Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Andrewas

Sider: [1]
1
Lading av Tesla / Lade andre elbiler med Tesla UMC?
« på: Søndag 25. Juli 2021, klokken 21:55 »
Vi kjører sammen med noen som kjører Ford mach-e. Kan den lades ved hjelp av en Tesla umc? Umc er koblet via rødt adapter til 16A rød kontakt. Ford sin UMC er ikke utstyrt med rødt adapter...  alternativet er å koble Forden til schuko, men det tar selvsagt lenger tid.

2
Lading av Tesla / Maks batteristørrelse?
« på: Søndag 29. Januar 2017, klokken 12:59 »
I dag har vi 100kWh som det største batteriet til model S og X. Noen venter ivrig på 120, 150 og enda større, andre mener at vi aldri vil trenge stort større enn 100.

En viktig faktor er hva konkurrentene gjør - det er et godt salgsargument å ha lengst rekkevidde.

Det handler også om hvor smertegrensen går - for flere faktorer:
- volum (hva man får plass til innen volumet av dagens batteripakke)
- vekt
- pris (som inneholder både hva cellene i seg selv vil koste, men også hvor dyr teknologi man må benytte for temperaturkontroll og batteristyring)
- ladetid - med dagens kapasitet på superladerne vil en bil med dobbelt så stort batteri stå lengre enn de andre på laderen, men vi må huske at et større batteri har en lengre periode den kan lade med full fart og dermed utnytte kapasiteten bedre. På langtur kan man se for seg at en bil med f.eks. 150kWh batteri vil la være å stoppe på både 2 og 3 superchargers.

Nye generasjoner celler vil stadig ha større kapasitet - så etterhvert vil det være mulig å få mye mer enn 100 kWh inn i volumet av dagens batteripakke. Men da åpner det seg også flere muligheter:
- Man kan nøye seg med 100kWh oppnådd med f.eks. 50% av dagens vekt. Dette vil gi en bil med bedre aks og lengre rekkevidde fordi man slipper å dra på 300 kg ekstra.
- Bilen kan selges til en lavere pris / eller med større fortjeneste

Gitt at batteriteknologien fortsetter å utvikle seg (og det gjør den jo) så vil vi helt sikkert få både større kapasitet, mindre volum, mindre vekt og ikke minst - betydelig raskere ladetid.

Spørsmålet er bare hva Tesla velger å gjøre med mulighetene. Jeg antar de vil sørge for til enhver tid å ha:
1. en modell med aller lengst rekkevidde
2. en modell som har "lang nok" rekkevidde som kan selges rimeligst
3. antagelig en som har aller best aks (som ikke nødvendigvis samtidig vil ha lengst rekkevidde fordi den kan lages lettere bare man har et batteri som kan levere tilstrekkelig strøm til å kjøre elmotorene maksimalt)

Jeg antar selv at de vil lage en variant av model 3 som blir priset mye høyere enn den billigste model 3 - dette vil være et råskinn som kan konkurrere med S. Det er kanskje dette som vil bli den nye Roadsteren?

3
Lading av Tesla / Utlendinger på tur i Norge - kan de bruke sin UMC?
« på: Søndag 26. April 2015, klokken 10:42 »
Mulig dette har vært besvart tidligere men jeg finner ikke svaret ved søk.

Ser på andre forum at f.eks. Nederlendere, Tyskere etc.. tenker seg til Norge på elbilferie med sin Model S. Vil deres UMC fungere her hos oss?

Jeg kan se for meg at de vil ha problemer med blå plugger siden de er av "albansk modell", røde vil vel virke fint? Men hva med vanlige schuko plugger? Hvorfor skulle det evt. være et problem med schuko plugg?

4
Bestilling og levering / Nyregistrerte model S i September
« på: Torsdag 02. Oktober 2014, klokken 01:21 »
Bare 104 stk? Og det i en kvartalsende... Venter alle på X? Eller er det medias hatkampanje som virker?

5
Bestilling og levering / Antall model S i andre land?
« på: Fredag 15. August 2014, klokken 17:04 »
Noen som vet om kilder for antall model S i andre land?

I følge Grønn Bil er det nå 5326 model S i Norge (fordelt på alle fylker - også 6 stk i Finnmark).

På denne linken http://steinbuch.wordpress.com/2014/07/11/cijfers-elektrisch-rijden-nl-tm-juni-2014/ fant jeg ut at det i Nederland er 1761 stk pr utgangen av juni i år.

Noen som vet hvor mange som finnes i Sverige, Danmark etc...?

A.

6
Model S 2013 - 2022 / rygging, hastighetsbegrensning?
« på: Onsdag 13. August 2014, klokken 22:48 »
Et litt tøysete spørsmål, men det Må stilles:

Hvor fort har du rygget med din model S?

Speedometeret viser farten også bakover...

 8)

7
Lading av Tesla / Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
« på: Tirsdag 26. November 2013, klokken 00:02 »
Vi har en av de første utleverte model S i Norge. Den ble hentet mandag 12/8. Tidlig utleverte biler kom med enkeltlader - uansett hva som var bestilt. Det var sånn det var...

Vi har ikke vært av de mest pågående i forhold til å få levert restanser. Akkurat der har Tesla mye å gå på i forhold til å fullføre. Mer om det i andre tråder. Her skal det handle om lading!

Før dobbeltladeren kom på plass hadde vi aldri problemer med ladingen. UMC med shuko kontakt på 13A garasjekurs (kursen har også garasjeportåpner, lys i garasjen og husets sentralstøvsuger). Bilen "tok" aldri sikringen så lenge vi ikke forsøkte å støvsuge samtidig som bilen lader.

Med montering av dobbeltlader for 3 uker siden begynte problemene - sikringen går nesten alltid etter 15-45 minutter. Ingenting annet enn bilen har vært tilkoblet kursen. Har snakket med Tesla flere ganger i telefonen - avhengig av hvem jeg snakker med så finner de ikke noe galt, de anbefaler at jeg skaffer meg en elektriker eller de ser "mystiske meldinger" i bilens logg som de lover at de skal videresende til "ingeniørene" og deretter ringe meg tilbake. Jeg venter fortsatt i spenning (duh!). Jeg har "startet opp igjen" dialogen med Tesla noen ganger. Ingenting annet er nytt - vi lader bilen koblet til samme kontakt som før montering av dobbeltladeren. Innimellom har vi vært nødt til å ta laaange handleturer hos SmartClub for å få nok lading til daglig kjøring.

Et stort mysterium - men i dag kom kanskje løsningen. Jeg tok kontakt med Salto i forbindelse med bestilling av hjemmelader - og nevnte problemstillingen. Forklaringen - som jeg synes virker veldig sannsynlig - er denne:

Teslas ladere produserer litt elektrisk "støy" i form av noen få mA "jordstrøm". Denne "jordstrømmen" er ikke konstant - den er et produkt av kondensatorene som finnes i laderen (som sitter i bilen). Med en lader var ikke jordstrømmen tilstrekkelig til å få sikringen i husets sikringsskap til å løse ut (vi snakker egentlig om et såkalt kombivern - som altså er både sikring og jordfeilbryter samtidig - jeg har selv kun tenkt på disse sikringene som kun sikringer og tenkt at det er overbelastning som får de til å løse ut - det er selvsagt jordfeildelen som har løst ut). Med dobbeltlader blir det dobbelt så mye "jordstrøm" generert og dermed trigger jordfeilbryteren hos oss.

Løsninger:
1. Bytte lader i håp om å få en med komponenter som har 10% mindre jordstrøm.
2. Bytte kombivern til en bedre type som har elektronisk trigger og ikke jernkjerne - mulig vår er ekstra "triggerhappy" - den er av merke Gewiss.
3. Om Tesla kan "justere" oppførselen til laderen til å lage mindre jordstrøm (tror ikke de kan det?)

Merkelig nok ladet bilen i hele natt uten problemer - og den står lader nå også - fremdeles... Kryss i taket.. Ingenting er endret her hos oss, men i dag lager den altså mindre "jordstrøm" - uvisst hvorfor. Tesla har forsøkt å ringe meg i dag - kanskje har de gjort noe remote magic. Får se i morgen...


8
Model S 2013 - 2022 / Nordnet investorkveld hos Tesla Skøyen i dag
« på: Onsdag 20. November 2013, klokken 16:19 »
Noen som skal? Nordnet som inviterer. Tesla er lokkematen.

9
Model S 2013 - 2022 / Google maps - KML/KMZ filer til Model S?
« på: Tirsdag 22. Oktober 2013, klokken 12:18 »
I Google Earth har man lenge hatt muligheten til å lage egne filer hvor posisjoner kan angis sammen med ekstra informasjon. Dette kan man også i Google Maps: https://support.google.com/maps/answer/41136

Jeg skulle ønske at man i Config i Teslaen kunne legge inn et antall URL'er til forskjellige KML eller KMZ filer slik at vi kan "kle på" kartet mer informasjon. Her er noen forslag til hva det kan være:

1. Ladestasjonskartet (såklart!) - tenker her på alle "vanlige" ladere - superladerne er jo allerede på plass i kartet.
2. Fotobokser
3. NAF kunne utgitt mye av sin veibok som KMZ fil (aksessert fra naf.no/veibok.kmz ?)

Mulig det også kunne lages en egen veibok app som viser "attraksjonene" etterhvert som bilen nærmer seg? Supert for co-piloten på ferietur!

10
Model S 2013 - 2022 / Model S og BMW i3
« på: Mandag 23. September 2013, klokken 22:27 »

11
Model S 2013 - 2022 / Model S på elbilparkering
« på: Tirsdag 17. September 2013, klokken 23:46 »
Det er ofte fullt på elbil parkeringer. Skal vi som kjører model S parkere der også når vi ikke trenger å lade? Mange av de minste elbilene må lade ellers kommer de ikke hjem igjen etter jobben.

Var innom Aker Brygges el bil P i dag. Masse Leaf og miev og Reva mm. Til og med noen av de minste som hadde pressa to biler inn på samme plass. Og 3 S'er hvorav 2 som ikke ladet... Blir fort upop blandt elbilsmåttisene om vi breier oss på denne måten.

På den andre siden, ett sted skal vi parkere også. På Aker Brygge er det dyrt...

Blir moralen denne?
1. På elbil P skal du kun stå om du trenger å lade.
2. På kommunal P kan du stå gratis.

Hva synes dere andre?

12
Elbilen i Samfunnet / Elbilparaden
« på: Lørdag 31. August 2013, klokken 20:45 »
Jeg var med på elbilparaden og på "utstillingen" på rådhusplassen etterpå. Vi var omkring 6-8 model S der.

Mange nyskjerrige - både folk som aldri hadde hørt om Tesla før og de som visste alt og kun venter på sin egen hentedag.

Føler jeg gjorde Teslas jobb i dag - og det var bare gøy.

Men - var Tesla der selv???

13
Model S 2013 - 2022 / SW oppgradering for første gang
« på: Søndag 25. August 2013, klokken 01:58 »
I dag stod meldingen der - "There is a new version of your Tesla Model S software. Schedule installation, install now or close window to postpone".

Akkurat der og da var det ikke tid for å vente 45 minutter (som oppgraderingen er oppgitt å ta) - derfor lukket jeg vinduet.

Da kom det et nytt symbol - en liten gul "vekkerklokke" på statuslinjen øverst på hovedskjermen.

Nå er tiden kommet - jeg har trykket "install now" og ting skjer i bilen. Merket at bl.a. viften stoppet da prosessen var kommet i gang. Tok endel bilder. Poster disse her straks via tapatalk klienen på telefonen.

Mens jeg venter på hvilke erfaringer dere evt. har med denne oppgraderingen så skal jeg lese på andre Teslaforumer om det finnes noen releasenotes.

PS: Selve oppgraderingsmeldingen inneholder hverken forklaring til hva som er nytt, en link eller et versjonsnummer.

Sider: [1]