Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Bjoris

Sider: [1] 2 3 ... 18
1
Veldig dumt spørsmål, men jeg har to ladestasjoner. Den ene hjemme 230 volt 32 Amp, den har kraftig kabel og er tjukkere enn den på fjellet der det er 400 volt og 16 Amp.

Den hjemme blir aldri lunk i, men den på fjellet blir lunk i kabelen, på 16 A enfase lading.

Når jeg nå får bil med 400 volt så blir det jo å gå fra 3,6 kW til 11 Kw og tanken min har vært at det kommer til å bli veldig mye varmere da, men tenker jeg feil? Er det bare amperen som genererer varmen og ikke mengden strøm.

2
Kia Soul EV / Energi-info i skjermen i midtkonsollen har "frosset"
« på: Lørdag 02. Januar 2021, klokken 21:54 »
Ventepølsa vår har fungert fint til i dag, den fungerer nå også, men jeg har pleid å ha på %visning på skjermen i midten når vi kjører da jeg syns % er mer informativt enn kilometer selv om dette anslaget er ganske nøyaktig. Er jo også greit å se hvor mye strøm som går til oppvarming når en har en kortrekkebil og kjører til fjells hver helg...

Etter en tur på butikken, her oppe på fjellet, oppdaget jeg at denn informasjonen var "frosset", den står på 68%, kilometer-anslaget og forbruk på kilma etc er også "frosset".

Heldigvis er det "antaklig" rett i instrumentklusterert med speedometerert. Nå har bilen stått i mange timer to ganger, men skjermen er frosset fortsatt. Jeg regnet jo med at den ville resette seg når bilen stod stille, avslått, men så har ikke skjedd.

Noen tips? Skal sies at bilen har stått på lading i disse "fri" periodene så det KAN jo hende at dette blir rett når bilen får stå uten lading over noe tid.

Tenker litt på 12v batteriet, kan en resett ved å ta av kablene være smart? Tenker at jeg gjør ikke det uten at jeg er sikker, vil gjerne hjem uten noe styr så enn sålenge går det fint å kjøre, men håper ikke det er ett tegn på at noe mer alvorlig er galt...

3
ID.4. / Drøyer Møller med de nye utgavene?
« på: Mandag 28. Desember 2020, klokken 02:46 »
Sikkert flere enn meg som venter på pris på de nye permanente utgavene. For de som ikke har satt seg inn i dette så kan en sjekke på vw.de sine sider.

På lanseringen ble det sagt at priser på disse skulle komme før jul, men så skjedde ikke. Forsinkelser kan nok brukes som unnskyldning, men kan det også være nå at Møller er litt bekymret for alle oss som juridisk sett kan trekke oss fra 1ST pga forsinkelsene?

Jeg må jo si at Business som er som 1ST med med Matrix nok er den utgaven vi hadde valgt om vi kunne i september, men da skulle vi få ID4 kanskje før jul allerede så back then var fokuset mitt at 1ST uansett ble en mye bedre deal enn å sitte på vår 2019 ENiro til ID4 og andre flommet markedet.

Uansett Business kan jo bli mye dyrere slik at Matrix i praksis blir veldig dyrt og jeg tenker jo at Møller må gjøre det slik. Blir de nye utgavene like gunstige som 1ST så tror jeg flere enn meg vurderer å vente litt til!

Vel, vi får se, vi kjøpte en Kia Soul nå når vi så alle forsinkelsene, vi kunne nok presset Møller for lånebil fra Feb, men det ble for mye styr før det også så det var vårt valg, fikk den billig så taper neppe noe særlig på den uansett.

Poenget er at litt av vitsen med 1ST er borte nå når antakelig de andre utgaven kommer rett etterpå, om jeg får bil i mars eller mai er egentlig ikke så viktig lengre, men satser på vi i god tid før levering vet alle priser så vi faktisk ser hva som er det beste kjøpet. Gjerne AWD priser også, men det kan bli veldig lenge å vente på levering av AWD...

4
Kia Soul EV / 2016 Soul - må ha en "ventepølse" - noen problem som går igjen?
« på: Tirsdag 08. Desember 2020, klokken 10:14 »
Vurderer å kjøpe en ventebil og akkurat nå ser det ut som det blir en Kia E-Soul 2016 model. 5 år gått 100.000 km.

Noe en bør være på vakt etter med disse bilene, siste service er tatt Aug 2020, det som er litt dumt med denne er at den skal  på EU i Feb 2021 så jeg løper den risikoen å få kostnader der, men tenker at det bør ikke være mye som kan dukke opp når det er garanti. Det er byttet bremseklosser bak i Aug og jeg regner med de hadde byttet skivene om de hadde for mye rust da...

Vel, tar i mot tips

5
MG5 EV / Hengerfeste?
« på: Torsdag 19. November 2020, klokken 10:35 »
Noen som vet noe om HF på denne bilen? Hvis det hadde kommet i tillegg tror jeg dette kan bli en meget stor hit, tror den uansett vil selge veldig bra hvis prisen blir så lav som det kan se ut som. Nesten som jeg er fristet til å selge dieslvarebilen nå som vi får ID4 med HF...

6
ID.4. / Vinterdekk - felg/dekk pakke
« på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 09:29 »
Noen som har en plan om å kjøpe dette utenom Møller?

Tips til gode felger til denne bilen? Gjerne mulighet for sorte felger. Tenker det blir bra på hvit bil...

7
ID.4. / Sikring av last i bagasjerom?
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 22:02 »
Det er som kjent en av de mer irriterende tingene med 1ST at dette ikke var med. Vi er opptatt av dette, men har ikke det på ENiroen vår heller, vi legger over bagasjerom-skjuleren og tenker at det er nok, men det er det nok ikke.

Fint om noen kan legge ut info dersom de har funnet noen løsning eller snakket med forhandler... Festene er helt sikker der bak tak trekket så er vel bare å få noe ettermontert vel?

8
ID.4. / Stor-kunde avtale - er det alltid krav om km godgjørelse?
« på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 21:36 »
Jeg jobber i ett ganske stort selskap, de har valgt å si opp alle bilavtalene fordi de ikke ønsker å garantere at den enkelte ansatte får x antal kilomter dekket som kjøregodtgjørelse. De er klar over at dette ikke blir sjekket, men ønsker prinsippielt å ikke signere på ting de ikke kan stå innefor. Forståelig og egentlig er denne praksisen litt rart.

Noen som vet om stor-kunde avtaler der dette kravet ikke er med? Spørsmålet er sendt til Møller så får vi se, men det må ikke ta for lang tid, jeg må jo ha avtalen klar for 1ST leveres:)

9
Model Y / Enyaq mye mer praktisk?
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 18:38 »
Vi hoppet over Model 3 og gikk for ENiro siden vi ønsker en høyere bil. Tanken har vært å gå for TMY når den kommer, men det er en del ting med TMY som skuffer litt, samtidig er det en del ting som imponerer med Skoda Enyaq, jeg har satt en pluss/minus liste med Enyaq ifht TMY. Noe jeg glemmer?

+:
varme i ratt
display foran ratt
HUD mulig
Oppvarmet frontrute
Takluke som kan åpnes
Matrix lys
Skiluke
12 v uttak i bagasjerom
Sensorstyret bakluke
El hengerfeste
Bagasjecover/sikring
Solskjerming bakdører / smart feste for IPad
Meir stillegående?
Ser bedre ut (enig, det er subjektivt)
Vanlige dørhåndtak
Ikke rammeløse vinduer
Bedre takhøyde bak (ganske sikkert)

-:

Ikkje frunk
Mye tregere
Dårligere ladenettverk
Høyere service kost?
Lader saktere
Dyrere med samme utstyr (sammenlignet mot 491 som er vår pris)
Mindre hengervekt
Ikke Spotify, men AppelPlay som ikke TMY har
Ikke OTA
Neppe så bra APP
Lengre rekkevidde (50km)
Ikke baksete med justerbar ryggvinkel

10
Skoda ENYAQ / Hva er den mest «fornuftige» utstyrspakken?
« på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 18:27 »
Hater VAG systemet sine uendelige pakker med ditt og datt, men noe må en jo ha med, hva tenker folket er minimum?

Litt sjokkert over at navigasjon er ekstra!

Tenker egentlig på å iallefall ha mulighet til å flippe bilen når TMY kommer, men tror det er risiko her for å dra på seg et pent lite tap på ett kort år om en velger litt feil evt i kombinasjon med at det kommer «nok» biler...

Noen som har røyka ut hvilken stor-kunde rabatt som blir gitt?

11
Kia Niro EV / fotoboksvarsler og innvendig illumination?
« på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 00:04 »
Disse to tingene finner jeg ikke på vår ENiro, er jeg dårlig å lete eller mangler dette på norske? Så gjennom videoen til KiaBjørn som gikk gjennom menyene...

12
Kia Niro EV / Vibrasjoner fra dekkene
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 14:54 »
Ref ett innlegg i Facebook gruppen så er det en del som opplever at bilene har vibrasjon i noen gitte hastigheter. Vi har dette på ca 73-74, men en kan merke det i andre hastigheter også. Skulle forbi forhandler i dag og vi hadde en prøvetur, de vil at jeg skal kjøre litt mer siden den pt bare er gått 400 km og det er noe som "kan rette seg ut".

Har liten tro på det, men det er ikke så ille at det er noe som haster, men det må være i orden før vi skal sørover om en mnd. Fikk tips om at nitrogen i dekkene var noe de forsket litt på nå, skulle hjelpe mot støy og forbruk blant annet så jeg stakk innom og la 300 kr i dette, men det gav ingen merkbar effekt, forbruket hjem var høyere enn ned til forhandler og jo kanskje ørlite mindre støy, men det var ikke særlig merkbart vil jeg påstå.

Samtidig med overgangen til nitrogen ble trykket senket til 2.6 bar fra 2.9, jeg tror det er grunnen til at jeg fikk 137 wh hjem og 130 wh ned. Da bilen var nye kjøre jeg ekstakt samme strekk også da på tørr asfalt med 127 wh.

Neste gang jeg er nede i Hgsd skal jeg be om 2,9 bar igjen (nå må jeg nå bruke nitrogen så kan ikke fylle selv, vel, vel)...

Ang vibrasjoner, tenker at jeg skulle flytte rundt på dekkene litt og sett, men har ikke kjøpt vinterdekk så det er litt vanskelig. Noen som vet om Leaf 2.0 17 dekk passer? Så kunne jeg lånt ett av min far så jeg fikk skiftet rundt, først prøve å bytte om bak og fremme tenkte jeg...

13
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Kia E-Niro selges ikke likevel:)
« på: Mandag 03. Juni 2019, klokken 23:24 »
Jeg får ikke slettet denne posten så derfor...

---

Vi hentet ut vår ENiro onsdag 29. mai fra Varden Bil i Haugesund, bilen er kjørt 300 km og er 100% som ny.

Vi har tatt med antirust med støyisolering, samt type 2 kabel og gummimatter.

Selges til høyeste bud over 430.000,- pga mulig overgang til Tesla Model 3. Vi er ikke overbevist om at vi gjør riktig i å selge E-Niroen da denne har vist seg å være ett svært hyggelig bekjentskap, det er ingen tvil om at dette er den første langtrekkende høyreiste elbilen til fornuftig pris...






14
Kia Niro EV / Til Spania med E-Niro
« på: Mandag 20. Mai 2019, klokken 00:05 »
29.5 får vi E-Niro og om ikke TM3 blir levert før ferien så blir det E-Niroen som må ta oss til Spania og tilbake.

Noen som planlegger samme tur? Tenker at det kommer til å gå ganske greit, men er redd forbruket blir høyt på Autobahn og ja, det blir lengre ladetider, men samtidig kjørte vi ned med X60 til Kroatia i 2017 uten noen som helst probelm så tror rekkevidden blir ok, mer spent på lading utenfor Superchargers... Ser det blir ett annet prosjekt, men med litt planlegging går det vel fint. Ble litt overrasket nå ifht Ionity, ikke rare dekningen sør for Hamburg.

Liker godt www.abetterrouteplanner.com, den gir oss 13 timer med lading ved bruk av Kia og 6 timer med TM3. Det skyldes selvsagt at TM3 lader mye fortere, men også at det sør i Tyskland og nedover bare er 50 kw uttak. Ser også at mange av stasjonene denne ruteplanleggeren anbefaler bare har ett uttak så her er det vel større muilgheter for kø. Nå har vi ikke det så travelt, med 8 hele dager nedover men hjemover hadde vi tenker å holde større tempo...

15
Kia Niro EV / Vinterdekk - gode tilbud?
« på: Fredag 17. Mai 2019, klokken 10:08 »
Jeg tok ikke med vinterdekk fra Kia, 17.400 syns jeg var drøyt mye. Nå skal vi muligens bare ha den til TM3 måtte ankomme (ingen vet når), men kjøper vi selvsagt være opptatt av vinterdekk.

Noen anbefalinger? Det er jo ikke helt tiden for dette nå, men kanskje en da kan gjøre en god handel på usolgt pakke fra i vinter? Passer Kona rett på eNiro forresten?

Sider: [1] 2 3 ... 18