Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Limodriver

Sider: [1]
1
Hyundai KONA / Bremseskiver og klosser til Kona
« på: Mandag 10. Mai 2021, klokken 16:46 »
Da nærmer tiden seg for den 1. eu-kontrollen av Kona og dermed også bytte av de hittil dårligste bremseskivene jeg noen gang har hatt på en bil.

Etter 1. vinter renset og smurte jeg opp bremsene på Kona og oppdaget at belegget på bremseklossene var sprukket slik at disse måtte byttes. Jeg sjekket pris på bremseklosser foran hos Hyundai forhandler som ville avkreve meg kr 1600 for et sett. Det endte med at de byttet klossene på garantien.

Med dele og verkstedprisene Hyundai opererer med skal jeg helt sikkert ikke skifte ut bremseskiver og klosser som er altfor dårlige med tilsvarende. Da til en overpris.

Jeg har begynt å undersøke litt priser på disse delene hos nettbutikker: Jeg har sjekket Autodoc og Autodeler. For et komplett sett foran og bak med skiver, klosser og monteringssett kan en få billigste alternativ for kr 1500, med Brembo og Bosch deler kommer dette på kr 2400. Begge priser en inklusive mva. For billigste alternativ kommer det frakt i tillegg.

Jeg er sikker ikke den eneste som må bite i det sure eplet og skifte skiver foran og bak, men da er det ihvertfall mulig å få deler til en rimelig penge. Dersom en foretar bytte av skiver og klosser i forbindelse med omlegg sommer/vinter vil jeg tro det ikke tar mye mer enn en time ekstra. Da skal en enten være lat eller fordømt velstående (alternativt litt mange tommeltotter) for ikke å bytte skiver og klosser selv. Det vil forundre meg om en ikke må betale kr 10-15000 på et merkeverksted.

Benytter en Brembo- og Boschdeler føler jeg meg trygg på at disse overgår originalkvalitet. De billigste delene er nok også mer enn gode nok. Kvalitetsforskjell vises ofte i f eks at en skive lettere får kast etter harde oppbremsinger fra høye hastigheter eller dårligere slitestyrke. For elbiler i Norge er ikke noen av disse et problem. Bilen kjøres i moderate hastigheter og skivene må ofte skiftes pga rust heller enn pga slitasje.

Jeg sjekket også kull kupefilter samme sted og prisen ligger rett i overkant av hundrelappen. Det er to plastdeksler (henglsene til hanskerommet) du skrur av for hånd og åpner lokket til filterhuset. Tar ut gammelt og setter inn nytt filter, remonterer dekslene og du er ferdig. Jeg er sikker på at det ikke går mer enn 2 min på å bytte filteret.

Det er utrolig hva en kan spare på bilholdet med bittelitt innsats.

2
Hyundai KONA / Nexendekkene som følger Kona originalt
« på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 10:24 »
Da er en sommersesong med Nexendekkene gjennomført. Jeg må vedgå at jeg ikke er verken imponert eller fornøyd med dekkene. Mine erfaringer er at det er en god del hjulstøy med dekkene og på vått føre skulle en tro de var satt inn med glider. Ved sjekk av mønsterdybden nå i høst er de også slitt mye i forhold til kjørelengde.

Konklusjonen min er lite slitesterke dekk med mye hjulstøy. Med hensyn på kjøreegenskaper er det ikke noe å skryte av på tørr vei selv om bremseegenskapene virker gode, egenskaper i sving er mer tvilsomt. På våt vei fremstår de som enestående glatte. Våtegenskapene er faktisk så dårlige at jeg vurderer å kaste en sesong gamle dekk da det er galskap å sende ut kjerring og unger med Nexendekkene på vått føre. Eneste fordelen må være om en sliter med kravstore Koner som vil skilles og det egentlig vil være best å bli kvitt hele Kona :)

3
Kia Niro EV / Erfaringer fra eNiro i bruk
« på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 10:23 »
Jeg har nå fått levert eNiroen, men har ikke kjørt den noen distanse av betydning.

Det er sikkert en del andre forumbrukere som har fått levert eNiroen og det kan være interessant å høre positive og negative erfaringer den enkelte gjør seg med selve bilen. BOS sin prising av bil/utstyr, kommunikasjon og leveringsdyktighet er vel diskutert andre steder.

En erfaring jeg har gjort meg er at ladeluken synes mer utsatt for frost enn på Kona. Ladeluken har ikke vært mulig å åpne, noe jeg hittil ikke har opplevd med kona.

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hvor mye betaler dere for 40kwh Leaf
« på: Lørdag 10. November 2018, klokken 15:56 »
Jeg har sjekket litt hos forskjellige forhandlere og hørt litt forskjellig fra bekjente rundt priser på nye Leaf.

Det kunne være interessant om forskjellige brukere kunne opplyse om prisen de har betalt og eventuell avtale som har medført rabatt. Fint om dere opplyser om rabattavtalen er med Nissan sentralt eller den enkelte forhandler.

Høyeste rabatt jeg har hørt om i den senere tiden er storkunderabatt på 9%.


5
Hyundai KONA / Reklamasjoner og garantisaker på Kona
« på: Tirsdag 25. ſeptember 2018, klokken 00:41 »
Jeg var innom forhandler i dag og viste dem et bilde av dugg på innsiden av ene baklykten. Jeg spurte om det skulle være sånn.

Svaret var: Nei, vi bestiller en ny med en gang. Send meg bildene og reg nr så kontakter vi deg.

Jeg har hittil ikke opplevd tilsvarende smidig respons på en reklamasjon på noe annet bilmerke.

Tyske premiummerker er som Mein Kampf og Nissan hos BNH er verre enn å krangle med kjerringa.

  :+1: for Aaby Auto

6
Hyundai KONA / Det første konevraket
« på: Tirsdag 11. ſeptember 2018, klokken 09:47 »
Strengt tatt bør vel en Kona kunne repareres for ca 400 før den kondemneres. Spørsmålet er om denne Kona blir kjørt noe mer?

https://www.tb.no/nyheter/trafikkulykker/tonsberg/to-biler-har-kollidert-i-frodeastunnelen-vestgaende-lop-stengt/s/5-76-885483


7
Hyundai KONA / Leveringssituasjon - uriktig informasjon
« på: Mandag 25. Juni 2018, klokken 14:02 »
Følgende er kopiert fra e-posten Hyundai 26. april  sendte til de som stod på venteliste:

Sitat
Leveringssituasjon

 
Leveringssituasjon for KONA electric:

Vi har hele veien kommunisert at de første KONA electric kundebilene er ventet til Norge i juli 2018. Dette gjelder fortsatt, og vi har ingen grunn til å endre denne forventningen. Spekulasjoner om at leveringene er forsinket er dermed uten rot i virkeligheten.


Hyundai Motor Norway har forståelse for at de forsinkede prisene gir noe usikkerhet rundt leveringssituasjonen, men vi vil igjen understreke at det ikke er noen grunn til å anta at dette vil påvirke leveringstidspunktet for helt nye KONA electric. De forsinkede prisene betyr imidlertid at vi har måttet gjøre de første ordrene fra fabrikken basert på erfaringer og markedskunnskap. Vi har med andre ord bestilt de første kundebilene basert på hva vi tror kundene vil ha, og har for å være sikre bestilt et godt utvalg av biler. Tildeling vil naturligvis skje i henhold til køordningen og etter spesifikasjonene kundene ønsker.

Mindre enn 2 måneder senere sitter vi på fasiten vedrørende leveringer. Dersom kundebilene skulle komme i juli måtte de allerede ha vært produsert på tidspunktet e-posten ble sendt ut og enten på båt eller på vei ombord. Når de første kundebilene kommer september/oktober har Hyundai bevisst sendt ut uriktige opplysninger.

Prosessen fra Hyundai har vært ryddig i tidlig fase, men nå ser det ut som de har mistet kontakten med kundene og deres realitet. Slik jeg ser det opptrer ikke Hyundai ryddigere enn det Opel gjorde da de fremdeles tok i mot bestillinger på AmperaE. Imidlertid burde Hyundai ta en telefon til Opel og spørre om det går like bra å være arrogant nå som AmperaE for alle pratiske formål ikke er en bil å regne med i elbilmarkedet. Det virker som Hyundai heller ikke forstår at om de behandler kundene ugreit nå når de har en modell som det er stor etterspørsel etter vil ikke de samme kundene foretrekke dem når de skal kjøpe bil som det ikke er samme etterspørsel etter på et senere tidspunkt.

8
Hyundai KONA / Hvilke dekkmerke leveres Kona EV med?
« på: Tirsdag 05. Juni 2018, klokken 10:27 »
Jeg var innom en forhandler i går. De hadde flere Kona fossil utstilt og alle hadde Hankook som originaldekk. Ioniq EV de hadde utstilt hadde Michelin Energy som originaldekk.

Noen som vet hvilke dekkfabrikat Kona electric leveres med?

9
DRIFTSBATTERI / Kvalitet på leafbatterier
« på: Mandag 16. April 2018, klokken 16:53 »
En kan virkelig begynne å lure hvilken strategi Nissan følger i forhold til elbilene de produserer. Her er det altså data som underbygger betydelig raskere kapasitetstap for Leafbatteriene enn Tesla.

https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964

10
DRIFTSBATTERI / Batteristreker 1. generasjon Leaf
« på: Mandag 30. Oktober 2017, klokken 16:15 »
Nylig har den "tynne søylen" til høyre på "tankmåleren" mistet en av prikkene slik at det bare er igjen 11 prikker. Imidlertid kan jeg fremdeles lade batteriet slik at batteriet blir fulladet med 12 streker. Med andre ord lader jeg batteriet med 12 streker, men den tynne søylen har kun 11 prikker og batteriet er da ladet 12/11. Litt billedlig sagt har jeg ladet batteriet 1 strek mer enn det som er "full tank". Noen som har tilsvarende erfaring eller har kjennskap til hva dette skyldes?

11
Leaf 2010-2017 / Er dere så fornøyde med Leaf, service o.l. at dere gjenkjøper?
« på: Torsdag 03. August 2017, klokken 18:57 »
Jeg har nå kjørt 1. generasjon Leaf i snart 4,5 år og mer enn 70 000km. Det er på tide å bytte ut bilen til noe nyere med større rekkevidde. Jeg har vært veldig fornøyd med det faktum at bilen er elektrisk, kostnader til drivstoff og at bilen til bybruk er god å kjøre og er passe størrelse. Rekkevidde og redusert rekkevidde ved bruk av varmeapparat tar jeg ikke opp her.

Imidlertid er det en del andre forhold jeg er svært misfornøyd med. Nissan sin service er under enhver kritikk, de aksepterer ikke reklamasjoner under noen omstendigheter og er uforskammet dyre. Skadereparasjon hos Nissan er så dyrt at det nesten blir komisk. Jeg er heller ikke imponert over kompetansen til Nissanverkstendene heller. I tillegg er det mye småplukk med bilen som at låsen på en av dørene ikke virker i kulde, skrangling, tynt blekk så det blir bulker de mest utenkelige steder som taket, midt på c-stolpen o.l. En bekjent fikk lakkrust flere steder på taket etter 2-3 år og ved reklamasjon til Nissan ble dette kontant avvist. Nissan fremstår omtrent slik Bertel O. Steen gjorde med Mercedes e-klasse w210 som rustet i fillebiter. Alle normalt oppegående var klar over dette, men Bertel O. Steen hadde aldri hørt om problemet. Nissan hevdet f.eks at de aldri hadde hørt om klager på vindusspylere som ikke fordelte spylervesken annet enn på et lite område nederst på frontruten.

Jeg har konkludert med at jeg ikke orker å forholde meg til Nissan sitt ettermarkedsapparat en gang til og kommer vel til å prøve et merke som tar garantiene mer på alvor. Jeg er interessert i å høre om det er flere som har samme erfaring eller om dere stort sett er fornøyde.

12
Euroleaf / Priser på import av 2016 30 kwh Leaf
« på: Fredag 02. Oktober 2015, klokken 16:41 »
Er det noen som har klart å finne fornuftige priser på import av 2016 30 kwh Leaf? Vedlagt er prislisten for Nederland, men den er jo høyere enn i Norge. Jeg har blitt fortalt at prisene ikke er endelige i Norge ennå og at disse først blir klare ca 20. oktober og da forventes prisene å bli lavere. Noen som har noe informasjon som er pålitelig?

13
DRIFTSBATTERI / Skadet Løv - koble fra batteriet
« på: Onsdag 29. Mai 2013, klokken 18:37 »
Nå er løvet skadet dessverre. Jeg har blitt fortalt at bilen skal være spenningsfri ved reparasjon (sveising blant annet og i lakkboks).

Dette gjør en gjennom luken i kardangtunellen. Her er det påskrevet advarsler om tilnærmet den sikre død dersom en tenker på å røre noe innenfor lokket. Innenfor lokket er det en kobling/bryter som ikke ser videre farlig ut.

Er det noen som har erfaring med å koble fra batteriet, blir alle minner slettet da?

Sider: [1]