Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - eledille

#1
Blå Think Classic 2001 vurderes solgt. 99500 km.

Batteriet eksploderte nylig. Låsen på førerdøra er defekt. Lekker bittelitt fra en dørlist.

Nokian Hakka R vinterdekk nye forrige sesong. Ca to år gammel motorstyring. Batterilader byttet for tre - fire år siden pga vannintrengning. Den nye har fått påmontert en Reodor Felgen-løsning for lufting/tørking som har fungert fint. Webasto OK. Har byttet ladekontakt til rundstift. Alt elektrisk/elektronisk bortsett fra batteriet fungerer.

Jeg ønsker ikke å skrote den, så alternativet til salg er å få den i orden igjen. Hører gjerne bud for begge alternativer :)
#2
Lading / Fullading anbefales i kulde??
mandag 10. februar 2014, klokken 23:22
Jeg ser i manualen at Nissan anbefaler å lade fullt når det er kaldere enn -10 av hensyn til batteriet. En sånn anbefaling har jeg aldri sett før, det høres stikk motsatt ut i forhold til alt jeg har lest.

Noen som har noen formening om dette?
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Batterihavari
lørdag 08. februar 2014, klokken 14:02
For en uke siden eksploderte batteriet i Thinken vår med et kraftig knall. Den hadde gått 99500 km og er 13 år gammel.

Hva gjør jeg med den nå for at ikke skaden skal bli verre enn den allerede er? Vi har skaffet oss en Leaf til erstatning, så det er ingenting som haster. Jeg tenker at jeg bør koble fra 12 V-batteriet så den ikke prøver å lade det, i hvert fall. Så lenge det er strøm på hovedbatteriet går det vel an å starte den og få den i nøytral for å flytte på den.

Enten kan jeg selge den til noen som kan bygge den opp igjen, eller jeg kunne fått den reparert for å få den på veien igjen.

Noen som har noen idé om priser? Den har ganske ny lader og nesten ny motorstyring.
#4
Turer i Norge. / Over Haukelifjell i kolonne
mandag 23. desember 2013, klokken 11:24
Har akkurat startet fra Åmot med 320 tkm. Kolonnekjøring over Haukelifjell.
#5
Model S 2013 - 2022 / Rykter om flere Type2 ladepunkter
fredag 20. desember 2013, klokken 12:12
Jeg var innom Salto i dag og pratet en stund med en kar der. Han fortalte at det er stor interesse og mange konkrete prosjekter hos kjøpesentre og liknende. Og de skal ikke bare ha to eller tre punkter, men ti-tolv stykker i slengen.

Dette høres særdeles lovende ut :)
#6
Lading av Tesla / Alternativer til UMC
onsdag 11. desember 2013, klokken 01:26
Hvilke mobile alternativer til UMC'en finnes som minst klarer Schuko, 32 A enfase og 16 A, 400 V trefase? Hvor kan det kjøpes?

Jeg vet om Crohm, men vet ikke om noen selger den i Norge? Finnes det noen andre løsninger?
#7
Model S 2013 - 2022 / Lyssignal og feilkoder på UMC og ladeport
lørdag 30. november 2013, klokken 15:34
Grønt blinkende lys i ladeporten betyr at alt er OK og bilen lader. Så vidt jeg har forstått blinker lyset i forhold til ladestatusen, jo mindre strøm på batteriet jo raskere blinking.

Rødt lys er ikke bra. Det betyr ladefeil, og fremdriftsbatteriet kan være frakoblet. Ut med kabel, lukke ladeporten, starte bilen, sette i D for å koble fremdriftsbatteriet inn igjen.

I går fikk jeg blått lys og den ville ikke starte å trekke strøm. Hva betyr dette?

Har også sett orange/gult blinkende lys, vet ikke hva det betyr heller.

Hvitt lys får man vel når lading er avsluttet OK, men er ikke helt sikker på presis betydning.

I tillegg kan UMC gi feilkoder med blinking, det har jeg ingen oversikt over.

Finnes det noen oversikt over alle kodene noe sted?
#8
Model S 2013 - 2022 / Klimaanlegg - varmepumpe eller ikke?
torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:33
Når jeg slår på varmen, enten det er i eco-modus eller ikke, så starter bilen AC-kompressoren. Hva skulle vitsen være med dette, om den ikke også er varmepumpe? Når det er fem grader ute synes jeg det er rart å bruke den til å tørke lufta, den blir tørr når den varmes opp uansett. Særlig synes jeg det ville være merkelig å bruke energi på dette i eco-modus.

Jeg ser også at i eco-modus så tar det noe tid før det begynner å komme noe varme, akkurat som på en varmepumpe.

Skulle gjerne visst definitivt om den er varmepumpe eller ikke.
#9
Model S 2013 - 2022 / Dører og vintervær
fredag 18. oktober 2013, klokken 09:21
I dag var bilen godt nedfrosset med isperler over det hele. Selvsagt streiket dørene, fordi vinduene var frosset fast og bilen ikke klarte å senke dem.

Det gjorde at vinduet hang fast mot kanten oppe. Det oppdaget jeg ikke før jeg hadde nappet opp døra med et tydelig "boink" fra vinduet som resultat. Deretter lot ikke døra seg stenge, så jeg måtte ordne og styre en del før jeg fikk døra igjen. Det samme gjaldt alle dørene.

Selv om gummipakningen er godt fastfrosset til glasset flytter vinduet seg noen millimeter pga fleks i gummien, så i dag ville det ha gått an å bare presse på for å få dørene opp eller igjen, men jeg lurer på hvordan det blir når det blir kaldere. Vinduene tar uansett hardt borti kanten, så det ser ikke bra ut som det er heller.

For en naiv California-løsning...

Hva kan man gjøre, bortsett fra å vandre rundt med en termos med varmt vann? Sprøyte masse silikonolje langs listene og kjøre vinduet opp og ned? Blir det grisete, eller tørker det inn?
#10
Model S 2013 - 2022 / eledilles første uke som teslaeier
tirsdag 24. september 2013, klokken 11:29
Jeg hadde avtale om henting av bilen tirsdag 17. september. DES sa at bilen var klar på mandag, men at de ikke ville ha tid til å levere den ut før tirsdagen. På fakturaen sto det imidlertid overlevering den 16. uten noe klokkeslett, så jeg sendte en SMS for å verifisere at det likevel var tirsdag som gjaldt. På mandag ringte de likevel og lurte på hvor jeg ble av. Jeg sa "vi har avtale i morgen på samme tid, men jeg kommer på en halvtime" og ringte etter taxi.

Gikk rundt bilen to ganger og kunne ikke se noe feil. Så ingenting åpenbart feil inni heller. Jeg ville gjerne ha gjennomgangen, så det ble gjort på ca 20 minutter, og så kjørte jeg hjem.

Har ikke ord for å beskrive hvor rå denne bilen er. Så vakker, så stille, så silkeglatt, så lettkjørt, og med et sykt skyv og enda mer vanvittig veigrep. Det er helt enormt å endelig ha fått den :)

Vi kjørte litt rundt og viste frem til diverse familiemedlemmer, og parkerte for å spise middag, plugget i. Litt ut på kvelden fant jeg på en marginal unnskyldning for å kjøre litt mer (oioi, det er tomt for fustasjeopphengsforkoblinger her, må ut og skaffe flere). Da ville bilen ikke gå!

"12 V battery low" - "Unable to drive" - "Car needs service". Hipp, hipp, hurra og hengeleppa rakk ned til tredje skjorteknappen.

Ringte veihjelpnummeret og kom til NAF. Ringte igjen morgenen etter og får snakke med Teslafolk. De sender en ranger, som kommer noen timer senere. Han viser seg å være en veldig hyggelig fyr. Han kobler på en CTEK-lader på batteripolene bak nesedekselet, men bilen vil ikke gå likevel. Etter å ha kikket på de hemmelige diagnosemenyene en god stund, samt hatt en tekniker fra USA logget inn på bilen, konkluderte han med at dette ikke var et problem de hadde sett før, og at bilen måtte hentes inn til verkstedet. Han monterer slepekroken og viser hvordan vi skal få bilen i tauemodus. Tesla ringer meg tilbake og forteller at bergingsbil er bestilt, og lurer på om jeg trenger leiebil. Det gjør jeg jo.

Senere på kvelden ringer de igjen og forteller at det ikke finnes leiebil å få tak i så sent på kvelden unntatt på Gardermoen, men de har likevel klart å få tak i noen til å kjøre en leiebil derfra hjem til meg. Jeg takker for tilbudet, men siden jeg ikke trenger bil før morgenen etter trenger jeg ikke dette. De lover å skaffe en leiebil kl 08 morgenen etter i stedet.

Bergingsbilen kommer ca 21, og vi får bilen opp på planet. Sjåføren begynner å slenge stropper inn bak hjulene for å sikre den, men da sier jeg stopp og henter en iPad med manualen, og der står det klart og tydelig at bilen skal festes med stropper som ligger oppå dekkenes rullebane og ned til hull i planet. Det står også at ingen annen festemetode er tillatt og at garantien opphører om en annen metode blir brukt. Verken sjåføren eller jeg tør å ta det ansvaret, og veihjelptelefonen kobler direkte til NAF, som jo er det selskapet som allerede har sendt bergingsbilen, så der er det ikke noe hjelp å få. Dermed finner vi det best å prøve igjen dagen etter når det er mulig å få tak i Tesla-teknikere på telefon.

Neste morgen ringer en fyr fra NAF og er passelig sur over å ha kjørt bomtur kvelden før. Jeg forklarer situasjonen og påstår at hvordan Model S skal bukseres er noe som Tesla og NAF må finne ut av og lære opp sjåførene til å utføre. Dessuten bør manualen stemme overens med det sjåførene faktisk gjør. Han må si seg enig i dette, og lover å ringe Tesla.

Tesla ringer som avtalt og har referansenummer på en leiebil. De har prøvd å få firmaet til å kjøre bilen hjem til meg, men det gikk ikke, så derfor betaler de taxiregningen i stedet. Jeg forteller at vi må prøve å få transportert bilen igjen, og forteller om problemet med å sikre bilen på foreskreven måte. Jeg sier at det jeg trenger er å vite at Tesla tar ansvaret for transporten. Dette går i orden, og jeg får en skriftlig forsikring om at Tesla selvsagt tar dette ansvaret.

Rett etter at jeg har hentet leiebilen ankommer bergingsbil nummer to, denne gangen med huller i planet. På dette tidspunktet har bilens 12 V-batteri krepert igjen, så bergingsmannen må få liv i den med et annet batteri. Dette går fint, vi får bilen opp på planet, og han stropper den fast ved å tre løkker ned over hjulene, disse er store nok til å gå ca 2/3 nedpå. Med disse spenner han bilen fast ned mot planet. For meg ser dette ut som en OK metode.

På fredag hentet jeg bilen igjen, jeg kunne også sette igjen leiebilen hos Tesla, så jeg slapp å levere den selv. Det viste seg at feilen var en jordfeil på varmeapparatet, som hadde tappet 12 V-batteriet og forstyrret bilens forsøk på å lade dette.

Dette var en slitsom uke, men jeg må si at Tesla, til tross for litt armer og bein, virkelig har gjort sitt beste for å løse situasjonen. Alle jeg støtte på hos Tesla var også veldig greie og hjelpsomme å snakke med. Kjipe ting kan skje, og Tesla gjorde etter mitt skjønn en skikkelig innsats for å rydde opp så smertefritt som mulig. Stor takk fra en (igjen) særdeles fornøyd Tesla-eier!
#11
Model S 2013 - 2022 / Regen-modus for rekkevidde
lørdag 07. september 2013, klokken 12:01
Sitat fra: JohanH på lørdag 07. september 2013, klokken 09:59

Sitat fra: shb på lørdag 07. september 2013, klokken 09:47
En kan jo velge ulike menyer for knapper og hjul på rattet. Hva med regen av på og styrke.  Som ny hurtig meny?Er ikke lett å holde tilnærmet konstant fart på vestlandet. Slipper en gassen litt langt opp bremser bilen. Bruke crusecontrol er ofte ikke enkelt på helt ukjente svingete veier. Når en slår den av går bilen rett i regen, om en ikke holder gassen i rett posisjon. Men det er jo ikke det som føles rett før en sving en er litt skeptisk til vel? Eller hva

Helt enig. Har ikke hatt behovet ennå men ser at den tid kommer (vinter, cruising på svingete veier med f. eks. våte blader, evt. banekjøring). Syns det bør være 3 valg på regen: standard, low og OFF. Regner med at det kommer. Vi bør melde inn ønske.

For ikke å dra den andre tråden off topic lagde jeg en ny tråd og svarer her.

Som Think-eier har jeg mast mye på dette på TMC tidligere. Mange tror at regen alltid er bra. I virkeligheten er regen bare en litt mindre sløsende måte å bremse på. Det er tap ved omforming til strøm, lading av batteriet og i kabler som gjør at man bare får igjen ca 75 % av energien. Men like ille er at rullemotstanden i dekkene stiger voldsomt ved akselerasjon og bremsing. Totalt får man bare igjen rundt halvparten av energien.

Thinken ruller fritt når man slipper gassen, og en erfaren Think-sjåfør kan ved å bruke dette riktig strekke rekkevidden betydelig.

Jeg liker hvordan Tesla føles med sin enpedalskjøring til vanlig. Men når jeg skal ha ut maks rekkevidde kommer dette i veien.

Mitt forslag er å gjøre overgangen mellom aks og regen på gasspedalen mykere, og ha et lite område med null pådrag, slik at det er lettere å finne punktet hvor bilen ruller fritt. Kunne jo gjøre dette til en ny regen-modus og kalle den "range".

En annen løsning er å gjøre det lettere å regulere regen-styrken, men jeg lurer på om ikke det første forslaget er bedre.
#12
Model S 2013 - 2022 / Linaser lurer på lademuligheter
fredag 30. august 2013, klokken 09:28
Sveitseren Sven lurer på hvor han kan lade på sør- og vestlandet. Noen som vet om muligheter for 400 V der?
#13
Model S 2013 - 2022 / Spotta en fet bil i dag
onsdag 28. august 2013, klokken 21:07
Det var noe så sjeldent som en stor bil som på papiret er like kjapp som en MS85. En Audi Q7 med seks liters V12 twin turbo diesel.

Den var ikke særlig pen. Lurer på om ikke MS slår den på drivstofføkonomi også...
#14
Model S 2013 - 2022 / 230 V IT til 400 V TN via trafo
søndag 25. august 2013, klokken 15:17
Jeg lurer på om MS kan stille ned ladeeffekten til 9 A på 400 V? I så fall kan man lade med 6 kW på 16 A, 230 V trefase via en liten 230/400 V trafo.
#15
Model S 2013 - 2022 / UMC i Norge og EU
fredag 23. august 2013, klokken 09:14
UMC'en finnes i en EU-utgave og en spesialutgave for norsk IT-nett.

Virker EU-varianten i Norge?

Virker Norge-varianten i EU?

Og ikke minst, virker Norge-varianten over alt i Norge?

Finnes det en bryter for å bytte?

Leaf og trillingene har vel ikke dette problemet, eller hva? Hvorfor måtte Tesla gjøre det vanskeligere?
#16
Er det noen andre som kan bistå med sånt i Oslo-området? Har vært i kontakt med hkaspenberg, han har sluttet med vannservice.
#17
Zoe / Renaults batterilader
lørdag 10. mars 2012, klokken 11:04
Renault har laget en batterilader som er kraftig, så billig at de inkluderer den som standard i alle varianter av Zoe, og som lader med både enfase opp til 16 A og trefase 16, 32 og 63 A.

Jeg tipper at dette har sammenheng med en presentasjon jeg så for et par år siden hvor Renault la ut om hvordan man kan integrere motorstyring og batterilader, og berettet at de hadde laget en slik motorstyring som kunne lade med 400 V trefase opp til 75A.

Jeg er ikke sikker på om laderen kan ta 230 V trefase, men jeg har sendt epost til Renault og fått til svar at den krever TN-nett. Dette er selvsagt et problem siden mange i Norge ikke har TN-nett hjemme.

Jeg lurer på hva som skal til rent teknisk for å få laderen til å kunne takle både IT- og TN-nett og om det vil koste for mye til at det svarer seg for Renault å gjøre endringene.

Det følgende er ut fra min amatørmessige forståelse av elektronikk, så jeg kan veldig godt ta feil, og jeg lærer gjerne - det jeg er ute etter er å forstå hvilke endringer som må gjøres.

En trefaset batterilader er en balansert last, så det skal ikke gå strøm i nøytrallederen.

I et TN-nett skal jord og nøytral holdes adskilt for å unngå at det i en feilsituasjon kommer spenning på PE. Så vidt jeg forstår gjør det at et apparat konstruert for IT ikke kan kobles til et TN-nett, men at det motsatte burde være trygt.

Dermed burde det være mulig å lage en overgangskabel fra fireleders IT trefase til Mennekes ved å koble sammen PE og N til PE.

IT-nett har større problemer med overspenninger.

Er det nødvendig å gjøre noen endringer i apparatet i det hele tatt? I så fall hvilke?

Alternativet er installasjon av transformator for å skaffe TN-nett hvis man vil ha mer enn 230 V 16 A enfase, og dette vil jo fort koste 15-20 tusen ekstra.

Man må huske på at denne laderen er nesten like kraftig som CHAdeMO mens ladepunktene er langt billigere, og CHAdeMO krever også TN-nett. Alle som er så heldige å ha 400 V TN hjemme kan bruke Renaults lader hjemme også, det går ikke med CHAdeMO. Dette er altså et bedre alternativ enn CHAdeMO uansett, men om den også kunne takle IT-nett ville den være helt genial.
#18
Tesla annonserte nettopp støtte for trefase, men det er foreløpig uklart hvilke plugger og spenninger som vil bli støttet og hva det vil koste (om noe).

Twitter

Vi vil ha både 230 og 400 V...
#19
Hei,

Bilen vår har blitt mer og mer kranglete å sette i revers. Jo varmere det er i været (evt. jo lenger Webastoen har vært i gang), jo verre er det.

Det som skjer er at den gir "System fault" tvert når girvelgeren rører borti reversposisjonen. Når jeg skriver "tvert", så mener jeg akkurat det, det skjer omgående. Ingen lyder eller nøling, bare "System fault" i samme øyeblikk som girvelgeren kommer i revers. Bilen må da omstartes, men den får system fault igjen så snart man rører reversen. Reset av dashbordet har pleid å kurere problemet midlertidig. Det går da an å få den i Drive hvis man napper girvelgeren rett i drive, slik at den ikke rekker å registrere revers på veien.

Til å begynne med skjedde det en sjelden gang, men problemet har blitt verre. Nå er det nesten garantert problemer hvis sola skinner på bilen. I kjølig gråvær fungerer den strålende. I det siste har det tidvis vært umulig å bli kvitt problemet selv ved reset av dashbordet ved å ta ut sikringen.

Samtidig har jeg også opplevd mer og mer rariteter med det lavspente elektriske anlegget. En periode kom det kortvarige ulyder av samme type som Figgen viser her ved bruk av blinklyset. Senere har jeg også opplevd plutselig utfall av blinklys og kjørelys, som har gått over av seg selv til neste start.

Jeg har hatt den inne til rep hos Automotive Services for revers-problemet, de byttet girvelgeren uten at det hjalp noe.

Kan dette ha noe med slitne reléer å gjøre? Jeg har med andre biler opplevd væravhengige fenomener som har vist seg å stamme fra et utslitt relé, den gangen var det vindusheiser som ikke ville virke i fuktig vær.
#20
elbil.no og elbilforumets nettsider / Får ikke sett på PM
onsdag 20. oktober 2010, klokken 23:06
Ved å klikke på linken "du har 10 meldinger, 0 er nye" får jeg bare

500 Server Error
A misconfiguration on the server caused a hiccup. Check the server logs, fix the problem, then try again. URL: http://elbilforum.no/forum/index.php?action=pm

Dette har vært sånn lenge nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA