for utstyret den dagen bilen selges. Ahhh.... Hva skal jeg gjøre :)
#5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Vurderer trilling.
lørdag 05. oktober 2013, klokken 16:18
Vurderer en trilling fremfor leaf, først og fremst for at jeg er usikker på om el bil dekker behovet mitt og det er en billig inngang til el.bil verdenen. Leaf har jeg god kontroll på, men trillingene kjenner jeg ikke så godt. Planen er å finne en brukt 2012 mod. Ser noen har dieselvarmer, behov for dette? Andre ting jeg bør være obs på?
#6
Jeg har denne reiseveien til jobb (kan lade på jobben)

Rute 1 (en vei)

40,2 km, hvorav 35 km 80 sone ca og 5,2 km motorvei.

Rute 2 (også en vei)

43 km, hvorav 30,6 km 80 sone ca og 12,4 km motorvei. Denne turen er noe kjappere en rute 1, er foretrukket pga mer motorvei. Er fra indre østfold til Moss. Nokså flatt.



Klarer trillingene denne ruta selv ved minus 20?


#7
Leaf 2010-2017 / Påstand fra Nissan
lørdag 05. oktober 2013, klokken 12:46
Kom i dette sekund inn døra fra en Nissan-forhandler som kun fortelle meg A men ikke B. Han sa at det snart kom noe fra Nissan sentralt som gjaldt norsk solgte biler, men dette var konfidensielt. Wtf? Propaganda eller ærlig tips? Han anbefalte på det sterkeste en norsk-solgt bil. Nå har jeg, i likhet med de fleste andre, for lengst funnet ut at selger er selger. Hva tror vi om dette?
#8
Leaf 2010-2017 / Vurderer Leaf på nytt.
mandag 02. september 2013, klokken 18:54
Hei!

Prøvekjørte forrige modell Leaf tidligere i år, men ble med testturen.
Nå begynner dieselen å bli latterlig dyr så jeg vurderer det sterkt igjen.
Kjører 20.000 km i året kun frem og tilbake fra jobben.
De siste årene har jeg kjørt totalt ca 25.000km, så de 5000 km må jeg kanskje bruke bensinbilen våres til. (mye ute å farter på kveldstid, når leafen må stå å lade)

Så over til det jeg egentlig lurer på :)

Er varmeapparatet blitt merkbart mye bedre?
Er en svensk Leaf identisk med en norsk? Vil alt fungere i Norge? Garanti i Sverige vs. Norge?
Om man finner en svensk bil som man kan dra av momsen på. Vil det bli samme prosedyre som på en bensin/diesel import? Noen som har sjekket hva en svensk forhandler tar for en ny Leaf uten avgifter (med sitt påslag sef.) Noen som har sjekket Danmark? Det har det jo vært populært å kjøpe bla Toyota pga høye danske avgifter. Alle innspill mottas med takk!



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA