Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - tk74

Sider: [1]
1
Kjøp og salg av deler og utstyr / 3-fase transformatorer 8 kVA
« på: Onsdag 03. Juni 2015, klokken 09:50 »
Hei
Jeg har en 8kVA 230V til 400V for salg.
Denne er med blå 32 Amp. inntak på 230V siden og rød 16 Amp. uttak på 400V siden ferdig til bruk.

Spesifikasjoner.
8kVA Transformator. IP44
Inngangsspenning (Primær tilkobling): 3x230V
Utgangsspenning (Sekundær utgang): 3x400V
Sikring 230V: 19,88A (3x20A)
Nominell utgangsstrøm: 11,36A (400V)
Effekt: 8kVA
Fase: 3-fase
Frekvens:50/60Hz
Kjøling : Luftkjøling
Effektivitet: 96%
Sertifikater: CE, Samsvarserklæring.
Tilkobling: Apparatinntak 32A 3P+J 230V 9H IP44 (Blå)
Apparatuttak 16A 3Pol+N+Jord 400V 6H IP44 (Rød)


Selges for kr. 4000,-
Må Hentes i Bærum

Vennlig hilsen
Terje Knudsen
Tlf: 90 04 03 02







 

2
Model S / Ventetid på servicetjenester Drammen/Skøyen
« på: Fredag 03. Oktober 2014, klokken 09:31 »
Jeg Sendte Tesla en melding Igjennom deres nettside 26 september vedrørende 1 års service og ikke minst for en rekke utbredelser av ting som ikke er i orden. Jeg ventet på svar i 5 dager, men ingen svar. Jeg sende så melding på nytt og fikk svar i går med at jeg kunne få verkstedtime 8 Januar???

Er det bare jeg som syntes dette er totalt uholdbart og vente 98 dager på service???
Bilene vi har kjøpt skulle i utgangspunktet være nesten fri for servicer. Er bilene så dårlig kvalitet at systemet deres er totalt sprengt og man må regne med og vente i 98 dager???

Er det flere enn meg som har opplevd og måtte vente så lenge?

En del av de tingene jeg har på listen som skal/må fikses er:
B-stolpe på førersiden knirker mye. Denne har de prøvd og fikse tidligere uten å lykkes.
Ryggen på førersetet tar inntil midtkonsollen og lager knirkelyder.
Risting i bremser. Dette lar seg ikke fikse med og bremse hard og lenge.
DAB radio med mye knitrelyd.
Ødelagt deksel til takstativfeste.
Korroderte speil.
Ulyd i drivverk ved  igangsettelse.
Oppgradere ladesystemet fra 26A til 32A

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir veldig frustrert av dette :-)

4
Model S / 3-fase transformatorer 230v-400v
« på: Tirsdag 25. Juni 2013, klokken 18:04 »
Hei
Jeg som mange andre ser på mulighetene for og bruke min 230v 3-fase kontakt i garasjen på mest mulig effektiv måte.
Jeg har sjekket prisene på nye transformatorer i Norge og funnet prisene høye.

Nå har det seg slik at jeg har importert elektriske produkter i snart 20 år og har en del kontakter.
Jeg har forhørt meg med en av våre leverandører og har fått ca. priser på 230v-400v 12kVA og 25kVA i kapslet kabinett IP44
12kVA 230v-400v transformator 3x230v 32A gir ca. 400v 12kVA.
25kVA 230v-400v transformator 3x230v 64A gir ca. 400v 25kVA.

Som sagt er ikke prisene helt klare.
Men jeg regner med de vil ligge rundt i dette området:
NOK Kr. 7000,- eks. mva. for 12 kVA og
NOK Kr. 9000,- eks mva for 25kVA.
Trafoene blir levert med blå 230v 3-fase støpsel og 400v 3-fase kontakt.
Produktene er sertifiserte og følger alle normer.   

Hvis dette er av interesse for flere kan jeg komme tilbake med spesifikasjoner og endelig pris når jeg har dette klart.

Hilsen Terje Knudsen
e-post: terje at knudsen.st
 

6
Model S / Pris på Tesla Model S Performace+ vs BMW 528ia med tilsvarende utstyr.
« på: Tirsdag 16. April 2013, klokken 11:28 »
Hei

Jeg satt og lekte meg litt med hva prisforskjellen ble på disse 2 bilene med noenlunde tilsvarende utstyr :)

Tesla Model S Performace fullspekket med utstyr.
421,6 Hk. 600 Nm.
      
Grunnpris(NOK)            595 000   
21" Sølv Høyytelsesdekk        22 250   
Performance pluss         36 700   
Panoramatak i helglass          9 550   
Tech-pakke           23 850   
Lydstudio-pakke             6 050   
Pakkehylle                               1 600   
Dobbeltlader                               9 550   
Bakovervendte seter                   9 550   
Cold Weather Package                   8 500   
Security Package                               2 650   
Lighting Package                               2 300   
Parking Sensors                               2 850   
SUM                                        730 400

BMW F10 5 serie 528ia          
245 hk. 350 Nm.    
      
Grunnpris bil med automatgir (NOK)                            653800   
Oppvarmet baksete                                                        4210   
Soltak i glass                                                                   14700   
Klimaautomatikk (2-soner klima)                                            4430   
M sportsratt i skinn (Tesla orginalt levert med sportsratt)         2660   
Elektrisk Setejustering                                                       12200   
Alarm                                                                                 5300   
Comfort Acceess (Nøkkelfri åpning og låsing av bil)                     9750   
Park Distance Control (Parkeringssensor)                                 6950   
Ryggekamera                                                                     4640   
Atmosfærebelysnig                                                        3110   
EDC (Demperkontroll) (Vet at dette ikke er det samme)        14400   
Xenon                                                                                10300   
Gjennomlastingsystem (delte bakseter)                                  4300   
Dekktryksmonitor                                                          3320   
Utvidet tilkobling for telefon.                                               1110   
Internet                                                                      1110   
HIFI system professional                                                        10900   
Navigasjonssystem Professional                                             21500   
Nappaskin i seter og interiør                                             33500   
BMW lettmetallfelg W-eke 332 19"                                            26200   
SUM                                                                              848390   

For meg som skal ha denne bilen i firmaet er det ingen tvil om hva som blir rimeligst både for meg privat og for firmaet totalt med de fordelene det er på elbil i dag :) Bmw'n er 117 990 dyrere i innkjøp en Teslaen.
Mindre Hk og Nm. På Teslaen får jeg halv firmabilskatt. Det blir også halv arbeidsgiveravgift for firma på Teslaen. Mye mindre "drivstoffkostnader" Rimeligere servicekostnader. Ikke bompengeavgift. Mye lavere årsavgift. Forsikringen blir ca. det samme på disse 2 bilene.  Det eneste som trekker i BMW fordel er 5 års garanti eller 200 000 km.

Når man ser på hva utstyret til Teslaen vs BMW koster syntes jeg ikke dette er galt i det hele tatt.





   

7
Model S / Tesla blir levert i containere til drammen
« på: Mandag 15. April 2013, klokken 17:20 »
bilene kommer direkte fra USA i containere. (4 stk i en container) 

Dette til info for dere som fortsatt lurer på om bilene kommer direkte til Norge eller ikke :-)

8
Model S / New options for Europe
« på: Tirsdag 09. April 2013, klokken 13:54 »
Jeg Fant denne på Tesla forum.
Jeg er usikker på hvem som har skrevet denne.
Men interessant ser det ut :-)


loco | 9. April 2013

In advance of the first European Model S deliveries, we are excited to announce the release of some new vehicle option packages designed to optimize multiple aspects of the ownership experience and vehicle performance. Below are details of each newly available option, any of which can be easily added a-la-carte to your existing booking, if not already included:

Cold Weather Package: Stay warmer as the weather gets colder with new heated second-row seats, heater windshield wiper nozzles & cowl, improved defrost grill, and an upgraded battery coolant heater to improve vehicle performance and range in cold climates.

Park Assist: New front and rear-mounted bumper sensors measure the distance between Model S and other objects, making navigating tight spaces much easier and more comfortable. Audible and visual feedback will be communicated clearly on the instrument panel.

Lighting Package (included standard on Signature Series): In order to improve both utility and ambience in your car, this package is designed to improve your visibility in and around the vehicle, and includes additional lighting in the footwells, door jams, door panels, and storage areas.

Security Package: In addition to the standard security features, overhead intrusion sensors and battery-backed alarm sirens are now available.
 Performance Plus: This re-tuned suspension adds a very comfortable, yet firm ride that helps to transform Model S into a true driver’s car. Delay between driver input and steering response is reduced through optimized dampers and bushings, helping you to unleash the maximum potential of Model S Performance.

At this point in time, the new options are not yet available for selection in the online configurator, so our Product Specialists are standing by to answer all your questions about product details and pricing and/or update your configuration and paperwork if you’d like to upgrade your vehicle with the new selections. In order to add any new options to your configuration without delaying your vehicle’s production timing, all updates must be submitted no later than Monday, April 15, so please reach out to our Product Specialist team as soon as possible to specify your preferences.

9
Model S / Litt tanker rundt driftsikkerhet, software oppdatering og data logging
« på: Onsdag 20. Februar 2013, klokken 22:21 »
Hei Jeg ønsker og dele noen av mine tanker rundt driftsikkerhet, software oppdatering og data logging fra Tesla

Jeg ser det som en kjempefordel at Tesla kan oppdatere, legge til funksjoner, rette feil enkelt over nettet. Og ikke minst den tiden man sparer på å slippe og besøke et verksted.

For noen få år siden kjørte en venn og jeg med hans helt nye Audi A5 på en tur fra Oslo til Bergen. Ca. en times tid fra Bergen stoppen bilen plutselig og ville ikke starte. Da var det kun en ting og gjøre og det var og ringe bergingsbil. Bilen ble transportert til et Audi verksted i Bergens området. De kunne konstatere at det hadde skjedd noe feil med softwaren/elektronikken og at denne måtte legges inn alt på nytt.
Dette ville selvfølgelig ikke koste noe da bilen var ny, men at vi måtte belage oss og vente i ca. 4 timer på denne jobben. Etter litt over 3 timer var bilen klar og gikk som den skulle uten flere problemer. På dette hadde vi som dere sikkert skjønner brukt nesten hele dagen på bilberging og verksted. 

Dette er noe vi slipper med Tesla da de faktisk har tilgang til bilen din via nettet. Og dette er noe av det som tiltaler meg mest med Tesla.

Når vi prater om å logge hva brukerne/bilene foretar seg så er ikke dette helt ukjent for de fleste bilmerker i dag.
Ja de kan ikke hente all informasjon over nettet. Men de har tilgang til det meste av informasjon bilen har foretatt seg når bilen er inne til service og tar en diagnose av bilen.
Er dette noe det blir pratet høyt om?

Som sagt det som virkelig tiltaler meg med Tesla er at de er med i tiden og bruker dagens teknologi i bilene sine. Ikke som de fleste andre bilfabrikanter som fortsatt lever i fortiden og som tar seg meget godt betalt for hver oppdatering som fornyer media og GPS systemene osv. 

Det kunne vært moro og høre hvilken tanker dere har rundt disse tingene? 

Sider: [1]