Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - el-fanboy

#1
Model S 2013 - 2022 / Oslo-Turtagrø
torsdag 04. september 2014, klokken 12:47
Er det noen som har tatt dette strekket? Korteste vei er 330 km uten SC langs veien, mye opp og ned over fjell og til slutt 800 høydemeter. Jeg tenker dette er godt innafor, men tenkte høre om noen allerede har tatt turen, og hvor mye buffer de kom fram med. Alternativt ta en halvtime på Fagernes 22kW?
#2
Ladeplasser og ladekabler / Hva slags kontakt er dette?
søndag 23. februar 2014, klokken 22:53
...og finnes det evt et adapter til Tesla Model S for denne?
#3
Model S 2013 - 2022 / Gruppekjøp og -installasjon av Saltoboks?
mandag 09. desember 2013, klokken 12:40
Jeg har blitt kjent med en kar som er elektriker og som allerede har installert saltobokser for Teslakunder. Jeg spurte ham om det kunne vært interessant for ham å lagd et gruppetilbud på kjøp og installasjon av saltoboks. Er det noen her som ville vurdert installasjon av slikt, hvis det var noe å spare ved gruppekjøp? (Har ikke priser ennå, jeg ønsket å sondere litt her først)

(NB! Østlandsområdet)
#4
Model S 2013 - 2022 / En "bad feature" mindre på lista
fredag 06. desember 2013, klokken 22:23
I kveld var jeg litt optimistisk og overbelastet kursene her, så sikringen gikk. To ganger, faktisk. Det var den kursen som Teslaen står og lader på.

Begge gangene starta ladinga igjen automatisk. (v.5.8, shuko)

Hurra!
#5
Tenkte det kunne være nyttig for flere enn meg å få noen råd og erfaringer når det gjelder fastmonterte ladebokser. Vurderer selv å installere slikt. Interessant informasjon vil være merke, modell, leverandør og evt installatør, ladehastighet/strømstyrke, kostnad for boks og installasjon, evt. krav til strømnettet, og opplevde fordeler og ulemper :)
#6
Sliter med IT-nettet på hjemmebane. Dessuten går jo shuko ganske treigt. Hva er billigste alternativ for å unngå IT-nettproblematikk og samtidig få raskere lading? 32A blå 1-fase? Eller fastmontert boks? (Er ikke elektriker, men skulle gjerne vært det i disse tider  ::) )
#7
Model S 2013 - 2022 / Ladesuksess på Strømmen Storsenter
onsdag 27. november 2013, klokken 21:13
Siden jeg har skrevet negativt om ladinga på 22kW-stolpen til Fortum på Strømmen tidligere i høst, synes jeg det er fair å ta en liten oppdatering;

Idag lada jeg med stor suksess, alt virket, og uten å sende en eneste sms. Benyttet RFID-brikka som jeg har fått tilsendt fra Fortum, holdt den opp mot øverste del av metalldøra (litt i overkant) og døra åpna seg. Koblet inn kabelen til stolpen, koblet inn kabelen i bilen (hadde åpnet ladeluka like i forkant), og lukket luka på stolpen. 83 km/t ladehastighet, begrensa til 26A i Teslaen. 1 time senere hadde jeg fullt batteri.

Takk, Fortum!  :)
#8
Model S 2013 - 2022 / Kartdata
lørdag 16. november 2013, klokken 17:11
Oppdatering av kartdata på skjermen går til tider ganske tregt. Spesielt i områder med dårlig 3G-dekning. Så det ser ut som om Tesla har valgt å alltid laste ned kartdata fra nettet "on demand". Noen som vil komme med litt kvalifisert gjetning på hvorfor de har valgt denne løsningen, og ikke har lagret kartdata på harddisken i bilen?
#9
Jeg fant ikke denne i feiltråden til Kallagtunet, så åpner en ny tråd.

Jeg får alltid feilmeldingen "Charge cable problem" når bilen er ferdigladet. Tok det opp med en rep på Alna, han mente det var helt normalt, "det skulle være sånn". Meldingen forsvinner med en gang man tar ut ladekabelen, så det er jo ikke noe praktisk problem, men litt irriterende når man har 12V-problematikken i bakhodet.

Spørsmålet er, får alle andre med v5.6 den feilmeldingen også?
#10
Lurte på om det er noen som IKKE opplever at vinduene subber borti lista når man åpner dørene. Jeg skal ha bilen min inn for å bytte noe antennegreier som ikke funker på bilen min, og lurte på om jeg bør ta opp dette med vindusubbingen også, eller om det er "standard feature"...
#11
Model S 2013 - 2022 / Lading på Strømmen Storsenter
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 21:25
Jeg var ute og skulle prøve ladinga på Strømmen Storsenter idag. Kjørte til plan 2 med de 5 grønne Charge & Drive-stolpene. Stolpene er merket "Stolpe 35"..."Stolpe 39". Åpnet lading med START 35 til tlf.nr som sto der. Stolpen åpna. Plugga i den nyinnkjøpte Type2-kabelen i stolpen, lukket stolpen, og plugga i bilen. Lading starter... på ca 200V, 16A. Ikke mulig å gå høyere enn det. Etter 30 sekunder kommer feilmelding "No power in wall connector".

Utløsing av kabel (via controls - ikke via battery, det funka ikke (feature, not fault?)). Inn med kabel igjen, lading starter, og etter 30 sekunder "No power in wall connector". Måtte bare gi opp å lade.

Leser i annen tråd på forumet at 22kW kun er på stolpe 30. Hvor er den? Og uansett om de andre stolpene er 16A, burde det vel gå å lade over mennekes type2 uten å få feilmeldinger?

#12
Model S 2013 - 2022 / Gi din Tesla Model S terningkast!
lørdag 28. september 2013, klokken 09:22
Dette er tråden for de som har fått sin Model S, og for de som lurer på å bestille. Flere av trådene om både positive erfaringer, og feil og mangler, er lange og uoversiktlige, det er vanskelig å få et kjapt og balansert inntrykk av hvordan de enkelte eierne faktisk opplever bilen: opplevelsen av de positive tingene oppveiet med opplevelsen av feil og mangler.

Dette er tråden der det er lov å være 100% subjektiv! Gi gjerne en kommentar som understøtter ditt terningkast  :)

Jeg har åpnet for å endre terningskast senere, dersom det skulle dukke opp ting som endrer din oppfatning.
#13
Model S 2013 - 2022 / Omregistreringsavgift
torsdag 26. september 2013, klokken 12:53
Jeg sendte regnr mitt til 2282 igår, litt sånn realitycheck at jeg faktisk er eier av en Tesla. Det var jeg  ::). En liten overraskelse sto dog i svaret: Omregistreringsavgift 19602. Ikke det at jeg har tenkt å selge med det første - men er det så dyrt å registrere om Model S?
#14
Model S 2013 - 2022 / Svar fra SSB?
onsdag 18. september 2013, klokken 11:41
Ad tråden Tesla i norske medier:
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 12. september 2013, klokken 18:30
Da har jeg sendt en Mail til SSB for å høre om bjart holtsmark sine uttalelser er SSB sin offisielle holdning til El bil politikken i Norge. Er det ikke dette forventer jeg at han i fremtiden uttaler seg som privat person.Fint om flere går inn på  www.ssb.no  og spør om det samme slik at vi får et svar.

Sitat fra: NorwegianX på torsdag 12. september 2013, klokken 22:50
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 12. september 2013, klokken 18:30
Da har jeg sendt en Mail til SSB for å høre om bjart holtsmark sine uttalelser er SSB sin offisielle holdning til El bil politikken i Norge. Er det ikke dette forventer jeg at han i fremtiden uttaler seg som privat person.Fint om flere går inn på  www.ssb.no  og spør om det samme slik at vi får et svar.

Jeg har også sendt SSB en forespørsel.
SSB er tross alt underlagt Finansdepartementet.
Ser det ikke som deres oppgave å ytre politiske meninger på denne måten.

Er det noen av dere som sendte mail til SSB som har fått svar på disse henvendelsene?
#15
Model S 2013 - 2022 / Fantastisk shine?
torsdag 05. september 2013, klokken 09:20
Sitat fra: Terhar på torsdag 05. september 2013, klokken 07:52
Fredrikstads første.
http://www.f-b.no/nyheter/fredrikstads-forste-tesla-1.8052164

Den der i Fredrikstad var jo helt utrolig shiny, ser ut som den har en finish av krom  :o Jeg har nesten litt problemer med å se hvilken farge den har, er det dolphin?

Noen som tør tippe, eller enda bedre, noen som vet, hva slags behandling den bilen har fått? VIL HA!  8)
#17
Tesla Owners Club / Treff?
torsdag 29. august 2013, klokken 14:32
...og når blir første Tesla/TMS-treff? Er TOC på saken? :)
#18
Model S 2013 - 2022 / Dyr bil = aggressiv og dårlig kjørestil
fredag 16. august 2013, klokken 13:35
...ifølge forskere fra University of California:

http://bil.aftenposten.no/bil/Dyr-bil--aggressiv-og-darlig-kjorestil-49112.html#.Ug4NHFO2Nek

Blir Tesla-eiere unntaket som bekrefter regelen?  ;)
#19
Jeg var ute idag og testet litt rekkevidde da det var ganske ideelle forhold: 18 grader, tørre veier, relativt flatt og lite trafikk.

Jeg holdt stort sett 60-70 km/t, og var veldig forsiktig på pedalen. Jeg startet med fullt batteri, 12 streker, nullet ut snittenergiforbruk og tripteller A ved start. Jeg er i slag og klarer å holde snittforbruket ned til 0.11 kWh/km. Etter 110 km har jeg tre streker igjen. Kan noen forklare meg hvordan det henger sammen? 0.11kWh/km*110km= 12,1 kWh. Når fullt batteri er 24 kWh, burde jeg ikke hatt 5-6 streker igjen?

#20
Model S 2013 - 2022 / Statusoversikt
fredag 19. juli 2013, klokken 15:01
Kunne det vært en kul greie å følge hva slags status brukerne her har på My Tesla? Jeg har ikke oversikt over hvilke statuser som finnes, så mulig det blir krøll her, men jeg gjør et forsøk. Kom gjerne med innspill hvilke andre statuser som bør inn i avstemmingen. Regner med at jeg kan editere alternativer etterhvert...?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA