Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - glaserud

#1
Model S 2013 - 2022 / Duplisere ladelukeåpner
søndag 02. februar 2014, klokken 11:41
Er det noen som vet hva ladelukeåpneren på UMCen sender i av frekvensbånd? Lurte på om det er mulig å duplisere signalet og lage en liten ekstrasender.
#2
Model S 2013 - 2022 / Fiks av steinsprut (panser)
mandag 14. oktober 2013, klokken 20:11
Fikk en solid steinsprut midt på panseret. Noen anbefalinger til noen i Oslo-området som er flinke på slikt?
#3
Model S 2013 - 2022 / Når / hvordan kommer updates? Fortsatt 5.0.xx.102
fredag 13. september 2013, klokken 21:00
Har fortsatt 102-versjonen på bilen. Hvornår pusher Tesla ut nye versjoner? Litt random?
#4
Model S 2013 - 2022 / Europeiske superchargere
tirsdag 10. september 2013, klokken 08:54
Ser ut som om noe er i tjømda:

SitatTesla Motors ‏@TeslaMotors

We're live at #IAA2013 with exciting announcements about #EuroSupercharger http://youtu.be/a94o1aowtdc  Stay tuned. @Tesla_Europe
#5
Model S 2013 - 2022 / Åpningstider Tesla Service
søndag 08. september 2013, klokken 11:25
Noen som vet når tesla service på Alnabru åpner? Står ikke tider for service, kun butikken. Skal levere bilen mandag morgen...
#6
Model S 2013 - 2022 / Superchargerne offisielle
onsdag 28. august 2013, klokken 07:57
Oppdatering av teslas norske sider i natt. Supercharger er ny lenke på toppen:

http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger

Edit: Ser at laderne på Dombås, Lillehammer og Aurland har åpningstider? Hva er det for noe tull?
#7
Model S 2013 - 2022 / Lading - Type x, Mode y og Tesla Model S
søndag 18. august 2013, klokken 12:25
Jungelen av ladeuttrykk er ganske full, så for å slenge ut et spørsmål og selv forsøke å svare på det prøver jeg på følgende:

Alt er basert på IEC-62196, som er en standard for elektriske koblinger og lademodus for elektriske kjøretøy.

Type - Dette er pluggtyper, d.v.s. utformingen av den fysiske dingsen du kobler til.
Type 1: Plugg som takler 1-fase lading. P.t. er dette J1772-2009-standarden, som er en rund plugg med 5 pinner for hhv. 2xAC, 1xjord, 2xprotokoll. US model S lader med denne via overgang, men en overgang er p.t. ikke kjent for EU-modellen.
Type 2: Plugg som takler 3-fase lading. P.t. er dette IEC 62196-2, eller bare kjent som "Type 2" etter denne standarden. Dette er pluggen som europeisk model S kommer med innebygd støtte for. Ofte kjent som "Mennekes", da det er de som introduserte den.
Type 3: Kun på papiret foreløpig, en plugg begrenset oppad til 32A med fysisk beskyttelse over kontakten for å ikke kunne komme i direkte kontakt med strømførende ledninger. Lavere strømstyrke vil gi billigere plugger og kontakter.

Mode - Dette er lademodi, d.v.s. hvordan strøm skal transporteres over ladeinfrastrukturen (plugger, kabler mm)
Mode 1: Sakte lading fra husholdningskontakt.
Mode 2: Sakte lading fra husholdningskontakt med beskyttelsesenhet på kabelen. Dette er for Model S UMCen, som har adaptere til husholdningskontakt og rundstift, og en ladekladd på kabelen.
Mode 3: Sakte eller rask lading fra dedikert ladestasjon med kontroll og beskyttelsesfunksjon innebygget i ladeboksen. Dette er typisk "Type 2 ladestasjon", "Tesla High Power Wall Connector" o.l.
Mode 4: Hurtiglading ved å bruke ekstern lader. Her bruker man en ekstern omformer for AC-DC og lader direkte mot batteriet. For Model S er dette p.t. SuperCharger.

Så er det en del andre plugger og tilhørende lademodus:

CHAdeMO: Egen pluggdefinisjon og protokoll. Mulig Tesla kommer med adapter for denne, men tilgjengelighet og pris er ikke kjent.
Combo / CCS / Combined Charging System: Plugg basert på Mennekes type 2, hvor det i tillegg er to pinner for likestrøm.
#10
Model S 2013 - 2022 / J1772?
torsdag 15. august 2013, klokken 12:11
Er det behov for en J1772-adapter her til lands? Jeg har ikke fått inntrykket av det, men ser at det i Danmark er en del ladesteder som benytter J1772.

Så ved ferieturer nedover er det kanskje en idé?
#12
Model S 2013 - 2022 / Amcar-treff på Lillestrøm - Model S
fredag 05. juli 2013, klokken 08:46
På Amcar-treffet på Lillestrøm dukket det opp en Tesla, gitt:

http://www.rb.no/bilde/article6745405.ece?start=6
#13
Ser at det har skjedd en endring på beskrivelsen av lydsystem:

Var: "200-watts, 7-høyttalers stereosystem inkluderer AM/FM/HD-radio, to USB-porter og lagring for opptil 500 sanger."
Er nå: "200-watts, 7-høyttalers stereosystem inkluderer AM/FM/DAB-radio og to USB-porter."

Likeledes er følgende tekst fjernet fra lydstudiopakka: "Lagringsplass for over 3000 sanger"
#14
Model S 2013 - 2022 / Ukens fra Elon Musk
torsdag 02. mai 2013, klokken 19:59
https://twitter.com/elonmusk/status/330017552120033282

Sitat@elonmusk: Time to up the ante (and fix some mistakes). Tesla announcement tomorrow.
#15
Model S 2013 - 2022 / Strømmen(!) storsenter med semihurtiglader
mandag 29. april 2013, klokken 14:04
http://www.gronnbil.no/nyheter/fortum-tidlig-ute-med-semihurtiglader-article331-239.html

SitatFortum åpner en AC semihurtiglader med effekt helt opp til 22kW. Dette gjør det mulig å lade cirka 110 til 150 kilometer i timen, for de bilene som er tilpasset dette. Laderen står, passende nok, på Strømmen storsenter utenfor Lillestrøm, og er satt opp som et ledd i samarbeidet mellom Thon – gruppen og Fortum.
#16
Model S 2013 - 2022 / Mulige vinterdekkdimensjoner
søndag 28. april 2013, klokken 10:11
Det går litt forskjellige tråder som diskuterer felger og dekk, men lager en for å samle oversikt over mulige vinterdekkdimensjoner. Oppdaterer førstepost med muligheter som kommer inn. Kriteriet er at dimensjonen ikke avviker mer enn 5% fra original og har lastindeks på minst 97 (tror det er det som blir minimum?). Tar ikke med 18", da det ikke er bekreftet at disse går på bilen.

Piggfri:

19":
Continental ContiWinterContact TS810: 245/45-19 102V TL XL FR
Dunlop SP Winter Sport 3D: 275/40-19 105V, 255/40-19 100V, 245/45-19 102V, 235/45-19 99V, 235/50-19 99H, 235/50-19 103H
Dunlop SP Winter Sport 4D: 245/45-19 102V, 255/40-19 100V
Dunlop SP Winter Sport M3: 245/40-19 98V
Goodyear Ultragrip 8 Performance: 255/40-19 100V
Michelin Pilot Alpin PA3: 255/45-19 100V
Michelin Pilot Alpin PA4: 245/45-10 102W XL
Nokian Hakkapeliitta R: 245/45-19 102R XL, 255/40-19 100R XL
Nokian Hakkapeliitta R2: 245/45-19 102R XL
Nokian Hakkapeliitta R2: 255/40-19 100R XL
Vredestein Wintrac 4 Extreme: 275/45-19 108V, 255/45-19 104V
Vredestein Wintrac Extreme: 255/40-19 100W

20":
Dunlop SP Winter Sport 3D: 255/35-20 97W, 255/40-20 97V, 265/35-20 99V, 275/35-20 102W, 285/35-20 100V
Nokian Hakkapeliitta R: 255/35-20 97R
Nokian Hakkapeliitta R2: 255/35-20 97R XL
Vredestein Wintrac 4 Extreme: 275/40-20 106V
Vredestein Wintrac Extreme: 245/40-20 99W

21":

Pigg:

19":
Nokian Hakkapeliitta 7: 255/40-19 100T, 245/45-19 102T

20":
Nokian Hakkapeliitta 7: 255/35-20 97T
#17
Model S 2013 - 2022 / Ny side på norsk tesla-side: Walkthrough
torsdag 04. april 2013, klokken 20:13
Kikket gjennom forskjellene på ny og gammel side og oppdaget et skjult meny-element i HTMLen:

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/walkthrough
#18
Model S 2013 - 2022 / Performance Plus
onsdag 03. april 2013, klokken 16:15
Så denne dukket opp på den amerikanske prislista:

"Performance Plus Package
Performance Plus upgrades an already impressive handling car by stiffening key suspension linkages and tuning dampers to increase lateral stiffness without compromising ride. 21" wheels with wider rear rims and Michelin Pilot Sport SP2 tires channel these improvements to the road. The result is nothing short of amazing-light, responsive steering with minimal body roll. It's a performance junkie's perfect daily driver."

6500 usd
#19
Model S 2013 - 2022 / Størrelse på S vs. andre
søndag 10. mars 2013, klokken 20:15
Sitat fra: thorstein på søndag 10. mars 2013, klokken 19:14
Mulig ikke rett tråd, men likevel: ble forbikjørt av en ny Porsche carerra 4 dørs, så den sammen med en Mb 220 ca 2000 mod virket 1/3 større (++ nesten dobbelt så stor) noen som har visualisert størrelsen på MS?? Har ikke sett den live ...

Lager rett tråd, jeg. :)

Jeg har en Audi A6 Avant nå, og Model S er 4 cm lengre, 10 cm bredere og 1 cm lavere. Samlet sett, når man står og ser på de side ved side, så er Model S *diger*, og A6en plutselig blitt litt puslete. Og A6en er i utgangspunktet ikke noen liten bil, det heller.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA